handdator

Visa fullständig version : Vila muskeln mera än en vecka?


Slartibartfast
2004-08-19, 16:02
Någon som vilar en muskelgrupp längre än en vecka innan den tränas igen? Typ bänkar var 10:e dag.

Har tänkt testa med 1,5 veckas vila, men skulle vilja höra lite erfarenheter.

Zakath
2004-08-19, 16:07
Jag gör det titt som tätt. Men jag går mer efter känn på hur länge jag ska vila.
1 vecka är ofta för lite om jag kört väldigt tungt/hög volym.. Så länge jag ökar så gör det inget om jag behöver vila 1 dag (faktiskt) eller 1 månad.

Jakobbus
2004-08-19, 18:09
Typ bänkar var 10:e dag.
Har tänkt testa med 1,5 veckas vila,

är inte det lika lång vila... 1.5 vecka = 10.5 dagar.... :thumbup:

bubbleman
2004-08-19, 21:24
Jag tror personligen inte att det är någon mening att vila muskeln så länge...inte ens proffsen gör väl det:confused: Jag själv tränar musklerna var 4-5 dag( om någon skulle vara intreserad;) )

Chris
2004-08-19, 21:35
Senast så tränade jag bröst på fredagen, och på måndagen efter 2 dagars vila körde jag ett likadant pass, och ökade i nästan alla övningar. Då körde jag iofs inget superintensivt pass heller, 9 tunga set ungefär. Så 1,5veckas vila låter nästan onödigt mycket enligt mig, om man nu inte kör stenhårda pass med +20 set. Det skiljer sig väl från muskel till muskel... stora muskler = mer vila.

fothermucker
2004-08-19, 21:36
Jag tror personligen inte att det är någon mening att vila muskeln så länge...inte ens proffsen gör väl det:confused: Jag själv tränar musklerna var 4-5 dag( om någon skulle vara intreserad;) )

Proffsen borde väl behöva mindre vila på grund av att kroppen är anpassad efter många års träning? För övrigt, för att ta en övning, bänkade jag två ggr i veckan förut för att sedan gå över till en gång i veckan, för att sedan gå över till en gång varannan vecka. Styrkeökningarna har ändå varit de samma med färre tillfällen att irritera sig på platåer.

bubbleman
2004-08-19, 21:39
Proffsen borde väl behöva mindre vila på grund av att kroppen är anpassad efter många års träning?

Jag tror det är tvärtom, men jag är inte säker...

Fugitive
2004-08-19, 21:41
Proffsen behöver mindre vila pga mer steroider :thumbup:

MasterChief
2004-08-19, 21:51
Jag har bra erfarenhet av att vila muskler längre än 7 dagar. Mängden vila man behöver är i allra högsta grad individuell. Givetvis är behovet av vila även knutet till hur träningsupplägget ser ut. Sen är det säkert träningsbart. Du kan träna muskeln att tåla högre frekvens. Sammantaget blir det ju en del att fundera på. Funkar inte träningen brukar jag dock alltid rekommendera ett par extra vilodagar och det funkar nästan alltid bra. Jag tycker det är märkligt att många fortfarande bygger upp sina träningsprogram utifrån veckan. Vad har muskelfysiologi med en vecka att göra?

Jorgen
2004-08-19, 21:52
Jag kör varje muskel ca var nionde dag. Funkar bra för mig.

//Jörgen

Jorgen
2004-08-19, 21:54
Vad har muskelfysiologi med en vecka att göra?
Det där har jag undrat länge. Många verkar helt fixerade vid att köra genom hela kroppen på just sju dagar.

//Jörgen

Arne Persson
2004-08-19, 21:56
Jag kör normalt varje muskel 1-2 ggr i veckan. När det gäller bänkstyrka MÅSTE jag träna bröst 2 ggr annars så funkar det inte för mig. Tydligen måste jag trycka i mig massor av steroider eftersom det funkar utmärkt att träna mycket och ofta.

MasterChief
2004-08-19, 22:00
Jag kör normalt varje muskel 1-2 ggr i veckan.

