handdator

Visa fullständig version : Dina bästa träningstips?


aliquis
2004-08-19, 15:53
Ofta dyker det upp ungefär samma frågor om och om igen här i forumet, ibland frågas det om vilken övning som är bra till vad, vilket upplägg, hur mycket osv.
Men hur vore det om folk istället skrev ner just deras egna små guldkorn och tips på vad som har gjort träningen effektivare, roligare eller intressantare?
Vad har revolutionerat DIN träning?

Arne Persson
2004-08-19, 15:56
Klara mål och ett starkt psyke och inga skador är vägen till succé!

Yankeee
2004-08-19, 15:57
Discoverys Navy Seals dokumentär. Man lär sig kämpa, att inte ge upp trots att man håller på att ramla ihop, mina pass är helt otroliga efter att jag såg den serien.

aliquis
2004-08-19, 15:59
Jag kan väl börja med mig själv, min rygg hände det inte mycket med när jag körde chins med hjälp (nautilus) och diverse maskiner och kabelövningar. Men så fort jag började köra chins och skivstångsrodd m.m. började det hända saker, även om jag fortfarande är liten.
Nautilus benpress ökade jag fint i, till en början, men sedan avstannade styrkeökningarna, men när jag sedan hade börjat köra riktiga knäböj så provade jag på benpressen en gång och det visade sig att styrkan hade ökat en hel del.
Bröst har aldrig varit min muskelgrupp, vanliga plana bänkpressar (inte hela vägen ner dock :() och diverse discoövningar fungerade inte, nu har jag kört enbart lutande bänk och dips ett tag och tycker mig se en liten ökning av massan.
Pressar _känns_ absolut bäst för axlarna och helt vanliga curls med fria vikter fungerar bäst på armarna trots att belastningen inte blir jämn under hela rörelsen. Sittande vadpressar i benpress tillhör favoritövningarna för vader. Triceps och mage däremot har jag dålig koll på, samma sak med baksida ben.
Jag tror även personligen att pyramidträning pass efter pass är förkastligt då det egentligen inte finns någon logik bakom det, mer än om man ser de lättare seten som uppvärmning.

Chris
2004-08-19, 16:00
Att lära sig sluta träna som en kärring. Att verkligen köra riktiga mördarpass lite då och då. :D

Sen tycker jag det är väldigt viktigt att skita i hur många kg som ligger på stången, kör hellre strikt än tungt. Självklart så kör ja inte alltid strikt, men man börjar med att lära sig hur man ska göra en övning, sen kan man höja vikterna och cheata lite.

Sen är det viktigt att köra dom övningar man tycker om att köra.

aliquis
2004-08-19, 16:05
Vore intressant att veta hur många som kör "mördarpass", såsom chris och yankeee beskriver dem varje gång, regelbundet, någon enstaka gång eller aldrig. Att köra slut på sig i varje pass skulle nog inte jag klara av, men visst skulle det vara kul att maxa sig fram till utmattning någon dag då man känner för det.
Arnes inlägg om skador är säkert vettigt i det långa loppet då en skada antagligen kan sätta rejäla keppar i hjulet på längre sikt.

Vad gör ni för att undvika skador? Hur många har gått kurser eller liknande för att lära sig utförande? Eller är det Internet och filmer som gäller för många? Någon som har bett "en erfaren PT" (på just det här forumet är det kanske ingen passande fråga) om hjälp under sina första pass för att försäkra sig om utförandet? Tränar ni lättare i perioder eller tar längre viloperioder för att låta kroppen komma ikapp?

Chris
2004-08-19, 16:07
Jag kör dom lite då och då, när jag känner mig pigg och fräsh. Brukar mest köra slut på ryggen med typ 25 set ibland... :D

Yankeee
2004-08-19, 16:14
Varför går man till gymmet om man ska ge allt?
För mig innebär det större skaderisk att inte ta mig helt. Inte att förglömma hur tråkigt det är att träna utan att köra slut på sig. Jag kör inte speciellt många set, men jag kör tungt ;)

Bästa övningstipset är helt klart chins med vikt, kör 1-3 reps och latsen kommer växa som ogräs :)

Wiiking
2004-08-19, 16:33
Att läsa Kolozzeum på kvällarna!
Att äta mer.

nisnom
2004-08-19, 18:44
att hitta åtminstone en övning på varje muskelgrupp som man kan se fram emot en hel vecka att få köra igen. detta samt att jag lärt mig betydelsen av maten tycker jag har gjort underverk

Zodd
2004-08-19, 18:53
Lyssna på musik :thumbup:

Hardcore_pb
2004-08-19, 19:00
träna för att det är kul inte för att det är ett måste...

ät mycket, sen vad du äter är inte så noga i början iaf,

/Hardcore

scudmissile
2004-08-19, 19:02
Några saker jag brukar påminna mig själv om är att jag inte bara ska trycka upp vikterna utan "squeeza" upp vikten, alltid kontrollerat och med bra koncentration, det är så jag får bäst intensitet. En annan grej som gäller för mig i allafall är less is more.

Fatalist
2004-08-19, 19:19
Mitt enda tips:




HA KUL!

Edit: Mer!



Jag körde från början efter ett halvtråkigt schema jag fick av en tränare på de tlokala gymmet.. Först när jag la upp ett mer individualiserat schema med just mina favvoövningar och tog bort allt det tråkiga, då började resultaten komma och gymmarglöden har sedan dess varit på topp! :thumbup:

Krub
2004-08-19, 19:22
Vila ordentligt mellan seten så du tränar musklerna, inte kondisen.

fintelligens
2004-08-19, 19:25
Träna naken .










Och att ta runt 15 sekunders pauser.

Shadow Warrior
2004-08-19, 19:50
Bygga på sina starka sidor, inte prioritera specifika muskelgrupper så att det går ut över det totala resultaten, inte köra alla jävla skitövningar bara föra att coleman gör det, köra tunga shrugs, gör rodd övningar före drag uppifrån övningar, kör fler set på dom viktiga övningarna och färre på komplementsövningar, kör stående press.... skulle kunna fortsätta i all evighet men det där var vad som dök upp i huvudet nu direkt....

Och sisst av alla, fucka inte upp kroppen genom att ignorera dess varningssingnaler!

Jax
2004-08-19, 20:27
Lär känna dina gränser. Träna hårt, men håll dig på rätt sida gränsen. Fel sida leder till skador och annan skit. Skador är ett helvete.

Semiramis
2004-08-19, 21:07
Mina bästa träningstips handlar om att träningen blir av inte om hur jag tränar. Hur motiverad man än är så råkar man ju ut för svackor och då tror jag det är bra att ha en strategi och att veta hur man får igång sin egen motivation. Här är mina tre bästa tips, de går in i varandra delvis.Tips 1 - öka träningsmängden - gäller inte de flesta här men i "vanliga livet" så tränar de flesta som över huvud taget gör det 1-2 ggr i veckan. Det gjorde jag också i åratal och det kändes alltid besvärligt och komma ifrån och hoppsan det blev ingen träning den här veckan heller. När jag ökade till fyra pass i veckan hände det något, dels fick jag ett rent fysiskt sug efter träningen, dels kändes det konstigt nog mycket lättare att komma iväg. Tips 2 - planera - jag planerar min träning ett par veckor i förväg och om jag vet att jag är upptagen ett antal kvällar så blir det till att masa sig upp på morgonen och träna istället, ska jag ut och resa ett par dagar en vecka så gäller det att få till träningen dagarna innan och efter och så vidare. Annars är det lätt att bli "för upptagen för att träna", det låter ju en smula trist med planering men jag vet inget annat sätt att få det att fungera när man har jobb, vänner etc. Tips 3 - ha träningen högt på prioriterinsllistan. Träning som blir av när allt annat är klart blir inte av.

JAM
2004-08-19, 23:33
gör rodd övningar före drag uppifrån övningarVarför är det så mycket bättre? Jag inleder alltid (oftast) ryggpassen med chins, eftersom jag måste vara fräsch för att orka med dem. Efter chinsen kan det bli några latsdragvarianter (just för att jag nyss kört chins). Det är alltså inget vidare att köra roddövningar efter det? Varför?

OT: Särskrivningarna haglar. (Sorry, kunde inte låta bli att påpeka det. :em: )

Shadow Warrior
2004-08-20, 05:10
Varför är det så mycket bättre? Jag inleder alltid (oftast) ryggpassen med chins, eftersom jag måste vara fräsch för att orka med dem. Efter chinsen kan det bli några latsdragvarianter (just för att jag nyss kört chins). Det är alltså inget vidare att köra roddövningar efter det? Varför?

OT: Särskrivningarna haglar. (Sorry, kunde inte låta bli att påpeka det. :em: )

Därför att rodd övningar involverar mer massa/muskelgrupper och chins tar i min mening för mycket på brachialis vilket gör mej svagare under resten av passet (om jag kör chins först).

Jense
2004-08-20, 06:20
koncentrera dig på den muskel som ska tränas eller blir tränad, tänk inte på frillan.

ha kul

lyssna på musik

ha kul

tänk att du är störst i rummet!

ha kul

Lev inte för träningen, låt träningen leva för dig

OCH HA KUL

Numero1
2004-08-20, 12:12
Att lyssna på sin kropp!

Numero1
2004-08-20, 12:18
Kan du utvecka det där lite? Jag förstod inte alls vad du menade?
Tar rodd övningarna på fler muskler än Chinsen? Cilka tänker du på då?
Tar chins mer på M. Brachialis än roddövningarna så att resten av passet bli lidande? Hur kommer det sig? :confused:

TCOG
2004-08-20, 12:31
det enda tips jag ha "direkt" är att inte lyssna på Shadow Warrior ;)

Numero1
2004-08-20, 12:39
:laugh:

Yankeee
2004-08-20, 12:41
det enda tips jag ha "direkt" är att inte lyssna på Shadow Warrior ;)

:thumbup:

Jag kör då chins före rodd, och ryggen är det bästa på min kropp.
Men om SW säger att det inte fungerar så får jag väl ändra.

