handdator

Visa fullständig version : Drink före och efter träning


Snugglez
2004-08-15, 11:47
Jag har läst till mig att vassle och maltodextrin ska vara det bästa att ta efter träning om man önskar öka i muskelmassa. Hur är det med drinken innan träning? Många föreslår att man tar halva drinken innan o andra hälften efter träning. Jag snackade med en tjej i Nutrition Outlet butiken i GBG och hon sa att om man ska ta drinkar under dagen för att få i sig protein så är inte vassle det ultimata för att det är snabbt protein. Har också hört att snabba kolhydrater innan träning inte skulle vara det bästa då man kan gå in i väggen. Svårt att veta vem man ska tro på när alla skriver olika. :confused: Tacksam för ett utförligt svar =)

Jakobbus
2004-08-15, 12:11
Jag har läst till mig att vassle och maltodextrin ska vara det bästa att ta efter träning om man önskar öka i muskelmassa. Hur är det med drinken innan träning? Många föreslår att man tar halva drinken innan o andra hälften efter träning. Jag snackade med en tjej i Nutrition Outlet butiken i GBG och hon sa att om man ska ta drinkar under dagen för att få i sig protein så är inte vassle det ultimata för att det är snabbt protein. Har också hört att snabba kolhydrater innan träning inte skulle vara det bästa då man kan gå in i väggen. Svårt att veta vem man ska tro på när alla skriver olika. :confused: Tacksam för ett utförligt svar =)

om man ska ta drinkar under dagen för att få i sig protein så är inte vassle det ultimata för att det är snabbt protein.
Sant


Har också hört att snabba kolhydrater innan träning inte skulle vara det bästa då man kan gå in i väggen. Svårt att veta vem man ska tro på när alla skriver olika.
Det är ganska individuellt, för vissa funkar det skitbra medans andra blir superdupertrötta... Testa dig fram!

Snugglez
2004-08-19, 19:04
Ngn som kan hjälpa mig? Behöver lite tips om vad man kan ta för kosttillskott under dagen (protein).

King Grub
2004-08-19, 19:07
Ngn som kan hjälpa mig? Behöver lite tips om vad man kan ta för kosttillskott under dagen (protein).

Varför blaska med ett pulver när mat både innehåller näring och är godare? Proteinrik mat är bäst: kött, fågel, fisk, skaldjur, ägg. Vill du ha ett mellanmålspulver får du väl skaffa ett kaseinbaserat, av typen Protec.

Angående vassle och druvsocker/malto före passet:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=28677

Snugglez
2004-08-19, 21:06
Varför blaska med ett pulver när mat både innehåller näring och är godare? Proteinrik mat är bäst: kött, fågel, fisk, skaldjur, ägg. Vill du ha ett mellanmålspulver får du väl skaffa ett kaseinbaserat, av typen Protec.

Angående vassle och druvsocker/malto före passet:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=28677

Ok, läste ngt utav dina inlägg om att det är lagom att blanda en drink med 50gr vassle och 50gr maltodextrin och ta hälften innan och hälften efter träning... hur långt innan träningen ska man ta halva den drinken?

bubbleman
2004-08-19, 21:49
Ok, läste ngt utav dina inlägg om att det är lagom att blanda en drink med 50gr vassle och 50gr maltodextrin och ta hälften innan och hälften efter träning... hur långt innan träningen ska man ta halva den drinken?

Direkt innan.,...

Snugglez
2004-08-19, 21:51
Direkt innan.,...

Okej. Ska börja med det så fort jag fått köpa vassle o malto.

King Grub
2004-08-20, 06:08
50 gram av båda sakerna både före och efter låter som en rejäl bit ovanför "säkerhetsmarginalen" vad gäller gram.

Numero1
2004-08-20, 09:06
Snugglez: Hur ofta tränar du?

Snugglez
2004-08-20, 10:48
50 gram av båda sakerna både före och efter låter som en rejäl bit ovanför "säkerhetsmarginalen" vad gäller gram.