Herr Persson:
En undran bara. Det är 100% skillnad mellan att köra 1 eller 2 ggr i veckan. Varför så grovhugget? Varför inte 2 gånger på 9 dagar eller 1 gång var 4:e dag?
Är den gregorianska kalendern helig i din träning? ;)

Arne Persson
2004-08-19, 22:05
Herr Persson:
En undran bara. Det är 100% skillnad mellan att köra 1 eller 2 ggr i veckan. Varför så grovhugget? Varför inte 2 gånger på 9 dagar eller 1 gång var 4:e dag?
Är den gregorianska kalendern helig i din träning? ;)

Den är ytterst helig eftersom jag "normalt" vilar på söndagen. :angel: Skall väl erkännas att hela detta året har varit helt åt helvete pga axelskadorna. Det känns som en långsam vändning är på gång. :) Sen blir det fullt ös igen! :bpump:

MasterChief
2004-08-19, 22:06
Då får jag hålla tummarna att din supraspinatustendinit har tackat för sig och försvunnit. :-)

Arne Persson
2004-08-19, 22:12
Högern är ok igen men vänstern jävlas än. Nu kommer det att bli "regelbunden" klassisk akupunktur hos exfrun samt brutalmassage av en lämplig massör. Ingen kortison skall in i min kropp i alla fall, då lider jag hellre resten av livet.

Arne Persson
2004-08-19, 22:14
Då får jag hålla tummarna att din supraspinatustendinit har tackat för sig och försvunnit. :-)


Tack för omtanken.

Lillgrabben
2004-08-19, 22:33
Jag kör normalt varje muskel 1-2 ggr i veckan. När det gäller bänkstyrka MÅSTE jag träna bröst 2 ggr annars så funkar det inte för mig. Tydligen måste jag trycka i mig massor av steroider eftersom det funkar utmärkt att träna mycket och ofta.


Jag har periodvis tränat bänken 3 ggr / vecka & gör så för närvarande också.


Så 2 ggr är ju inte så värst mycket. :smokin:


Edit; för den skull så är det ju inte säkert att det funkar för alla. Jag själv har iallafall kört på det viset i perioder för att sedan trappa ner till 2 ggr / vecka efterkommande tidsperiod.


MVH

Bite
2004-08-20, 09:04
Jag kör periodvis ganska sparsamt med pass pga tidsbrist, jag kör inte efter nåt särskilt veckoschema, utan kör igenom kroppen och bara rullar på beroende på hur jag har tid att träna.

Om jag tar tex axlar/triceps så har det hänt att det blivit så glest mellan passen att det blivit varannan vecka, jag tränar helst ungefär fyra gånger per vecka och tycker det känns bra, men jag måste säga att styrkeökningarna brukar komma som ett brev på posten efter en period med sådär långt mellan passen, det blir väl som en vilovecka-light...typ.

Numero1
2004-08-20, 09:25
Jag kör med en veckas mellanrum men har jag träningsvark vilar jag lite extra.
Ofta förskjuts mitt program av olika anledningar...

bubbleman
2004-08-20, 12:44
Högern är ok igen men vänstern jävlas än. Nu kommer det att bli "regelbunden" klassisk akupunktur hos exfrun samt brutalmassage av en lämplig massör. Ingen kortison skall in i min kropp i alla fall, då lider jag hellre resten av livet.

Akupunktur hos exfrun? Verkar väldigt, väldigt farligt!

Popeye
2004-08-20, 13:15
Jag experimenterar med en 9dagars cykel enligt 2-1-2 just nu.
Mest bara för att jag kan tillåta mig att ha ett träningspass per muskelgrupp (Vilket jag gillar) och för att det ger kortare och intensivare pass.
Känns bra för mi i vilket fall. Har kört för kort tid för att kunna uttala mig om resultat.

Slartibartfast
2005-01-02, 11:52
BUMPIZZL!

Nån annan som har erfarenhet av att träna en muskel ca var tionde dag får gärna uttala sig. Det verkar som om en del av proffsen (eller åtminstone de rejält stora) brukar köra så.

Jag kör varje muskel ca var nionde dag. Funkar bra för mig.

//Jörgen

Hur många pass blir det för dig i veckan?

Jorgen
2005-01-02, 12:06
Hur många pass blir det för dig i veckan?
Jag kör fyra pass per vecka.

//Jörgen

Scratch89
2005-01-02, 13:09
Jag kör fyra pass per vecka.

//Jörgen



4-1-4 eller?

HenrY
2005-01-02, 13:09
Jag har börjat köra ett nytt schema, tränar varje muskel 2 ggr på 9 dagar.
Får se hur det går...

Jorgen
2005-01-02, 13:23
4-1-4 eller?
Nej, mer 2(lör, sön)-1-1-1-1-1. Ibland 3(sön, mån, tis)-1-1-2 men det är jobbigt med tre träningsdagar efter varandra tycker jag.

//Jörgen

HenrY
2005-01-02, 13:26
Nej, mer 2(lör, sön)-1-1-1-1-1. Ibland 3(sön, mån, tis)-1-1-2 men det är jobbigt med tre träningsdagar efter varandra tycker jag.

//Jörgen

Hur många set oså kör du varje träningstillfälle då??
Jag kommer nämligen köra 3 träningsdagar efter varandra, o sedan en vilodag, för att sedan börja om.
Men då ska läggas till att jag enbart kör några få övningar för varje muskel, men dessa set kör jag stenhårt självklart.
varje pass kommer ta runt 45 - 55 min.

Jorgen
2005-01-02, 13:36
Hur många set oså kör du varje träningstillfälle då??
Tre-fyra övnigar, fyra-sex (ibland fler) set per övning.

//Jörgen

Big Al
2005-01-02, 14:49
Jag kör varje muskel ca var nionde dag. Funkar bra för mig.

//Jörgen...Me to!, att vila mycket funkar för mej med! :thumbup:

HenrY
2005-01-02, 15:41
Fuck, alla säger olika.
Bara till att utvärdera själv vad som funkar :thumbup:

jwzrd
2005-01-02, 15:44
jag kör allting två-tre gånger i veckan. Kör 2-1 med två alternerande halvkropps-splittar. Fungerar tokigt bra för mig just nu, men det gör.. ont :)

Slartibartfast
2005-01-02, 22:25
...Me to!, att vila mycket funkar för mej med! :thumbup:

NO SHIT!? :D

Hur ser ditt upplägg ut?

jakke
2005-01-03, 00:03
jag kör följande split på test:
kroppen på 3 dagar sedan 2 dagars vila, sedan börjar jag om.

Big Al
2005-01-03, 01:53
NO SHIT!? :D

Hur ser ditt upplägg ut?Finns ett upplägg på sida 40 i min medlemstråd! (jaja jag ä lat, men måste ju spara på muskelglykogenet :D )

secce
2005-01-04, 19:36
tänkte bara bidra med mina erfarenheter..

senaste 2-3 månaderna har jag endast tränat styrketräning 3-4 gg/månaden. Alltså 1 gång per vecka i snitt ungefär. Å andra sidan har jag däremellan kört en hel del armhävningar och liknande (rycker snart in i lumpen, därav allt j*vla böjande på golvet...). Det intressanta är att jag legat kvar på samma kroppsvikt sedan detta började och att jag ökat 2.5 kg i bänkpressen. Har inte tappat några kilo på marklyftet heller, och då har jag ändå löptränat ganska mycket däremellan.

Summering: efter lumpen kommer jag nog fortsätta att träna tung styrketräning med ganska lång vila mellan muskelgrupperna, minst en vecka. Det känns faktiskt som om man vilat i form, hehe..

z_bumbi
2005-01-04, 19:49
tänkte bara bidra med mina erfarenheter..

senaste 2-3 månaderna har jag endast tränat styrketräning 3-4 gg/månaden. Alltså 1 gång per vecka i snitt ungefär. Å andra sidan har jag däremellan kört en hel del armhävningar och liknande (rycker snart in i lumpen, därav allt j*vla böjande på golvet...). Det intressanta är att jag legat kvar på samma kroppsvikt sedan detta började och att jag ökat 2.5 kg i bänkpressen. Har inte tappat några kilo på marklyftet heller, och då har jag ändå löptränat ganska mycket däremellan.

