handdator

Visa fullständig version : Frågor angående vitamin-D


cez
2004-08-17, 21:52
Vad jag har förstått är det inte bra att äta mer än 100% RDI av vitamin D.
Vilket är då bäst att ligga på typ 100-150% RDI eller 75-100% RDI eftersom det är svårt att pricka exakt.

Sen eftersom nästan all vitamin d kommer från mjölken jag dricker (ca 2l om dan) finns det då något sätt jag kan neutralisera vitaminens effekt i mjölken eller köpa någon mjölk som INTE är berikad med vitamin d?

Max
2004-08-17, 22:09
Det är inte farligt för dig att få 150% av RDI. Man kan utan vidare ligga på 250% / dag och mer utan förgiftningssymtom. Kroppen anpassar upptaget efter behovet i de flesta vitamin/mineralfall.

cez
2004-08-18, 17:18
okej, men enligt t ex hälsovakten så är det giftigt att överskrida 100%rdi även under en kortare tid och det åstadkommer förkalkningar i tex lever och lungor och andra vävnader, det låter inte så bra!:/

Max
2004-08-18, 21:55
Du kanske kan titta om livsmedelsverket har några högsta rekommendationer? Detta är ryckt från slv.se:
... "Det är vidare klarlagt att höga doser D-vitamin (ca 15-25 ggr det rekommenderade dagliga intaget) är toxiska och kan leda till njurskador på grund av kalciumöverskott." ...

Tolkia
2004-08-18, 22:06
Förmodligen gäller det här inte i samtliga fall, men jag tror (obs. tror) att om ditt D-vitamin kommer från naturliga råvaror (t.ex. mjölk) så är risken för överdosering mindre än om du stoppar i dig en massa koncentrat i form av kosttilllskott. F.ö. borde man väl, om förgiftningsrisken var stor, höra talas om folks om blivit D-vitaminförgiftade av mjölk oftare än man faktiskt gör, med tanke på hur t.ex. vissa tonårskillar dricker som kalvar?
(Minns bara lillebror i uppväxten ... "Vadå "tagit slut på", jag bara tog lite mackor och mjölk när jag kom hem från träningen ...")

Sverker
2004-08-19, 07:14
MAX här rätt där.

Dagsbehovet för växande barn är 10 mikrogram ( 400 IU ).

50 mikrogram ( 2000 IU ) över en längre tid ger ökade, giftiga, nivåer av kalcium i blodet. Leder till i början huvudvärk och irritation och senare depretioner och viktnedgång.

2 L mjölk per dag ger inget överdrivet intag och är säkert.