handdator

Visa fullständig version : Apelsinjuice ???


ante
2004-08-17, 23:36
Hur är det egentligen med apelsinjuice?

Den färskpressade är väl antagligen den nyttigaste, men vad är det för kolhydrater i ?
Och finns det något annat i den som gör nytta eller onytta för kroppen ?

är ju så jävla gott, och vatten kan man inte dricka jämt...

Evensar
2004-08-18, 00:32
Hur är det egentligen med apelsinjuice?

Den färskpressade är väl antagligen den nyttigaste, men vad är det för kolhydrater i ?
Och finns det något annat i den som gör nytta eller onytta för kroppen ?

är ju så jävla gott, och vatten kan man inte dricka jämt...


Jag kan inte riktigt svara på dina frågor men jag har en liten artikel om olika sorters jucier och safter. Du kommer säkert få bättre svar imorgon. Men håll till godo så länge.

http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=881&a=1033

King Grub
2004-08-18, 06:28
Apelsinjuice innehåller 3.4 g glukos, 2.7 g fruktos och 3.6 g sackaros enligt SLV.

Sverker
2004-08-18, 07:17
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=28624&highlight=apelsinjuice

T-train
2004-08-18, 08:01
det är snabba kolhydrater. Visserligen "bara" fruktos, men iom att du pressat den så blir GI'et högre. Men efter träning kanske? Det beror ju lite på vad du är ute efter. Som återhämtning är det ett alternativ, gärna ihop med lite protein. o som godis till helgfrukosten;-)
Nyttan förutom som återhämtningsdryck är förståss c-vitamin o en del positiva egenskaper har det för imunförsvaret..men allra bäst är att äta apelsinen som den är..då behöver du inte fundera alls i de här banorna..utan bara äta på*s*

King Grub
2004-08-18, 08:07
det är snabba kolhydrater. Visserligen "bara" fruktos, men iom att du pressat den så blir GI'et högre. Men efter träning kanske? Det beror ju lite på vad du är ute efter. Som återhämtning är det ett alternativ, gärna ihop med lite protein. o som godis till helgfrukosten;-)
Nyttan förutom som återhämtningsdryck är förståss c-vitamin o en del positiva egenskaper har det för imunförsvaret..men allra bäst är att äta apelsinen som den är..då behöver du inte fundera alls i de här banorna..utan bara äta på*s*

Det är långsamma kolhydrater! Fruktos är extremt långsamma. Och sackaros är 50% fruktos. Det totala GI:t är lågt! Mellan 65-75 beroende på apelsinerna.

Och efter träningen är fibrer och fruktos i sådana mängder :nono:

T-train
2004-08-18, 08:26
men apelsinjuice har ett GI på 74 medans apelsin har ett GI på 60, det är skillnad(du behöver äta bra mång apelsiner innan det ger samma insulinpåslag..)..o efter träning är det perfa att få i sig snabba kollisar o en del protein..
Men du säger att det inte är så o något om fibrer som jag inte förstår, motivera gärna..alltid intressant att höra;-)

King Grub
2004-08-18, 08:33
GI 74 är absolut inte snabba kolhydrater. Det är fortfarande långsamt.

o efter träning är det perfa att få i sig snabba kollisar o en del protein..

Absolut! :) Problemet är att 74 innebär långsamma kolhydrater, inte snabba.

Apelsinjuice har inte signifikant högre InsulinIndex än naturella apelsiner. Efter träninge är dextros eller maltodextrin med ett GI runt 140 bäst.

För att efterträningsmålet skall vara perfekt bör det inte innehålla fett, fibrer, fruktos, laktos eller kasein, och det bör dessutom vara flytande. Vilket innebär: vassle + vatten + druvsocker eller maltodextrin.

"Fructose is less insulinogenic than glucose; the lower insulin response to the sucrose than to the glucose polymer drinks may be due to the fructose component of sucrose or may be related to a more rapid gastric emptying of the glucose polymer drink. The former explanation is the most feasible, because the calculated gastric emptying times for 330 ml of 18.5% (wt/vol) glucose polymer and sucrose drinks were 69.8 ± 2.9 and 66.5 ± 2.5 min respectively.

The storage of muscle glycogen was higher during recovery after consumption of the glucose polymer drink than after either of the sucrose drinks. Doyle et al. using multiple regression analysis, found that 94% of the variance in glycogen synthesis rates in the literature could be attributed to variation in plasma glucose and insulin concentrations. In the studies reported in this paper, the glucose response to the carbohydrate supplements was lower in the 12% sucrose trial than in the other two trials during the first hour of recovery. During the second hour of recovery, the plasma glucose response was higher in the glucose polymer trial than in either sucrose trial. The availability of glucose for incorporation into hepatic and skeletal muscle stores was therefore greater in the glucose polymer trial…. In conclusion, consumption of 61 g glucose polymer drink after exhaustive exercise promoted a more rapid storage of carbohydrate during the first 2 h of recovery than did consumption of an isoenergetic sucrose drink, both in the whole body and in skeletal muscle."

J. L. Bowtell, K. Gelly, M. L. Jackman, A. Patel, M. Simeoni, and M. J. Rennie “Effect of different carbohydrate drinks on whole body carbohydrate storage after exhaustive exercise”. Appl Physiol 88: 1529-1536, 2000;

Bloomer RJ, Sforzo GA, Keller BA., Effects of meal form and composition on plasma testosterone, cortisol, and insulin following resistance exercise., Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2000 Dec;10(4):415-24.

"The rate of absorption of carbohydrate from the small intestine plays a major role in determining the metabolic effects of dietary carbohydrate. Factors which reduce the rate of absorption include the nature of the starch and sugars, and the presence of vegetable proteins, fats, viscous fibre, and antinutrients, including lectins and phytates. This study further backs the fact that fiber and fat serve to delay gastric emptying; the complete inverse of what is desired post-workout."

Jenkins DJ, Josse RG, Jenkins AL, Wolever TM, Vuksan V. Implications of altering the rate of carbohydrate absorption from the gastrointestinal tract. Clinical Nutrition and Risk Factor Modification Centre, St. Michael's Hospital, Faculty of Medicine, University of Toronto, Ontario.

Apelsinjuice passar inte efter träning. Däremot är det en hälsosam, lågglykemisk och näringsrik dryck vid andra tillfällen.

Efter träningen är högglykemiska kolhydrater (dextros på 140, inte apelsinjuice på låga 74), i kombination med protein (vassle) det överlägset bästa valet.

Glycemic carbohydrates consumed with amino acids or protein right after exercise enhance muscle formation., Nutr Rev. 2003 May;61(5 Pt 2):S88-94.

T-train
2004-08-18, 11:32
delvis din poäng. Men jag håller inte med om att apelsinjuice är lågglykemiskt, snarare medel (men iom jag slarvade o utryckte mig dumt så får jag stå för det..), men iom att det krävs en så liten mängd juice för att höja blodsockret kontra att försöka höja blodsockret lika mycket med apelsiner kräver en enorm mängd apelsiner. Man kan inte stirra enbart på ett GI. Ta ett exempel som palsternacka som har ett högt GI, du behöver mängder av palsternacka för att höja blodsockret till de nivåerna. Många häller gärna i sig minst 2 dl apelsinjuice o kommer få ett relativt stort insulinpåslag o blodsockerhöjning...trots att det är "endast" 74 i GI. Jag blandade äpplen o päron..ber om ursäkt. (Sedan hur mycket fibrer är det egentligen i juice?)

Men man får i dig mycket kalorier lätt när man dricker juice. Fruktos är en långsam kolhydrat, men den är bäst att inta i sin ursprungsform anser jag..dvs i frukt istället för juice, då du får med alla fibrer o vitaminer. Det finns olika läror om det är bra eller inte bra att dricka jucie. Paulun som jag i stort tycker är vettig anser att juice kan vara okej vid vissa tillfällen. (Däremot håller han med om att det är lätt att få i sig för mycket energi när man intar juice) Medans andra anser att juice är mer eller mindre förkastligt pga att det är så lätt att peta i sig för mycket energi på kort tid.

Efter träning är det bra att man får i sig 30-40 gr kollisar o ungefär lika mycket protein..o så vitt jag förstått så behöver inte kolhydraterna ha ett gi över hundra för att kroppen ska återhämta sig bra efter träning. Mogen banan rekomenderas ofta som en regainer..o den har ett GI på 84( o räknas som snabba kolhydrater??? Märkligt?). Även juice förekommer som "tips". Jag tar gärna emot siffror på vad som är optimalt i gi-väg efter ett styrkepass! Gärna med referenser till vilka som ansett vad. Tror inte någon egentligen sitter inne med hela sanningen..än iaf;-)

Jag skulle inte inta maltos eller maltodextrin pga att jag helt enkelt inte vill utsätta min kropp för det stora insulinpåslaget o den påfrestningen det medför. Däremot en pasta efter träningen äter jag gärna;-) o det känns vettigare iom att jag ändå ska äta.

