handdator

Visa fullständig version : Felaktig kost leder till acne?


johnnytex
2004-08-14, 22:02
Har funderat på detta rätt länge. Acne förekommer så vitt jag vet nästintill utslutande i västvärlden. Vad är det då som skiljer västvärlden från resten? Maten! Kan det vara så att maten är direkt orsak (inte endast) till acne? Är det de mättade fetterna och de skyhöga GI-värden på läsk och godis som vi stoppar i oss? Någon som vet hur det står till? Vad ska man äta för att undvika acne? Om det finns nåt samband?

christian
2004-08-14, 22:12
Tvivlar på att det enbart förekommer i västvärlden.. har sett det på killar lite överallt. Turkiet, Bulgarien, Dominikanska Republiken och Sri Lanka. Däremot syns det inte lika väl på dem som på grisvit hy.

Finnar åker iaf jag på (även om det kanske inte räknas som acne) om jag äter tex mkt onyttigt såsom choklad och godis en dag men sköter kosten övriga dagar.

johnnytex
2004-08-14, 22:31
Turkiet och Bulgarien får väl räknas med i västvärlden, right. Jo, visst förekommer det men inte lika ofta skulle jag villja påstå utan att ha ordentliga bevis. Skulle vilja höra om någon vet sambandet mellan mat och acne...Man snackar om choklad och så men finns det inte ett större djup?

ivandrago
2004-08-14, 23:01
Vad jag vet så finns inget bevisat med studier, och traditionellt har läkarna påstått att kost inte påverkar acne, men det finns määängder med folk som rapporterar att viss kost ger dem acne, så det är inget man kan avfärda bara sådär.

Minns någon studie som kom fram till att ett högt kolhydratintag kunde ge upphov till acne.

För egen och många andras del vet jag att bulk=mer acne, deff=nästan ingen acne. Har förmodligen mer med hormonerna att göra än kosten i sig.

Tolkia
2004-08-14, 23:03
Du beskriver väl problemet ganska tydligt:
"... skulle jag vilja påstå utan att ha ordentliga bevis" och "... man snackar om".

Nu är inte jag någon expert på acne, men jag vet många som försökt bota sina finn-problem med att utesluta det ena med det tredje: choklad, vin, ost, samtliga mjölkprodukter, vissa frukter och grönsaker, vit "mjölmat" osv. osv. utan att märka någon större effekt. Kosten kan säker förvärra problemen (dålig kost ger ju sämre hy även direkt acne förutan), men att den skulle vara faktorn bakom - jag är tveksam. Faktum är ju att man i viss utsträckning kan medicinera bort det, med t.ex. Roaccutan och vissa penicillinpreparat samt att många blir bättre av solljus och luft ( = bättre hy på sommaren) och jag har svårt att se hur det skulle hänga ihop med GI? Likaledes förvandlas många ansikten snabbt till månlandskap av för lite sömn, vilket väl inte är så ologiskt då kroppen reparerar sig under sömnen.

Sedan undrar jag vad du baserar uppfattningen att det bara förekommer i västvärlden på (obs. att jag inte drygar mig nu; jag undrar verkligen, då jag aldrig hört det förut)?

johnnytex
2004-08-15, 10:11
"Acne kan bero på för mycket snabba kolhydrater.Vår västerländska diet med stor andel snabba kolhydrater kan ha större betydelse för att få acne än man tidigare trott"
Birgitta Gerne, medicinjournalist.

Förutom att en diet med mycket snabba kolhydrater kan orsaka fetma, diabetes och hjärtkärlsjukdom har man nu visat att det kan leda till ökad risk för acne. En ny studie visar att en diet med mycket vitt bröd, godis, pizza, potatis och pasta gör att kroppen producerar höga nivåer av insulin som stimulerar frisättning av manliga hormoner som i sin tur ger en överproduktion av det talgiga ämne som blockerar porerna och leder till acne.
För att ta reda på hur vanligt acne är när man har en annan typ av diet studerade forskarna drygt 300 tonåringar på Nya Guinea och Paraguay. Där lever man primitivt utan elektricitet eller rinnande vatten och äter en diet som skiljer sig väsentligt från vår västerländska, de äter bara föda som de kan jaga, samla in eller odla. Forskarna undersökte sammanlagt 1 350 personer varav 300 tonåringar och fann inte en enda person med acne i någon av dessa befolkningar trots att de följde personerna under två år.
Tidigare studier har visat att när primitiva folkstammar övergår till en mer västerländsk diet så får de också acne. Därför kan det inte vara genetiska faktorer som står för den skyddande effekten utan det måste bero på någonting annat, menar forskarna. Eftersom den enda kända faktorn som kan orsaka överproduktion av insulin och manliga hormoner är diet, är det den mest troliga orsaken. De rekommenderar att man ändrar sina matvanor för att reducera acne och förbättra hälsan över huvud taget. Det gör man med en diet med lågt glykemiskt index som innehåller mycket långsamma kolhydrater. I stället för vitt bröd, potatis och godis bör man äta mer frukt, grönsaker, bönor, fisk och kött.
Birgitta Gerne, medicinjournalist.

