handdator

Visa fullständig version : Maltodextrin?


Matte_Maiden
2004-08-22, 11:37
Saxat från en webshop som dom flesta vet namnet på:
5983 maltodextrin (Roquette, Frankrike), pulver, 3 kg 129 kr i lager

Är det här sådant maltodextrin som man kan använda efter träning? Funderar nämligen på att beställa 3 kg.

Att jag frågar är nämligen att jag är lite tvångsbenägen, vill veta HELT JÄVLA säkert att det är rätt grej och inte bara någon skit med ungefär samma namn. Tacksam för svar! :thumbup:

King Grub
2004-08-22, 11:41
Ja, det är "rätt" maltodextrin.

Dessutom: du får länka till Humle, om du vill. Det är ingen konkurrerande webshop. :)

På samma sida kan du beställa 1 kg malto och 1 kg dextro för under 50 kronor styck. En 50/50-combo av det är verkligen optimalt! :D

Hades
2004-08-22, 11:49
En 50/50-combo av det är verkligen optimalt! :D
Hur kommer det sig? Är inte maltodextrin snabbare än druvsocker?

King Grub
2004-08-22, 11:51
Hur kommer det sig? Är inte maltodextrin snabbare än druvsocker?

http://www.abcbodybuilding.com/magazine03/dextrose.htm#importanceofmalo

Matte_Maiden
2004-08-22, 11:58
Haha tack Grub! Då vet jag att jag får länka. :thumbup:

Men om man köper 1 kg var och senan bara blandar dom i en hink så är det väl sedan bara att ta därifrån? Dom reagerar väl inte på något konstigt sätt eller blandar sig ojämnt? En vanlig blandning sedan skopande direkt ur blandningen fungerar väl bra?

King Grub
2004-08-22, 12:00
Dom reagerar väl inte på något konstigt sätt eller blandar sig ojämnt?

Nejdå.

Matte_Maiden
2004-08-22, 12:02
Nejdå.

Bra! Då blir det att beställa 1 kg var och sedan slänga ner det i en hink och ta därifrån. Tack för alla svar! :thumbup:

nottis
2004-08-23, 10:45
är glukos samma sak som dextros?

Yesterday
2004-08-23, 10:54
snor tråden lite...
vad skillnaden mellan Maltextrakt och maltodextrin?
funkar Maltextrakt efter träningen med?

nottis
2004-08-23, 10:58
nej du, det gör det inte.

MunsöHustla
2004-08-23, 12:44
En sak som jag inte förstår är hur glukoset kan vara så dyrt på humle, de tar ju 46kr/kg köper du vanligt dextropour hamnar du ju runt 30-40kr/kg

King Grub
2004-08-23, 13:14
är glukos samma sak som dextros?

Ja.

Dymion
2004-08-23, 16:29
J*vligt dyr frakt på humle.se :(

Sverker
2004-08-23, 18:50
snor tråden lite...
vad skillnaden mellan Maltextrakt och maltodextrin?
funkar Maltextrakt efter träningen med?

Du använder och smaksätter öl med maltextrakt.

King Grub
2004-08-23, 18:53
En öl efter passet är optimalt med andra ord! :D

supremo
2004-08-23, 20:14
En öl efter passet är optimalt med andra ord! :D
Oj, det måste jag testa direkt!!!
Räcker det med en öl, eller måste man ta typ ett sexpack eller??
Blir ju perfa i bastun efter!! :cool:

King Grub
2004-08-23, 20:19
Ju fler, desto bättre naturligtvis.

...eller inte.

Faktum är, att ju fler sexpack du dricker, desto mindre sexpack kommer du att kunna urskilja på magen.

supremo
2004-08-23, 20:22
Ju fler, desto bättre naturligtvis.

...eller inte.

Faktum är, att ju fler sexpack du dricker, desto mindre sexpack kommer du att kunna urskilja på magen.

Jo, det var ju lite ironi, det tror jag nog att du förstod ;)
Skulle va kul och se anstormningen av storbyggda människor köpandes öl om du lägger ut nån fin referens till att öl är optimalt efter ett pass ;)

King Grub
2004-08-23, 20:27
Metabolism. 1990 Jan;39(1):81-6. Effect of alcohol dose on plasma lipoprotein subfractions and lipolytic enzyme activity in active and inactive men.

"Measurements were made in 49 healthy men before and after three weeks of abstinence from alcohol and after consumption of one or three 12-ounce cans of beer per day...

...alcohol consumption seems to be related to possibly beneficial influences on plasma HDL and HDL2 cholesterol, and may thus impact the risk of heart disease..."

