handdator

Visa fullständig version : Den perfekta matlådan


Löjtnant Blank
2004-08-21, 20:17
Äger du den här boken? Är recepten lättlagade? Bu eller bä?

http://www.internetbokhandeln.se/_11419ZGRR2/XBGBEZ/bok9197456926.html

alyosha
2004-08-21, 20:31
Ser minst sagt intressant ut..

Löjtnant Blank
2004-08-21, 20:34
Ser minst sagt intressant ut..
Det tycker jag också. Så jag har redan gjort slag i saken och beställt den.

Whey
2004-08-21, 20:37
Känns överflödigt. Roligare och lättare att leka själv i köket. Har man någorlunda koll så blir det finfint med mineraler, vitaminer, fettsyror och näringssammansättning i alla fall...

Löjtnant Blank
2004-08-21, 20:50
Känns överflödigt. Roligare och lättare att leka själv i köket. Har man någorlunda koll så blir det finfint med mineraler, vitaminer, fettsyror och näringssammansättning i alla fall...
Det ska gärna smaka gott också.

Halldin
2004-08-21, 21:29
Skojsigt, jag undrade samma sak.

Lämna ett omdöme när du har fått den är du bussig.

Wain
2004-08-21, 22:18
För mycket, enligt mig, onödiga kommentarer om varje recept av typen "Detta är en variant på en rätt min flickväns mamma ofta bjuder mig och min flickvän på när vi helt oannonserat kommer och hälsar på". :laugh: Vem fasiken bryr sig??? Hade de inget vettigare att fylla ut skitboken med? Kanske lite mer bra recept, som det för övrigt är för få av.

Väldigt stiliga bilder på maten (inte alla recept har bild dock, utan istället en "artistisk" bild på t.ex. en vitlök) upplagd på fat är läckert och kan locka fram matlagningsdjävulen :devil: , men en del av recepten känns inte helt lämpliga att lassa ner i en matlåda utan gör sig bäst hemma. Recepten innehåller kanske lite för mycket bönor, de verkar ha fått fnatt på bönornas låga GI. Boken har generellt sett alldeles för stor fixering på GI-värden.

Recepten är väl ganska lättlagade, dock kanske lite för mycket krusiduller för att jag skall orka fixa till det för en "vanlig" matlåda - vilket kanske inte säger så mycket då jag är nöjd med en matlåda som innehåller exempelvis lite ris, majs och kyckling. :eating:

Bra med näringsvärden utskrivna iof. Men det har även Ove Rytters Mat för idrott, en bok som är oändligt mycket mer praktisk. :thumbup:

Grisen
2004-08-21, 23:37
Löjtnant Blank! Skriv gärna en recension av boken när du läst den.

Löjtnant Blank
2004-08-21, 23:55
Uppfattat!

Baha
2004-08-22, 09:26
lite dryga och konstiga recept tycker jag, knappast ngt man orkar fixa till matlådan typ

maccan_sth
2004-08-22, 18:04
Håller med Wain! lite mycket tjat vid sidan om matlagningen (men det är nog väldigt poppis i moderna kokböcker)...

Samtliga recept är lättlagade och innehåller udda grejer bara i undantagsfall! Enormt vackra bilder! KONST!

Whey
2004-08-22, 22:40
Det ska gärna smaka gott också.
Det gör det om man har lite känsla - har man inte det kanske boken är ett alternativ...

Bamse
2004-09-09, 14:50
Fick boken i födelsedagspresent i januari :thumbup:

Det var dock först i eftermiddag jag tog mig samman och provlagade mitt första recept ur boken. Modifierade det lite grann (spansk peppar i stället för röd chili, stuvad spenat i stället för babyspenat) - men det blev iaf djäävulskt gott :devil:

Yankeee
2004-09-09, 15:21
Fick boken i födelsedagspresent i januari :thumbup:

Det var dock först i eftermiddag jag tog mig samman och provlagade mitt första recept ur boken. Modifierade det lite grann (spansk peppar i stället för röd chili, stuvad spenat i stället för babyspenat) - men det blev iaf djäävulskt gott :devil:

Var är din portion :confused:

Löjtnant Blank
2004-09-09, 21:27
Just ja. Hade glömt bort den här tråden.

Jag gillar boken. En del recept är riktigt jobbiga, men mycket är bra. Det jag gillar mest är att energifördelningen för varje måltid är nerskriven, så att man får en snabb överblick över vad den innehåller. Hittills har jag lagat en räksallad och en kycklinggryta med saffran, ingefära, katrinplommon och valnötter. Båda två smakade förträffligt.

Zozza
2004-09-09, 21:33
Nån skrev att det var lättlagade recept..

Är det så lätt att en snubbe som tycker det är lagom utmaning att koka ris eller pasta kan göra nåt recept? :- )

Löjtnant Blank
2004-09-10, 11:43
Nån skrev att det var lättlagade recept..

Är det så lätt att en snubbe som tycker det är lagom utmaning att koka ris eller pasta kan göra nåt recept? :- )
Du skulle få problem med de flesta recepten. Men en sallad kan vem som helst som kan hacka grönsaker och öppna konserver göra.