handdator

Visa fullständig version : Prioriteringar


stybb
2004-08-16, 15:28
Har tänkt prioritera benen, brösten och axlarna ett tag nu då jag anser att de släpar mest.

Problemet är dock hur man ska göra med brösten och axlarna för att inte slita för mkt på det.

Finns de nån som har haft dessa prioriteringar och löst de på något bra sätt..

Rusty
2004-08-17, 01:20
Hur menar du med att inte slita för mycket på dem (brösten, axlarna) ?
tränar du musklerna 1 eller 2 ggr/vecka? kör du dem samtidigt eller på separata dagar?
hur ser schemat ut nu?

Du hade ju kunnat köra axlar 2ggr i veckan om du behöver öka dem, som t.ex i slutet av ett annat pass, slänga in några set sidolyft där...men då inte lägga det för tätt inpå din ordinära axelpass.

Grahn
2004-08-17, 07:16
Det är svårt om du vill använda pressar både på bröst och axlar IMHO.
Fokuserar du däremot på mittendeltan genom drag mot hakan och hantellyft tex så går det utmärkt.

stybb
2004-08-17, 07:42
Jag vill köra pressar på båda passen och lite i där ligger mitt problem. Hur mycket ska axlarna framför allt tåla. Har alltid kört att lyssna på kroppen metoden men i detta fallet vågar man inte chansa.

I dagsläget kör jag axlar och bröst 1 gång i veckan. Med 3-4 dagar imellan.

tex

måndag bröst
onsdag vila
torsdag axlar
söndag vila

Skriver inte med de övriga men så ni förstår ungefär.

Numero1
2004-08-17, 10:44
Funkar det inte att köra bröst/axlar samma pass då och dunka på med en Dj***a massa pressar? Typ:
Bänkpress
Snedbänk
Flyes/Pecdec
Axelpress
Frontal raises
Ev. en till framsida axelövning?

emlo
2004-08-17, 14:25
Funkar det inte att köra bröst/axlar samma pass då och dunka på med en Dj***a massa pressar? Typ:
Bänkpress
Snedbänk
Flyes/Pecdec
Axelpress
Frontal raises
Ev. en till framsida axelövning?
Testade det igår, men upplevde precis som Grahn skrev att pressar för axlarna efter pressar för bröstet inte fungerar något vidare. Jag körde bänkpress, sneda hantelpressar, flyes i cc. Sedan testade jag med militärpressar resp sittande hantelpressar och jag har väl aldrig varit så svag. Mjölksyra efter typ 4 lätta
repetitioner... Näe, nästa gång blir det nog axlar och triceps i vanlig ordning.

z_bumbi
2004-08-17, 16:14
Ett förslag
Kör axlar tungt och med lite högre volm i en tidsperiod (En månad t ex) medan bröstet ligger på underhållsdos och satsa mer på fart än maxvikter för bröst.
Period 2 kör du normalträning för hela överkroppen men straffar benen mer.
Period 3 kör du bröst tyngre och med högre volym samt kör några set lättare bänkar med fart på axeldagen.
Period 4 Antingen straffar du benen igen eller om du känner dig sliten så tar du en lugnare period.

Utvärdera och upprepa om det verkar funka och du tål det.

stybb
2004-08-17, 16:25
Ett förslag
Kör axlar tungt och med lite högre volm i en tidsperiod (En månad t ex) medan bröstet ligger på underhållsdos och satsa mer på fart än maxvikter för bröst.
Period 2 kör du normalträning för hela överkroppen men straffar benen mer.
Period 3 kör du bröst tyngre och med högre volym samt kör några set lättare bänkar med fart på axeldagen.
Period 4 Antingen straffar du benen igen eller om du känner dig sliten så tar du en lugnare period.

Utvärdera och upprepa om det verkar funka och du tål det.

Tänkte annars på något typ

dag1: bröst, biceps
dag2: framsida lår, mage
dag3: vila
dag4: axlar
dag5: rygg, triceps
dag6: vila
dag7: baksida lår, vader
dag8: bröst och axlar (fast då utan pressar på axlarna utan kickar de mer med lyft osv)
dag9: vila

eller vettefan..svårt som fan om man vill prioritera de båda grupperna..