handdator

Visa fullständig version : längre intensiva pass


Diana
2004-08-17, 18:36
Ungefär hur många lite längre cardiopass40-60min typ(men fortfarande intensiva) tycker ni er kunna köra i veckan utan att de påverkar restan av träningen negativt, om ni utöver de styrkar 4-6 dar i veckan ungefär o kanske hiitar då o då..

Yankeee
2004-08-17, 18:43
Går att köra varje dag förutom efter ben / ryggdagarna. För mig iaf.
Sen beror det ju på vad du är ute efter. Är du ute efter att bygga så mycket massa som möjligt är det ingen höjdare, annars är det bara att köra på.

Diana
2004-08-18, 11:50
joo ja tänkte exprimentera lite och se hur många sånna pass ja kan klämma in i veckan! - utan att de går ut över styrken, ja kommer ju få öka på maten en del om ja ska tex. springa varannane dag 40,50 min, vilket inte blir nåra problem frågan e nog bara va knäet tycker om sånna aktiviteter.. den ömtålige jäkeln som ständigt begränsar mej :whipped: men de återstår att see :)
tack för svaret!

King Grub
2004-08-18, 11:58
Några negativa effekter om man med sådana räknar minskad styrka eller muskelmassa tror jag inte du behöver vara rädd för. Det är väl möjligen att de maximala muskelvolymökningarna och styrkeökningarna kan begränsas, men även detta bör du kunna minimera genom att sköta kost och vila.

Jag har periodvis kört mellan 60-90 minuters kondition 5-6 dagar per vecka, och visst blir det svårare att öka muskelmassan, speciellt i lårmuskulaturen, men inte tappade jag.

Diana
2004-08-18, 12:12
Yankee och king grub- kör ni då typ "bekvämt" tempo ävenfast de e intensivt eller kör ni på flås-alá-hiit-tempo i början o sen tvingas man ju sänka tempot endel efter en stund men fortfarande så intensivt man orkar..svårt att beskriva men ja tycker sånna pass känns bra för då får man ju upp pulsen i början men ja vet att ja läst ett antal ggr att muskelnedbrytande ämnen ökar dramatiskt efter ca 20 minuter intensiv så på de sättet borde de ju va negativt att göra på det sättet, men å andra sidan, om man gör det till ett fristående pass på kvällen tex. så e man ju myycke mindre katabol eftersom man ju inte har ett styrkepass precis innan(som vid hiit) så då borde man ju kunna göra på det sättet iallafall..? iallafall, ungefär vilken sorts intensitet håller ni?

Yankeee
2004-08-18, 12:53
Jag kör enbart löpning, varierande sträcka och intensitet.
Jag kör inte efter något schema, utan kör på känsla. Ibland vill jag springa 3 km snabbt, ibland 5 snabbt, ibland 5 lugnt, ibland längre. Benen är nyckeln, är jag seg i benen så brukar jag ta det lugnt.

Diana
2004-08-18, 13:59
jo de e nog de bästa- att köra på känsla, lär väl inte heller va så lätt att hålla nån racerfart sen när de blir vinter och snorhalt, om man inte orkar pallra sej ner till gymmet X2 förstås.. :)