handdator

Visa fullständig version : Råris eller Fullkorsnris?Vad är skillnaden och vilket är bäst?


Overload
2004-08-16, 22:03
1.Vad är skillnaden mellan Råris och Fullkornsris?

2.Vad är detta så kallade "Brown Rice" som alla i USA använder? Är det fullkornsris lr Råris?

Tack på förhand

King Grub
2004-08-17, 06:38
Råris är bara helt obehandlat, förutom att det yttersta, oätliga skalet har tagits bort, och den hinna där vitaminerna och mineralerna återfinns fortfarande finns kvar. Fullkornsris är råris, som har genomgått en behandling för att få ner koktiden, men utan att signifikanta näringsämnen har gått förlorade.

Råris är brown rice.

Leta efter beteckningen "Parboiled" på riset, om du vill ha lägsta möjliga GI. Parboiled finns som råris, fullkornsris, långkornigt, osv.

Overload
2004-08-17, 08:56
Råris är bara helt obehandlat, förutom att det yttersta, oätliga skalet har tagits bort, och den hinna där vitaminerna och mineralerna återfinns fortfarande finns kvar. Fullkornsris är råris, som har genomgått en behandling för att få ner koktiden, men utan att signifikanta näringsämnen har gått förlorade.

Råris är brown rice.

Leta efter beteckningen "Parboiled" på riset, om du vill ha lägsta möjliga GI. Parboiled finns som råris, fullkornsris, långkornigt, osv.

Ok Grub! tack för svaret. Men är skillnaden på dessa två väldigt liten?
Det verkar ju som att råris är aningen bättre och innehåller mer vitaminer och mineraler.

Hur lång är koktiden på Råris? På fullkornsriset jag har använt är det ca 20-25 minuter.

King Grub
2004-08-17, 08:59
Det verkar ju som att råris är aningen bättre och innehåller mer vitaminer och mineraler.

Precis. Aningen.

Hur lång är koktiden på Råris? På fullkornsriset jag har använt är det ca 20-25 minuter.

Det varierar också från sort till sort, men runt 40 minuter.

Frebaco är mitt favoritris.

http://www.frebaco.se/_img/raris.jpg

Lågt GI, den bruna vitaminrika silverhinnan kvar, endast 10 minuters koktid, och framför allt: godast.

Även om jag är rätt less på ris i allmänhet.

Overload
2004-08-17, 14:34
Det verkar ju som att råris är aningen bättre och innehåller mer vitaminer och mineraler.

Precis. Aningen.

Hur lång är koktiden på Råris? På fullkornsriset jag har använt är det ca 20-25 minuter.

Det varierar också från sort till sort, men runt 40 minuter.

Frebaco är mitt favoritris.

http://www.frebaco.se/_img/raris.jpg

Lågt GI, den bruna vitaminrika silverhinnan kvar, endast 10 minuters koktid, och framför allt: godast.

Även om jag är rätt less på ris i allmänhet.

ok Grub. Hur kan det bara vara 10 minuters koktid?? Fullkornsriset hade ju som sagt 20-25 min koktid :confused:

Vrt finns detta frebacco ris? Väslorterad ICA affär lr?

King Grub
2004-08-17, 14:36
ok Grub. Hur kan det bara vara 10 minuters koktid?? Fullkornsriset hade ju som sagt 20-25 min koktid :confused:

Vrt finns detta frebacco ris? Väslorterad ICA affär lr?

Parboiled har alltid förkortad koktid. En slags förkokningsprocess, utan att näringsämnen går till spillo.

Frebaco finns på ICA, COOP och Vivo i alla fall.

Overload
2004-08-17, 14:37
Parboiled har alltid förkortad koktid. En slags förkokningsprocess, utan att näringsämnen går till spillo.

Frebaco finns på ICA, COOP och Vivo i alla fall.

tackar tackar :bow:

Myten
2004-08-30, 16:35
Frebacos råris har högt Gi!

King Grub
2004-08-30, 17:18
Frebacos råris har högt Gi!

Nej, det har det inte. Vad har du fått det från?

HenrY
2004-08-30, 19:10
Nej, det har det inte. Vad har du fått det från?

Hehe, jag tror det är en MYT, eller vad säger du Myten??

Thin Lizzy
2004-08-31, 13:06
Frebacos råris har enl. F Paulun högt GI.

Pez
2004-08-31, 13:28
Frebacos råris har enl. F Paulun högt GI.
Enl. Pauluns GI-tabeller så ligger råris på ca. 80 i GI.
Var nämner han egentligen Frebaco specifikt?

Thin Lizzy
2004-08-31, 13:43
Enl. Pauluns GI-tabeller så ligger råris på ca. 80 i GI.
Var nämner han egentligen Frebaco specifikt?

Av någon anledning så minns jag att han dömde ut just det riset, då
han och en av deltagarna, var och handlade mat i förra omgången
av TV-programmet Toppform. Han menade att det var behandlat för att få
ner koktiden och därför hade det högt GI.
Någon exakt siffra nämdes förstås inte.