Så, det här blev rörigt o det var mitt fel*erkänner* Man ska inte sitta o skriva inlägg när man ska stressa iväg på inskolning. Men mitt utalande om att juice är mindre bra som måltidsdryck står jag fast vid. Om vi pratar rent generellt dvs.

Så..blev jag mer begriplig egentligen? *funderar*

King Grub
2004-08-18, 11:43
Många häller gärna i sig minst 2 dl apelsinjuice o kommer få ett relativt stort insulinpåslag o blodsockerhöjning...trots att det är "endast" 74 i GI.

Va? GI-värdena är satta vid ett intag av 50 gram kolhydrat. Hur man kan få stort insulinpåslag av 2 dl apelsinjuide - det får du gärna förklara.

Fruktos är en långsam kolhydrat, men den är bäst att inta i sin ursprungsform anser jag..

Skillnaden är?

dvs i frukt istället för juice, då du får med alla fibrer o vitaminer.

Finns det vitaminer och fibrer i fruktos? Det var ju fruktos du pratade om. Juice är inte direkt vitaminfritt...

Efter träning är det bra att man får i sig 30-40 gr kollisar

Då är man inte tung, eller så har man tränat 10-15 minuter.

så vitt jag förstått så behöver inte kolhydraterna ha ett gi över hundra för att kroppen ska återhämta sig bra efter träning.

Glukoshögt GI leder till snabbare glykogeninlagring. Läs ovan. Dessutom bör blodsocker- och insulinstegringen tajmas med aminosyreutsöndringen från vasslet.

Banan räknas inte som snabba kolhydrater, och är heller inte speciellt lämpligt efter träningen. Gränsen för vad som är snabbt brukar ligga vid 100.

Jag tar gärna emot siffror på vad som är optimalt i gi-väg efter ett styrkepass! Gärna med referenser till vilka som ansett vad. Tror inte någon egentligen sitter inne med hela sanningen..än iaf;-)

http://www.abcbodybuilding.com/magazine04/scientific.htm

Jag skulle inte inta maltos eller maltodextrin pga att jag helt enkelt inte vill utsätta min kropp för det stora insulinpåslaget o den påfrestningen det medför.

Efter ansträngning behöver inte samma mängder insulin frisättas för att "ta hand" om glukoset som vid vila.

Däremot en pasta efter träningen äter jag gärna;-) o det känns vettigare iom att jag ändå ska äta.

Pasta har både lågt GI och II. Passar mycket bättre vid nästa mål, inte direkt efter träning.

T-train
2004-08-18, 12:31
Glukoshögt GI leder till snabbare glykogeninlagring. Läs ovan. Dessutom bör blodsocker- och insulinstegringen tajmas med aminosyreutsöndringen från vasslet.

Banan räknas inte som snabba kolhydrater, och är heller inte speciellt lämpligt efter träningen. Gränsen för vad som är snabbt brukar ligga vid 100.

Vasslet?

Ang. bananer

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=304 (här anser han tydligen att det är snabba)


Skillnaden är?

Ja, att när du äter hela apelsinen får du i dig alla näringsämnen o fibrer än när du dricker juice, o nä..jag sa inte att juice var näringsfritt! Bara kaloririkt. Varför ska man pressa frukten när den är nyttigare och godare i sitt ursprungsskick? Det går åt väldigt många apelsiner för att få ihop en 2 dl juice. Vilket är lättast, äta samma mängd apelsiner eller dricka juicen?

Det känns lite som det är en prestigefråga för dig medans jag anser bara att det är två olika skolor. (Läs "känns" som en tolkning o inte som att jag säger att det är så.)

Jag vet att många komersiella produkter som man "ska" ta efter träning innehåller maltodextrin, men det finns inget som säger att det är det optimala, alltid. Att det inte ger lika högt påslag som annars beror ju på att kroppen skriker efter kolhydrater. Efter att jag intagit dylika produkter efter träning får jag en riktig dip. Olika känslighet?

Då är man inte tung, eller så har man tränat 10-15 minuter.

Där är ännu en "olika skolor" sak. En del anser att man ska äta 1 gr per kilo kroppsvikt. En del anser att det jag skrev är lagom direkt efter träning. Jag är öppen för att båda kan ha sina fördelar för olika människor och olika behov.

Sedan sa jag inte att pasta var det optimala efter träning, men det spelar ingen roll.

Jag är inte en hardgainer o det här har fungerat utmärkt för mig! Har tappat 35 kg på att äta enligt gi o ligger mellan 15-20 i fettprocent beroende på säsong. Men jag är också extremt blodsockerkänslig men det har blivit bättre sedan ett par år.

