handdator

Visa fullständig version : Prisvärdaste tillskottskombinationen


Dr.Stein
2004-08-15, 18:24
Funderar på att antingen köpa ett tillskott som innehåller både ordentligt med protein och kolhydrat, eller köpa ett rent proteintillskott och blanda i O'boy. Frågan är vilket som blir prisvärdast, och hur mkt bättre dom dyrare tillskotten är i jämförelse med dom billigaste?
Nu undrar jag vilken kombination mellan kolhydrat och protein som är den optimala för massökning, och vilken mängd som man minst ska ha i sig?
Har hört lika många gram kolhydrater som man väger i kilon, och ungefär hälften så mkt protein, kan det stämma?
Ska man ha med nåt fett i drinken, eller ska man undvika det? Finns ju oftast med ett par gram i tillskotten när man köper dom..

Grahn
2004-08-15, 18:37
80% vasslekoncentrat och maltodextrin + kreatin är väl baspaketet för prisvärda tillskott.

Du bör ej tillsätta extra fett i efterträningsdrinken.

slobban
2004-08-15, 19:33
Måste bara fråga en sak här, är det nån skillnad på att proppa i sig maltodextrin eller vanlig gainer om man är ute efter viktökning?! Tycker alla yrar om maltodextrin och dextropur eller va de heter. Eller det kanske är det som är i gainer?!

Dr.Stein
2004-08-15, 19:36
80% vasslekoncentrat och maltodextrin + kreatin är väl baspaketet för prisvärda tillskott.

Du bör ej tillsätta extra fett i efterträningsdrinken.
Menar du 80% vassleprotein och 20% maltodrexin? Kreatinet tror jag att jag hoppar över tils vidare..

slobban
2004-08-15, 19:38
han menade nog ett 80% vassle blandat med en okänt mängd maltodextrin. som bestäms efter kroppsvikt...

Dr.Stein
2004-08-15, 19:42
Borde inte vasslemängden också bestämmas efter kroppsvikt? Om 80% ska va vassle, vad är de som ska va 20%?

bubbe
2004-08-15, 19:52
han menade nog ett 80% vassle blandat med en okänt mängd maltodextrin. som bestäms efter kroppsvikt...

eller troligen, ett 80% vassleprotein i okänd mängd blandat med en okänd mängd maltodextrin.

runt 1 gr kolhydrat per kg och runt 0.5-0.7 gr vassleprotein per kg. är nog en vanlig rekomendation.

Själv kör jag med gainer så jag får tillräckligt med kolhydrater, sen lägger jag till det extra vasslet jag vill ha, upptill 0.5 gr per kg. med fraktkostnader och
postförskott osv är ren maltodextrin lika dyr att köpa för att få kolhydrater som att köpa in en stor burk gainer, om man inte bor i sthlm....

Har även en testperiod med vassle innan träning.

slobban
2004-08-15, 19:57
Vad innebär en testperiod med vassle innan träning?

Grahn
2004-08-15, 20:03
80% som att det är ett 80%igt vasslekoncentrat som andra mycket riktigt säger. Du frågade efter prisvärt...exakta dosrtingar är en annan fråga.

Gainers är vanligen vasslekoncentrat och maltodextrin ja men det är billigare att köpa protein och malto för sig och blanda själv till önskad samansättning.

bubbe
2004-08-15, 20:25
Vad innebär en testperiod med vassle innan träning?


jag vill själv testa det som har propagerats för, att dricka vassle innan träningen för en mer anabol effekt på musklerna. hur lång period? tja 4-6 mån.
om det känns bra fortsätter jag, annars går jag tillbaka och kör med enbart långsamma kolhydrater en halvtimme-timme innan träning.

edit:stavar som en kråka....

bubbe
2004-08-15, 20:31
80% som att det är ett 80%igt vasslekoncentrat som andra mycket riktigt säger. Du frågade efter prisvärt...exakta dosrtingar är en annan fråga.

Gainers är vanligen vasslekoncentrat och maltodextrin ja men det är billigare att köpa protein och malto för sig och blanda själv till önskad samansättning.

efter grundliga undersökningar på webshoppar har det visat sig för mig, som bor i falkenberg, att jag det är billigare att köpa gainer när jag har krokarna förbi halmstad än att köpa maltodextrin och lägga till protein. Okej skillnaden är inte enorm, men varför betala mer för mindre?

har man möjlighet att köpa maltodextrin billigt, ok bra då har man en egen gainer till billigt pris.

Grahn
2004-08-15, 20:45
efter grundliga undersökningar på webshoppar har det visat sig för mig, som bor i falkenberg, att jag det är billigare att köpa gainer när jag har krokarna förbi halmstad än att köpa maltodextrin och lägga till protein. Okej skillnaden är inte enorm, men varför betala mer för mindre?

har man möjlighet att köpa maltodextrin billigt, ok bra då har man en egen gainer till billigt pris.

Okej :) om du säger det så.
Grejen med att köpa färdig gainer är att de nästan ALLTID har mindre protein i blandningen än du vill ha så köp lite extra protte med samma smak.

bubbe
2004-08-15, 20:48
Okej :) om du säger det så.
Grejen med att köpa färdig gainer är att de nästan ALLTID har mindre protein i blandningen än du vill ha så köp lite extra protte med samma smak.

yepp, jag brukar som jag skrev innan fylla ut med lite extra vassle.

nu är det tid för makrillen, botten upp :cheers:

slobban
2004-08-16, 00:21
Alltså, om man inte sitter och vänder på sina slantar för att suga ut messt möjliga av dom så kan man lika gärna köpa en vanlig gainer och spetsa den?!

Grahn
2004-08-16, 08:08
Alltså, om man inte sitter och vänder på sina slantar för att suga ut messt möjliga av dom så kan man lika gärna köpa en vanlig gainer och spetsa den?!

Ja det är samma sak fast lite dyrare bara.