Summering: efter lumpen kommer jag nog fortsätta att träna tung styrketräning med ganska lång vila mellan muskelgrupperna, minst en vecka. Det känns faktiskt som om man vilat i form, hehe..

Du har legat still i vikt och styrka under 4 månader men tänker ändå fortsätta träna på det sättet efter lumpen?
Att bibehålla muskler och styrka är mycket lättare än att få mer muskler och att bli starkare så det är inte så konstigt att du inte tappar något på en så kort tid som 4 månader om du kör ett pass per vecka samt håller igång i övrigt.

secce
2005-01-04, 20:10
Du har legat still i vikt och styrka under 4 månader men tänker ändå fortsätta träna på det sättet efter lumpen?

Ja. Jag har inte minskat i styrka, tvärtom. Som jag skrev i ovanstående post har jag ökat 2.5 kilo i bänken vilket är ganska mycket för min del (har legat och svettats på samma vikt i nästan ett halvår innan). Kan tillägga att viktuppgång inte är ngt mål för min del, snarare viktnedgång då jag vill bli bättre i löpningen. Det enda negativa skillnaden är väl att knäböjen inte är lika stark längre.. :(

för att vara petig (men rätt ska ju vara rätt?), så var det 2-3 månader, inte 4. hehe.. :)

z_bumbi
2005-01-04, 20:13
secce: Armhävningar är också bra för bänken, hur underligt det nu än låter och att vila efter en period då man har tränat mycket kan innebära en ökning. Jag förövrigt du verkar ha full koll vad du gör nu inför lumpen. :)

secce
2005-01-04, 20:21
jo, jag har haft lite aningar om det, det är ju ändå samma primära muskler som stimuleras. Få se hur stark man är efter lumpen dock.. gubben som skrev in mig under mönstringen berättade att jag skulle gå ner ungefär 10 kilo de 3 första månaderna.. hehe, det lär ju inte bara vara fläsk som försvinner..

hammer95
2005-01-05, 09:56
. Ingen kortison skall in i min kropp i alla fall, då lider jag hellre resten av livet.

Varför ingen kortison?

Slartibartfast
2005-01-05, 10:03
Du har legat still i vikt och styrka under 4 månader men tänker ändå fortsätta träna på det sättet efter lumpen?
Att bibehålla muskler och styrka är mycket lättare än att få mer muskler och att bli starkare så det är inte så konstigt att du inte tappar något på en så kort tid som 4 månader om du kör ett pass per vecka samt håller igång i övrigt.

Somliga har ju tränat stenhårt tre gånger i veckan och legat på samma vikter de senaste TVÅ ÅREN.

z_bumbi
2005-01-05, 11:29
Somliga har ju tränat stenhårt tre gånger i veckan och legat på samma vikter de senaste TVÅ ÅREN.

Och då gör man ju en förändring långt tidigare..

Slartibartfast
2005-01-05, 12:03
Och då gör man ju en förändring långt tidigare..

Har som du säkert vet redan ändrat och ändrat, men inget hjälper. Jag får vara nöjd bara jag inte blir svagare.

z_bumbi
2005-01-05, 12:27
Har som du säkert vet redan ändrat och ändrat, men inget hjälper. Jag får vara nöjd bara jag inte blir svagare.

Ja du har ändrat en del, om det inte funkar så får du ändra något mer osv. Det är ingen som har sagt att det är lätt men ligger man still i två år så gör man några fundamentala fel i kost, träning och/eller vila.

tunnis
2005-01-05, 16:46
Normalt tränar jag musklerna 1 gång per vecka, men jag gör oftast mina stora ökningar när jag vilat ytterligare några dagar. Vet dock inte hur det funkar volymmässigt. Men blir jag starkare borde jag ju växa mer tycker man.

Slartibartfast
2005-01-05, 17:04
Ja du har ändrat en del, om det inte funkar så får du ändra något mer osv. Det är ingen som har sagt att det är lätt men ligger man still i två år så gör man några fundamentala fel i kost, träning och/eller vila.

Det är ungefär såhär mycket jag vill satsa på byggning, så att börja ha stenkoll på kosten skulle jag inte orka med. Jag får vara nöjd med det jag byggt hittills och hoppas att det inte försvinner.