handdator

Visa fullständig version : Forced reps


tomasv
2004-08-17, 08:58
Hej,
Jag är intresserad av att höra folks åsikter om forced reps, alltså då en träningspartner hjälper en med de sista repsen. Jag har för mig att jag sett Arne tala negativt om forced reps i någon tidigare tråd men kan inte hitta den (?).
Det känns på något helt ovetenskapligt sätt som att forced reps skulle vara ett bra sätt att bygga styrka. Då jag själv styrketränar framförallt för att bli en bättre klättrare vill jag få så mycket styrka på så lite massa som möjligt.

Vad tycker ni?

mvh

lauria
2004-08-17, 09:13
Jag chetar heller övningen på sista repset än att köra till fail!!

Mextreme
2004-08-17, 09:26
Forced reps är enligt min mening en intensitetshöjare man kan ta till när det behövs.
Ingenting jag kör rutinmässigt.
Att köra till failure är intensivt som det är. Att ytterligare öka intensiteten är jag sparsam med. Tar till t.ex. för att komma över en platå.

pellepedal
2004-08-17, 09:50
OT: Trevligt med klättrare här.
Var håller du till?

/En fd Rosendals-klättrare.

AcidSleeper
2004-08-17, 09:50
Skall användas sparsamt, inget man kör låt säga varannan vecka för du kan ta ut din kropp och bryta ned den har jag för mig!

Se vad Arne och andra i ämnet säger:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=22509&highlight=forced

Numero1
2004-08-17, 10:26
Jag kör forced reps när jag har min träningspolare med i de flesta övningar.
De pass jag kör själv cheatar jag inte istället. Jag försöker att träna strikt och hitta rätt vikt varje pass. (beroende på dagsform...)
Jag vilar 7 dagar innan jag kör samma muskelgrupp igen.
Jag gör små ökningar kontinueligt, framförallt i de muskel grupper där jag oftare kör forced reps!
Jag känner att det går bättre psykiskt och jag kan ta ut mig mer när min träningspolare är med. Dessutom känns det som om musklerna slutar att fungera de sista repsen och att min polare lyfter hela vikten, trots att jag ser att han bara hjälper till lite med ett par fingrar...

Kan tillägga att jag väldigt sällan är skadad och har tränat hårt i många år och att jag vilar var 6:e vecka helt från styrketräningen och då även byter program!

MasterChief
2004-08-17, 15:30
Som gammal vän av HIT har jag kört mycket forcerat i mina dar. Ibland drevs forceringen till minst sagt hysteriska nivåer, allt för att klubba ihjäl muskeln. Jag blev varken starkare eller grövre. Däremot blev jag väldigt styrkeuthållig, och det var ju inte direkt syftet. Däremot kan jag faktiskt tänka mig att för en klättrare kan det finnas en poäng att specifikt träna muskeln att arbeta längre än "normalt" och på så sätt stärka de system som förlänger förmågan att utveckla hög belastning under längre tidsrymd. Jag upplevde själv att styrkan avtog långsammare och långsammare under seten efterhand, med mycket forcerat. Däremot ska man vara på det klara med att denna form av intesitetshöjande teknik MYCKET lätt kan utnyttjas fel:
1, Man arbetar inte till failure innan forceringen tar över. Här gäller det att VETA när man gått i väggen.
2, Träningskompisen är inte tillräckligt välslipad och förstör med för mycket hjälp.
3, Man belastar CNS oerhört hårt och överträning kommer som ett brev på posten. Börja varsamt!
4, Skaderisken ökar, främst om du kör fria vikter och tröttheten och mjölksyran direkt påverkar din koordinationsförmåga negativt.
5, Svårt att balansera rätt mängd av forcerat.

Annars är det bara att köra ;-)

Berge
2004-08-17, 15:34
Kör nästan alltid forced reps och det funkar skitbra :thumbup: har nästan alltid tränat så . Men ibland blir det dropset också

Styrkebyggare
2004-08-17, 15:48
Kör ganska ofta någon forced rep i övningar där det är svårt att cheata upp det sista reppet på nåt vettigt sätt. Det handlar dock i regel om nån enstaka repetition i sista (och möjligen ibland även näst sista) set då man ber någon lägga på ett finger så skiten kommer upp.

Jag är inte så road av failure, utan vill som sagt helst ha upp grejorna. Det är väl lite individuellt vad man föredrar. Så länge forced reps används sparsamt, och med sunt förnuft, så tror jag inte att det är nån överhängande risk för skador.

tomasv
2004-08-17, 17:32
Tackar för svaren!

Pelle: Bor i Stockholm så blir ju mycket här i trakterna så klart men försöker åka iväg och klättra några gånger per år. I år har jag varit i Bohuslän och i Dolomiterna!

JAM
2004-08-17, 21:32
Däremot ska man vara på det klara med att denna form av intesitetshöjande teknik MYCKET lätt kan utnyttjas fel:
1, Man arbetar inte till failure innan forceringen tar över. Här gäller det att VETA när man gått i väggen.
2, Träningskompisen är inte tillräckligt välslipad och förstör med för mycket hjälp.
3, Man belastar CNS oerhört hårt och överträning kommer som ett brev på posten. Börja varsamt!
4, Skaderisken ökar, främst om du kör fria vikter och tröttheten och mjölksyran direkt påverkar din koordinationsförmåga negativt.
5, Svårt att balansera rätt mängd av forcerat.
Citerar så att ingen missar raderna ovan...

Jag tycker att det är väldigt vanligt, speciellt i bänkpress (av någon outgrundlig anledning... :rolleyes: ), med rätt otränade personer som kör forced som satan! Gärna med en passare som tar i för kung och fosterland... Den som tränar kör två halvbra reps och sedan fyra-fem till forced...