Text tagen ur sitt totala sammanhang. ;)

tias
2004-09-06, 22:47
http://www.abcbodybuilding.com/magazine03/dextrose.htm#importanceofmalo

Hej King Grub. Jag är lite trög. :confused: Skulle du kunna förklara det här med att ta 50/50 dextro och malto. Vad är bra med det?

Styx
2004-09-06, 23:26
Diskussionen huruvida 50/50 maltodextrin/dextros verkligen är att föredra kan du läsa här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=29522

Artikeln som Grub hänvisade till säger inte så mycket om varför man ska ha 50/50 eftersom det enda argumentet som författaren har för det är felaktigt, pga en felaktigt tolkat vetenskaplig artikel.

King Grub>> :nono: ;)

King Grub
2004-09-07, 06:00
Det läggs fram fler anledningar till varför, och även den professor på KI jag varit i kontakt med säger att det mycket väl kan vara ett (teoretiskt) mer effekt kolhydratval än det ena eller det andra.

Att praktisk skillnad är en annan sak... är en annan sak! :D

Styx
2004-09-07, 07:22
Du får gärna utveckla vad professorn från KI menade eftersom jag inte vet om jag förstod varför det skulle gå snabbare. För att Maltodextrinet kommer lite senare till tarmarna? För teoretiskt är det ju bäst om det finns tillräckligt med glukos i tarmarna för att hålla alla glukostransportörer upptagna men inte mer eftersom det bara sänker det osmotiska trycket, det var just därför det kan vara en fördel med lite fruktos för att boosta upptaget.
Hur som helst är det onödigt att länka till en artikel som bara har en anledning till att blanda dextros och maltodextring - som är felaktig.

King Grub
2004-09-07, 07:42
Något i stil med att det selektiva sarcolemat är mer permeabelt efter nedbrytande belastningsträning, varför det inte är omöjligt att man kan få mer kolhydrat att passera under en kortare tidsperiod, om monosackariden passerar först och de kedjade dextrosmolekylerna följer efter, även om det rör sig om en knappt mätbar tidsdifferens.

Edit: inte mina ord. Det är över min kompetens.

Sverker
2004-09-07, 08:28
Nu har du nog klippt lite väl hårt i starttexten ?

Sarcolemma eller "sarcolemat" är ju muskelcellens cellvägg precis som att cytoplasman kallas sarcoplasma på en muskelcell.

Det finns inga muskelceller som skall träffa på " kedjade dextrosmolekylerna ". Allt kolhydrat i blodet borde vara ren glukos ?

King Grub
2004-09-07, 08:55
Här kan du inte skylla på mig om det inte stämmer. Det är inte jag som är kemisten.

Är det inte så att glukoset inte kan passera sarcolemats, vad kallas det, fettlager? Utan det krävs en glukostransportör, och GLUT4 kräver ingen energi för att transportera glukoset, utan går efter koncentrationsgrad?

Det är över min utbildning, så jag undrar verkligen hur det ligger till egentligen.

Sparrisen
2004-09-07, 09:17
Det dåliga är att de bara har 1, 3 eller 25 kilosäckar. Jag skulle gärna se att de hade en variant på typ 10-20 kg, eftersom maxvikten vid postpaket ligget på just 20 kg. Vill man ha tyngre måste man köra företagspaket, vilket blir svårt när man nu pluggar (man måste vara hemma när leveransen sker...).

J_Hells
2004-09-07, 09:43
Ja, det är "rätt" maltodextrin.

Dessutom: du får länka till Humle, om du vill. Det är ingen konkurrerande webshop. :)

På samma sida kan du beställa 1 kg malto och 1 kg dextro för under 50 kronor styck. En 50/50-combo av det är verkligen optimalt! :D

Är det inte Vitargo som är optimalt? Eller är malto/dextro mer optimalt :confused:

William
2004-09-07, 10:01
Här kan du inte skylla på mig om det inte stämmer. Det är inte jag som är kemisten.

Är det inte så att glukoset inte kan passera sarcolemats, vad kallas det, fettlager? Utan det krävs en glukostransportör, och GLUT4 kräver ingen energi för att transportera glukoset, utan går efter koncentrationsgrad?

Det är över min utbildning, så jag undrar verkligen hur det ligger till egentligen.

Jo det stämmer!

Glukos är en polär molekyl som inte kan passera muskelcellens fosfolipidlager på egen hand. Glukos tas upp via faciliterad transport, dvs transporten är inte energikrävande. Glukosupptaget är helt beroende av GLUT1 och GLUT4 samt koncentrationsgradienten över cellmembranet.

