handdator

Visa fullständig version : Börja träna..


Tjoho86
2004-08-22, 22:21
Okej så här är läget:

Har börjat träna lite med vikter och chinups, låter kanske inte så seriöst men jag ska börja på gym så fort jag lyckas övertala en kompis att följa med, alla är så "upptagna" :MrT:

Jag äter mycket mer nu har jag märkt och har ökat vikter på hantlarna, kör just nu med cirka 12 kg för biceps (10x3) och 8kg för triceps sen har jag inget bänk så det är inte lika lätt att träna bröst.
Så jag tänkte fråga finns det några bra sätt att träna bröst om man har hantlar och en stång att dra sig upp med?
Man kommer ju inte hinna sticka till gym hela tiden för jag har skola och jobb :(

Är det bra att träna varje dag, isåfall hur ska man göra? till exempel:

Måndag:
Armarna (triceps, biceps och underarmarna)

Tisdag
Bröst och axlar

Onsdag
Mage

Torsdag
Rygg och bröst igen

Fredag
Armarna igen

Lördag
Magen

Söndag
Vila :P

För jag har fått nåt behov av att träna nu, men jag har hört att man bara ska träna 3-4 dagar i veckan och jag känner mig som en tjockis på vilo dagarna.

Men viktigaste frågan är nästan den som jag ställde i början, hur tränar man bröst hemma utan tillgång till bänk och om jag bara har hantlar och en stång?

Tack på förhand

Jompi
2004-08-22, 22:27
Okej så här är läget:

Har börjat träna lite med vikter och chinups, låter kanske inte så seriöst men jag ska börja på gym så fort jag lyckas övertala en kompis att följa med, alla är så "upptagna" :MrT:

Jag äter mycket mer nu har jag märkt och har ökat vikter på hantlarna, kör just nu med cirka 12 kg för biceps (10x3) och 8kg för triceps sen har jag inget bänk så det är inte lika lätt att träna bröst.
Så jag tänkte fråga finns det några bra sätt att träna bröst om man har hantlar och en stång att dra sig upp med?
Man kommer ju inte hinna sticka till gym hela tiden för jag har skola och jobb :(

Är det bra att träna varje dag, isåfall hur ska man göra? till exempel:

Måndag:
Armarna (triceps, biceps och underarmarna)

Tisdag
Bröst och axlar

Onsdag
Mage

Torsdag
Rygg och bröst igen

Fredag
Armarna igen

Lördag
Magen

Söndag
Vila :P

För jag har fått nåt behov av att träna nu, men jag har hört att man bara ska träna 3-4 dagar i veckan och jag känner mig som en tjockis på vilo dagarna.

Men viktigaste frågan är nästan den som jag ställde i början, hur tränar man bröst hemma utan tillgång till bänk och om jag bara har hantlar och en stång?

Tack på förhand


Vila igen ist för andra arm dagen kanske?

Tjoho86
2004-08-22, 22:30
Vila igen ist för andra arm dagen kanske?

Förstår inte riktigt vad du menar.. har ju 4 dagar imellan arm träningarna

Swede..
2004-08-22, 22:57
Men viktigaste frågan är nästan den som jag ställde i början, hur tränar man bröst hemma utan tillgång till bänk och om jag bara har hantlar och en stång?



Du kan ju köra Flyes... som på bilden, men du hade ju ingen bänk sa du ;) va fan.. lägg dej på köksbordet lr nåt då :D
nejdå... men något smalt i din omgivning måste du ju ha som du kan ligga på! annars så går det ju oxå köra bröst genom att hålla hanteln i ena handen och sen dra den snett uppåt mot andra sidan, typ framför magen och så.. svårt att förklara.. =S men den övningen känns iaf, så du får känna dej fram! hehe

Och sen så tycker jag inte att du ska köra en muskelgrupp mer än EN gång i veckan.. sprid då hellre ut musklerna under veckan så att du har typ en muskelgrupp om dagen lr så :)

Jax
2004-08-22, 23:10
Ska du verkligen träna så mycket ben och kondition?

Frantic
2004-08-23, 00:54
Förstår inte riktigt vad du menar.. har ju 4 dagar imellan arm träningarna

Tänk på att du kopplar in triceps när du du kör bröst och axlar. Och även biceps när du kör rygg!

Tjoho86
2004-08-23, 06:11
Jo tackar, jag ska försöka knåpa ihop nåt bra träningspass när jag börjar på gym sen får man se hur det går. Aja nu ska jag till skolan heh.

slobban
2004-08-23, 10:49
Du kan ju köra armhävningar med, om du inte redan gör det.
Variera me smalt och brett grett, och vinkel på kroppen.
Iof tycker jag att du ska börja på ett gym, du kan ju träna själv på ett gym med.
Kör hårt.

Zlin
2004-08-23, 11:31
Ska du verkligen träna så mycket ben och kondition?

:D

Dumpa armarna två ggr i veckan, samma sak med bröst och mage. Träna ben en gång/vecka, och kondition minst en gång/vecka. På så sätt tränar du allt, samtidigt som du får mer vila.

Numero1
2004-08-23, 13:09
Armhävningar med olika bredd mellan händerna brukar funka oavsett utrustning ;)

Tjoho86
2004-08-23, 15:16
Så om jag kör så här då?

Måndag:
Armarna (triceps, biceps och underarmarna)

Tisdag
mage

Onsdag
Bröst och axlar

Torsdag
Kondition

Fredag
Ben

Lördag
Armar

Söndag
Vila :P

Jag vill träna armarna och bröstet mest för det ger det där biffiga utseendet :D

Jag äter inget godis eller liknande har börjat äta enbart hyfsat nyttig mat (vet inte vad morsan blandar i hehe)

När ska man äta? Hur ska man äta före träning och hur ska man äta/dricka efter?

MrBoris
2004-08-23, 15:21
Hur ska du orka med Måndagens armpass om du kör ett på Lördag???

slobban
2004-08-23, 15:24
En fråga bara, hur kör du ben hemma som?
Annars ser ju passet rätt bra ut tycker jag. Tänk bara på att äta mycke/ofta mat, det är det som ger det där "biffiga" utseendet i längden.

Tjoho86
2004-08-23, 15:59
Har börjat äta som fasiken nu..

Och MrBoris tack :) Tänkte inte på det

Och benen fixar jag så fort jag börjar på gym

Sen tänkte jag fråga, när jag tränar så får jag inte träningsverk ibland.. är det tecken på att jag gör nått fel?

Swede..
2004-08-23, 16:57
Så om jag kör så här då?

Måndag:
Armarna (triceps, biceps och underarmarna)

Tisdag
mage

Onsdag
Bröst och axlar

Torsdag
Kondition

Fredag
Ben

Lördag
Armar

Söndag
Vila :P

Jag vill träna armarna och bröstet mest för det ger det där biffiga utseendet :D

Jag äter inget godis eller liknande har börjat äta enbart hyfsat nyttig mat (vet inte vad morsan blandar i hehe)

När ska man äta? Hur ska man äta före träning och hur ska man äta/dricka efter?



ta bort armpasset på lördag så blir schemat fint sen..
och lägg in axlar eller bröst där istället för att ha de på samma dag ;)

mukkler
2004-08-23, 17:06
Skit i kompisen... börja träna själv! sen om dom vill hänga på låt dom göra det. Jag menar vad händer när du tvingar iväg en kompis som inte är motiverad, jo han slutar efter 3 ggr och så tappar du också lusten. Börja träna själv, sen om dom vill så får dom hänga med dig sen..

Zakath
2004-08-23, 17:25
Ett tips är att inte köra kondition innan ben! Det förstör rejält, dessutom ökar skaderisken stort då eftersom senorna brukar bli lite slitna efter löpningen, speciellt när man inte är van.

Tjoho86
2004-08-23, 18:44
Jag är skitsam för alla bra och hjälpsamma svar och jag har redan bestämt mig för att dra till gym själv heh.

Men jag undrar fortfarande hur jag ska käka innan och efter träning.. protein först eller efter? kolhydrater före eller efter? m.m och exempel på vad ni brukar käka dricka :D

Tack igen för alla bra svar och här är schemat igen heh

Måndag:
Armarna (triceps, biceps och underarmarna)

Tisdag
mage

Onsdag
Bröst

Torsdag
Ben

Fredag
Axlar

Lördag
Kondition

Söndag
Vila :P

Tjoho86
2004-08-23, 19:31
Ju mer man arbetar, desto mer pengar tjänar man. Ju mer man pluggar, desto högre betyg får man. Ju mer man tränar, desto snabbare kommer resultaten? Fel! När det gäller styrketräning är inte mer träning alltid bättre. Håll dig till 3-4 träningsdagar per vecka. Inte mer. Under träningen bryter du ner musklerna och du måste ge dem tid att återhämta sig. Det finns en några få personer med bra gener som kan träna dagligen och ändå få bra resultat, men dessa personer hör till undantantagen. De flesta drogfria personer kommer att drabbas av överträning om de tränar sju gånger i veckan.

läste detta? Är det helt sant, vill ju inte träna sönder mig.. Så ska jag inte träna 6 dagar i veckan??

Johan1986
2004-08-23, 20:22
Måndag:
Armarna (triceps, biceps och underarmarna)

Tisdag
mage

Onsdag
Bröst

Torsdag
Ben

Fredag
Axlar

Lördag
Kondition

Söndag
Vila :P

Har du ingen rygg? :D

Nämen jag hade nog lagt in ryggen med axlarna och mage med benen. Så har du fått en vilodag till

Tjoho86
2004-08-23, 20:33
Måndag:
Armarna (triceps, biceps och underarmarna)

Tisdag
Ben och mage

Onsdag
Vila

Torsdag
Bröst

Fredag
Axlar och Rygg

Lördag
Kondition

Söndag
Vila :P

sådär :) Råkade ta bort ryggen heh.. tack