handdator

Visa fullständig version : Innan eller efter gröten?


Sparrisen
2004-08-15, 21:52
Jag har alltid tagit mitt morgon vassle ( ivatten) EFTER gröten på morgonen. Har diock hört att man bör ta den innan, direkt efter uppvaknandet - allt för att bli anabol igen... ;)

Men kommer inte prottet att gå som energi då? Jag tar nämligen på morgonen inget mer proteinrikt förutom gröten. Kanske halva vasslen innan och halva efter? Eller?

Whey
2004-08-15, 23:21
Det bästa vore nog om du såg till att en långsam proteinkälla ingick i din frukost också. Kanske en kaseindryck också om du gillar pulver. Annars är det bara att äta KÖTT :eating:

aliquis
2004-08-16, 00:33
Nästan allt protein blir väl till energi ändå? Muskler innehåller väl 20% protein o resten vatten i runda slängar, så mängden protein som verkligen hamnar i musklerna lär inte vara alltför stor. Problemet är väl att tar du proteinet efter gröten så sitter den väl där o proppar igen magen så proteinet inte kommer fram o blir snabbt som det var tänkt, om det nu var tänkt så. Skiter du i om det är snabbt protein kan du ju egentligen bara äta något livsmedel med protein i istället.
Kanske vettigare att äta mer protein från mat till frukosten om du vill säkerställa att det finns något tillgängligt under början av dagen? Vare sig du bestämmer dig för att ta proteinet före frukost eller skippa det helt.
Sedan är ju frågan hur stor roll det spelar egentligen ;D

King Grub
2004-08-16, 04:15
Vill du utnyttja vasslets snabbhet tar du drinken före frukost. I alla fall om frukosten innehåller mjölkprodukter (jämför med att blanda efterträningsdrinken med mjölk). Annars spelar det mindre roll.

Nästan allt protein blir väl till energi ändå?

Ditt blodsocker är inte nollat när du vaknar heller.

Johan
2004-08-16, 06:51
Vill du utnyttja vasslets snabbhet tar du drinken före frukost. I alla fall om frukosten innehåller mjölkprodukter (jämför med att blanda efterträningsdrinken med mjölk). Annars spelar det mindre roll.



Ditt blodsocker är inte nollat när du vaknar heller.


Jag pratade med en tjej på mitt gym om just vassle innan frukost, hon nämde att man bör ta vasslet tillsammans med kolhydrater, och om jag inte missminner så var det nån som fråga dig hur du tog din shake före frukosten för att slippa blanda med mjölken, men jag tror inte det framgick om du intog några långsamma kolhydrater samtidigt som din shake?

King Grub
2004-08-16, 09:02
Jag pratade med en tjej på mitt gym om just vassle innan frukost, hon nämde att man bör ta vasslet tillsammans med kolhydrater, och om jag inte missminner så var det nån som fråga dig hur du tog din shake före frukosten för att slippa blanda med mjölken, men jag tror inte det framgick om du intog några långsamma kolhydrater samtidigt som din shake?

Långsamma kolhydrater som ligger i magsäcken medan vasslet toppas har man nog ingen glädje av för att utnyttja kolhydraternas proteinbesparande effekt.

Som sagt: ditt blodsocker är inte nollat, inte ens på morgonen.

Johan
2004-08-16, 10:28
Långsamma kolhydrater som ligger i magsäcken medan vasslet toppas har man nog ingen glädje av för att utnyttja kolhydraternas proteinbesparande effekt.

Som sagt: ditt blodsocker är inte nollat, inte ens på morgonen.

Så jag behöver inte ta några mer kolhydrater för att få in proteinet i musklerna, det va motiveringen hon använde.

Då råkar inte ha nån text som förklarar lite hur den processen går till, kolhydratens del i det hela alltså. För jag vet inte riktigt hur det fungerar.

Men som sagt, du tar alltså ditt vassle enbart med vatten ca 15 min innan din frukost, jag ska fråga henne nästa gång hur hon gör på morgonen.

King Grub
2004-08-16, 10:54
Så jag behöver inte ta några mer kolhydrater för att få in proteinet i musklerna, det va motiveringen hon använde.

Då råkar inte ha nån text som förklarar lite hur den processen går till, kolhydratens del i det hela alltså. För jag vet inte riktigt hur det fungerar.

Men som sagt, du tar alltså ditt vassle enbart med vatten ca 15 min innan din frukost, jag ska fråga henne nästa gång hur hon gör på morgonen.

Vill du minimera risken för att vasslet skall oxideras till glukos, ta det med en liten dos druvsocker, tillräckligt för att höja blodsocker- och insulinnivåerna en aning, men inte för mycket.

Långsamma kolhydrater samtidigt med vasslet gör ingen nytta alls, bara ligger i magsäcken medan vasslet har försvunnit därifrån.

Obs att allt det här bara är petty details. Jag kan mer eller mindre garantera att det inte kommer att ge ökad muskeltillväxt i jämförelse med vikten av proteinintaget under 24 timmar. Jag håller inte på så här; i och för sig börjar jag frukosten med drinken, men det är mest av vana och inte för att det finns någon "optimal" tanke bakom.

Johan
2004-08-16, 12:26
Vill du minimera risken för att vasslet skall oxideras till glukos, ta det med en liten dos druvsocker, tillräckligt för att höja blodsocker- och insulinnivåerna en aning, men inte för mycket.

Långsamma kolhydrater samtidigt med vasslet gör ingen nytta alls, bara ligger i magsäcken medan vasslet har försvunnit därifrån.

Obs att allt det här bara är petty details. Jag kan mer eller mindre garantera att det inte kommer att ge ökad muskeltillväxt i jämförelse med vikten av proteinintaget under 24 timmar. Jag håller inte på så här; i och för sig börjar jag frukosten med drinken, men det är mest av vana och inte för att det finns någon "optimal" tanke bakom.

Äh då känns det faktiskt som det kvittar, men det kan ju vara bra att veta hur det ligger till. Vill ju inte dricka massa vassle på morgonen i onödan men nu vet jag att det är ok, tack.