handdator

Visa fullständig version : Protein direkt efter gymmet..


Swede..
2004-08-18, 01:02
Hallå!
Har en bit hem från gymmet...
Så jag funderar på om ni har några bra ekonomiska tips på något proteinrikt som jag kan käka direkt efter styrkepasset?? hellst snabba proteiner då, men säg allt ni kommer på! hehe

Och då bortser jag från bars och proteinpulver eftersom ja varken har råd att lägga pengarna på barer eller ork att dra med mej en shaker och sånt till gymmet ;)

Tack på förhand!

Fangface
2004-08-18, 02:09
Snabbt protein; vassle eller ren äggvita. Eftersom äggvita inte blir nå´t alternativ rent praktiskt (eller ekonomiskt), så skulle jag ändå satsa på att införskaffa vassle. Kan väl inte vara så jobbigt att dra med sig en shaker till gymmet... ;)

Och glöm inte kolhydraterna !

Man kan även använda sökfunktionen :thumbup:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=28534&highlight=protein+tr%E4ning

King Grub
2004-08-18, 06:31
Och då bortser jag från bars och proteinpulver eftersom ja varken har råd att lägga pengarna på barer eller ork att dra med mej en shaker och sånt till gymmet ;)

Tack på förhand!

Proteinpulver är billigare per gram protein än de flesta andra livsmedel.

Och "ork att dra med mej en shaker" är en väldigt dålig ursäkt. Är det lättare att ta med sig tonfiskburkar och liknande och sitta och stinka med i omklädningsrummet? Vad är besväret? Och är man inte beredd att göra en så minimal uppoffring får man nog också vara beredd på att resultaten blir därefter.

Zodd
2004-08-18, 15:19
Kan man blanda en protein/dextropur-drink hemma innan man åker till gymmet och sen dricka den efter träningen?

King Grub
2004-08-18, 15:20
Kan man blanda en protein/dextropur-drink hemma innan man åker till gymmet och sen dricka den efter träningen?

Inte så lämpligt - vissa aminosyror är känsliga. Däremot kan du blanda pulvret i shakern och bara fylla på vattnet i gymmet. Och det är väl knappast svårare. Snarare lättare - du slipper kånka på vattenvikten. :D

Lasse Kongo
2004-08-18, 22:03
Ja, det är ju en del av den dagliga ritualen att blanda sin "efterpassetdrink" strax innan man skall bege sig till gymmet.

Vassle o tex dextro eller malto, vatten lär ju finnas på gymmet, gaaaaah vad är jobbigt med det???

Drinken är ju ett måste för att bli människa efter passen :rolleyes:

Swede..
2004-08-18, 22:57
hehe.. okej då! ni lyckades övertala mej =O) får dra med mej shakern till gymmet nästa gång!!

förresten... det går väl alldeles utmärkt att blanda de snabba kolhydraterna i shakern tillsammans med proteinpulvret??? tips på de absolut snabbaste kolhydraterna isf?

stenis
2004-08-18, 23:13
hehe.. okej då! ni lyckades övertala mej =O) får dra med mej shakern till gymmet nästa gång!!

förresten... det går väl alldeles utmärkt att blanda de snabba kolhydraterna i shakern tillsammans med proteinpulvret??? tips på de absolut snabbaste kolhydraterna isf?

japp de går alldeles utmärkt :)

de snabbaste och bästa kolhydratpulvren är dextropur (kan köpas i närmsta ica butik, typ 20kr för 500g paket) alternativt maltodextrin.

mvh stenis

Swede..
2004-08-18, 23:20
japp de går alldeles utmärkt :)

de snabbaste och bästa kolhydratpulvren är dextropur (kan köpas i närmsta ica butik, typ 20kr för 500g paket) alternativt maltodextrin.

mvh stenis




okej, låt billigt... ungefär hur många gram av det ska jag ha i?? det blir inte bättre effekt av att ha i både dextropur och maltodextrin? eller räcker det med bara dextro...? :confused:

Björn S
2004-08-18, 23:23
okej, låt billigt... ungefär hur många gram av det ska jag ha i?? det blir inte bättre effekt av att ha i både dextropur och maltodextrin? eller räcker det med bara dextro...? :confused:

O'boy funkar också.. Har du något protte som smakar bajs så kan du alltid klämma i o'boy som snabba kolisar istället..
O'boy är ju billigt som :furious: med :thumbup:

King Grub
2004-08-19, 06:24
okej, låt billigt... ungefär hur många gram av det ska jag ha i?? det blir inte bättre effekt av att ha i både dextropur och maltodextrin? eller räcker det med bara dextro...? :confused:

1. Runt 1 gram per kilo kroppsvikt, strax under om passet är kort eller inbegriper små muskler, strax över om läget är det omvända.
2. 50/50 malto/dextro har någon diffus promilleskillnad i hastighet och upptag, men här talar vi detaljer.
3. Både malto och dextro är ett bättre val än O'Boy. Billigare också, om man köper på rätt ställe och storpack.

Swede..
2004-08-19, 14:12
1. Runt 1 gram per kilo kroppsvikt, strax under om passet är kort eller inbegriper små muskler, strax över om läget är det omvända.
2. 50/50 malto/dextro har någon diffus promilleskillnad i hastighet och upptag, men här talar vi detaljer.
3. Både malto och dextro är ett bättre val än O'Boy. Billigare också, om man köper på rätt ställe och storpack.



okej.. tack för era svar! dextro går väl att köpa i en vanlig butik, men hur är det med maltot? vart kan man få tag på det, vilka affärer..... ;)

King Grub
2004-08-19, 14:13
okej.. tack för era svar! dextro går väl att köpa i en vanlig butik, men hur är det med maltot? vart kan man få tag på det, vilka affärer..... ;)

Affärer som säljer bryggeritillbehör eller på http://www.humle.se/

Fugitive
2004-08-19, 14:36
Affärer som säljer bryggeritillbehör eller på http://www.humle.se/


Är det nån som fejkat din post eller ska ja nu säga till dej att ta ditt beniga arsle från kolo å gå å plugga istället? :D

King Grub
2004-08-19, 14:37
Är det nån som fejkat din post eller ska ja nu säga till dej att ta ditt beniga arsle från kolo å gå å plugga istället? :D

Va? :confused:

Fugitive
2004-08-19, 14:57
Va? :confused:


Nu har jag nog missuppfattat det hela :D

Han har det i sin signatur, komme rinte ihåg vem.. Sen står det GRUB med jättebokstäver, såg det igår kväll sent så jag var väl trött :D

sry :bpump:

Honn
2004-08-19, 20:20
Inte så lämpligt - vissa aminosyror är känsliga. Däremot kan du blanda pulvret i shakern och bara fylla på vattnet i gymmet. Och det är väl knappast svårare. Snarare lättare - du slipper kånka på vattenvikten. :D

Hmm. Jag brukar blanda min mellamålshake(äppeljuice, soja, lite vassle och olja). på morgonen och dricka hälften på förmiddagen och hälften på eftermiddagen. Kanske inte så bra. Måste jag börja släpa med mig allt oblandat till jobbet nu?

Innan någon kommenterar på det. Ja, jag vet att mat är bättre men jag är lat.

King Grub
2004-08-19, 20:28
Kanske inte så bra.

Du har just besvarat din egen fråga! :)