handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningen


nordor
2004-08-18, 00:39
Efter att ha frågat runt en del har jag tipsats om det här forumet. Har kollat runt i best of-avdelningen och sökt en del, men startar endå en tråd då jag inte riktigt hittat vad jag söker.

Om 5 månader rycker jag in för att göra vpl i 15 månader. Fram till dess kommer träningen att få ta den tiden som behövs. Har tagit studenten och kommer antagligen bara vikariera på någon skola lite då och då.

Jag har gymkort med styrketräning och spinning, friluftsområde med elljusspår där jag kan springa samt simkort.

Just nu är jag 1.70 lång, väger runt 63-65 kg och 20 år. Är helt ny när det gäller styrketräning.

Vad jag vill ha hjälp med är att lägga upp ett schema för träningen (som så många andra :em: ). Hur många dagar i veckan för att det ska vara optimalt? Vilka muskelgrupper vilken dag och när kondition? Är flera pass samma dag funkis (antingen flera styrke och kondis eller styrka och kondis samma dag) och i så fall med hur långt mellanrum? Hur många reps och set bör jag göra (observera att jag tränar inför tjänsten och inte för att bli så biffig som möjligt, alltså kanske mer uthålliga muskler än explosiva)? Hur länge bör jag träna lugnt (hur lugnt?) innan jag kör på hårt för att inte skada mig? Gainers och annat skumt? Annat jag bör tänka på?

Jag har bokat tid med en instruktör på gymmet som kommer att få motsvarande frågor, men det är en månads väntetid och 5 månader är inte direkt ocenaer av tid.

Hoppas att ni kan hjälpa mig och att inte allt för många spyr av ännu en newbie-tråd. :bow:

Mextreme
2004-08-18, 09:07
Kul att du skall börja träna.
Antagligen får du flera tips på splittade program men ett helkroppsprogram två ggr per vecka brukar vara ett väldigt bra sätt att komma igång.

Jag körde ngt liknande det här som nybörjare:

Knäböj 3*8-10
Raka mark 2*8-10
Bänkpress 3*8-10
Dips 3*
Chins 3*
St. rodd 2*8-10
Vadpress 3*10

Mage

Jag byggde en riktigt bra bas de första månaderna med hjälp av detta.
Glöm inte att få i dig tillräckligt med mat.