King Grub
2004-09-07, 10:09
Cool! Då var jag inte helt ute och surrade! :hbang:

King Grub
2004-09-07, 10:16
Kan det då vara så som bl a Lyle McDonald säger om 50/50 malto/dextro, att man "line:ar up" saker och ting?

"Once you’ve got the basic idea of a simple sugar post-workout, then you can experiment using different combinations of glucose and maltodextrin. It is usually recommended to make a 50/50 mix of the two, based on the differing absorption rates of the two carbs. Glucose requires no digestion and so once in the intestinal tract can pass straight through the wall lining. Maltodextrin, however, requires a bit of digestion to split it into the glucose molecules that make it up. The difference of digestion is not really that much in the way of time, but can make a big difference. This is because glucose enters the cell via active transport and only so much can get through at any one time once the receptors are all being utilised. By taking in maltodextrin, the longer digestion and absorption rate means the glucose from the malto is getting to the cell more or less once the first glucose molecules are in. So you’re basically ‘lining the glucose up’."

z_bumbi
2004-09-07, 10:37
Maltodextrin har ju den fördelen i sig att det består av olika långa molekyler med lite olika högt GI så man får ju med enbart maltodextrin en stadig ström med glukos, visst man kanske får en viss del snabbare med ren glukos från början men hur stor mätbar skillnad blir det?
Det finns ju redan maltodextrin som är snabbare än det genomsnittliga GI-värdet som täcker upp en del av det försprång som glukosen har.

J_Hells
2004-09-07, 11:08
Jag försöker smyga in frågan igen..

Vad har maltodextrin för fördelar jämnfört med Vitargo? Förutom priset då.

z_bumbi
2004-09-07, 11:23
Jag försöker smyga in frågan igen..

Vad har maltodextrin för fördelar jämnfört med Vitargo? Förutom priset då.

Inga fördelar som jag känner till, det finns även andra prdukter till lägre pris som har ungefär samma egenskaper som Vitargo så maltodextrin/druvsocker debatten är bara ett intressant sidospår.

Styx
2004-09-07, 12:25
Blir lite förvirrad nu, trodde diskussionen först var om snabbast möjliga upptag i tarmarna, att köa upp glukosen där och inte till muskelcellerna. Att det var det professorn från KI hade skrivit något om. Men han verkade syfta på upptaget till muskelcellerna.
Sen angående Lyle´s text. Han antar då att man mättar alla de använda musklernas glukostransportörer och att det sen skulle vara en nackdel att det var för mycket glukos i blodet på en gång. Att det är bättre att det kommer när lite av det första glukoset försvinner, då blir det ju som påpekats förr tvärtemot principen att kolhydraterna ska vara så snabba som möjligt.
Ser inte riktigt det som gör det så pass "big difference"?

Grub, sarcolemmat i musklerna är samma sak som det fettlager du nämner. Det fettlager du tänker på är cellmembranet vilket är ett dubbelfosfolipidlager. Cellmembranet kallas sarcolemma i muskelceller.
Det professorn skriver om ökad permeabilitet efter styrketräning beror på att muskelkontraktioner stimulerar cellerna till att låta fler GLUT4 protein gå upp till cellytan. Normalt krävs insulin för att GLUT4 protein ska translokera till cellytan men alltså inte vid fysisk aktivitet. Därför behövs så låga insulinfrisättningar efter träning.

King Grub
2004-09-07, 13:47
Nej, "big difference" har till och med jag insett att det inte gör. :D Nu vill jag mest veta teoretisk skillnad det gör, så man säga vad som är optimalt!

Styx
2004-09-07, 15:48
Ja det skulle vara kul att veta, men för det krävs att någon gör en studie för att se om det ens går märka någon signifikant skillnad. För som det är nu är det status quo. De ("ovetenskapliga") artiklar som tagit upp det har mest bara teoriserat vilt och gjort vilda antaganden.

King Grub
2004-09-07, 16:12
Vad säger John Berardi (som inte heller är ett direkt okänt namn)? Jo:

"Anyone who is familiar with my writings knows that the perfect post-workout shake is NOT made up of regular whey plus dextrose. Rather, the perfect post-workout shake would consist of a blend of whey hydrolysates, maltodextrin, dextrose, and various amino acids including glutamine, phenylalanine, and BCAA.

