handdator

Visa fullständig version : finns det nån övning som tar på toppen av Biceps ?


negative
2004-08-18, 11:38
För att få bättre höjd på biccen :bpump:


Markus

Grahn
2004-08-18, 11:40
biceps har två huvuden men båda ligger i längdriktningen, så nje du kan inte förändra fomen på den på det vis du eftersträvar annat än genom att kontrahera den hårdare.

Action
2004-08-18, 11:41
För att få bättre höjd på biccen :bpump:


Markus

Bicepscurl.... ;)

ivandrago
2004-08-18, 11:57
mer massa + lära dig kontrahera den så hårt du bara kan..

negative
2004-08-18, 13:06
biceps har två huvuden men båda ligger i längdriktningen, så nje du kan inte förändra fomen på den på det vis du eftersträvar annat än genom att kontrahera den hårdare.

Om vi säger så här då. Vilka övningar aktivera det huvud som ligger på samma sida som axeln om du förstår vad jag menar. Dvs den del av biceps som syns om man "slår" en dubbel biceps bakifrån.


Markus

Honn
2004-08-18, 13:08
Alla bicepsövningar gör det.

Grahn
2004-08-18, 13:10
Du tränar dem båda med en vanlig bicepscurl, att bara aktivera det ena ger dig inget extra. Den största skillnaden mellan det korta och långa huvudet är att det längre även arbetar över axelleden.

Du får helt enkelt lägga på dig mer massa genom tunga skivstångs och hantelcurl vilket i sin tur kommer att ge dig en bättre topp eftersom biceps växer.

Många som naturligt har en jättetopp på biceps utan att för den skull ha en speciellt stor biceps har en kort muskelbuk och kommer inte att få en speciellt stor muskel.

Klo
2004-08-18, 13:21
Många som naturligt har en jättetopp på biceps utan att för den skull ha en speciellt stor biceps har en kort muskelbuk och kommer inte att få en speciellt stor muskel.

Utom Arnold då förstås :bow:

Grahn
2004-08-18, 13:45
Utom Arnold då förstås :bow:

Aldrig sett bilder på Arnold med en liten biceps tror jag ;) har han haft det? :D

Klo
2004-08-18, 14:14
Aldrig sett bilder på Arnold med en liten biceps tror jag ;) har han haft det? :D

Syftade bara på att han har både bra peak och massa. F ö så föddes han nog med större armar än huvud :D

TCOG
2004-08-18, 14:39
du kan inte ändra höjd på biccen, det är genetiskt.

Grahn
2004-08-18, 15:33
Syftade bara på att han har både bra peak och massa. F ö så föddes han nog med större armar än huvud :D

Jo när de som har förutsättningar för bra massa skaffar sig den med så kan de få en brutal topp, snyggast i slutändan om det blir så.

hobbitar
2004-08-18, 16:15
Det är bara att köra på med vanliga bicepsövningar. Tänk så här innan du går in på gymmet "Idag ska jag våldta mina biceps hårt!! Dom ska vara helt söndertrasade när jag är klar, i morgon ska dom skrika efter föda!!!!"

typ....

Bite
2004-08-18, 20:44
Strikta skivstångscurl med ganska bred fattning känns iallafall bra psykiskt.

stybb
2004-08-18, 20:52
Ruhl säger att han kör ... hmm..disco övningen i cablecrossen då du typ drar en dubbel bicce :D för att den ger så bra top till tävlingarna..

King Grub
2004-08-18, 20:58
Ruhl säger att han kör ... hmm..disco övningen i cablecrossen då du typ drar en dubbel bicce :D för att den ger så bra top till tävlingarna..

Där ser man att proffsens anatomikunskaper är nyckeln till deras framgång! :D

Bite
2004-08-18, 21:02
Är det den övningen dom kallar synthol? :angel:

TCOG
2004-08-18, 21:08
Är det den övningen dom kallar synthol? :angel:

sorry....(det är inte synthol tror jag iaf)

Fugitive
2004-08-18, 21:50
sorry....(det är inte synthol tror jag iaf)


de tror jag ! :smokin:

Grahn
2004-08-18, 21:53
Tråden handlar inte om herr Ruhl's eventuella syntholbruk eller annat bruk eller för den delen... :MrT: ingen topic hijack här inte!

Shadow Warrior
2004-08-19, 05:37
Tråden handlar inte om herr Ruhl's eventuella syntholbruk eller annat bruk eller för den delen... :MrT: ingen topic hijack här inte!

Jag tror det är mycket viktigt att man kör en bra PC (peak contraktion) övning...m Hårda kontraktioner bygger massa.... men övingar som skivstångscurl och hantelcurl ger rätt svag PC eftersom vikt belastningen på biceps är så reducerad i toppläget av uppenbara skäl. Övnignar som precher curl i maskin (en bra maskin...) eller koncentrationscurl är bättre för det syftet.

Så därmed bör det vara optimalt att kombinera dessa två under ett bicepspass tex:

Skivstångscurl 4x6
Preachercurl maskin 3x8

Eller med en extra variabel

Skivstångscurl 4x6
Preachercurl maskin 3x8
Sittade Hantelcurl på lutande bänk 2x8

Många gör ju uppenbarligen det felet att dom bara kör en typ av biceps övningar, alltså endast sådanna övninga där armen hänger rakt ned längs kroppen som den gör i skivstångscurl, stående hantelcurl, hammercurl osv....
För optimal utveckling ska bör man därmed träna i 2-3lägen, alltså armbågen framför kropen, rakt ned och/eller snett bakåt....

Om någon har frågor eller misstycker med min kunskap så säg till för fan!

Action
2004-08-19, 06:38
Ruhl säger att han kör ... hmm..disco övningen i cablecrossen då du typ drar en dubbel bicce :D för att den ger så bra top till tävlingarna..

Fördelen med den övningen är att det är lätt att få grym kontraktion i slutläget, men ändå orka med at köra några reps till.. Den kör jag alltid i mina bicepspass av den anledningen! :thumbup: