handdator

Visa fullständig version : Träningsprogram


triphys
2004-08-15, 20:40
Hejsan
Jag tyckte inte detta passade in någon annanstans eftersom det är lite av varje, så jag postar det här ;)

Jag skall mönstra nu den 22 September iår. Jag är 18 år, 1m och 94cm och väger ca runt 103-104KG. Jag anser själv inte att jag är "överviktig" med kanske lite för otränad just nu. Jag är väldigt bredaxlad och stor (biffig har man blivit kallad ;D) i almänhet.

Jag har inte speciellt god kondition och kassa matvanor. Jag tränar knappt någonting och har bara 5min cykeltur till skolan, men jag är inget "fettberg".. Jag mår rätt så bra men jag trivs inte med mage och lår som det är nu ;)

Hemma så äter jag alltid bra mat enligt kostcirkeln, men i skolan blir det ofta snabbmat och mycket läsk och godis... Jag har lyckats att byta ut all min läsk mot cola light eftersom jag bara inte kan sluta och jag inte bryr mig ett dugg om smaken.. Det är "sötman" jag vill åt ;)

Nu måste jag komma i form till mönstringen eftersom jag vill göra bra ifrån mig och få en bra tjänst! Men för att nå dit så måste jag träna, men jag har noll koll och inte en aning om var jag ska börja.. Jag vet att tiden är knapp, men det jag vill är att gå ner i vikt och samtidigt komm i form!

Innan så satt jag rätt mycket med ett program som heter Hälsovakten som jag tyckte var riktigt bra, för då hade jag koll på hur och när jag åt. Finns det något bättre program till datorn eller skall jag köra på det?

Hur ska jag sätta igång och vad ska jag göra för att komma i form?

Tacksam för svar ;)

triphys
2004-08-17, 22:44
Eller vad tror ni?
Skulle verkligen uppskatta lite hjälp =)

Chris
2004-08-17, 23:24
Ut och rör på dig!!

Spring, gå långa promenader med tung ryggsäck. Det är allt man behöver kunna i lumpen!

Rusty
2004-08-17, 23:56
Ska du få bra på konditionstestet (som ofta lite mer krävande/roliga utbildningar har) som utförs på cykel, så bör du nog cykla en del..helst på gym då du kan reglera motståndet succesivt.

Under själva testet så höjs motståndet efter tiden och det blir allt tyngre, dessutom ska du hålla samma kadens (varvtal) hela tiden på benen...det är rätt jobbigt kan jag säga när motståndet höjs mer och mer (mönstrade för ett tag sen). Det kommer bli segt och mjölksyran kommer ;)
Du har en mätare där du ser ditt varvtal på benen, och du ska hålla dig inom en markering som finns där hela tiden under testet, kommer du utanför den, antingen för snabbt trampande eller för lågt, så har du 8 sekunder på dig (har jag för mig) att komma tillbaks till rätt varvtal, gör du inte det så bryter dem testet.

Sen jogga är ju inte heller fel där för konditionen.

Är du intresserad av att blir jägare så finns det ett speciellt jägartest där man ska göra step-ups på en bänk med en tung packning på ryggen...

Styrketestet är bara att dra en stång från marken upp till hakan, så du kan ju börja träna lite marklyft och Upright-rows för det...

Lycka till! :bpump:

/Rusty