handdator

Visa fullständig version : Knäposition i knäblöj


Tricklev
2004-08-20, 15:22
Då och då på gymmet ser jag folk på gymmet som kör med knäna utan att försöka få dom att gå ut över foten, dom verkligen anstränger sig kämpar och säger att detta är bäst för knäna, själv tycker jag det känns väldigt obehagligt och ansträngt ut. Så till min fråga, är det bätre/sämre att köra så?

stahlberg
2004-08-20, 15:48
Köra hur? Är det bara jag som inte alls förstår frågan?

RobbeliRobban
2004-08-20, 15:54
Menar du såhär Tricklev? Att de försöker febrilt få knät att peka i samma riktning som foten gör?

Chris
2004-08-20, 15:58
Tror han menar att om man ser från sidan så ska inte knät komma framför tårna., vilket är omöjligt om man inte köra i smithmaskinen.

Grahn
2004-08-20, 16:20
Tror han menar att om man ser från sidan så ska inte knät komma framför tårna., vilket är omöjligt om man inte köra i smithmaskinen.

Beror på hur man är skapt men inte är det omöjligt inte, desto mindre du rör knät desto högre kommer du nå godkänt sldjup.
Man sätter sig bakåt.

Lillgrabben
2004-08-20, 20:10
Tror han menar att om man ser från sidan så ska inte knät komma framför tårna., vilket är omöjligt om man inte köra i smithmaskinen.


Njaääee, omöjligt är det väl inte riktigt. Däremot så är det nog ganska svårt att inte knäet rör sig det minsta lilla framåt.

Många SL-are kör ganska breda böjar ( för att inte säga jättebreda) & koncentrerar sig på att starta lyftet med att trycka bak ändan, istället för att påbörja lyftet med att böja knäleden.

Om man däremot lyfter med smal fotposition i böjen så tror jag att det är i princip omöjligt att inte knäna pressar framåt en del under lyftet.


MVH

Lillgrabben
2004-08-20, 20:12
Opps, jag såg inte att Grahn hade skrivit ett meddelande med samma andemening som mitt meddelande. Jaja, vi menar iallafall ungefär samma sak!


:cool:

Spiffy
2004-08-20, 20:21
Menar du inte att fötterna pekar rakt fram och knäna ligger innanför fötterna och det ser ut som de ska vrida sönder knäna när de kommer ner en liten bit.

Styrkebyggare
2004-08-20, 21:39
Det är ett välkänt "problem" inom SL att folk skjuter fram knäna för mycket - jag är själv en av dem som haft lite strul med detta. I kombination med att fälla ryggen för mycket så kan man göra ett mycket långt lyft utan att nå ner till godkänt djup.

Tycker att man bör sträva efter att inte skjuta fram knäna alltför mycket - men alla har olika förutsättningar. Vissa sätter perfekta böjar vid i stort sett första försöket, medan andra får fila på tekniken i åratal.

AndersHermansson
2004-08-20, 22:29
Vill man få bra sträck i låren måste man väl skjuta fram knäna lite?

Tricklev
2004-08-21, 01:10
Precis som Chris sa jepp :thumbup:


edit: var min fråga dvs :D

Styrkebyggare
2004-08-21, 07:52
Vill man få bra sträck i låren måste man väl skjuta fram knäna lite?

Lite går naturligtvis bra - lodräta underben kan nog nästan ingen köra med. Om man däremot är ute efter att få maximal flexion i knäleden så tycker jag att det är bättre att köra frontböjar "ass to the grass". Detta tar också lite tuffare på benen eftersom man inte kan "mjuka" rörelsen med ryggen så mycket som i vanlig böj.

Alla knäböjövningar har dock en tendens att ta mycket på höft/häck när man går riktigt djupt (under SL-djup).

stahlberg
2004-08-28, 16:47
Knänas rörelse framåt i (sänkningen i) knäböjning är en teknikdetalj som hänger samman med - både påverkar och påverkas av - helhetstekniken, och som dessutom beror mycket på den lyftandets kroppsbyggnad. De andra teknikdetaljer som främst påverkas av knänas rörelse är balansen, djupet och principen om "samlad styrka" (se nedan). "Brister" i kroppsbyggnad kan åtminstone i viss mån kompenseras av t.ex hårdsatsning på teknikträning eller stor rörlighet ("vighet"), men ifråga om knänasw rörelse är denna kompensation högst marginell.

Helt klart är att det (som Styrkebyggare säger) är till nackdel att skjuta knäna FÖR MYCKET FRAMÅT. Detta påverkar balansen negativt (man blir framtung), och dessutom blir det (oberoende av kroppsställning) omöjligt att komma djupt ner, t.ex till godkänt tävlingsdjup. VAD som är FÖR LÅNGT FRAMÅT är förstås svårt att säga EXAKT.

En lyftare kan hålla knäna ORÖRLIGA bara om han/hon har en lämplig kroppsbyggnad för detta. Detta kombineras med en mycket bred eller tämligen bred fotställning. Mike Bridges (155cm/82,5kg och annars "nödvändig" kroppsbyggnad utvecklade en stil - The Bridges Flare - som gick ut på nollrörelse framåt för knäna.

Andra som inte har fullt så lämplig kroppsbyggnad för att hålla knäna orörliga kompenserar detta med en mycket bred fottällning och genom att (för balansens skull) låta överrkoppen sjunka framåt. Detta gör det dock svårt att komma riktigt djupt ner, varför den stilen passar bäst för WPC-lyftare (som kan stanna 15-20cm ovanför godkänt IPF-djup). Denna stil är också orsaken till att WBC-skolans lyftare under träningssäsong kan ersätta knäböjning med box squat.

De flesta är i alla fall så byggda att det blir oundvikligt för dem att inte låta knäna röra sig EN ANING FRAMÅT. Detta är därför den mest vanliga och för de flesta mest fördelaktiga teknikvarianten.På det sättet håller man lättare sin balans (utan att bli vare sig fram- eller baktung), man kommer lättast till rätt djup, och man bevarar sin "samlade styrka" (= att "allting" (såväl alla kroppsdelar som skivstången) rör sig så lite som möjligt både framåt och bakåt, så att "helheten" hålls samlad på en så liten "diameter" som möjligt i framled/bakled under hela lyftet).

Om man INTE har en kroppsbyggnad som ganska naturligt tillåter knäböjning utan knärörelse framåt så är den fördelaktigaste stilen att låta knäna gå en aning framåt (men inte FÖR MYCKET, se ovan).

Detta resonemang är en aning förenklatl, men borde kunna belysa min synpunkt på frågeställningen ändå.

Grahn
2004-08-28, 18:28
Som alltid intressant och lärorikt Stahlberg :thumbup: