handdator

Visa fullständig version : Best of Bak!


Trytter
2004-08-15, 16:11
Tänkte att det kunde vara kul med en tråd var alla lägger in sina bästa bakrecept.
Nyttiga eller mindre nyttiga, bullar, bröd, kakor eller proteinbars, allt är välkommet så länge det är bakat!
Själv kan jag börja med att lägga in ett recept på ett bröd som jag baka igår.
Nyttigheten kan diskuteras men ack så gott :angel:

1 mellanstort bröd

120g Grahamsmjöl
120g Grovt Rågmjöl
120g Majsmjöl
1/2 tsk havssalt
3/4 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
115g Mörk Sirap
4 1/2dl Mjölk

Sätt ugnen på 150 grader
Blanda alla torra ingredienser i en skål.
Värm försiktigt mjölken tillsammans med sirapen tills det är upplöst i mjölken.
Häll ner sirap och mjölk i skålen och rör runt tills du har en brun gegga :D .

Häll geggan ner i en väl smord form och baka i ugnen i ca 1 1/2 timme eller tills du kan sticka ner en pinne i brödet utan att något hänger fast när du tar upp den.
Ät medans det är varmt! :eating:

Nu är det er tur att tipsa om bra recept!

physique
2004-08-16, 15:10
Fransk chokladkaka
jättenyttig :D

325g smält blockchoklad
100g smör
2 dl socker
5 ägg
3/4 dl mjöl

rör ihop allt (lämpligen i kastrullen som chokladen smälts i) och grädda i smörad & bröad form på 175 grader.

Superlätt att göra, lite disk och jättegod nybakad. Ännu godare om den får stå i kylen över natten dock.

Kanske kan vara nått för alla tunnisar som inte vuxit upp till 90 kilos än? :naughty:

Trytter
2004-09-05, 19:48
BUMP!
Jag vägrar att tro att det bara finns två som sitter inne med bakrecept på hela kolozzeum :thefinger

kharon
2004-09-07, 17:04
BUMP!
Jag vägrar att tro att det bara finns två som sitter inne med bakrecept på hela kolozzeum :thefinger


Jag vägrar tro att sökfunktionen inte fungerar!

Trytter
2004-09-07, 18:10
Jag vägrar tro att sökfunktionen inte fungerar!

Jag vägrar tro att du inte har bättre saker för dig..
Ser du något större fel i att samla ihop recepten i en tråd?
Eller det kanske irriterar dig om du skulle råka se samma recept två gånger.
Eller ännu värre, samma fråga som ställs två gånger!
Hemska tanke, det är nog bäst att någon gör något åt det här hemska fenomenet snarast!

kharon
2004-09-12, 14:40
Jag vägrar tro att du inte har bättre saker för dig..
Ser du något större fel i att samla ihop recepten i en tråd?
Eller det kanske irriterar dig om du skulle råka se samma recept två gånger.
Eller ännu värre, samma fråga som ställs två gånger!
Hemska tanke, det är nog bäst att någon gör något åt det här hemska fenomenet snarast!

Äh gaska upp dig!

Kom igen allihopa, fram med era recept en gång till! :rolleyes:

Tolkia
2004-09-12, 15:08
Gardars lavabröd
(2 limpor)
3,25 dl (250 g) rågkross
3,25 dl (250 g) vetekross
2,5 dl (150 g) linfrö
2 dl russin
1,5 dl (40 g) vetekli
8,5 dl (500 g) vetemjöl
1 msk bikarbonat
1 l filmjölk
2,5 dl mörk sirap

Smörj två formar (1,5 l). Blanda alla ingredienser och fördela smeten i formarna. Grädda i 150° C i ca 90 minuter (för ett bröd ca 70 minuter).


Kavring
(1 st)

7,5 dl rågsikt
1 tsk salt
2 tsk brödkrydddor (malda)
1 tsk kummin
2 tsk bikarbonat
4 dl filmjölk
1 dl mörk sirap

Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke. Rör ned filmjölk och sirap och blanda väl till en jämn smet. Häll i en välsmord avlång brödform (1,5 l). Grädda på nedersta falsen i 175° C, ca 1,5 timme. Låt brödet svalna i formen.


Mörk filmjölkslimpa med solrosfrö
(1 st.; tillagningstid ca 80 min.)
4 dl grahamsmjöl
1/2 dl vete- el rågkross
1/2 dl linfrö
1/2 dl rostat solrosfrö eller hackad mandel
1 tsk bikarbonat
1/2 dl russin
1 tsk salt
3 1/2 dl filmjölk
2 msk sirap

Värm ugnen till 175°. Smörj en form på 1 1/2 liter och beströ den ev med vetekli.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke: vetekross, linfrö, solrosfrö, bikarbonat, russin och salt.
Tillsätt filmjölk och sirap och rör om tills allt är väl blandat.
Häll smeten i formen, släta gärna till ytan och grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp brödet och låt det svalna under duk.


Långängens grova bröd
3 dl vetemjöl
1 1/2 dl grahamsmjöl
1 dl grovt rågmjöl
1 dl vetekross
5 dl filmjölk
2 tsk bikarbonat
1 dl ljus sirap
1 påse färdiga brödkryddor
1 tsk salt
1/2 dl linfrön
1/2 dl russin
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl hasselnötter

Rör samman alla ingredienser till en smidig smet. Häll den i en smord rak 1,5 liters brödform. Grädda i 175 grader ca 60 min.


Mörkt filmjölksbröd
(2 bröd)
7 dl vetemjöl
4 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
1 tsk salt
1,5 tsk bikarbonat
1 dl solrosfrön
1 dl linfrö
1 dl hela, torkade aprikoser (ca 100 g)
1 dl russin
1 dl hasselnötter
1 liter filmjölk
2 dl mörk sirap

Sätt ugnen på 175°C. Blanda ihop mjölsorterna med salt, solrosfrön, linfrön, aprikoser, russin och nötter i en bunke. Nötterna kan grovhackas eller användas hela.
Blanda noga ihop filmjölk med bikarbonat och sirap. Tillsätt mjölblandningen och rör mycket försiktigt till en jämn, tjock smet.
Smörj två 1 1/2-liters brödformar väl eller använd bakplåtspapper i formen. Fyll den med smeten och strö över lite mjöl.
Grädda bröden i formarna i nedre delen av ugnen, ca 1 1/2 timme. Täck med folie om de blir för mörka. Pröva med sticka så att de känns torra. Stjälp upp bröden på galler och låt dem vila inlindade i kökshanddukar i minst 5 timmar.

TIPS! Det går att laborera med olika sorters mjöl; kornmjöl, vetekli, råg… Se bara till att behålla mängden vetemjöl för glutenmängden. Man kan också variera fyllningen med skivor av banan eller bitar av äpple. Välj själv!


Söta rosmarinrutor
Det här är väl snarare ett kaffebröd än ett matbröd, men dock.
(48 st)
6 dl vetemjöl
2 dl socker
1 dl farinsocker
1,5 dl russin
2 tsk rosmarin
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
4 ägg
1 dl smält smör
2 dl yoghurt eller filmjölk

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda socker, farinsocker, mjöl, russin, bakpulver, salt och rosmarin. Rör i ägg, matfett och yoghurt/ filmjölk. Bred ut smeten i en långpanna (30* 30 cm). Strö över lite rosmarin. Grädda mitt i ugnen ca 10-12 minuter.Låt kakan kallna och skär i bitar.


Popovers
Märklig amerikansk snabb-brödsvariant som påminner om det som på svenska kallas "Omper".

2 ägg
1 ”kopp” mjöl (2,4 dl?)
1 kopp mjölk
0,5 tsk salt

Sätt ugnen på 230 grader. Smörj och bröa 6 formar (alt. en muffinspanna). Vispa äggen lätt. Vispa ner mjöl, mjölk och salt och vispa tills smeten är klimpfri (vispa ej för mycket).Fyll formarna till hälften. Grädda ca 20 minuter; sänk sedan temperaturen till 175 grader och grädda ytterligare 20 min. Serveras varma.


Matbröd med banan
Gott som rostat bröd och till jordnötssmör enligt receptförfattaren. Jag (som inte äter jordnötssmör) är mer tveksam; det tenderar att bli tungt av bananerna.

I.
3,5 dl ljummet vatten
50 g jäst
0,5 dl honung
2,5 dl mjölk
2 mosade bananer
2 uppvispade ägg
2 msk kanel
rivet skal från 2 apelsiner
5 dl vetemjöl
5 dl grahamsmjöl till fördegen

Lös upp jästen i vätskan.
Rör ned honung, bananer, ägg, kryddor och grahamsmjöl tills en tjock smet bildats.
Slådegen ordentliget med en träsked eller –gaffel (100 slag).
Låt degen jäsa ca 45 min.

II. 4 tsk salt
80 g smör
7,5 dl grahamsmjöl
2,5 dl (ca) grahamsmjöl till knådningen

Vänd ner salt och matfett i degen
Vänd ner mer mjöl tills degen släpper från bunken.
Knåda degen på mjölat bakbord i 10-15 min. tills den är jämn.
Låt jäsa 50-60 min.
Slå ner degen och låt den jäsa i 40-50 min. till.
Forma bröden och låt dem jäsa på plåten/i formen 20-25 min.
Pensla ev. med ägg och grädda i 175°C ca 1 timme.


Not: Jag krekommenderar inte att man baserar sitt brödintag på bikarbonatlimpoor, även om det ser ut så. Däremot är jag dålig på att baka och ganska lat ...

z_bumbi
2004-09-12, 15:40
Tolkia: Popovers
Märklig amerikansk snabb-brödsvariant som påminner om det som på svenska kallas "Omper".

Omper??? Jag hittade iofs ett recept på google men har aldrig hört talas om det tidigare.


För att tillföra något till tråden så hittade jag Omper på den här sidan, det fanns även en hel del matbröd. http://w1.541.telia.com/~u54116340/sotebrod.htm

Trytter
2004-09-12, 17:38
Tolkia: Du har räddat min dag. Det är nästan så att man blir tårögd :bow:
Jag slutar tjata om recept nu jag lovar :D

Tolkia
2004-09-12, 17:58
Z_Bumbi: Hmm .. ja, det var en ny variant! Den version av Omper jag kände till tidigare är lite större, och rullas inte i socker. Däromt fylls de ibland med t.ex. sockrad, vispad grädde (är själv inte så förtjust i sockrad grädde; då är vaniljkräm godare, om än inte i överensstämmelse med originalet), ungefär som något slags gammalsvensk variant av petit chou:er.

Trytter: Bara för att jag är svag för smicker och eftersom det faktiskt i startinlägget stor "nyttiga eller mindre nyttiga" ...



Håkans kaka
För marsipanälskaren. Man undrar dock varför färgen ...?

1,5 dl mandel
2 ägg
3 dl socker
50 g smör
1,5 dl mjölk
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
några droppar bittermandelolja
3-4 droppar grön hushållsfärg

Skålla mandeln och mal eller riv den. Smörj och bröa en kransform á 1,5 liter. Vispa ägg och socker pösigt.
Smält smöret, tillsätt mjölken och låt detta koka upp. Häll det heta i äggvispet. Blanda i mandeln och bittermandeloljan.
Vispa i mjölet, blandat med bakpulvret. Tillsätt hushållsfärgen droppvis, blanda väl.
Häll smeten i formen och sätt den på nedersta falsen i den kalla ugnen. Ställ termostaten på 175°C. Grädda kakan i ca 50 min. Prova med sticka att den är torr.



Apelsinbröd med frukt och nötter
Tillagningstid ca 1,5 tim., varav 45 min. i ugnen

1 ägg
1 dl socker
rivet skal av 2 apelsiner
1,5 dl pressad apelsinsaft (ca2-3 st) eller apelsinjuice
50 g smör (kan uteslutas, tillsatt då lite extra vätska)
1 dl valnöts- eller hasselnötskärnor
1 dl russin
1 dl hackade dadlar
4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Smörj och bröa en avlång form på ca 1,5 l.
Riv det yttersta skalet av apelsinerna, pressa dem och hacka nötterna. Smält smöret. Blanda mjöl, bakpulver, nötter, russin och dadlar.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ned apelsinskalet och apelsinsaften. Rör ned det smälta smöret. Blanda ned det torra ingredienserna och rör om tills det blir en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i 175 graders ugnsvärme ca 45 min.
Låt brödet svalna några minuter i formen innan det stjälps upp på bakgaller. Låt svalna ytterligare något under formen, och låt det sedan kallna helt i plastpåse så att det inte torkar.



Jum-jumkaka
Ugn: 175°
3 dl starkt kaffe
2 dl russin
1 tsk kanel
1/2 tsk nejlikor
1/2 tsk salt
3 dl socker
50 g smält smör
2 tsk vaniljsocker
4 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
Smörj och bröa en kransform. Blanda kaffe, russin, kanel, nejlikor, salt, socker och smör i en kastrull och låt koka 3 minuter. Ställ blandningen att kallna. Tillsätt sedan mjölet, blandat med vaniljsocker och bikarbonat. Häll smeten i formen och grädda 40-45 minuter.


Sockerkaka för mjölk-och äggallergiker
- eller för veganer!

4½ dl vetemjöl
3½ dl socker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
50 g flytande margarin eller mjölk- och sojafritt margarin
2¾ dl havremjölk
Ströbröd eller kokos att strö formen med.

Smaksättning: 1 msk rivet apelsinskal och 1 msk apelsinsaft eller
1 msk Kakao som blandas med hälften av smeten eller 1 äpple skuret i klyftor och lite kanel.

Smält margarinet. Blanda mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Häll mjölken i det smälta margarinet och häll sen mjölkblandningen och tillsätt de torra ingredienserna och vispa kraftigt tills alla ingredienser har blandat sig. Smörj och bröa en form och häll i smeten. Låt stå i formen ca 10 min.
Grädda i nedersta delen av ugnen i 200 grader, ca 45 min.



Banankaka (ägg-, mjölk- och sojafri)
4,5 dl vetemjöl
3,5 tsk bakpulver
1 tsk mald kanel
(1/4 tsk stött kardemumma)
(1/4 tsk malda nejlikor)
2,25 dl strösocker
1 stor banan
40 g mjölkfritt smör
2 dl ramlösa (alt. 1 dl ramlösa o 1 dl
solhavre el. rismjölk)
Smörj (med olja) och bröa en form.
Smält det mjölkfria smöret, häll i ramlösa och låt svalna. Mosa bananen noga.
Blanda de torra ingredienserna noga. Blanda sedan ner det smälta smöret och ramlösan, och sist bananmoset. Blanda väl tills det blir en jämn o smidig smet.
Grädda kakan på nedersta falsen i ugnen på 200 grader, ca 45-50 minuter.



Chokladkaka utan ägg och mjölk
3 dl vetemjöl (knappt)
2 dl socker
2 tsk bakpulver
drygt 1 dl kakaopulver
1,25 dl vatten eller Solhavre
2 msk smält mjölkfritt margarin el olja.
1½ dl aprikos eller plommonmos
100g mjölkfri blockchoklad
1 msk mjölkfri margarin
Blanda vetemjöl, socker, bakpulver och kakaopulver i en bunke. Rör samman de torra ingredienser med vatten eller Solhavre och smält margarin eller olja.
Häll smeten i en smord och mjölad 1½ l form och grädda i 200 grader Celsius 30 min.
Dela den avsvalnade kakan och lägg aprikos eller plommonmos mellan bottnarna. Smält blockchoklad tillsammans med margarin och bred detta som glasyr över kakan.



Chokladmuffins
(12 st)
5 dl vetemjöl
1,5 dl kakao
3 ägg
25 g margarin
2 dl mjölk
2,5 dl socker
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 dl hackad mörk choklad

Glasyr:
2 dl florsocker
2,5 msk kakao
1,5 msk vatten
1 krm olja
30 g mörk choklad

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en muffinsplåt för 12 muffins. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt. Hacka chokladen i småbitar. Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och rör ned i äggsmeten, tillsätt sedan mjölken och mjölblandningen. Rör ned den hackade chokladen. Fördela smeten i formarna och grädda mitt i ugnen ca 16 minuter. Smält chokladen och blanda med övriga ingredienser tillen glasyr och dekorera de avsvalnade kakorna.



Blåbärsmuffins
4 dl vetemjöl
2 dl socker
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
25 g smält margarin
1,5 dl mjölk
1 ägg

Fyllning: 200 g frysta, otinade blåbär (ca 2 dl)
lite socker

Sätt ugnen på 225°C.
Blanda mjöl, socker, salt och bakpulver i en skål. Tillsätt det smälta margarinet. Vispa ihop mjölk och ägg och rör ner i smeten. Vänd försiktigt i blåbären (spar några till garnering). Fördela smeten i muffinsformar eller muffinsplåt. Strö några lättsockrade blåbär på toppen. Grädda i 18-20 minuter.



Racermuffins
(Källa: "Mat för henne")
(30 jättemuffins)

5 dl havregryn
10 dl vatten
3 ägg
3 väl mogna bananer
1 tsk kardemumma
2 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
250 gr katrinplommon
1 dl vatten
50 gr hasselnötter
50 gr mandel
25 gr valnötter
100 gr torkade aprikoser
125 gr proteinpulver med vaniljsmak
5 dl vatten
250 gr grahamsmjöl

Börja med att koka havregrynsgröt av havregryn och dubbel mängd vatten, ungefär som du kokar havregrynsgröt.
Mosa bananerna i en stor skål tillsammans med äggen. Blanda i bakpulver och kryddor. Hacka nötterna och aprikoserna var för sig i matberedare och blanda i skålen. Kör dem inte tillsammans eftersom de har väldigt olika konsistens. Hacka katrinplommonen tillsammans med 1 dl vatten till en gröt och rör ner dem i skålen.
Blanda till proteinpulvret tillsammans med vattnet och häll ner i skålen. Tillsätt havregrynsgröten också och rör ihop alla ingredienser ordentligt. Blanda slutligen ner grahamsmjölet.
Häll upp i jättstora muffinsformar. De behöver vara lite extra stadiga eftersom muffinsen är kraftiga och har en tendens att rinna över i mindre stadiga formar. Du kan fylla nästan hela vägen upp till kanten. De jäser inte upp särskilt mycket och sjunker ihop när du tar ur dem ur ugnen.
Grädda i 20 minuter i 200 grader. Frys dem och ha bara en mindre mängd uppe. De är ganska blöta i konsistensen och möglar lätt annars.



Frasiga fruktrutor
(20 st)

50 g margarin
0,75 dl mörk sirap
100 g dadlar
100 g katrinplommon
3 dl havregryn

Värm ugnen till 175 grader.
Smält margarinet och blanda i sirapen. Hacka frukten och rör ned den tillsammans med havregrynen. Blanda väl. Bred (platta) ut smeten i en långpanna eller på en plåt. Grädda i mitten av ugnen tills kakan har fått färg, ca 20 minuter. Skär i rutor när kakan svalnat något, och låt kallna på plåten.



Mormors goda sockerkringlor
2 ägg
1,5 dl socker
2 msk grädde eller mjölk
2 tsk hjorthornsalt
ca 5 dl vetemjöl
rivet skal av citron el lite pressad citronsaft

Blanda allt väl. Rulla ut till tunna längder, ca 3 mm tjocka, forma till kringlor ca 5 sm stora och doppa en sida i socker. Grädda i 200 grader tills de är ljusgula.



Vetelängd med messmör
(2 längder)

1,5 tsk kardemumma
50g jäst
2.5 dl mjölk
0,5 dl socker
0,5 tsk salt
1 ägg
100g messmör
1 dl russin
0,5 dl hackade mandlar
8,5 dl vetemjöl

Jästid: 30+30 minuter
Gräddningstid: 20 minuter
Ugnstemp: 200 grader

Smula jäst i en bunke, häll över fingervarm mjölk och rör tills jästen löst sig. Tillsätt socker, salt, kardemumma. Rör ned ägg och messmör. Blanda russin, mjöl och nötter och rör ned. Arbeta degen smidig och låt jäsa 30 min. Knåda lätt och dela i två delar. Forma släta längder, lägg upp på klädd plåt och låt jäsa 30 min till. Pensla med ägg eller vatten, strö hackade nötter och lite pärlsocker över. Grädda mitt i ugnen och låt sedan svalna under duk.

Det går även bra att ta bort russina och nötterna och istället baka ut som vanliga bullar.


Den sista kanske borde döpas om till "King Grubs Bulle" ...? ;)

Henke
2004-09-12, 18:23
Danskt rågbröd.


Dag 1
1½dl rågkross
1dl solrosfrö
½dl linfrö
1msk salt
2dl skållhett vatten


Dag 2
2dl ljummet vatten
50g jäst
5msk mörk sirap
3dl grovt rågmjöl
2dl vetemjöl
skållningen från dag 1

Blanda råg, solrosfrö, linfrö och salt och slå över skållhett vatten.
Rör om och låt stå i rumstemperatur till dagen efter.

Dag 2: Rör ut jästen i det ljumma vattnet, tillsätt sirapen och rör ned mjölet. Häll blandningen i skållningen från dag1 och kör i assistent 20-25 min. Låt stå i bunken 45 min, sleva upp degen i två välsmorda formar. Jäs 40 min på dragfri plats utan duk. ugn som är på 225grader som sänks till 180 när bröden sätts in, gräddas ca 50-60 min.

Ett bröd som morsan gör då å då, en klar favorit, nackdel är att man måste vara noggran med måtten.

;VH

aliquis
2004-09-12, 18:48
Racermuffins verkar ju grymma, lär ju tom vara nyttiga? Annars var det lite stor del "godsaker", trevligt med vegansk sockerkaka dock, om man nu åt sockerkaka ;D

JuliaK
2007-01-01, 17:26
Mitt absolut bästa brödrecept. Blir otroligt fluffigt och smakrikt! Dinkel är både mer näringsrikt än vanligt grahamsmjöl och har bättre bakegenskaper.

Först: Gör surdegsportioner (1-1.5 dl/st) enligt instruktioner på paketet för Grovt rågmjöl och frys in. Detta tar några dagar, men räcker till många bröd.

Surdegsbröd med Dinkel
3 bröd

Dag 1:
50 g jäst
3 dl ljummet vatten
3 dl dinkelmjöl
Blanda ingredienserna, täck med plastfilm och låt stå svalt över natten. Kylskåp är för kallt! Ta även ut en portion surdeg ur frysen så att den tinar.

Dag 2:
6 dl ljummet vatten
5 dl dinkelmjöl
14 dl vetemjöl special
2 msk olja
1 msk salt
3 dl solroskärnor
1) Blanda i allt detta plus den tinade surdegen i degen som sattes dagen innan. Arbeta minst 5 min med maskin eller 10 min för hand. Låt jäsa i ca 1 timme under bakduk.
2) Tag upp degen ur skålen med lite mer vetemjöl på ett bakbord. Dela i tre delar och forma till avlånga bitar. Lägg varje del i en smord brödform. Jäs i 30 min under bakduk. Värm ugnen till 220 grader.
3) Sänk ugnsvärmen till 200 grader. Grädda bröden på nedersta falsen i ca 40 min. Låt svalna på galler under bakduk.

Jag har även testat att göra olivbröd med detta recept som bas. Jag tog då bara 2 dl solrosfrön. Tog 3 dl urkärnade oliver och hackade dem. Använde olivspad istället för vatten till degen dag 2. Oliverna tillsattes sent under bearbetningen i steg 1). Mer mjöl behövdes. Resultatet blev mycket lyckat!