First of all, with respect to post-workout carbohydrates, your goal should be to rapidly re-hydrate the body as well as rapidly replenish glycogen stores. The best way to do this is by consuming a high glycemic index carbohydrate source. High glycemic carbs are very rapidly digested and absorbed into the blood.

Interestingly, as most people now know, the distinction between simple (single sugar units) and more complex carbs (longer chains of sugar units) doesn't tell us much about the glycemic index. In fact, the dextrose and maltodextrin comparison is a good example of this. Dextrose is a simple carb consisting of single glucose units in solution. It is very sweet tasting. Maltodexrin, on the other hand, is a complex carb consisting of between 3-20 glucose units joined together. It has very little taste. While there are some striking differences between these carb sources in terms of structure and metabolic processing once inside the body, their glycemic indices are both quite high.

To take advantage of their similarities as well as their differences, the ideal post-workout carbohydrate source should be a 50-50 combo of the two. You see, maltodextrin is less likely to cause GI distress due to the low osmolarity (the amount of free glucose units in a given amount of liquid). This property also means that it will be more quickly absorbed. The more free glucose molecules in solution, the slower the GI absorption times. So since malto has less free units per quantity of liquid, it is more rapidly absorbed. Finally malto seems to replenish glycogen stores better than other carbohydrates. So it's a must for the post workout drink. However, don't sell out dextrose just yet. Since free glucose units can actually facilitate fluid uptake and absorption in the GI due to an active coupled glucose-sodium transporter, dextrose is a good addition to the drink as well.

In the end, I hope it's clear that a combo of malto and dextrose is ideal for the post-workout drink and that in the post-workout situation, the difference between "simple" and a "complex" carbs is unimportant. Your main goal at this time is to get rapidly absorbed carbs and protein into the blood as fast as you can. "

Här är det maltot som är snabbast. He, he. :D

William
2004-09-07, 17:08
Inga fördelar som jag känner till, det finns även andra prdukter till lägre pris som har ungefär samma egenskaper som Vitargo så maltodextrin/druvsocker debatten är bara ett intressant sidospår.

Vilka produkter har liknande genskaper som Vitargo?
Får gärna skicka via PM om det skulle behövas?

Mvh

William

Matti
2004-09-09, 12:55
Kan det då vara så som bl a Lyle McDonald säger om 50/50 malto/dextro, att man "line:ar up" saker och ting?
Var har Lyle McDonald skrivit det?

"Once you’ve got the basic idea of a simple sugar post-workout, then you can experiment using different combinations of glucose and maltodextrin. It is usually recommended to make a 50/50 mix of the two, based on the differing absorption rates of the two carbs. Glucose requires no digestion and so once in the intestinal tract can pass straight through the wall lining. Maltodextrin, however, requires a bit of digestion to split it into the glucose molecules that make it up. The difference of digestion is not really that much in the way of time, but can make a big difference. This is because glucose enters the cell via active transport and only so much can get through at any one time once the receptors are all being utilised. By taking in maltodextrin, the longer digestion and absorption rate means the glucose from the malto is getting to the cell more or less once the first glucose molecules are in. So you’re basically ‘lining the glucose up’."
Texten ovan är skriver av någon som kallar sig "Chicken Daddy" på wannabebigforums.com, inte Lyle.

z_bumbi
2004-09-09, 13:12
Vilka produkter har liknande genskaper som Vitargo?
Får gärna skicka via PM om det skulle behövas?

Mvh

William

Inte i ren form men som del av en gainer har ju Fairing en liknande produkt, det är dock lite konstigt att ingen har fått för sig att sälja något liknande i ren form då konditionsidan är ganska stor i världen.

King Grub
2004-09-09, 13:47
Var har Lyle McDonald skrivit det?.

I ett email, "I'm not sure if it works in practice to line the glucose up in this way as long as the amounts are equal, (talar om att använda det ena eller det andra), but I can see the theory behind it."

King Grub
2004-09-09, 14:05
Texten ovan är skriver av någon som kallar sig "Chicken Daddy" på wannabebigforums.com, inte Lyle.

Det var fel av mig. Jag fick för mig att det var han som skrivit det redan när artikeln dök upp och frågade honom. Men han svarade i alla fall. :) Jag har faktiskt trott att det var han som skrev artikeln ända tilsl du påpekade det nu och jag kollade. :em:

Matti
2004-09-09, 14:27
Ok!

King Grub
2004-09-09, 14:59
Det faktum att han inte var upphovsmannen bakom texten förklarar ju en del "konstigheter" i resten av svaret. :laugh:

Fy vad pinsamt. :em: