handdator

Visa fullständig version : Lite funderingar kring ätardagar


AdrenalineRush
2004-08-17, 03:00
När man ligger på ett kaloriunderskott och har en ätardag känner kroppen av överskottet och sätter igång förbränningen. Denna förbränning fortsätter de följande dagarna eftersom kroppen inte känner av att man gått tillbaka till underskottet och på så sätt får man en efterbränning som vara i några dagar.
Det jag undrar är om kroppen passar på att bygga muskelmassa under dessa "efterbränningsdagarna" när den tror att den ligger på ett kaloriöverskott ??
Bygger kroppen alltid muskler på ett kaloriplus sålänge man sköter kost, sömn, träning osv ?? Borde man inte då bygga lite muskler under sina ätardagar under en deff ??

AdrenalineRush
2004-08-17, 17:03
Ingen som har ett svar på detta?

King Grub
2004-08-17, 17:20
Du kan bygga muskler på ett energiunderskott också.

Det är mycket möjligt att du kan bygga muskelmassa på ätardagarna och efter. Det är dock inget som säger att du gör det. Ett energiöverskott innebär inte automatiskt muskeltillväxt. Det kräver, som du nämner, rätt träning och vila också, samt tajming av näringsintaget för att optimera hormonnivåerna. Men jag kan inte sitta här bakom tangentbordet och säga med säkerhet att du automatiskt kommer att lyckas bygga muskelmassa på de dagarna. Men möjligheten finns, absolut.

Hård_men_rättvis
2004-08-20, 13:44
"När man ligger på ett kaloriunderskott och har en ätardag känner kroppen av överskottet och sätter igång förbränningen. Denna förbränning fortsätter de följande dagarna eftersom kroppen inte känner av att man gått tillbaka till underskottet och på så sätt får man en efterbränning som vara i några dagar."

Du får gärna redogöra för hur du tror att kroppen skulle "sätta igång förbränningen" på en sketen ätardag.
Metabolismen regleras på ganska lång sikt och för att få en märkbar höjning av RMR( resting metabolic rate) krävs att du äter ett kaloriöverskott/jämvikt under minst 2 veckor.

Du lurar dig själv om du tror att en ätardag kommer att göra någon skillnad rent fysiologiskt. Leptin, som signalerar svält resp. mättnad i kroppen, går upp under ätardagen men sjunker inom 24 timmar då du fortsätter dieten.

Psykiskt är det en annan sak och detta är egentligen den enda användningen av ätardagar.

"Du kan bygga muskler på ett energiunderskott också."

Skitsnack.

Såvida du inte 1. precis börjat träna
2. använder steroider
3. använder dig av en cyklisk diet som CKD( och då ligger kroppen inte i ett kroniskt kaloriunderskott).
4. tillhör den genetiska minoritet/elit som har tillräckligt höga endogena hormonnivåer för att klara detta( högt testosteron, GH etc..)

Sverker
2004-08-20, 13:59
Det är nog inte alls skitsnack. Men det är inte helt lätt heller.

Det finns tider/perioder när insilinnivåerna är lägre och det är låttare att bränna fett, t e x klassiska morgonpromenader, och det finns tidpunkter när kroppen lättare fördelar energiöverskottet till hungriga muskler och inte till fettdepåerna, t e x direkt efter träningen. Sätt över 24 timmars perioder skall det fungera !

Jag tror att det är fullt möjligt med en optimal diet kan bränna fett och bygga muskler.

King Grub
2004-08-20, 14:07
"
Skitsnack.

Då vet du inte hur man manipulerar hormonnivåerna på naturligt sätt. ;)

Hård_men_rättvis
2004-08-20, 14:21
Jag säger det igen; det går inte att bygga muskler på ett kaloriunderskott.

Detta gäller 90% av befolkningen, alltså tillåter jag mig att generalisera.

Någon form av cyklisk diet, om det är det King Grub menar med att manipulera hormonnivåerna, är en lösning.

King Grub
2004-08-20, 14:23
Jag säger det igen; det går inte att bygga muskler på ett kaloriunderskott.

Jag ifrågasätter inte att du har misslyckats. :)

Jag håller till fullo med dig om, att det är tio gånger effektivare att koncentrera sig på det eller det andra i taget.

Hård_men_rättvis
2004-08-20, 14:47
Om jag har misslyckats, så har jag dragit värdefull lärdom av mina misstag och försöker lära andra att följa en rationell väg.

Jag är verkligen intresserad av att höra om din magnifika diet som är lösningen på alla styrketränares dilemma.

Var vänlig och dela med dig, o store!

King Grub
2004-08-20, 15:08
Jag sade ju, att det är mycket, mycket effektivare att göra det ena eller det andra i taget. Det skulle aldrig falla mig in att begränsa mig på det sättet. Men då måste jag ha helkoll på personen i fråga, både vad gäller träning, vila, näringsintag och framförallt tajming av ovanstående. Det går naturligtvis inte att sätta upp ett färdigsnickrat schema, utan hänsyn måste tas till individen, vilket nästan kräver personlig kontakt.

Hård_men_rättvis
2004-08-20, 15:20
Naturligtvis.

Men ge mig nu ett konkret exempel på vad du menar med att manipulera hormonnivåerna.

Som exempel kan du utgå från en genomsnittlig kille på 20 år, medelmåttiga anlag, och med god träningserfarenhet.
Målet är som sagt att minska fettmassan och öka muskelmassan, och hur du skulle gå till väga.

Ditt uttalande om att bygga muskler på ett kaloriunderskott bygger ju synnerligen upp höga förväntningar.

Johan
2004-08-21, 12:24
Naturligtvis.

Men ge mig nu ett konkret exempel på vad du menar med att manipulera hormonnivåerna.

Som exempel kan du utgå från en genomsnittlig kille på 20 år, medelmåttiga anlag, och med god träningserfarenhet.
Målet är som sagt att minska fettmassan och öka muskelmassan, och hur du skulle gå till väga.

Ditt uttalande om att bygga muskler på ett kaloriunderskott bygger ju synnerligen upp höga förväntningar.

Jag tycker verkligen du har en poäng i det du säger, jag har länge hävdat att det inte går att bygga muskler parallelt som man minskar i fett, med anledning av kalorie +/- principen, med undantag av vissa individer som du och King Grub nämner.

Men när jag själv började med träningen i maj detta år med mål att gå ner dom 5 kg fett jag gått upp efter ett träningsuppehåll på 2.5 månader så hade jag inga hopp om att öka i muskelmassa.
Med hjälp av sträng diet, ett underskott på kalorier och varierad träning(styrketräning, cardio och HIIT) så märkte jag direkt hur min kropp fick en bättre defination men jag förlorade inte märkbart i vikt.

Istället ökade jag i många styrkeövningar i gymmet.
En teori kan vara det du nämnde tidigare, att jag omedvetet utnyttjat någon form av cyklisk diet, även om jag försökte hålla ett jämt energiintag pga. min nästintill obefintliga viktnedgång.
Men om vi tittar lite närmare på den här cykliska dieten, jag skulle gärna vilja veta lite mer om den, teoretiskt sätt borde väl det handla om att man ökar intaget en kort period, i mitt fall kan det högst handla om någon eller några enstaka dagar i taget, frågan är om den korta perioden verkligen räcker för att bygga muskler på?
Det "optimala" ;) måste väl vara om jag hade "tajmat" dessa dagar med hårda styrkepass pga. av det anabola tillstånd jag skulle hamnat i.

Nu lämnar jag över bollen till dig, tror det är tredje gången jag hamnat i den här diskussion. Har jag varit otydlig någonstans, säg till, så ska jag försöka förklara bättre.

Om trådskapare misstycker så kan vi alltid fortsätta den här diskussionen genom PM eller en ny tråd.

Hård_men_rättvis
2004-08-21, 13:45
Ett vanligt fenomen man ser är personer som tagit ett långt träningsuppehåll, kommer tillbaka och är uppe på samma träningsvikter som tidigare inom en mycket kort period.
Känner en fd styrkelyftare som lade träningen på hyllan i tre år pga stressigt jobb, började träna och var uppe på sina PB på tre månader.
Under denna perioden gick han ner i kroppsfett och lade på sig ca 10 kilo muskler( en naturlig reaktion är Skitsnack!, men jag kan nästan lova att personen ifråga åt en energisnål diet och inte använde AAS).

Finns bara ett ord för detta fenomen och det är muskelminne.
Ett outforskat och fascinerande område.
Personer som har varit i bra form innan kommer snabbt tillbaks i samma form.
Ingen kan definiera muskelminne eller vilka processer som äger rum i kroppen när det gäller sådant här.
Finns många exempel på det här, och ingen rationell förklaring kan ges till de drastiska förändringar personer genomgår på så kort tid.