Numero1
2004-08-20, 13:58
Jag kör alltid chins först i rygg passet!

Shadow Warrior
2004-08-20, 13:58
Kan du utvecka det där lite? Jag förstod inte alls vad du menade?
Tar rodd övningarna på fler muskler än Chinsen? Cilka tänker du på då?
Tar chins mer på M. Brachialis än roddövningarna så att resten av passet bli lidande? Hur kommer det sig? :confused:

Främst romboids och trapeziuz.... chins tar ju nästan bara på latsen...
Chins tar generellt mer på brachialis än rodd övningar eftersom ROMen offtast är längre.... men det känner ni ju själva...

Sen så är det väldigt disco att börja ryggträningen med chins... det är tillräckligt för mej...

Shadow Warrior
2004-08-20, 14:02
:thumbup:

Jag kör då chins före rodd, och ryggen är det bästa på min kropp.
Men om SW säger att det inte fungerar så får jag väl ändra.

Frågan är då om ryggen generellt sett är din bästa muskelgrupp eller om du snackar lats? Sen så sa jag inte att det inte fungerar poängen var att man bör köra de övningar som involverar mest muskler först eller det som ger mest funktionell styrka skulle man också kunna säga....

Shadow Warrior
2004-08-20, 14:03
Jag kör alltid chins först i rygg passet!

Men det är ju bara för att du är en rookie! :D

Medusa
2004-08-20, 14:09
#1: Träna alltid tungt.
#2: Periodisera din träning.
#3: Använd alltid god och korrekt form.
#4: Utför rörelsen relativt långsamt, hellre för långsamt än för snabbt.
#5: Gilla vad du gör, men lär dig även att ibland "gilla läget".

Chris
2004-08-20, 14:11
Sen så är det väldigt disco att börja ryggträningen med chins... det är tillräckligt för mej...

Sen när blev chins disco??! Är ju fan bästa ryggövningen... du snackar lite väl mycket nu tycker jag.

Numero1
2004-08-20, 14:19
Du är rolig du :laugh:
Kom och kör Chins med mig någon dag så får vi se om du tycker att det är Disco :D

Romber och trapz finns med som assissterande muskler när du kör chins...
vad är nackdelen menar du? Du vill köra de övningar som aktiverar så många muskler som möjligt tidigt i passet?

Shadow Warrior
2004-08-20, 14:32
Chins/latsdrg bygger mest lats = DISCO!! :)
(kom inte och säg att traps och rombpids arbeter hårt där inte!)

Själv så vill ha en fet rygg med en massa kablar och skit som står ut, now thats hardcore! :D

Men... givetvis är vidden viktig med... men jag tycker det är en fördel att köra rodd övningar före... för att bygga maximalt med massa....

RobbeliRobban
2004-08-20, 14:36
Att som motionär strunta helt i alla råd om att det måstre vara mål orienterat, och en strävan efter något, istället göra träningen till en helt naturlig del av vardagen, då blir det mycket lättare att hålla motivationen och resultaten kommer av sig självt ändå.

Grahn
2004-08-20, 14:41
Chins är bra och tung rodd är bra, varför tjaffsa om ordningen?
Folk kör som de vill skillnaden är inte enorm om man kör den ena för den andra.

Spåra inte ur tråden genom att argumentera detta i detalj nu SW....tråden handlade om folks bästa träningstips inte det emst optimala sättet att träna rygg.

Numero1
2004-08-20, 15:16
Men det är ju bara för att du är en rookie! :D

Jag tror att jag började idrotta långt innan du var född :D
Styrketräning började jag med 1990, hur gammal var du då, 8 år???

Yankeee
2004-08-20, 15:46
Frågan är då om ryggen generellt sett är din bästa muskelgrupp eller om du snackar lats? Sen så sa jag inte att det inte fungerar poängen var att man bör köra de övningar som involverar mest muskler först eller det som ger mest funktionell styrka skulle man också kunna säga....

Ja du får väl kolla på medlemsbilder och avgöra själv.

-AG-
2004-08-20, 16:30
Rent träningsmässigt så är mina basala tips, iof sig mest inriktat mot styrketräning och inte byggning, men iaf.

#1: Träna det du vill bli bra på (självklarhet kanske, men många krånglar till det aldeles för mycket).
#2: Anpassa träningen till dina förutsättningar.
#3: Mer är inte alltid bättre, lyssna på din kropp.
#4: Bra mat och bra rutiner med sömn osv...

Sedan lite överkurs kanske, men två punkter som ibland kan vara till stor hjälp...

#6: Skaffa grundläggande biologi och biomekanikkunskaper.
#7: Hålla sig uppdaterad med forskningsresultat, men vara sunt skeptisk till dem och försök se om det finns något som kommer igen i den forskning som görs, och nåt som "alla" är överens om. Strunta oseriös forskning i form av beställningsjobb i syfte att promota kosttillskottsföretag och "träningsprofeter".

- För att ha skoj och långsiktigt behålla intresset är det ibland inte vara fel i att strunta i alla punkterna och göra det man för tillfället känner för.