Jag menar att man blandar en drink med 50 gram av varje och tar hälften (25gram av varje) precis innan träning och andra hälften (resterande 25gram av varje) direkt efter träning. ;)

Snugglez
2004-08-20, 10:49
Snugglez: Hur ofta tränar du?

Fyra dagar i veckan :bpump:

King Grub
2004-08-20, 10:53
Jag menar att man blandar en drink med 50 gram av varje och tar hälften (25gram av varje) precis innan träning och andra hälften (resterande 25gram av varje) direkt efter träning. ;)

Då kanske du är lite under säkerhetsmarginalen istället. :D

Snugglez
2004-08-20, 11:44
Då kanske du är lite under säkerhetsmarginalen istället. :D

Hehe, vad säger du om 75 gram av varje då? :D

Swede..
2004-08-20, 11:50
Ngn som kan hjälpa mig? Behöver lite tips om vad man kan ta för kosttillskott under dagen (protein).




Om du verkligen måste käka ett proteinpulver under dagen så kan Soja protein vara rätt intressant för dej, det är både billigt och upptas långsamt! :thumbup:

Snugglez
2004-08-20, 11:53
Om du verkligen måste käka ett proteinpulver under dagen så kan Soja protein vara rätt intressant för dej, det är både billigt och upptas långsamt! :thumbup:

Ok, kan man köpa det i livsmedelsaffärer eller är det hälsobutiken som gäller? Antar att det inte smakar så gott, finns det ngt man kan göra för att det ska smaka bättre eller är det bara att bita ihop och dricka?

Swede..
2004-08-20, 12:01
Ok, kan man köpa det i livsmedelsaffärer eller är det hälsobutiken som gäller? Antar att det inte smakar så gott, finns det ngt man kan göra för att det ska smaka bättre eller är det bara att bita ihop och dricka?



Jag köpte mitt på en hälsobutik, kostade runt 100 kr/kg... så dyrt är det ju inte direkt! räckte till ca 25 portioner och då hela 26g protein i varje drink med endast 4g kolhydrater och ca 174 kcal! Själv så har jag blandat i Oboy och det smakade bra, har även testat att dricka det naturellt, vilket inte var så farligt som de flesta säger! :)

Snugglez
2004-08-20, 12:04
Jag köpte mitt på en hälsobutik, kostade runt 100 kr/kg... så dyrt är det ju inte direkt! räckte till ca 25 portioner och då hela 26g protein i varje drink med endast 4g kolhydrater och ca 174 kcal! Själv så har jag blandat i Oboy och det smakade bra, har även testat att dricka det naturellt, vilket inte var så farligt som de flesta säger! :)

Ok, då blir det att besöka hälsobutiken och inhandla =)

Slartibartfast
2004-08-21, 08:33
Är det tillräckligt med 22-25 g protein och 50 g maltodextrin före och efter passet för någon som väger 95-96 kg?

King Grub
2004-08-21, 08:35
Är det tillräckligt med 22-25 g protein och 50 g maltodextrin före och efter passet för någon som väger 95-96 kg?


Kolhydratmängden är i alla fall tillräckligt. 30-35 gram protein skulle jag kanske höja den mängden till.

Slartibartfast
2004-08-21, 19:12
Kolhydratmängden är i alla fall tillräckligt. 30-35 gram protein skulle jag kanske höja den mängden till.

Men 2 x 25 g är ju MER än de 0,5 g/kg som rekommenderas efter passet. :confused:

Bör man ta mera om man kör både före och efter?

King Grub
2004-08-21, 19:30
Men 2 x 25 g är ju MER än de 0,5 g/kg som rekommenderas efter passet. :confused:

Bör man ta mera om man kör både före och efter?

Mer vad? Protein? Det finns inga exakta, vetenskapligt utarbetade siffror alls. Vassle tas upp snabbt. 25 gram tar inte timmar att absorberas.

byggaren
2004-08-21, 23:02
Sticker i mellan med en fråga!!
Men om vi säger att man kör ett pass på 2.5 timme, ska man då dela upp drinken i tre fas (en före, en mitt i, en efter)?

Swede..
2004-08-22, 00:12
Sticker i mellan med en fråga!!
Men om vi säger att man kör ett pass på 2.5 timme, ska man då dela upp drinken i tre fas (en före, en mitt i, en efter)?



det behöver du inte tänka på... eftersom man inte kör ett på pass på 2.5 timme :nono: då är testosteron nivån typ "i bott" och du får mindre ut av din träning! :thumbup: Max 1 timme är det sagt egentligen, då är testohalten på sin höjd.. inte för att ja följer detta men ändå :D

King Grub
2004-08-22, 06:09
Max 1 timme är det sagt egentligen

Av vem?

Det finns andra hormoner än testosteron, mer anabola sådana. Naturligt manipulerbara sådana!

Swede..
2004-08-22, 07:18
Av vem?

Det finns andra hormoner än testosteron, mer anabola sådana. Naturligt manipulerbara sådana!


hmm.. vet inte riktigt säkert! men mycket möjligt att det var Paulun... men hur många gånger har man inte hört så mycket olika, tycker alla har delade uppfattningar och ideér kring träning ;) sånt stöter man ju på överallt! Men tycker du själv att det är lämpligt att köra ett pass på 2.5 timme??

King Grub
2004-08-22, 07:30
Det är ett undantag om mina pass varar mindre än två timmar. Jag tränar tills jag är klar och låter inte klockan bestämma.

Ju intensivare desto bättre, givetvis, men med rätt upplägg behöver inte långa pass innebära något negativt. Och det behöver ju inte vara frågan om ren styrketräning heller. Kör man både styrka och kondition drar passen lätt iväg över två timmar. Och att människans kropp inte skulle vara konstruerad för att återhämta sig från ett par timmar fysiskt arbete per dag köper jag inte alls. Skillnad om man jobbat fysiskt på ett bygge eller något åtta timmar redan, förstås!

Swede..
2004-08-22, 07:35
Det är ett undantag om mina pass varar mindre än två timmar. Jag tränar tills jag är klar och låter inte klockan bestämma.

Ju intensivare desto bättre, givetvis, men med rätt upplägg behöver inte långa pass innebära något negativt. Och det behöver ju inte vara frågan om ren styrketräning heller. Kör man både styrka och kondition drar passen lätt iväg över två timmar. Och att människans kropp inte skulle vara konstruerad för att återhämta sig från ett par timmar fysiskt arbete per dag köper jag inte alls. Skillnad om man jobbat fysiskt på ett bygge eller något åtta timmar redan, förstås!


Jag tänkte mest på styrketräning, och då kör ja själv aldrig över två timmar! det är min maxgräns... men visst, utför man även konditionsträning så kan det ju ta längre tid!

MunsöHustla
2004-08-22, 12:29
Nu har jag kört med före träningsdrink en vecka och känner att det inte var något för mig, fast jag korta pass (40-50min) så blir jag ovanligt seg i slutet när jag tar en rink före känns det som...

MrBoris
2004-08-22, 14:45
Nu har jag kört med före träningsdrink en vecka och känner att det inte var något för mig, fast jag korta pass (40-50min) så blir jag ovanligt seg i slutet när jag tar en rink före känns det som...

Och jag kände nästan tvärtom! När det gått 40-50minuter och mitt pass precis börjat lida mot sitt slut så hade jag fortfarande ork kvar med hjälp av bracketinmetoden... Förr var jag helt slut efter 40-50minuter :)

Swedeman
2004-08-22, 16:58
Det finns andra hormoner än testosteron, mer anabola sådana. Naturligt manipulerbara sådana!
Vilka är det du tänker på?

byggaren
2004-08-22, 17:20
Det är ett undantag om mina pass varar mindre än två timmar. Jag tränar tills jag är klar och låter inte klockan bestämma.

Ju intensivare desto bättre, givetvis, men med rätt upplägg behöver inte långa pass innebära något negativt. Och det behöver ju inte vara frågan om ren styrketräning heller. Kör man både styrka och kondition drar passen lätt iväg över två timmar. Och att människans kropp inte skulle vara konstruerad för att återhämta sig från ett par timmar fysiskt arbete per dag köper jag inte alls. Skillnad om man jobbat fysiskt på ett bygge eller något åtta timmar redan, förstås!
men om jag förstått det rätt så delar du inte upp den i tre delar eller?

