handdator

Visa fullständig version : Mystiken i att sluta med kreatin i ett par dagar. Förklaring?


Jacobg
2004-08-15, 12:09
Har nu införskaffat ett par kg kreatin från GG. På den burken står det man ska ta 5x 25gram i uppladdningsfas i 5 dagar. Sedan 5gram per dag. :MrT:

Sen surfar man in här på kolozzeum och tar en titt på Eiselts kreatin, här ges helt annorlunda proportioner av intaget. Och de dagarna när man helt enkelt inte ska äta kreatin nämner de överhuvudtaget inte ens på star.

Hur rekomenderas att jag gör med mitt star kreatin?
Var i ligger mystiken?

Jag vet ju att här finns faktan ;) :bow:

Vill inte ha Calle Svenssons svar, som överhuvudtaget itne kan någonting. Vill ha fakta inga påståenden, finns inga fakta, va övertygande :D.

Give me the facts now :rolleyes:

Pez
2004-08-15, 12:29
Har nu införskaffat ett par kg kreatin från GG. På den burken står det man ska ta 5x 25gram i uppladdningsfas i 5 dagar. Sedan 5gram per dag. :MrT:

Sen surfar man in här på kolozzeum och tar en titt på Eiselts kreatin, här ges helt annorlunda proportioner av intaget. Och de dagarna när man helt enkelt inte ska äta kreatin nämner de överhuvudtaget inte ens på star.

Hur rekomenderas att jag gör med mitt star kreatin?
Var i ligger mystiken?

Jag vet ju att här finns faktan ;) :bow:

Vill inte ha Calle Svenssons svar, som överhuvudtaget itne kan någonting. Vill ha fakta inga påståenden, finns inga fakta, va övertygande :D.

Give me the facts now

Käka på. Dosering och serveringsstorlekar osv är det få som följer och endast "riktlinjer" från företaget som saluför produkten. Detta i syfte att ge en bild av runt vilka doseringar dom anser produkten får effekt samt i vissa fall för att kunna skriva nåt i stil med "200 serveringar - räcker såinihelvetelänge och är prisvärt som sjutton". :rolleyes:

De flesta anser att kreatin är såpass billigt att dom kör 10-30gr/dag (beroende på vikt/omdöme osv) tills burken är slut.

ivandrago
2004-08-15, 12:59
Hur mycket du kör per dag i inledningsfasen har bara konsekvenser på hur snabbt du blir laddad med kreatin - så länge du inte äter för lite så blir det samma slutresultat. Sedan anser ju vissa att man ska hålla upp runt 3 veckor så att musklerna "laddas ur", för att sedan återigen ladda dem med kreatin, men såvitt jag vet finns det inga negativa effekter av att konstant käka kreatin.

Jacobg
2004-08-15, 14:57
:bow:

tänkte dra i mig som de säger på burken jag har . dvs 5 gram per dag.

Men de där serveringarna kan man garva åt :P. Det står 100-200 serveringar(jävlar vad exakt ;)) :D:D.

Så länge inga biverkningar är funna så va fan, då är det väll bara o dricka på (Y).

Det där med att sluta o ladda om, har någon fördel setts att anvädna kreatinet på detta sätt?

King Grub
2004-08-15, 14:59
J Strength Cond Res. 2001 Nov;15(4):413-9. Creatine loading, resistance exercise performance, and muscle mechanics.

We tested the null hypothesis that creatine monohydrate loading (20 g per day for 7 days, n = 18) would not alter resistance exercise performance, isometric strength, or in vivo contractile properties of the quadriceps femoris muscle compared with loading with placebo (n = 13) in resistance-trained subjects. For the entire study group, the 1 repetition maximum (1RM) and 5-set performance (the number of repetitions) for unilateral, dynamic knee extension increased slightly (2% and 5%, respectively) after dietary supplementation, and these responses did not differ by condition. Maximal voluntary isometric torque and the rate of torque development did not change. During electromyostimulation, torque development and relaxation time were also unaffected. Our data suggest that creatine loading does not augment unilateral strength or multiset resistance exercise performance for knee extensions compared with placebo loading.

ivandrago
2004-08-15, 16:30
J Strength Cond Res. 2001 Nov;15(4):413-9. Creatine loading, resistance exercise performance, and muscle mechanics.

We tested the null hypothesis that creatine monohydrate loading (20 g per day for 7 days, n = 18) would not alter resistance exercise performance, isometric strength, or in vivo contractile properties of the quadriceps femoris muscle compared with loading with placebo (n = 13) in resistance-trained subjects. For the entire study group, the 1 repetition maximum (1RM) and 5-set performance (the number of repetitions) for unilateral, dynamic knee extension increased slightly (2% and 5%, respectively) after dietary supplementation, and these responses did not differ by condition. Maximal voluntary isometric torque and the rate of torque development did not change. During electromyostimulation, torque development and relaxation time were also unaffected. Our data suggest that creatine loading does not augment unilateral strength or multiset resistance exercise performance for knee extensions compared with placebo loading.
Vad säger den där studien egentligen? Att kreatin inte har någon effekt efter en vecka, eller att kreatin inte har någon effekt alls, eller att just uppladdning inte har någon effekt? Tycker den är skumt konstruerad.

Knäböj
2004-08-15, 16:56
Vad undersökningen säger är att styrkeökningarna var obefintliga efter 7 dagars uppladdning 20g/dag.
För mig låter detta inte ett dugg förvånande då det tar mig ca 14 dagar innan jag är "igång" på kreatinet. Då har jag laddat 30g/dag i 5 dagar samt underhåll på 10-15g/dag.
Jag vet inte riktigt vad som menas med undersökningen då de inte jämför mot någon grupp som tagit kreatin UTAN uppladdning.Endast placebo.
Summarum av undersökningen blir alltså att testgruppen inte laddat kroppen tillräckligt med kreatin på 7 dagars uppladdning. Nehe?? Hade varit intressantare om den använt en grupp parallellt som kört 5g/dag i 7 dagar så hade de kunnat relatera till något, för faktum kvarstår nog: Du FÅR effekt snabbare om du laddar några dagar ca.0,3g/kg.
Jag är inte HELT säker men skillnaden mellan att ladda eller inte blir att du får full effekt ca 20-dagar fortare om du laddar någon vecka än om du "smyger" igång. Därmed inte sagt att du känner effekt direkt efter laddningsveckan.

När vi ändå är inne på det undrar jag en sak. Är det någon mer än jag som växer mer i volym strax EFTER avslutad Kreatinkur??? Givetvis växer jag när jag är mitt i en kreatinperiod men ett par veckor efter brukar det bara,PANG!
Jag växer helt enkelt...Efteråt???

Kör hårt Boys :thumbup:

MrBoris
2004-08-15, 17:29
vet inte knäböj men jag tycker att ja växer för fullt just nu efter uppehållet från kreatinet :) iofs har jag sen nån månad tillbaka oxå påbörjat uppbyggnadsperioden...

MVH

muskelbyggarn
2004-08-16, 08:28
Tror vi alla "gamla gnetar" som använt kreatin i 10 år nu märkt av olika resultat från kreatinomgång till kreatinomgång. Rent generellt sett så har jag personligen märkt på mig själv och de jag hjälper att 1-2 veckor tar det innan "kreatineffekten" kommer igång. De som inte har så lång viloperiod från kreatinet kan få svårare att känna av "hästsparkseffekten" efter en vecka och även 2 veckor. Vill man åt "hästsparkseffekten" så bör man vänta minst 3-4 veckor eller när man känner att det börjar gå märkbart sämre efter avslutad kreatinomgång och att det börjar bli kämpigt med samma vikter :smokin:

Har kompisar som kört med kreatin nu i över 3år varje dag och inte tycker det är värt att sluta upp för att just få denna effektökning utan tycker sig träna på en högre nivå hela tiden istället.


20-30g per dag vid uppladdning och 10g för underhåll är ganska lagom. En kreatinperiod på 7-9 veckor är ganska lagom för de flesta.



Vänl,,,
Tobbe