handdator

Visa fullständig version : vart ska man lägga in konditionen då?


Big_Vik
2004-08-17, 19:50
jahapp! sitter här med ett delikat problem för de som orkar. Har tänkt att träna styrka 4 ggr/veckan i höst. Månd-Lörd. (söndagar= alltid vilodagar) troligen oftast såhär:

Måndags: styrka
Tisdag: styrka
Onsdag: vila
Torsdag: styrka
fredag: styrka
Helgen: vila och morgonpromenader.

Till problemet, vill ha med några korta intervall/löppass också, gärna 3-4 st, (det är ju såååå kul med HIIT-pass) :rolleyes: var ska jag lägga dem? vill helst vila 2 dagar i veckan, men veckan räcker ju inte till :(

1. Kan man köra löpning samma dag som styrketräningen, styrka kl 16. löpning klockan 20.00 till exempel? eller vore det förödande för tillväxten? vi snackar maximal muskelvolym och styrka nu, samt såklart minimal fettökning :cool: :smokin:

2. Cyklar oftast till gymmet (ca 20 min) och har ingen möjlighet att köra cardio där. Visst skulle det gå att blåsa på som en tok hela vägen hem, men cykeln är väl inte världens bästa direkt :angel: och vägen hem är väldigt lätt med många nerförsbackar, samt ganska tungt traffikerad.

3. Man kanske ska skita i att försöka vila 2 dagar i veckan och sikta in sig på 4 styrkepass samt 2 HIIT-pass? (ska ju faktiskt gå upp något i vikt är det tänkt)

4. sista frågan får bli, hur ni själva skulle lagt upp det, med styrka kontra kondition.? =)

edit: går i skolan (har inte fått nåt schema än) därav kan det inte bli något förmiddagspass. ev. kanske man kunde köra lite cykling i skolan om man får något hål på förmiddagen. sen en liten proteindrink efteråt. bra eller an*s?

King Grub
2004-08-17, 19:53
Det går alldeles utmärkt att köra cardio och styrka samma dag. Lägg passen så långt ifrån varandra som möjligt, ett på morgonen och ett på kvällen om du har möjlighet. Det fungerar delikat. Hindrar skolan dig från att gå upp 20 minuter tidigare och köra ett arla kondispass?

Big_Vik
2004-08-17, 19:56
Det går alldeles utmärkt att köra cardio och styrka samma dag. Lägg passen så långt ifrån varandra som möjligt, ett på morgonen och ett på kvällen om du har möjlighet. Det fungerar delikat. Hindrar skolan dig från att gå upp 20 minuter tidigare och köra ett arla kondispass?

nej, men jag är trött då ju :sleep: :D Det var faktiskt en bra iddé
Men, menar du att jag ska köra HIIT innan frukost :eek:
eller 10 min efter, vill helst behålla maten i magsäcken då :D

MrBoris
2004-08-17, 19:59
innan frukost, direkt efter ska du inta vassleprotein och därefter frukosten

/MVH

Big_Vik
2004-08-17, 20:03
innan frukost, direkt efter ska du inta vassleprotein och därefter frukosten

/MVH

japp, det hade jag ändå tänkt att göra ungefär en halvtimma innan (drink innan frukost alltså!). Kanske testar det någon dag. men känns jobbigt att gå upp kl 6 (eller tidigare) :eek:, man måste ju se till att sköta sömnen med. :sleep:

har funderat lite i övrigt, med tanke på mina förhållanden kanske det är mer opti...:smash: passande med endast 2 konditionspass.

King Grub
2004-08-17, 20:12
Före frukost, som sagt. Inte verkar det muskelnedbrytande heller. För mer information är en bra artikel här:

http://www.mowifit.com/fatburn-05-04-02.htm

JAM
2004-08-17, 21:34
Det går alldeles utmärkt att köra cardio och styrka samma dag. Lägg passen så långt ifrån varandra som möjligt, ett på morgonen och ett på kvällen om du har möjlighet. Det fungerar delikat. Hindrar skolan dig från att gå upp 20 minuter tidigare och köra ett arla kondispass?
Jaha, har nya rön kommit på forskningsfronten? Är det inte längre bäst att köra HIIT-passet direkt efter styrkepasset?

King Grub
2004-08-18, 06:36
Jaha, har nya rön kommit på forskningsfronten? Är det inte längre bäst att köra HIIT-passet direkt efter styrkepasset?

Det har aldrig varit bäst. Det fungerar, men det har alltid varit bättre att dela upp passen.

JAM
2004-08-18, 13:58
Det har aldrig varit bäst. Det fungerar, men det har alltid varit bättre att dela upp passen.
OK, där ser man. Jag måste alltså ha missuppfattat det hela.

Men är det skillnad på att köra cardio under "bulk"- och deffperiod? Vad gäller HIIT i fettförbrännande syfte (under deff), har jag i alla fall förstått det som att det är bra (bäst?) att köra direkt efter passet. Men men... Kanske är jag helt fel ute...

King Grub
2004-08-18, 14:10
OK, där ser man. Jag måste alltså ha missuppfattat det hela.

Men är det skillnad på att köra cardio under "bulk"- och deffperiod? Vad gäller HIIT i fettförbrännande syfte (under deff), har jag i alla fall förstått det som att det är bra (bäst?) att köra direkt efter passet. Men men... Kanske är jag helt fel ute...

Nej, det har inte varit bäst då heller. Det är alltid bäst att separera dem. Jag kör dem tillsammans, därför att jag orkar inte gå fram och tillbaka till gymmet två gånger, duscha två gånger, stretcha två gånger, byta om två gånger, osv. Visst fungerar det. Men har du tid och ork är det bättre att dela upp dem och lägga passen så långt ifrån varandra det går under dagen.

MrBoris
2004-08-18, 17:37
åhfan ska man köra 15sek rush 30sek jogga??

blekfet2
2004-08-18, 18:23
Hiit ska väl aldrig vara längre än 16 min????

påven
2004-08-18, 18:24
hur ska man äta efter ett hiit-pass då? är det bra tat ta en gainer då eller ska man bara ta det efter styrketräningen?

Karl_alfred
2004-08-18, 18:27
Ska och ska! kör ni aldrig på känlas eller är ni helt tagna av Medusas allt vetenskapsprat?

MrBoris
2004-08-18, 19:30
HOHO
Nej ingen gainer efteråt om du BARA kör HIIT-passet
Om du kör på morgonen innan frukost, drick endast vassleprotein o ät sedan frukost

MVH

King Grub
2004-08-18, 19:32
HOHO
Nej ingen gainer efteråt om du BARA kör HIIT-passet

MVH

Varför inte, om det är de hormonella fördelarna man är ute efter? Högintensiv cardio maximerar halterna av tillväxthormon i blodet jämfört med lugnare konditionsträning, och då skadar det väl inte med tillgång till protein och kolhydrater?

Growth Hormone IGF Res, 13: 225-238, 2003

King Grub
2004-08-18, 19:40
Hiit ska väl aldrig vara längre än 16 min????

Varit inne på AST:s sida nyligen? :D

MrBoris
2004-08-18, 19:50
oj, grub jag är så inriktad på morgonHIIT :) för på morgonen ska man väl undvika snabba kolhydrater efter HIITpasset?

MVH

King Grub
2004-08-18, 20:10
oj, grub jag är så inriktad på morgonHIIT :) för på morgonen ska man väl undvika snabba kolhydrater efter HIITpasset?

MVH

Nej, varför då? Jag ser inga nackdelar med snabbt tillgängligt protein och kolhydrat efter hård fysisk ansträngning.

Det går ju inte att jämföra med att börja dagen med snabba kolhydrater när man just klivit upp ur sängen.

Självklart behöver (och skall) inte mängden vara lika stor som efter 20 set knäböj.

Hoffa
2004-08-18, 20:19
Efter att ha läst Monicas artikel så har jag en fråga..

Jag har hört att man ska köra 30 sek rush 30 sek jogg..

Men hon menar på att 15 sek rush och 30 sek jogg är bäst.

Det är dock nödvändigt att spurterna är korta (runt ca 15 sekunder) för att syretillgängligheten inte ska strypas helt och för att motverka att laktatbildningen tar överhanden. Som en riktlinje bör viloperioderna vara hälften eller dubbelt så långa som spurtperioderna beroende på hur hårt du tar ut dig i spurterna.

Så om jag springer så kan jag köra 10 sek rush och 20 sek jogg.
Om jag kör det i 30 min så borde effekten vara samma
som 15 min 30 rush o 30 jogg?

Skulle vara intressant o veta vad som är
det "optimala" intervall upplägget för maximal fettförbränning
och minimal muskelnedbrytning (jag springer)

I och för sig har det med kondition o göra..
Desto bättre kondis desto längre rusher och desto
kortare vila..

MrBoris
2004-08-18, 20:20
aaaha då fattar jag :) räcker med en 50-60g dextropur och 30g protein? eller är det för stora mängder?

PS väger 73kg DS
MVH

King Grub
2004-08-18, 20:25
Efter att ha läst Monicas artikel så har jag en fråga..

Jag har hört att man ska köra 30 sek rush 30 sek jogg..

Men hon menar på att 15 sek rush och 30 sek jogg är bäst.

Det är dock nödvändigt att spurterna är korta (runt ca 15 sekunder) för att syretillgängligheten inte ska strypas helt och för att motverka att laktatbildningen tar överhanden. Som en riktlinje bör viloperioderna vara hälften eller dubbelt så långa som spurtperioderna beroende på hur hårt du tar ut dig i spurterna.

Så om jag springer så kan jag köra 10 sek rush och 20 sek jogg.
Om jag kör det i 30 min så borde effekten vara samma
som 15 min 30 rush o 30 jogg?

Skulle vara intressant o veta vad som är
det "optimala" intervall upplägget för maximal fettförbränning
och minimal muskelnedbrytning (jag springer)

I och för sig har det med kondition o göra..
Desto bättre kondis desto längre rusher och desto
kortare vila..

Studierna är gjorda på allt från 5 sekunder till 5 minuters intervall. Det finns ingen som med säkerhet kan säga vad som är bäst och effektivast med några sekunders säkerthet hit eller dit. För mig passar 30/30 bäst, och det har fungerat fint.

King Grub
2004-08-18, 20:27
aaaha då fattar jag :) räcker med en 50-60g dextropur och 30g protein? eller är det för stora mängder?

PS väger 73kg DS
MVH

Hälften av varje räcker gott och väl. Du skall ju äta en vanlig frukost också, som fyller på både vad gäller kolhydrat och protein.

Hoffa
2004-08-18, 20:29
Studierna är gjorda på allt från 5 sekunder till 5 minuters intervall. Det finns ingen som med säkerhet kan säga vad som är bäst och effektivast med några sekunders säkerthet hit eller dit. För mig passar 30/30 bäst, och det har fungerat fint.

Okej så att köra 10 sek rush o 15 sek vila i 30 min
är lika bra som 30/30 i 15 min?

Eller hur sjutton ska du kunna veta det... :smash:

Men låt oss säga så här.

Många korta intervaller är lika bra eller något så lika bra
som få långa intervaller...?

King Grub
2004-08-18, 20:31
Okej så att köra 10 sek rush o 15 sek vila i 30 min
är lika bra som 30/30 i 15 min?

Eller hur sjutton ska du kunna veta det... :smash:

Men låt oss säga så här.

Många korta intervaller är lika bra eller något så lika bra
som få långa intervaller...?

Jag säger ju att ingen vet med säkerhet. ;) Du får själv söka reda på studierna (som i och för sig kostar pengar att läsa) och bilda dig en egen uppfattning. Experterna är långt ifrån eniga. Jag kan absolut inte säga om 19-sekundersintervaller är bättre än 24-sekunders.

Hoffa
2004-08-18, 20:38
Jag säger ju att ingen vet med säkerhet. ;) Du får själv söka reda på studierna (som i och för sig kostar pengar att läsa) och bilda dig en egen uppfattning. Experterna är långt ifrån eniga. Jag kan absolut inte säga om 19-sekundersintervaller är bättre än 24-sekunders.

Neppsa, jag sa ju "hur sjutton ska du veta det" jag förstår...

Jag kör mina 10/10 rusher i 30 min..det viktigaste är
att jag får en riktigt hög puls och att jag känner mig
helt slut efter passet och vill spy..då funkar det..

Även om inte trikolykiod utsöndringen i mokloysos
transpitora cykeln är 159% av V089-MAX så funkar det... :rolleyes:

King Grub
2004-08-18, 20:41
Neppsa, jag sa ju "hur sjutton ska du veta det" jag förstår...

Läste fel. :)

Hoffa
2004-08-22, 09:59
Har testat ett annorlunda upplägg på HIIT
och det känns mycket bättre eftersom
jag kan ge mera i rush delen.
Vill bara kolla om någon vet om effekten
av HIIT blir sämre om man göra så här:

Tok rushar i 20 sek och går sedan 20 sek.
Förut tok rushade jag i 20 sek och joggade
i 40 sek. Men att få ta det lite lugnare i 20 sek
känns mycket bättre för jag orkar mer på rush delen.
Och pulsen hinner dessutom inte sänkas något knappt
medans jag går. Men jag hinner andas lite mer...

LisaOoo
2004-08-22, 14:06
Är det bättre att köra ett löppass (runt 10km) direkt efter styrketräningen en dag och få en hel vilodag i veckan, än att köra löppassen en egen dag och inte ha en enda vilodag? Veckan är alldeles för kort... :cryout: