handdator

Visa fullständig version : Måltider: ordning, storlek, sammansättning


Miranda
2004-08-15, 22:07
Om man äter 6 gånger per dag och är intresserad av maximal förbränning, är det då optimalt att dela upp näringsintaget så lika som möjligt på alla 6 måltiderna? Dvs att "huvudmålen" är relativt små och "mellanmålen" relativt stora? Hur är det med sammansättningen kolhydrater-fett-protein, ska det vara samma proportioner vid varje måltid eller som man hör ibland mest kolhydrater tidigt på dagen och mest protein/fett under dagens senare del?

En polare pratade om Blossom Taintons nya bok där det tydligen dels står att man inte får överdriva mellanmålsätandet (om man vill bränna fett alltså) så mellanmålen blir lika stora som huvudmålen, men där det också står att Blossom herself har som princip att äta väldigt små måltider varannan timme dagen lång för att hålla blodsockret jämnt och lågt och för att kontrollera vikten (och för att kunna träna när som helst utan att känna sig övermätt...). Hon äter alltså aldrig ett "huvudmål" som gör henne helt mätt. Jag tycker det låter lite motstridigt?! Men hon kanske pratar å ena sidan om sina matvanor som PT och allmän fitnessmänniska och å andra sidan om den bantande medelsvensson?

M

Johan1986
2004-08-15, 23:20
Vet inte om du läst det men:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

aliquis
2004-08-16, 00:35
Jag tycker det är skönast med ungefär lika stora måltider, annars får man pressa så mycket vid ett tillfälle, och frågan är ju om det verkligen är bra för förbränningen. Skulle gissa på flera jämnstora mål.

Vad gäller kolhydrater o fett/protein så är det vettigare med en högre andel kolhydrater i början på dagen, dels för att höja blodsockret o vakna till lite antar jag och dels för att du före läggdags inte har någon direkt användning för dem.

King Grub
2004-08-16, 04:17
Jag föredrar att hålla mina måltider någorlunda jämnstora. Jag ser inga nackdelar med det, vare sig vad gäller förbränning eller muskelbygge. Jag tror med det är sammansättning av näringsämnen i de olika målen som kan optimeras.