King Grub
2004-08-22, 17:20
Vilka är det du tänker på?

Insulin och GH, t ex. Och även om GH kanske inte medverkar direkt till muskeluppbyggnad, så stimulerar det frisättande av IGF-I. Och det är anabolt.

King Grub
2004-08-22, 17:21
men om jag förstått det rätt så delar du inte upp den i tre delar eller?

Den? Vad är "den"?

Grahn
2004-08-22, 17:29
Åt idag en aldelens för stadig lunch ca 90min innan träning och kände inte alls samma starka effekt av bracketing, värt att tänka på.

Frugans pasta och köttfärssås är aldelens för god :eating:

King Grub
2004-08-22, 17:33
Åt idag en aldelens för stadig lunch ca 90min innan träning och kände inte alls samma starka effekt av bracketing, värt att tänka på.

Frugans pasta och köttfärssås är aldelens för god :eating:

Dina insulinnivåer var säkert upptryckta en bra bit över normalt redan. Ytterligare en anledning till att inte ladda inför passet med pizza. :D Eller lasagne. Eller pannkakor. Eller vita bönor i tomatsås. Eller...

Grahn
2004-08-22, 17:34
Dina insulinnivåer var säkert upptryckta en bra bit över normalt redan. Ytterligare en anledning till att inte ladda inför passet med pizza. :D Eller lasagne. Eller pannkakor. Eller vita bönor i tomatsås. Eller...

Det och att det kändes som att det låg som en stor klump i magen och blockade :D

King Grub
2004-08-22, 17:36
Det och att det kändes som att det låg som en stor klump i magen och blockade :D

En anledning att inte äta något liknande efter passet heller, då man vill ha snabb magsäckstömning och näringsupptag!

Men...

...när skall man då äta pizza? :(

Grahn
2004-08-22, 17:39
En anledning att inte äta något liknande efter passet heller, då man vill ha snabb magsäckstömning och näringsupptag!

Men...

...när skall man då äta pizza? :(

Mjo verkar som om man måste planera maten runt passet rätt noggrant.

Vet inte när man ska äta pizza, jag är kanske den enda svensk som inte gillar Pizza. Vilket är tur för mig då vi bor ovanpå en och det luktar ju gott. :D

byggaren
2004-08-22, 17:41
Den? Vad är "den"?
Drinken, blandad med vassle och druvsocker..

King Grub
2004-08-22, 18:23
Drinken, blandad med vassle och druvsocker..

Då är svaret nej. Men vem har påstått att jag gör allt optimalt.

byggaren
2004-08-22, 18:52
Då är svaret nej. Men vem har påstått att jag gör allt optimalt.
ingen, men du kanske inte göra allt optimalt men mycket. Tycker jag det verkar som iaf, rätta mig om jag har fel!!
vad skulle du då rekomdera till mig då? För du brukar ju veta svaret på det mesta iaf. Det håller du med om eller hur ;)

King Grub
2004-08-22, 19:04
ingen, men du kanske inte göra allt optimalt men mycket. Tycker jag det verkar som iaf, rätta mig om jag har fel!!
vad skulle du då rekomdera till mig då? För du brukar ju veta svaret på det mesta iaf. Det håller du med om eller hur ;)

Jag skulle prova med att dela upp den på tre delar och känna efter hur det känns. Märker du blodsockerfall under det långa passet: skippa företräningsdrinken och ladda upp rejält med lågglykemiska kolhydrater under en längre tid innan passet i stället, och ta en saftig rackabajsare när du klar.

bubbe
2004-08-22, 19:08
Mjo verkar som om man måste planera maten runt passet rätt noggrant.

