handdator

Visa fullständig version : Träning efter knäskada


Erik_
2004-08-19, 15:27
Hej, jag skille behöva lite hjälp angående att bygga muskler runt knäna, historien började med en knäskada vid en innebnadymatch, fick operera och det visade sig att Benet slitits bort där främre korsbandet fäster i under knät, vad det nu kallas, denna sitter nu med skruvar men korsbandet är någon millimeter slappt, så detta måste kompenseras muskler (han sa nått om tre korta muskler som sneddade över knät som fäster i och under knäskålen, och en lång som fäster nånstans ovanför låret ). för att förhindra framtida skada, främst vid vridningar och snabba decelleringar, har tid att träna under vintern och viss mån under sommaren, spelar fotboll om det har någon inverkan på träningen, är helt ny på någon annan träning förutom fotbollen,


Kanske lite väl mycket begärt om men jag undrar hur jag bygger upp musklerna runt knät, från början till slut, och jag undrar även om ökad stryka runt knäna och låren förändrar löpningen något. har tillgång till halvkunniga kompisar som kan hjälpa mig på gymmet.

Numero1
2004-08-20, 09:47
Gå till en sjukgymnast!
Mina problem med knäna löste sig med antiinflamatoriska preparat + lätta bensparkar där jag höll vikten i ca 1 sek i sträckt läge.

Krya på dig!

Numero1
2004-08-20, 09:50
När du inte har ont kan du börja med lätta (inte för djupa) knäböj.
Men som sagt en sjukgymnast är nog bästa tipset!!!

Mart|n
2004-08-20, 12:07
Efter att jag sabbat mitt knä körde jag lätta djupa knäböj. Men jag hade ifs en spricka i menisken. Det bästa är nog att du letar upp en kunnig sjukgymnast då du kommer få alla möjliga svar om hur du ska rehabilitera knät :)

Lycka till! :cheers:

Erik_
2004-08-20, 14:25
Gick hos sjukgymnast i ett halvår, men min rehabiliterting räknas som klar när jag uppvisade 90% av vridmomentet som jag hade i mitt friska ben, medans jag tränade upp styrkan till normal styrka använde jag mig av benspark och dylikt efter sjukgýmnasts rekomendation, men jag fick veta att det var viktigt att jag ökade styrkan ännu mer då korsbandet inte sitter exakt som det gjorde förut, ska jag fortsätta på samma sätt som förut med benspark och lätt benpress, eller ska jag börja med någonting annat för att få maximal träning? har inga problem med smärta då jag jag räknas som återställd, men som sagt, ute efter ännu mer styrka än förut för att kompensera korsbandets slappa spänning. Har "tillåtelse" att spela fotboll och andra sporter nu så jag vet inte precis om jag måste vara så försiktig med träning, men än en gång är jag inte så insatt, kanske är så att styrketräning är mer påfrestande för lederna?

EDIT: jag hade också en spricka i den yttre minisken, sprickan gick över hela minisken, men de kunde rädda den avbrutna delen och den är ihopsatt med hjälp av "krokar" och är ihopväxt nu, och krokarna upplösta av kroppen, om det nu har någon betydelse, men det måste vara lättare att svara på en fråga om man har så mycket som möjligt att utgå ifrån.

Numero1
2004-08-20, 14:28
Testa böja. Börja lätt och öka successivt vikten om det känns bra i knät.
LYSSNA PÅ DIN KROPP!

Börje H
2004-08-20, 17:25
Kör olika typer av pressar, framförallt benpress och knäböj. Kör dessa övningar med försiktig belastning under en 8-10 veckorsperiod i början. Gå inte för djupt utan håll dig just ovanför 90' i knäleden. Visst går det att gå djupare men var då MYCKET försiktig med belastningen. Vad gäller benspark så skall du även ta det lugnt med belastningen där. Pressarna är sk Closed chain-rörelser, dvs spänning finns på båda sidor om leden och stabiliserar därmed. I och med detta så är det ingen större fara att belasta något mer. Sparken, å andra sidan, är en open chain-rörelse, vilket betyder att det bara är muskelspänning i framsidan av låret vilket gör det till en mer påfrestande rörelse för stabiliteten i knäleden.

Efter en 10-12 veckor bör det inte vara några problem att succesivt öka belastningen i samtliga övningar, även sparken. Men som sagts av ovanstående så var uppmärksam på hur det känns i knäet under träningen. Ta kontakt med sjukgymnasten om du har frågor under tiden. Ett bra tips är även att promenera mycket, det är kanonträning för koordinationen för de stabiliserande musklerna runt leden.

Erik_
2004-08-20, 20:51
TAck så mkt för hjälpen, det är roligt att se att det finns folk som vill hjälpa oss nybörjare :D