handdator

Visa fullständig version : Mat under motocrosspass


Fredszky
2004-08-16, 20:28
Hej!

Någon som har bra tips om vad man kan äta i pauserna? Brukar köra 3-4 timmar och ha några pauser emellan. Nu äter jag en massa frukter och en o annan färdigbaguette (statoils rostbiffsmacka=mums)

Fairing hade något pulver som tydligen skulle vara ok, "slow carbs" nånting, erfarenheter? Käkar hellre riktig mat om det finns något som passar!

Action
2004-08-16, 20:30
Hej!

Någon som har bra tips om vad man kan äta i pauserna? Brukar köra 3-4 timmar och ha några pauser emellan. Nu äter jag en massa frukter och en o annan färdigbaguette (statoils rostbiffsmacka=mums)

Fairing hade något pulver som tydligen skulle vara ok, "slow carbs" nånting, erfarenheter? Käkar hellre riktig mat om det finns något som passar!

Orkar du inte fixa egna mackor?? Fasen när man kör motocross så finns det inget bättre än några goda mackor i pauserna. Behöver du fylla på med lite snabbare kolisar så finns det ju gott om olika produkter att välja mellan...

Jag blir lite nostalgisk nu då min favorit när jag tävlade i motocross var jordgubbskräm... Sött och sliskigt.... :D :D

Fredszky
2004-08-16, 20:36
ja det är sant man borde fixa egna mackor!
det är väl långsamma kollisar man är ute efter om man ska palla hela vägen ut (?), det känns som man är ruskigt katabol efter ett motocross/enduro pass, ska man köra snabba kollisar efter passet? det är så j##a utdraget pass jämfört med gymmet menar jag...

Action
2004-08-16, 20:48
ja det är sant man borde fixa egna mackor!
det är väl långsamma kollisar man är ute efter om man ska palla hela vägen ut (?), det känns som man är ruskigt katabol efter ett motocross/enduro pass, ska man köra snabba kollisar efter passet? det är så j##a utdraget pass jämfört med gymmet menar jag...

Jo jag vet... Snabba körde jag med precis innan själva racen.. De varade i ca 20-25 minuter.. Hade givetvis laddat med långsammare kolisar i några dagar innan.. Ja jag hade faktiskt lite koll på sånt för 15 år sedan... :D

Annars är det väl bara att äta vanlig mat, efter passen fungerar nog mycket ris/pasta och ngt protinerikt bra om du nu tänker på muskeluppbyggnaden/bevaringen.

Tycker iof att man oftast var så slut efter en tävling så det första man ville få i sig var just snabba kolisar... Bara för att vakna till liv..

MunsöHustla
2004-08-16, 22:07
ja det är sant man borde fixa egna mackor!
det är väl långsamma kollisar man är ute efter om man ska palla hela vägen ut (?), det känns som man är ruskigt katabol efter ett motocross/enduro pass, ska man köra snabba kollisar efter passet? det är så j##a utdraget pass jämfört med gymmet menar jag...

Är det enduro kan du ju alltis slänga i lite frukots/dextros i en camelback tex och smutta på konstant!

Är det motorcross så fattar jag inte hur du kan vara på banan så länge? Man kör tills man krashar och sen går man hem! :cool: :)

Callister
2004-08-16, 22:15
Häll Vassle i bensintanken. :hbang:

Fredszky
2004-08-17, 12:57
Är det enduro kan du ju alltis slänga i lite frukots/dextros i en camelback tex och smutta på konstant!

Är det motorcross så fattar jag inte hur du kan vara på banan så länge? Man kör tills man krashar och sen går man hem! :cool: :)

Nej jag kör inte konstant 3-4 timmar, jag kör kanske en halvtimme och sen tar ett brake på 10 min eller nåt liknande.

ska iväg nu och leka i sanden!! :hbang:

z_bumbi
2004-08-17, 15:30
Enligt en jag pratat med (Top 5 i Sverige.) så orkar han inte äta något annat än gel mellan hiten, ibland fick han ner lite vatten också.
Vi diskuterade då olika saker som han testat och förkastat men gel var det som han kunde behålla nere utan besvär.

Fairing bör ju annars vara rätt person att fråga om detta.

Action
2004-08-17, 15:35
Enligt en jag pratat med (Top 5 i Sverige.) så orkar han inte äta något annat än gel mellan hiten, ibland fick han ner lite vatten också.
Vi diskuterade då olika saker som han testat och förkastat men gel var det som han kunde behålla nere utan besvär.

Fairing bör ju annars vara rätt person att fråga om detta.

Gel.. Det låter lite som när jag käkade kräm mellan heaten på mina tävlingar... Även om jag nu inte var topp5... :D

MunsöHustla
2004-08-17, 18:14
Enligt en jag pratat med (Top 5 i Sverige.) så orkar han inte äta något annat än gel mellan hiten, ibland fick han ner lite vatten också.
Vi diskuterade då olika saker som han testat och förkastat men gel var det som han kunde behålla nere utan besvär.

Fairing bör ju annars vara rätt person att fråga om detta.

Gelen är dock jävligt dyr och väldigt lite energi om man inte är en väldigt liten man...

z_bumbi
2004-08-17, 18:36
Gelen är dock jävligt dyr och väldigt lite energi om man inte är en väldigt liten man...

Jo men är valet ingen energi alls så är det ganska lätt att motivera inköpet av gel.
Den jag pratade med var förövrigt ingen tokbiff men mer genomtränad än de flesta kan ana.