Det är förmodligen det du har gjort; träningen aktiverar muskelminnet= tillväxt.
Diet på underskott= fettförlust.

Inga vanliga regler gäller muskelminnet; kanske är det så att kroppen lättare kan aktivera proteinsyntes i de vävnader som har krympt eftersom redan "kartan" finns för dem.

Det är troligt att du har återfått en del tappad muskelmassa, kanske också byggt något extra kilo om du omedvetet följt en cyklisk diet( ex hamnat i postitivt energiöverskott på strategiska dagar dvs träningsdagar).
Det i kombination med fettförbränning= magi.

Hör av dig via PM så ska jag länka till några intressanta cykliska dieter.

Johan
2004-08-21, 13:58
Ett vanligt fenomen man ser är personer som tagit ett långt träningsuppehåll, kommer tillbaka och är uppe på samma träningsvikter som tidigare inom en mycket kort period.
Känner en fd styrkelyftare som lade träningen på hyllan i tre år pga stressigt jobb, började träna och var uppe på sina PB på tre månader.
Under denna perioden gick han ner i kroppsfett och lade på sig ca 10 kilo muskler.

Finns bara ett ord för detta fenomen och det är muskelminne.
Ett outforskat och fascinerande område..
Personer som har varit i bra form innan kommer snabbt tillbaks i samma form.
Ingen kan definiera muskelminne eller vilka processer som äger rum i kroppen när det gäller sådant här.
Finns många exempel på det här, och ingen rationell förklaring kan ges till de drastiska förändringar personer genomgår på så kort tid.

Det är förmodligen det du har gjort; träningen aktiverar muskelminnet= tillväxt.
Diet på underskott= fettförlust.

Inga vanliga regler gäller muskelminnet; kanske är det så att kroppen lättare kan aktivera proteinsyntes i de vävnader som har krympt eftersom redan "kartan" finns för dem.

Det är troligt att du har återfått en del tappad muskelmassa, kanske också byggt något extra kilo om du omedvetet följt en cyklisk diet( ex hamnat i postitivt energiöverskott på strategiska dagar dvs träningsdagar).
Det i kombination med fettförbränning= magi.

Hör av dig via PM så ska jag länka till några intressanta cykliska dieter.

Tack för en bra förklaring, jag skulle faktiskt nämna muskelminne som en del av förklaringen för jag har läst lite om det tidigare men jag glömde tyvärr bort det.
Men det som ändå skiljer sig lite är att jag har aldrig vägt så här mycket för, nu liggar jag på 85 kg deffad, tidigare toppnotering var nog 80-81 kg odeffad.
I höstas vägde jag runt 80kg och började då med en deff, mycket träning med hade tyvärr dålig koll på kosten då.
Men resultatet blev ändå en viktnedgång på nått enstaka kg men jag tyckte samtidigt jag lag på mig muskelmassa, i det läget tyckte jag att min form va den bästa under min träningskariär.
Deffad, men samtidigt mer muskelmassa än tidigare.

Därför förklarar muskelminneteorin min uppgång nu med några kg muskler, men jag tycker ändå att det inte räcker till för dom 5-6 kg muskelmassa jag har ökat, eftersom mina 85 kg nu är en toppnotering, men vi kanske ändå kan komma överens att ditt påstånde om Det är troligt att du har återfått en del tappad muskelmassa, kanske också byggt något extra kilo om du omedvetet följt en cyklisk diet( ex hamnat i postitivt energiöverskott på strategiska dagar dvs träningsdagar).
Förklarar dom sista kg:ona.

aliquis
2004-08-21, 22:27
Hör av dig via PM så ska jag länka till några intressanta cykliska dieter.
Vi andra som är nyfikna då?

Beast
2004-08-27, 01:50
Förstår inte varför så många tror att det inte går att bygga muskler samtidigt som man deffar!
Allt handlar om timing och vetskapen om sin egen kropp.

blekfet2
2004-08-27, 04:18
Förstår inte varför så många tror att det inte går att bygga muskler samtidigt som man deffar!
Allt handlar om timing och vetskapen om sin egen kropp.


jag tror defenitivt på dig pojk...har själv lyckas med det!

King Grub
2004-08-27, 06:11
Förstår inte varför så många tror att det inte går att bygga muskler samtidigt som man deffar!

