handdator

Visa fullständig version : smärta under vaden


andreas__123
2004-08-23, 18:56
Hey, jo det är så att jag haft en "vila" på cirkus 3-4 år utan någon större träning, och nu när jag börjat lira fotboll med rätt så intensiva träningar så får jag bra ont under vaden, om det hjälper så är det ett par centimeter över "kulan"(på foten) det gör ont, och trycker man mot benet där så gör det hemskt ont. Någon som vet vad det är och hur man blir av med det? (Ledsen för min brist på information i beskrivandet)

Johan1986
2004-08-23, 20:24
Tycker de låter som benhinneinflammtion eller liknande.

Prova sök så finns det rätt många trådar

supremo
2004-08-23, 20:26
Kan mycket väl vara benhinnorna som spökar!
Vila, smörj på Zon (eller liknande), eller allra bäst; uppsök läkare...

andreas__123
2004-08-23, 20:43
okay, jo för det är så att jag hade det innan sommarlovet började, så tog jag ett uppehåll på ~2månader, och nu när jag tränade i förra veckan så kom det tillbaka, får nog uppsöka läkare, tack för era svar!

MrBoris
2004-08-23, 20:51
ett tips är att stretcha hälsenorna riktigt ordentligt.
Jag är själv gammal fotbollsspelare och hade samma problem, ett tag hade jag så ont så jag knappt kunde gå.
Jag var till doktorn och han lärde mig lite olika stretchövningar.
Detta var dock en 7-8år sen så ska se nu om ja kommer ihåg:

en övning: ställ dig mot en vägg
ställ ner hälen med ena foten och placera tårna mot väggen
pressa nu dig framåt försiktigt framåt så långt du kan tills du når väggen med bröstet. Gör likadant med andra foten. Var försiktigt
Du kommer känna att det sträcker rejält i hälsenan men detta hjälpte mig

MVH

Numero1
2004-08-24, 09:21
Det är ett vanligt problem även hos nya friidrottare.
Det beror ofta på att du, omedvetet, bromsar farten genom att sätta i tårna först när du springer. Försök att tänka att du skall sätta i hela foten när du springer och inte tårna först. Detta problem brukar kunna tränas bort genom bättre styrka i underbena samt förbättrad löpteknik.

Man jag är ingen läkare så försvinner inte problemen bör du uppsöka en läkare!

andreas__123
2004-08-24, 15:09
ofan, springer man inte snabbare om man enbart springer med tårna? det trodde jag, jag har iaf märkt det när jag går vanligt så känner jag ingen smärta om jag går trampar ned med hela foten istället för främre delen.

andreas__123
2004-08-24, 15:14
Jag har förresten varit hos sjuksyster idag, och då gick det upp för mig att min förklaring var ganska bristfällig, det är så att jag har ont på insidan av benen(inte framme på benen som man kan ana från min information, vilket jag ber om ursäkt om), och hon sa att det kallades någonting på "c" syndrom, tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var, och undrar bara om ni hört talas om det någon gång och kan säga vad det är? om ni har lite information om det går det ju självklart bra att skriva ut det =) tack igen.
andreas

Numero1
2004-08-24, 15:36
jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad sa syster att du skall göra för att bli bra då??

andreas__123
2004-08-24, 15:49
skulle vila 2 veckor och smörja in mig med någon muskelsalva, jag har ont på innersidan av benet, om du tänker dig kulan och ett par cm upp på INSIDAN av benet så kan man känna smalbenet om man trycker, när jag trycker där gör det ont utav bara ... kan inte förklara så mycket bättre, ledsen

andreas__123
2004-08-25, 15:58
nu kom jag på vad det var skolans syster hade sagt att hon trodde att jag hade; compartments syndrom, ringer några klockor för någon? Verkar det stämma utifrån min beskrivning(bristfällig, men bör väl träffa några likheter)?

LunaSpice
2004-08-26, 08:13
Symtomen du beskriver låter väldigt likt kompartmentsyndrom. Detta tillstånd innebär ett ökat tryck inom något kompartment (i ditt fall ett muskelrum med en grupp muskler), pga. blödning, svullnad, kraftig fysisk ansträngning. Detta leder ofta till minskat blodflöde till området samt smärta. I dessa tillstånd kan också nervtrådar ha klämts fast mellan en muskel och den bindvävshinna som stödjer muskeln vilket resulterar i smärta. Man utreder ofta kompartmentsyndrom genom, sk. invasiv tryckmätning, dvs. mätning av trycket i det specifika området.

Kalleh
2004-08-26, 14:21
En bra men något okonventionell metod:

Leta upp närmsta ridsport-butik och köp alkoholliniment (för hästar). Rub it in och vila, det gör susen.

Numero1
2004-08-26, 15:31
Låter läbbigt!

Lycka till!!!

andreas__123
2004-08-26, 21:45
Lunaspice: oh, tack så mkt det redde ut en hel del, får väl hoppas det inte är det jag råkat ut för bara =)
Kalleh: hehe låter som något man bara måste prova =D
Numero: jodå, man tackar

andreas__123
2004-08-26, 21:46
kan förresten nämna att jag var på vårdcentralen idag, och fick en ganska dålig läkare som vägrade lyssna på mig, det resulterade iallafall i att jag fick anti-inflammatoriska tabletter och en gel, får prova detta och se hur det går, tack för era svar!