Pez
2004-08-31, 13:48
Av någon anledning så minns jag att han dömde ut just det riset, då
han och en av deltagarna, var och handlade mat i förra omgången
av TV-programmet Toppform. Han menade att det var behandlat för att få
ner koktiden och därför hade det högt GI.
Någon exakt siffra nämdes förstås inte.
Nåja... mycket av Pauluns inkomster består ju i att hålla folks "rädsla" för högt GI uppeldat.. det är sällan han ger praktiska exempel på hur folk ska få i sig kolhydrater i vardagen. Folk är rädda för vanlig pasta, ris och potatis men mumsar nöjt i sig Kellogs special K flingor till frukost.. lite paradoxalt i mina ögon.

King Grub
2004-08-31, 13:49
Han menade att det var behandlat för att få
ner koktiden och därför hade det högt GI.
Någon exakt siffra nämdes förstås inte.

Det är just det som sänker GI:t; hela parboiledmetoden. Den både förkortar koktiden och sänker GI:t.

Och Pauluns GI-tabeller kryllar av rena felaktigheter om man jämför med Brand-Millers senaste (ännu opublicerade) studier.

Thin Lizzy
2004-08-31, 14:10
Det är just det som sänker GI:t; hela parboiledmetoden. Den både förkortar koktiden och sänker GI:t.

Och Pauluns GI-tabeller kryllar av rena felaktigheter om man jämför med Brand-Millers senaste (ännu opublicerade) studier.

:notme: Vet bara att han sa så.

Tycker själv att det riset är det godaste och äter det ofta med stor aptit.

Men ger inte konsistensen lite känsla av snabba kolhydrater? :)

T-train
2004-08-31, 14:14
Och Pauluns GI-tabeller kryllar av rena felaktigheter om man jämför med Brand-Millers senaste (ännu opublicerade) studier.

Det kommer aldrig komma exakta listor iom att det inte är klonade riskorn som säljs. Siffrorna kommer fortsätta att variera. Men något man kan säga generellt är att ju mer näringsämnen man tar bort o ju mer man putsar riskornen desto högre gi. Snabbråris har inte lika lågt gi som vanligt råris. I någon lista jag hittat. Sedan har jag iofs sett lite olika siffror angivna. Spelar det någon roll egentligen? Vill man ha mer näring så använder man sig av mindre raffinerade produkter där näringen inte har tillsatts utan ingår naturligt i råvaran. Har man det i åtanke o samtidigt gluttar på gi-värdet så får man en hyffstat balanserad kost.

Honn
2004-08-31, 14:15
Det är just det som sänker GI:t; hela parboiledmetoden. Den både förkortar koktiden och sänker GI:t.

Och Pauluns GI-tabeller kryllar av rena felaktigheter om man jämför med Brand-Millers senaste (ännu opublicerade) studier.

Hmm. Ibland suger det att inte ha tillgång till din dator :D . När kan allmänheten börja få tag på den studien?

King Grub
2004-08-31, 14:19
Men ger inte konsistensen lite känsla av snabba kolhydrater? :)

Det går inte att avgöra genom konsistens.

De flesta GI-värden som finns angivna i dagens tabeller är från studier gjorda på 1980-talet, och då på blod från vener. Senare forskning har visat att blod från kapillärer ger mer exakta resultat (1), men dessa värden finns som sagt inte publicerade än.

1. Eur J Clin Nutr. 2003 Mar;57(3):475-82.

King Grub
2004-08-31, 14:20
När kan allmänheten börja få tag på den studien?

Jag har, tro det eller ej, inget som helst inflytande över relevanta vetenskapliga tidsskrifter eller universitetsinstitutioner. :)

King Grub
2004-08-31, 14:21
Det kommer aldrig komma exakta listor iom att det inte är klonade riskorn som säljs. Siffrorna kommer fortsätta att variera.

Exakt. Det är också ett problem med t ex Pauluns tabeller - värdena ger inget utrymme för variationer. Bara för att en deciliter havregryn har ett GI på 89 betyder det absolut inte att nästa har det.

Honn
2004-08-31, 14:24
Funderade mer på om du hade hört något ryktesvägen.
Nåja åter till huvudfrågan(nästan). Är det någon som har koll på priset på råris? Ris med 10 minuters koktid låter underbart, förutsatt att jag inte blir pank av att köpa det.
Edit: Jag kan kolla i en butik själv, men jag är lat idag.

King Grub
2004-08-31, 14:29
Funderade mer på om du hade hört något ryktesvägen.

Ja, 2005. Troligen. :rolleyes:

T-train
2004-08-31, 17:03
Funderade mer på om du hade hört något ryktesvägen.
Nåja åter till huvudfrågan(nästan). Är det någon som har koll på priset på råris? Ris med 10 minuters koktid låter underbart, förutsatt att jag inte blir pank av att köpa det.
Edit: Jag kan kolla i en butik själv, men jag är lat idag.


om en j-vligt bra affär på nätet? GI-boden (dbs www.giboden.se) där kan man handla allt ens hjärta o mage kan begöra..o slipper stå o köa i butik för det..o priserna har du mitt framför näsan hemma framför datorn;-) För inte kan jag affärernas priser rakt av..

King Grub
2004-08-31, 17:06
om en j-vligt bra affär på nätet? GI-boden (dbs www.giboden.se) där kan man handla allt ens hjärta o mage kan begöra..o slipper stå o köa i butik för det..o priserna har du mitt framför näsan hemma framför datorn;-) För inte kan jag affärernas priser rakt av..

Bra ställe. :) Namnet hindrade dem ju dock inte från att sälja gott om saker med GI på 120+. :D