handdator

Visa fullständig version : slitsam morgonprommis?


Diana
2004-08-22, 16:14
hur bra känner ni att ni orkar me ett träningspass direkt efter frukost, med en morgonpromenad innan? ja e ALLTID märkbart mkt svagare speciellt om ja tränar ben eller tex kör HIIT efterpasset, tömmer en timmes promenad kroppen på såå mkt glycogen, de kan ju inte va möjligt?, eller kan de va så att frukosten inte får upp blodsockret tillräckligt pga prommenaden innan så man känner sej svagare pga av det? de sistnämnda har ja lite svårt att tro eftersom de spelar ingenroll om ja käkar en brakfrukost eller en daffvariant, de blir samma iaf. o ja går inte i nån jogg-racerfart direkt så de kan de ju inte heller bero på.. :)
nån som har nån teori och eller upplever samma?

randig
2004-08-22, 17:18
jag måste vänta nåra timmar iallafal annars går det alltid helt åt helvete

Grahn
2004-08-22, 17:22
Kör man lång eller hård förbräning på morgonen så brukar iaf jag känna mig lite svagare senare om det är ett benpass med tex böj.

T-train
2004-08-22, 17:23
tränar oftast inte förrän tidigast lunch efter jag gått morgonpromenad (går mina mellan 05.15 o 06.30). Oftast tränar jag kväll...då är jag mest laddad.

Diana
2004-08-22, 22:41
skönt att man inte e ensam om att känna sej klen efter en ynka prommenad då.. :) kan de va att glycogenlagren tömms såpass av en prommenad..skumt..

Zlin
2004-08-23, 11:27
skönt att man inte e ensam om att känna sej klen efter en ynka prommenad då.. :) kan de va att glycogenlagren tömms såpass av en prommenad..skumt..

Du äter väl ändå emellan promenaden och träningen? :confused:

Big_Vik
2004-08-23, 11:50
Du äter väl ändå emellan promenaden och träningen? :confused:
är ingen expert men det tar nog längre tid än så att bygga upp lagren igen. eller så har jag fel :em: ???

Grahn
2004-08-23, 11:52
är ingen expert men det tar nog längre tid än så att bygga upp lagren igen. eller så har jag fel :em: ???

Du har inte fel och dessutom de som går morgonpromenader brukar ju ligga på energiunderskott dessutom.

Yankeee
2004-08-23, 12:48
Varför inte ta promenaden på kvällen de dagar man tränar på morgonen?
Det är bättre att "sprida ut" motionen ;)

stenis
2004-08-23, 12:51
jag har inte förstått hur dehär med morgonpromenad fungerar.. Måste man ta de tidigt på morgonen, asso typ vid 06.00-07.00? eller tar man de direkt efter man vaknat, oavsett tid, jag jobbar natt nu, detta betyder att jag kommer i säng först 06.00, sover till 14.00-15.00, kan jag ta denna "morgonpromenad" då eller måste den göras mycket tidigare?

mvh stenis

Numero1
2004-08-23, 13:07
Ta den när du vaknat!

Yankeee
2004-08-23, 13:08
Ta promenaden när du känner för det.

Diana
2004-08-23, 16:40
vanligtvis tränar ja på kvällen men ofta på helgen tex om man ska göra nåt speciellt senare så brukar ja förlägga den till morronen/förmiddagen, men har allti tyckt de e skumt att ja behöver minst två måltider mellan prommis o träning för att prestera bra. ja går morronprommisar året om(hunden kräver ju de :) )men längden brukar variera, men ja tycker att ävenom ja bara gått tex 40 minuter så blir ja ändå sliten oavsett kcal intag.. de är o förblir ett mysterium...

Zlin
2004-08-23, 23:08
Du har inte fel och dessutom de som går morgonpromenader brukar ju ligga på energiunderskott dessutom.


:em: , my bad.

Hård_men_rättvis
2004-08-24, 07:38
Läs vad jag skrev om HIIT i din andra tråd; HIIT är påfrestande för centrala nervsystemet och för benen.

Ett HIIT pass på 15 min har 5 minuter sprinter och är lika påfrestande för benen som 3 set knäböj eller mer( beroende på instensitet). Benen kommer att kännas "tunga" och det är inte pga glykogen lagren utan helt enkelt på att överträning har satt in. När morgonpromenader börjar kännas slitsamma eller påverkar ens prestationer, då är det dags att skära ner på träningsvolymen.

Diana
2004-08-24, 16:40
jo de där me hiiten låter ju logiskt, de blir ju skillnad i va man presterar i ett benpass om man haft hiit dagen innan eller ej, iaf för mej :) , men morronprommenader har allti samma effekt på mej, vissa veckor när ja vilar upp mej o kanske bara tränar 2-3ggr i veckan blir styrkepassen ändå tröööga o ja känner att ja orkar mkt mindre om ja tränar efter frukost, me prommenad innan..