Därför att de har försökt... och misslyckats. :)

Beast
2004-08-27, 13:58
Tyvärr så är det ju så. Verkar som att folk tror att man måste bli av med muskler när man deffar och det är ju en jävla lögn!
Ändra kosten men fortsätt träna med samma intensitet som innan! Varför börja disco träna när man deffar? finns ingen anledning!

zam
2004-08-27, 16:29
Jag har hört tävlande(SM-nivå) bb's "gnälla" över att de gått UPP i vikt under diet.
Kanske inget att dra några slutsatser på men ändock...

King Grub
2004-08-27, 16:35
Jag har hört tävlande(SM-nivå) bb's "gnälla" över att de gått UPP i vikt under diet.
Kanske inget att dra några slutsatser på men ändock...

Man kan ju dra på sig vätska, vilket kanske är speciellt märkbart vid en låg kroppsfettsnivå och en i övrigt strikt diet.

Hård_men_rättvis
2004-08-27, 18:58
Jag har hört tävlande(SM-nivå) bb's "gnälla" över att de gått UPP i vikt under diet.
Kanske inget att dra några slutsatser på men ändock...

Ja att gå upp i vikt trots kaloriunderskott är ju en trevlig biverkning av massiva doser testosteron, ofta i kombination med tillväxthormon.

90-99% av alla tävlande bb´s tar AAS. Jag bryr mig inte om vad de säger eller vill få dig att tro- detta är ett faktum.

Mindek
2004-08-27, 19:52
Hur långt perspektiv måste man ha på sin cykliska diet då? Har man koll så kan cykeln sträcka sig över bara en dag, med underskott och överskott vid rätt tillfällen = mer muskler och mindre fett "samtidigt"

zam
2004-08-27, 20:21
Ja att gå upp i vikt trots kaloriunderskott är ju en trevlig biverkning av massiva doser testosteron, ofta i kombination med tillväxthormon.

90-99% av alla tävlande bb´s tar AAS. Jag bryr mig inte om vad de säger eller vill få dig att tro- detta är ett faktum.


:D No shit,Sherlock.

90-99,jag skulle nog säga 99,7-99,8 % snarare....men tog de grejer under dieten gjorde de det förmodligen innan också..

Nåja,som jag sa knappast något att dra några slutsatser på.

JAG tror i alla fall att det går att bygga muskler på ett lägre kaloriinntag/diet även om det såklart är onödigt tufft.

Hård_men_rättvis
2004-08-27, 20:52
En cyklisk diet bör involvera en vecka eller x antal dagar som ens träningscykel är på.

Om ens huvudsakliga mål är viktnedgång med bibehållen eller ökad muskelmassa kan den se ut på följande sätt;

Måndag: Styrka, Kolhydrater: högt( 300), Kalorier totalt: underhållning+300

Tisdag: HIIT, kolh: lågt( 50-100, varav 50 efter HIIT), Kalorier totalt: underhållning-500

Onsdag: Styrka, kolh: moderat( 200), Kalorier totalt: underhållning

Torsdag: HIIT, kolh: lågt( 50-100, varav 50 efter HIIT), Kal tot: underhållning-500

Fredag: Styrka, Kolhydrater: högt( 300), Kal: underhållning+300

Lör/Söndag: morgonpromenader alt HIIT om man vill vara djärv. 0-50 kolhydrater, underhållning-500.

zam
2004-08-27, 21:14
Man kan ju dra på sig vätska, vilket kanske är speciellt märkbart vid en låg kroppsfettsnivå och en i övrigt strikt diet.

Jo,det är sant.Missade tyvärr ditt inlägg här.
Det kan ju även bero på AAS och massor av andra saker jag inte vet något om.

Men det kan ju även vara så att kroppen reagerar positivt på att gått från en okej/hyfsad kosthållning till en 100% perfekt kost,även om det totala energiintaget minskat.

Min lilla,lilla poäng här är att OM du sköter Kost,Träning och Sömn 110% korrekt skulle jag bli förvånad om man INTE ökade(relativt) muskelmassan över en viss tid även om man ligger straxt under sin nollgräns.

Dock inget jag skulle rekommendera någon.Vi har ju trots allt tillgång till högkvalitativ mat. :eating:

Hård_men_rättvis
2004-08-27, 22:45
Många misstar bibehållen muskelmassa i kombination med minskat kroppsfett, styrkeökningar( inte ovanligt under en deff, beror på anpassningar i nervsystemet) och ökad neurologisk tonus( betyder på ren svenska att musklerna är pumpade; träning av muskeln ökar definitionen under en period efter träningen, ca 24-48h, även måtten kan öka något pga svullnad och tonus) för att de har byggt ny muskelmassa under diet.