Vet inte när man ska äta pizza, jag är kanske den enda svensk som inte gillar Pizza. Vilket är tur för mig då vi bor ovanpå en och det luktar ju gott. :D

Inte gillar pizza????? cheeses, hur kunde du bli moderator? eller rättare sagt
hur kan det komma sig att du blivit landsförvisad än?

byggaren
2004-08-22, 19:10
Jag skulle prova med att dela upp den på tre delar och känna efter hur det känns. Märker du blodsockerfall under det långa passet: skippa företräningsdrinken och ladda upp rejält med lågglykemiska kolhydrater under en längre tid innan passet i stället, och ta en saftig rackabajsare när du klar.
ok tack för svaret då!!

bubbe
2004-08-22, 19:11
Jag skulle prova med att dela upp den på tre delar och känna efter hur det känns. Märker du blodsockerfall under det långa passet: skippa företräningsdrinken och ladda upp rejält med lågglykemiska kolhydrater under en längre tid innan passet i stället, och ta en saftig rackabajsare när du klar.

Hur beter sig cortisol utsöndning när man tar företräningsdrink jmf med
enbart efter träning? kan man skjuta upp den genom högt insulin?

Grahn
2004-08-22, 19:30
Inte gillar pizza????? cheeses, hur kunde du bli moderator? eller rättare sagt
hur kan det komma sig att du blivit landsförvisad än?

Hehehe :D vet inte jag kanske är fridlyst pga denna unika egenskapa tt ogilla pizza? ;)

King Grub
2004-08-22, 19:43
Hur beter sig cortisol utsöndning när man tar företräningsdrink jmf med
enbart efter träning? kan man skjuta upp den genom högt insulin?

Det verkar inte så, nej.

J Strength Cond Res. 2004 Feb;18(1):174-9.

zam
2004-08-22, 20:20
Vet inte när man ska äta pizza, jag är kanske den enda svensk som inte gillar Pizza. Vilket är tur för mig då vi bor ovanpå en och det luktar ju gott.

LOL nej du har i alla fall sällskap av en till.

Pizzan är ju nästan helig i Sverige,ingen tror ju en när man säger att man inte är speciellt förtjust i pizza... :thefinger

Ny på forumet förresten,ser mkt bra ut.Tänk om nåt liknande fanns när en annan började lyfta skrot och göra alla fel man kan....

Grahn
2004-08-22, 20:22
LOL nej du har i alla fall sällskap av en till.

Pizzan är ju nästan helig i Sverige,ingen tror ju en när man säger att man inte är speciellt förtjust i pizza... :thefinger

Ny på forumet förresten,ser mkt bra ut.Tänk om nåt liknande fanns när en annan började lyfta skrot och göra alla fel man kan....

Vi kanske får starta en liten men exklusiv klubb ;) välkommen hit!
Ja alla nybörjare som hittar vårt lilla hörn av cyberrymden har det rätt bra förspännt om de lyssnar.

King Grub
2004-08-22, 20:27
Du får nästan samma insulintoppande, förbränningsstoppande, bukfyllande effekt med lasagne. :eating: Det kanske smakar bättre?

Johan
2004-08-23, 11:44
Aj då, lasagne som är så gott, tur att morsan bara lagar det väldigt sällan, för när det händer så äts det i massor!

De där pastaplattorna, skiljer dom sig ifrån vanlig pasta eller är det tillagningen i ugnen som gör det, ostsåsen är väl inte heller så nyttig kan jag gissa.

King Grub
2004-08-23, 13:15
Aj då, lasagne som är så gott, tur att morsan bara lagar det väldigt sällan, för när det händer så äts det i massor!

De där pastaplattorna, skiljer dom sig ifrån vanlig pasta eller är det tillagningen i ugnen som gör det, ostsåsen är väl inte heller så nyttig kan jag gissa.

Det är lång tid i het ugn som gör det. Plus att det är så stor yta på pastan: enzymerna kommer åt hela kolhydratstrukturen på en gång, till skillnad från pastaskruvar eller liknande. Det är också orsaken till att gnocchi har mycket högre GI än vanlig pasta.

MunsöHustla
2004-08-23, 15:51
Det är lång tid i het ugn som gör det. Plus att det är så stor yta på pastan: enzymerna kommer åt hela kolhydratstrukturen på en gång, till skillnad från pastaskruvar eller liknande. Det är också orsaken till att gnocchi har mycket högre GI än vanlig pasta.

Hur mycket skiljer sig det då? Har tex fusili och penne också högre GI än vanlig pasta?

Jakobbus
2004-08-23, 17:17
hur kan det komma sig att du blivit landsförvisad
Det har han ju inte, pucko! :smash:

King Grub
2004-08-23, 17:30
Hur mycket skiljer sig det då? Har tex fusili och penne också högre GI än vanlig pasta?

Det får du titta i en GI-databas; jag har inte varje pastasorts GI i huvudet. Men ju större, lättillgängligare yta, desto högre GI. I allmänhet! Tyvärr finns det alltid undantag. ;) Spaghetti har lägst.

Diabetes Care. 1986 Jul-Aug;9(4):401-4. Glycemic response to pasta: effect of surface area, degree of cooking, and protein enrichment.

To see whether food form, the degree of cooking, or protein enrichment affected the glycemic response to pasta, we gave test-meal breakfasts to 13 diabetic patients. Macaroni had a significantly greater glycemic index (GI) (68 +/- 8) than spaghetti (45 +/- 6, P less than .01); the GI of star pastina was intermediate (54 +/- 6). The GI of spaghetti was not significantly affected by cooking for 5 or 15 min (45 +/- 6 and 46 +/- 5, respectively), or by protein enrichment (38 +/- 4). The GI of spaghetti was similar in 11 non-insulin-dependent and 6 insulin-dependent diabetic patients (49 +/- 7 compared with 57 +/- 8). We conclude that different types of pasta may produce different glycemic responses but that these are not necessarily related to differences in cooking or surface area.

bubbe
2004-08-23, 17:53
Det har han ju inte, pucko! :smash:

Thx mate.

är lite väl slarvig med mina ord i inläggen, ska försöka bättra mig eller också
är man oförbättrlig :rolleyes:

MunsöHustla
2004-08-23, 21:15
Det får du titta i en GI-databas; jag har inte varje pastasorts GI i huvudet. Men ju större, lättillgängligare yta, desto högre GI. I allmänhet! Tyvärr finns det alltid undantag. ;) Spaghetti har lägst.

Diabetes Care. 1986 Jul-Aug;9(4):401-4. Glycemic response to pasta: effect of surface area, degree of cooking, and protein enrichment.

To see whether food form, the degree of cooking, or protein enrichment affected the glycemic response to pasta, we gave test-meal breakfasts to 13 diabetic patients. Macaroni had a significantly greater glycemic index (GI) (68 +/- 8) than spaghetti (45 +/- 6, P less than .01); the GI of star pastina was intermediate (54 +/- 6). The GI of spaghetti was not significantly affected by cooking for 5 or 15 min (45 +/- 6 and 46 +/- 5, respectively), or by protein enrichment (38 +/- 4). The GI of spaghetti was similar in 11 non-insulin-dependent and 6 insulin-dependent diabetic patients (49 +/- 7 compared with 57 +/- 8). We conclude that different types of pasta may produce different glycemic responses but that these are not necessarily related to differences in cooking or surface area.

Kollade i pauluns tabel och värderna var rätt snarlika förutom för gnocchi då, det jag blev lite oroligt för var att min favorit mycket väl kan vara en GI-bomb :cryout:

-GP-
2004-08-24, 06:58
Kollade i pauluns tabel och värderna var rätt snarlika förutom för gnocchi då, det jag blev lite oroligt för var att min favorit mycket väl kan vara en GI-bomb :cryout:
"Äkta" gnocchi är gjord av potatis om jag kommer ihåg rätt, det är anledningen till det höga GI:t. Gnocchi gjord på vete ligger lågt i gi.

King Grub
2004-08-24, 07:00
"Äkta" gnocchi är gjord av potatis om jag kommer ihåg rätt, det är anledningen till det höga GI:t. Gnocchi gjord på vete ligger lågt i gi.

Gnocchi, pasta, av vete: GI 95.

Brand Miller J, Bell L, Denning K, Browne D. In search of more low glycaemic index foods. Proc Nutr Soc Aust 1995; 19: 177 (abstr.).

Den stora ytan gör att enzymerna lätt kommer åt kolhydratstrukturen och bryter ner den snabbt.

Sverker
2004-08-24, 07:06
Hur beter sig cortisol utsöndning när man tar företräningsdrink jmf med
enbart efter träning? kan man skjuta upp den genom högt insulin?

Nu är jag ute på tunn is men kortisolnivåen borde stiga med ökad stress= längden på träningen :confused:

Minns att jag läste träningsartiklar om Öststatstyngdlyftare som var uppe på tre korta träningspass på 30 - 45 minuter per dag och behöll kortisolnivåerna låga över dagen genom detta.
Ett eller två träningspass med samma träningsmängd under längre tid gav mer kortisol.

Jag stjäl tråden:
Någon som vet mer ?

-GP-
2004-08-24, 07:16
Gnocchi, pasta, av vete: GI 95.

Brand Miller J, Bell L, Denning K, Browne D. In search of more low glycaemic index foods. Proc Nutr Soc Aust 1995; 19: 177 (abstr.).

Den stora ytan gör att enzymerna lätt kommer åt kolhydratstrukturen och bryter ner den snabbt.

Det var en nyhet för mig. Tror det var Paulun som skrev att det höga gi:t var pga att äkta gnocchi var gjord av potatis.

King Grub
2004-08-24, 07:17
Även i Pauluns nyare tabeller är pastagnocchin högglykemisk.

-GP-
2004-08-24, 07:29
Även i Pauluns nyare tabeller är pastagnocchin högglykemisk.
Då är det nog så. Kanske bara fanns gi-värde på potatisgnocchi då Paulun gav den kommentaren. Eller så hade han ingen koll helt enkelt.. :D

King Grub
2004-08-24, 07:32
Det verkar som om formen på maten och kolhydraternas tillgänglighet för enzymerna har en avgörande betydelse för GI:t, större än partikelstruktur och fiberinnehåll, särskilt vad gäller just pasta.

"...the physical form of the food was a major factor influencing the glycemic response, and other factors such as particle size and fibre content had negligible effects...

Diabetes Res Clin Pract. 1987 Jul-Aug;3(4):221-6. Post-prandial glucose and insulin responses to different types of spaghetti and bread.

-GP-
2004-08-24, 07:36
Det verkar som om formen på maten och kolhydraternas tillgänglighet för enzymerna har en avgörande betydelse för GI:t, större än partikelstruktur och fiberinnehåll, särskilt vad gäller just pasta.

"...the physical form of the food was a major factor influencing the glycemic response, and other factors such as particle size and fibre content had negligible effects...

Diabetes Res Clin Pract. 1987 Jul-Aug;3(4):221-6. Post-prandial glucose and insulin responses to different types of spaghetti and bread.

Och vad menas med "particle size" när det t.ex. gäller pasta? Storleken efter tuggning?!

King Grub
2004-08-24, 07:42
Fullkorn/icke fullkorn, både vad gäller bröd och pasta.

Dessutom ger fullkornsspaghetti större insulinpåslag än vanlig vit spaghetti.

"...BS had a greater response than WS (P less than 0.01) attributed to the higher protein content of BS..."

WS= white spaghetti
BS= wholemeal spaghett

bubbe
2004-08-24, 08:06
Nu är jag ute på tunn is men kortisolnivåen borde stiga med ökad stress= längden på träningen :confused:

Minns att jag läste träningsartiklar om Öststatstyngdlyftare som var uppe på tre korta träningspass på 30 - 45 minuter per dag och behöll kortisolnivåerna låga över dagen genom detta.
Ett eller två träningspass med samma träningsmängd under längre tid gav mer kortisol.

Jag stjäl tråden:
Någon som vet mer ?

nu kommer vi in på helt andra grejer hoppas inte trådskaparen surnar till...

Läste på bodybuilding.com om cortisol, hittar dock inte artikeln igen.

efter bara 20 minuter intensiv täning kan cortisol börja utsöndras, därför
stod det att träningen bör inte vara längre än 45 minuter om man vill hålla
nere aminosyra nedbrytningen. Frågan är då, kan vassle innan träningen göra
så cortisolet inte angriper muskelproteinet lika hårt utan tar mest från det tillsatta aminosyrorna?

därav är jag också restriktiv till cardio direkt efter träning.

bubbe
2004-08-24, 08:10
Sverker jag hittade något för dig,

http://www.bodybuilding.com/fun/drobson.htm

King Grub
2004-08-24, 08:13
J Appl Physiol. 1998 Oct;85(4):1544-55. Hormonal responses to consecutive days of heavy-resistance exercise with or without nutritional supplementation.

Nine resistance-trained men consumed either a protein-carbohydrate supplement or placebo for 1 wk in a crossover design separated by 7 days. The last 3 days of each treatment, subjects performed resistance exercise. The supplement was consumed 2 h before and immediately after the workout, and blood was obtained before and after exercise (0, 15, 30, 45, and 60 min postexercise). Lactate, growth hormone, and testosterone were significantly (P </= 0.05) elevated immediately postexercise. The lactate response was significantly lower during supplementation on days 2 and 3. Growth hormone and prolactin responses on day 1 were significantly higher during supplementation. After exercise, testosterone declined below resting values during supplementation. Cortisol decreased immediately postexercise on day 1; the response was diminished on days 2 and 3. Glucose and insulin were significantly elevated by 30 min during supplementation and remained stable during placebo. Insulin-like growth factor-I was higher during supplementation on days 2 and 3. These data indicate that protein-carbohydrate supplementation before and after training can alter the metabolic and hormonal responses to consecutive days of heavy-resistance exercise.

bubbe
2004-08-24, 08:14
Sverker jag hittade något för dig,

http://www.bodybuilding.com/fun/drobson.htm


aha, verkade vara riktigt intressant artikel, ska nog försöka läsa den ikväll när det finns lite mer tid. (vill ju inte stressa upp kortisolnivåerna)

Sverker
2004-08-24, 11:20
Tror inte trådskaparen surnar till nu bubbe.
Du har ju tvärtom utvidgat frågan till att även gälla kortisol....som kvävs av insulin.
Alltså är företräningendrinken possitiv även för att hålla nere kortisolen :)

Snugglez
2004-08-24, 13:04
Vilken tur att det inte gick ifrån huvud-ämnet hehe :rolleyes:
Aja, skit samma det har varit intressanta inlägg ändå så...

Grahn
2004-08-24, 13:08
Den stora nackdelen när vi glider in på andra intressanta ämnen är att många nyfikna missar dessa godbitar när de göms i äldre trådar.

Snugglez
2004-08-24, 13:13
Den stora nackdelen när vi glider in på andra intressanta ämnen är att många nyfikna missar dessa godbitar när de göms i äldre trådar.

Det e sant ;)

MrBoris
2004-08-24, 15:32
Fullkorn/icke fullkorn, både vad gäller bröd och pasta.

Dessutom ger fullkornsspaghetti större insulinpåslag än vanlig vit spaghetti.

"...BS had a greater response than WS (P less than 0.01) attributed to the higher protein content of BS..."

WS= white spaghetti
BS= wholemeal spaghett

Betyder det att man ska undvika fullkornsspaghetti? fan också ätit det flera gånger :(

MrBoris
2004-08-24, 15:32
vad kan man äta för fullkorn förutom fullkornsbröd och fullkornsris?? vill äta nåt annat än ris också ... :(

King Grub
2004-08-24, 15:35
Betyder det att man ska undvika fullkornsspaghetti? fan också ätit det flera gånger :(

Oj så otroooligt hemskt!

Nej, det betyder såklart inte att du skall undvika det! Det är mer näring i fullkornspasta. Sansa dig lite nu.

Alla fullkornsvarianter är bättre än eventuella standardvarianter.

Rågmjölsgröt, rågflingegröt, matvete, korngryn och kornris är ypperliga fullkornsprodukter, alltför sällan använda.

Och nu har tråden avvikit för långt från sitt ursprung. Starta en ny tråd, eller återgå till ämnet.

MrBoris
2004-08-24, 15:38
ok sorry ;)