Nu måste jag jobba. Kan vi vara överens om att du tycker juice är bra o jag inte tycker det. Jag har inget behov av att ha rätt för "den hela sanningen" anser jag mig inte sitta inne med. Olika människor, olika behov, olika syften och olika studier...

Ha det bra!

T-train

King Grub
2004-08-18, 13:37
Vasslet?

Ja, proteinet efter träningen. Det är det enda praktiska alternativet när det gäller att få i sig snabbt protein.

Ang. bananer

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=304 (här anser han tydligen att det är snabba)

Bananer är inte snabba kolhydrater. Räknar du 70-80 som snabba? Då blir det problem att hålla en kost baserad på lågglykemiska kolhydrater. Direkt försvinner ris, havregryn, rågflingor och de flesta brödsorter, bara för att ta ett par exempel.

jag sa inte att juice var näringsfritt! Bara kaloririkt.

Runt 50 kcal per dl. Kaloririkt? Hur kan man få hög blodsockerstegring och högt insulinpåslag av 100 kcal (2 dl) från något med lågt GI och II?

Varför ska man pressa frukten när den är nyttigare och godare i sitt ursprungsskick?

Jag äter också helst apelsinen i sin ursprungliga form. Men tråden handlar om juicen. Att den sedan vek av åt fruktos och dess egenskaper har varken med det ena eller det andra att göra.

Det går åt väldigt många apelsiner för att få ihop en 2 dl juice.

Jaså? Väldigt många?

Att det inte ger lika högt påslag som annars beror ju på att kroppen skriker efter kolhydrater.

Exakt. Varför vill man då ha kolhydrater med lågt GI och/eller sådana som tar lång tid på sig att lämna magsäcken?

Kan vi vara överens om att du tycker juice är bra o jag inte tycker det.

Jag tycker juice är både bra och nyttigt. Fast inte efter träningen. Tycker du juice är bra? Alldeles nyss skrev du "Varför ska man pressa frukten när den är nyttigare och godare i sitt ursprungsskick?" :confused:

Du får jättegärna dricka hur mycket juice du vill, både när du tränat eller inte. :) Men att säga att den innehåller snabba kolhydrater eller ger stort insulinpåslag... det stämmer inte.

Honn
2004-08-18, 13:53
Enligt http://www.kmv.chalmers.se/gamlahemsidan/stud_arb/Grupparbeten%202000/Livsmedel%202000/apelsinjuice.pdf så går det åt ca 2Kg apelsiner till en liter färdigblandad juice. Det motsvarar 3-4 apelsiner till 2dl juice beroende på storlek.

Grahn
2004-08-18, 16:16
Om juice är nyttig eller inte beror väl på alternativen? Visst är apelsiner bättre än apelsinjuice men apelsinjuicen är ju avsevärt nyttigare än tex CocaCola.

King Grub
2004-08-18, 16:20
Jag anser personligen att ren juice, oavsett frukt, alltid är nyttig. Om den sedan fyller sin funktion vid just det tillfället är en annan sak. Som tur är, är det bara omedelbart efter passet som det inträffar. Då behöver (eller skall) nyttigheten inte komma i första rummet - förhoppningsvis har man 4-6 mål till under dagen att tillfredsställa behovet av näringsämnen, så man kan koncentrera sig på att optimera träningsresultaten vid det tillfället. :)

cez
2004-08-22, 17:05
Jag kan på tal om det här säga att det bästa jag började med när jag började deffen var att sluta dricka apelsinjuice, man tror inte det blir mycket kalorier men när man dricker typ 1-2l om dan som jag brukade göra så blir det jäckligt mycket(500-1000kcal).
Sen är insulintopparna inte speciellt bra heller.

aliquis
2004-08-23, 08:47
Till att börja med verkar ju Ttrain tro att det är enorm skillnad på 65 eller 75 i GI, vilket det inte är, det räcker ju med ca 1.2ggr så mycket av det med 65 i gi för att få samma effekt som det med 75? Sedan kanske det stämmer att det går åt 3 apelsiner till ett glas juice, och ja, det är jobbigare och mer mättande att äta tre apelsiner än att hälla i sig 2dl juice vilket gör juicen lite dålig om man vill ha koll på energiintaget, men det gäller ju all flytande mat. Nu är det ju dock inte så att en apelsins samtliga kolhydrater hamnar i glaset efter att den har blivit pressad, från slv:
Apelsin, 46kcal, 10.3g kolhydrat / 100g.
Apelsinjuice, färskpressad, 46.5kcal, 10.3g kolhydrat.

