handdator

Visa fullständig version : Drinken före eller efter motionscykeln??


AdrenalineRush
2004-08-19, 22:31
Denna frågan har nog varit uppe innan men jag kunde inte hitta någon gammal tråd om detta, men iaf. När jag var på gymmet idag och hade tränat klart skulle jag ta en 30 min på motionscykeln i raskt tempo. Är det då bättre för muskeltillväxten att ta träningsdrinken före eller efter motionscykeln?

Rusty
2004-08-19, 22:42
det är nog vettigast att ta den innan cyklingen, så du inte blir för katabol under cyklingen...

joa
2004-08-21, 08:53
Är syftet med cykeln att minska i vikt vilket jag gissar att det är så skall du ju självklart ta drinken efter cykeln.

Grahn
2004-08-21, 08:55
Du får helt enkelt prioritera, det finns inget rätt eller fel.
Väntar du så offrar du återhämtning och tillväxt lite för en bättre förbränning och väntar du inte så blir det givetvis tvärt om.

AdrenalineRush
2004-08-21, 12:53
Med tanke på att jag tar företräningsdrink pajjar jag insulinkänsligheten under den tiden så det blir nog bäst att ta efterträningsdrinken före motionscykeln. Jag är bara ute efter att bränna extra kalorier som gynnar deffen på lång sikt. :thumbup:

King Grub
2004-08-21, 14:07
Med tanke på att jag tar företräningsdrink pajjar jag insulinkänsligheten under den tiden

Gör du? :confused:

Berry
2004-08-21, 18:52
Med tanke på att jag tar företräningsdrink pajjar jag insulinkänsligheten under den tiden så det blir nog bäst att ta efterträningsdrinken före motionscykeln. Jag är bara ute efter att bränna extra kalorier som gynnar deffen på lång sikt. :thumbup:

Jag skulle ta den efter motionscyklen, istället för att bara bränna de snabba kolhydraterna under cykelturen så att varken de eller den extra cardion gör någon nytta.

King Grub
2004-08-21, 18:56
Jag skulle ta den efter motionscyklen, istället för att bara bränna de snabba kolhydraterna under cykelturen så att varken de eller den extra cardion gör någon nytta.

Det är väl då de gör nytta, om man kan prestera mer, för att maximera hormonutsöndring och öka GLUT4-nivåerna?

Berry
2004-08-21, 21:39
Det är väl då de gör nytta, om man kan prestera mer, för att maximera hormonutsöndring och öka GLUT4-nivåerna?

I så fall får han ju ta ännu en drink efter cyklingen, om det ska finnas några kolhydrater till glykogeninlagring och återhämtning.

AdrenalineRush
2004-08-22, 01:01
Gör du? :confused:

När man tar träningsdrinken får man väl en kraftig insulintopp som gör att fettförbränningen försämras??

King Grub
2004-08-22, 06:10
I så fall får han ju ta ännu en drink efter cyklingen, om det ska finnas några kolhydrater till glykogeninlagring och återhämtning.

Jag sade hormonutsöndring och GLUT4-nivåer, inte glykogeninlagring och återhämtning.

King Grub
2004-08-22, 06:12
När man tar träningsdrinken får man väl en kraftig insulintopp som gör att fettförbränningen försämras??

Nu talar du om att fettförbränningen försämras tillfälligt. Förut talade du om att försämra insulinkänsligheten. Vilket menar du egentligen? :) Det är inte samma sak.

Berry
2004-08-22, 10:43
Jag sade hormonutsöndring och GLUT4-nivåer, inte glykogeninlagring och återhämtning.

Ja, men nu har han just styrketränat och det är hans efterträningsdrink vi pratar om. Ska den göra det den antagligen är tänkt att göra tycker jag att han ska ta den efter motionscyklandet. Dessutom försämrar han ju fettförbränningen under cykelturen om han tar den innan, så då är det ju en fråga om hur intensivt han cyklar.

King Grub
2004-08-22, 10:55
Men frågan var "Är det då bättre för muskeltillväxten att ta träningsdrinken före eller efter motionscykeln?", inte om fettförbränningen blev några procent sämre.

Då är det väl knappast någon tvekan. Även om kolhydraterna kommer att förbrukas under cyklingen lär inte allt protein göra det.

Det behövs nog ingen ytterligare drink med superhögt GI och vassle efter 30 minuters cyklande, om man tagit en innan och äter middag eller vilken måltid det nu är dags för när man kommer hem.

Lasse Kongo
2004-08-22, 12:22
Jag tar alltid min drink när ALL träning inkl cardio är över, känns inte rätt för MIG att dra i mig ca 1000 kcal strax innan cardion, speciellt inte när man karvar bort fettet.

Berry
2004-08-22, 13:32
Jag tar alltid min drink när ALL träning inkl cardio är över, känns inte rätt för MIG att dra i mig ca 1000 kcal strax innan cardion, speciellt inte när man karvar bort fettet.

Jag skulle inte heller trycka i mig snabba kolhydrater efter ett strykepass om jag ska ge mig på ett cardiopass direkt efter, såvida det inte är mycket intensivt. Jag tror att det enda man uppnår är att det inte kommer finnas några kolhydrater tillgängliga för snabb glykogeninlagring, vilket inte är "bättre för muskeltillväxten". Om det nu skulle göra några mätbara skillnader på hormonutsöndingen under 30 minuters cyklande i "raskt tempo" så kan det väl möjligen vara motiverat med extra kolhydrater innan, men jag är tveksam till det (överbevisa mig gärna med siffror).

Berry
2004-08-22, 13:52
Nu var det ju siffror på om det mätbart skulle påverka hormonnivåerna jag efterfrågade. Vad har ditt citat egentligen med saken att göra? Det bevisar ju inte att det finns tillräckligt med kolhydrater i omlopp även efter cardion.

EDIT: King Grub, varför tog du bort ditt inlägg?

King Grub
2004-08-22, 13:54
Kolhydratintag som ger glykogeninlagring försämrar GLUT4-ökningarna. Bättre att göra detta när insulintoppen inte är en topp längre. Den insulinstimulerade glukostransporten man får av drinken mellan styrka och cardio leder till ökade GLUT4-nivåer, då denna inte lagras in som glykogen. Själva aktiviteten ökar GLUT4.

"We conclude that carbohydrate feeding that results in muscle glycogen supercompensation prevents the increase in maximally insulin-stimulated glucose transport associated with an exercise training-induced increase in muscle GLUT-4."

J Appl Physiol. 1998 Jul;85(1):133-8.

EDIT: King Grub, varför tog du bort ditt inlägg?

Därför att jag blandade ihop studierna. Nu är det som det skall vara. ;)

Berry
2004-08-22, 14:02
Kolhydratintag som ger glykogeninlagring försämrar GLUT4-ökningarna. Bättre att göra detta när insulintoppen inte är en topp längre. Den insulinstimulerade glukostransporten man får av drinken mellan styrka och cardio leder till ökade GLUT4-nivåer, då denna inte lagras in som glykogen. Själva aktiviteten ökar GLUT4.

"We conclude that carbohydrate feeding that results in muscle glycogen supercompensation prevents the increase in maximally insulin-stimulated glucose transport associated with an exercise training-induced increase in muscle GLUT-4."

J Appl Physiol. 1998 Jul;85(1):133-8.


Ok, men det verkar ju som att träningsdrinken intagen efter cardion fortfarande kommer vara positiv för glykogeninlagring och återhämting - optimal hormonutsöndring kommer uppnås under cykling i vilket fall, såvida inte bristen på energi efter styrkepasset förhindrar att han kan prestera maximalt. Som jag förstår det kommer han dock ändå "bara" cykla i raskt tempo, inte köra ett stenhårt HIIT-pass :)

King Grub
2004-08-22, 14:11
Visst är en träningsdrink efter cardion positiv. Absolut - något annat har jag inte påstått.

Samtidigt är "näringsfönstret" öppet upp till tre timmar, så man har tid på sig för maximal glykogeninlagring.

Med. Sci. Sports Exerc., 35: 784-792, 2003

Berry
2004-08-22, 14:16
Samtidigt är "näringsfönstret" öppet upp till tre timmar, så man har tid på sig för maximal glykogeninlagring.

Jovisst, det kluriga är bara att om man endast äter en lågglykemisk måltid under den närmaste tretimmarsperioden är det inte säkert att kolhydraterna kommer kroppen tillgodo på samma sätt i tid.

King Grub
2004-08-22, 14:24
Måste nästa mål vara lågglykemiskt? :)

Som sagt: en drink till, om man har pulver så det räcker, är absolut bäst för muskeltillväxten, om det är den man prioriterar, istället för förbränningen.

Hur man än vrider och vänder på det blir det aldrig optimalt att köra både styrka och cardio samtidigt. Bäst att separera dem!

MrBoris
2004-08-22, 14:43
Måste nästa mål vara lågglykemiskt? :)

Som sagt: en drink till, om man har pulver så det räcker, är absolut bäst för muskeltillväxten, om det är den man prioriterar, istället för förbränningen.


Hmm, gäller detta andra målet efter gainern??!?
Det är väl vanlig mat som gäller då?
Du kanske menar just i detta fall då man även kör cardio efter passet?

MVH

King Grub
2004-08-22, 15:03
Hmm, gäller detta andra målet efter gainern??!?
Det är väl vanlig mat som gäller då?
Du kanske menar just i detta fall då man även kör cardio efter passet?

MVH

Vad talar vi om? Jo, om man tagit dextro/vassle mellan styrka och cardio.

AdrenalineRush
2004-08-22, 15:34
Har nu försökt hänga med er diskussion här... Mycke intressant läsning men lite svårfattat. Ville bara påpeka att det är 30 min i raskt tempo och inte högintensivt tempo på motionscykeln.
Försämras muskelåterhämtningen märkvärt om man tar drinken efter cardion?

rutan
2004-08-22, 16:23
blir ochså lite förvirrad av att läsa denna tråd.

jag tar min halva drink(gainer) precis innan träningen,tränar ca: 40 minuter..kör sen 30 minuter på trappmaskinen,å tar sedan den andra drinken..går sedan hem å äter mat(typ kyckling,tonfisk,ris..)

just nu prioterar jag förbränningen lite mer,så då är det väl bättre att göra som jag gör,eller?

å sen när jag prioterar muskeltillväxten lite mer,tar jag drinken mellan styrketräningen å trappmaskinen,har jag fattat rätt?

King Grub
2004-08-22, 16:40
har jag fattat rätt?

Enligt vad jag tror, ja. Dock optimerar du förutsättningarna för muskeltillväxt ännu mer om du tar en drink mellan styrka och cardio och en efteråt. Eller ännu bättre: gör det ena på morgonen, det andra på kvällen. Klart bäst.

rutan
2004-08-22, 17:14
Eller ännu bättre: gör det ena på morgonen, det andra på kvällen. Klart bäst.

jo det förstår ja.. :)

fast just nu har jag inte tid(orkar)att bränna på morgonen...fast på helgerna,när man tränar ganska tidigt(11.00)så brukat jag ta en promenad på kvällen.

Berry
2004-08-22, 18:50
Hur man än vrider och vänder på det blir det aldrig optimalt att köra både styrka och cardio samtidigt. Bäst att separera dem!

Helt sant, det är svårt att pussla ihop det på ett "optimalt" sätt för båda träningformerna på en gång :)

King Grub
2004-08-22, 18:51
Helt sant, det är svårt att pussla ihop det på ett "optimalt" sätt för båda träningformerna på en gång :)

Men det kan leda till förvirrande debatter! :D