Mao samma mängd kolhydrat/100g. En pytteliten gi-skillnad dock, så säg att man kan äta 120gram apelsin istället för 100g juice och få samma blodsockerhöjning, 120gram apelsin är hur mycket? en? Så en apelsin eller 1dl juice, inte flera kg apelsiner som Ttrain får det att låta som.

Dessutom är gi inte högt för att det är "fruktos", som är "pressad" och därför får högre gi, grub postade ju vad den innehöll innan, fruktos har 40, spelar ingen roll om juicen är pressad, visst, ett finfördelat livsmedel får ofta högre gi än ett som är helt, men det är ju inte fruktosens värde som ändras, anledningen till att gi är högre än 40 är ju för att apelsinjuicen INTE består enbart av fruktos.

Vad gäller bananer så är väl snabba kolhydrater och eventuellt "mycket fett" gamla missuppfattningar, och en mogen banan har högre gi än en övermogen, även om den senare känns sötare. (Vilket väl beror på större andel fruktos som är sötare vid låg temperatur.)
Russin o fikon m.m. har ju högre gi med 90, men vanligt vitt bröd är ju uppe i 100, och det är ju en bit kvar till maxen från maltodextrin med drygt 140.

Vad gäller mängd kolhydrater efter passet så har väl folk olika mål, om Ttrain har gått ner 35kg så har han ju uppenbarligen varit fet och har som mål att gå ner i vikt, vilket man gör genom att äta för lite, och för honom kanske det passar att inte äta så mycket efter passet så man får förbränna lite annat, men de flesta här tränar ju för att GÅ UPP i vikt, och då håller det ju inte att äta för lite.

Jag är inte en hardgainer o det här har fungerat utmärkt för mig! Har tappat 35 kg på att äta enligt gi o ligger mellan 15-20 i fettprocent beroende på säsong. Men jag är också extremt blodsockerkänslig men det har blivit bättre sedan ett par år.

T-train
2004-08-31, 14:39
inte alls att det är enormt stor skillnad på 65 o 75 i gi.. Men, jag håller mig i allmänhet under 100, o inte för att gå ner i vikt utan för att hålla blodsockret så jämt som möjligt under dygnets timmar. Sedan behöver man inte vara så extremt fet för att ha börjat på en vikt 35 kg över den nuvarande. Däremot fungerar det bra att äta mat som ligger på gi upp till ca 70 o sedan använda de med lite högre gi efter träning (undantaget havregrynsgröt som jag äter på morgonen med färska krossade linfrön i)..de gånger jag äter saker med riktigt högt gi är möjligtvis till fest(dvs över eller 100 i GI). Det är inget konstigt sätt att äta på o jag äter ca 3000 kcal per dag.

Det svåra är att komma upp i det antalet kalorier utan att äta högglykemiska livsmedel.

Mitt svar var baserat på ursprungsinlägget och det skribenten skrev..o att jag själv inte ser några fördelar med att dricka juice till maten, annat än att det är gott. Sedan att första inlägget var slarvigt formulerat, det har jag redan bett om ursäkt för!

Vad man fyller på med efter ett pass beror på vad man tror på. En del går helt efter kosttillskottstilverkarnas försäljningsreklam (som jag inte säger är felaktig) medans andra hellre äter vettig "vanlig" mat. Jag äter också pulver, men det är först på senare tid som det egentligen funnits någon egentlig anledning. För det mesta täcker vanlig mat upp behoven! Huvudsaken efter träning är att man stoppar nedbrytningsprocesses, fyller på förråden så att kroppen återhämtar sig..sedan hur man gör det..det är en smaksak.

PS. Jag är inte man, men efter jag hade fått barn var jag stor..som så många andra..det gick dock över;-) utan diet :thumbup:

Lasse Kongo
2004-08-31, 14:51
Det är ju asfint o pressa sin egen juice på morgonen, nu har ja inte läst allt så det kanske står.

Men ja läste ngnstans att man kan ta ett glas på tom mage på morgonen om man har svårt för att äta tidigt, det stimulerar tydligen på ngt sätt, men låter inte som det snällaste alternativet mot magen.

Men vem har problem att :eating: på morgonen :eating:

Sverker
2004-08-31, 15:48
Ett glas apelsin eller citronjuice stimulerar magen till att utsöndra mycket magsaft. Den sura magen skickar signaler att det är dax att äta.


Kan detta vara värdefull information ?
Ja, ifall du skall äta något tveksamt hygieniskt på en krog lågt borta.
Den sura magsaften kan hjälpa till att döda otrevliga bakterier.