Tänkte på en ny grej, manligt könshormon sägs ju oxå bidra till acne, borde inte styrketräning då kunna bidrag till acne? Eller?

Axon
2004-08-15, 10:57
Jag har ändrat på min kost för 3 månader sen , har vänt på det helt och hållet. Har oxå fått massa små pimpels sen dess , inte på ansiktet men på kroppen :MrT:

christian
2004-08-15, 11:16
Hehe, var det inte Andreas Cahling som skrev i sin bok att finnar är kroppens sätt att göra sig av med onyttigheter? ;)

Doctor Snuggles
2004-08-15, 11:17
Har funderat på detta rätt länge. Acne förekommer så vitt jag vet nästintill utslutande i västvärlden. Vad är det då som skiljer västvärlden från resten? Maten! Kan det vara så att maten är direkt orsak (inte endast) till acne? Är det de mättade fetterna och de skyhöga GI-värden på läsk och godis som vi stoppar i oss? Någon som vet hur det står till? Vad ska man äta för att undvika acne? Om det finns nåt samband?

Jag känner till exempel på människor som botat svår acne med hjälp av syrad mat, som t.ex surkål, gammaldags syrad gurka etc. Detta är ett mycket populärt inslag i kosten i de fd öststaterna, vilket kan vara anledningen att färre människor där verkar lida utav acne.

Köttbullen
2004-08-15, 15:40
Tänkte på en ny grej, manligt könshormon sägs ju oxå bidra till acne, borde inte styrketräning då kunna bidrag till acne? Eller?

All sort av träning , absolut styrketräning och andra explosiva sporter ökar hormonerna , som kan leda till acne.

:insane:

Castro
2004-08-15, 21:19
Vad jag märkt på mig själv så har kosten indirekt en stor orsak i finnarna. Det är inte direkt så att jag får en extra finne om jag äter en chokladkaka, men t.ex. i övergångarna från deff till bulk, bulk till deff där man sänker och höjer matintaget så svänger det till ganska rejält i "hormonsystemet" och på så vis får jag finnar. Även styrketräning har jag märkt ger finnar. Nu när jag inte tränat på en månad mår huden hur bra som helst, men det skall bli intressant att se vad som händer nu när man kommit tillbaka från vilan igen.

johnnytex
2004-08-15, 21:36
Noooo! Det var det jag var rädd för. Den enda sport som jag älskar att utöva ger min finnar...arrghh. Känns ju lite snopet...Inget man kan göra?

Sallae
2004-08-15, 23:33
Kläm dem!! :D

Trance
2004-08-15, 23:43
Från www.acne.org:

Q: Will lifting weights make me break out? What about my protein shake?
A: There is no research on this topic, but I have a theory. First of all, no, I don't think lifting weights makes you break out. In fact, exercise keeps the body in top shape and helps the mind deal with stress. However, if someone goes on a weight gaining diet along with their weight training, and he/she suddenly adds excess calories to his/her diet, the excess caloric intake can increase testosterone levels in the body. Theoretically increased testosterone levels can aggravate acne.

I think the benefits of weight training far outweigh the risks. I weight train religiously and am able to stay clear. However, if you do see that you break out when starting a high calorie diet, this might make sense hormonally. The breakout should be able to be avoided or cleared quickly with the regimen.

------

Myth: Acne is related to diet
Reality: Does chocolate really make you breakout with acne? What about oily foods? Prevailing wisdom in the dermatology community is that diet and acne are not related. Of course science is never a 100% reliable enterprise. But at this time, there is no evidence that chocolate, sugar, oil, milk, seafood, or any other food causes acne. Some people absolutely insist that a certain food causes acne for them, or that a specific acne diet works for them. In this case, doctors sometimes recommend that they avoid that food or follow that diet. Regarding chocolate specifically, several studies have been performed, and the answer to "does chocolate cause pimples?" is a resounding "No".

----

Dock verkar studien om snabba kolhydrater intressant

samurai
2004-08-16, 00:21
Noooo! Det var det jag var rädd för. Den enda sport som jag älskar att utöva ger min finnar...arrghh. Känns ju lite snopet...Inget man kan göra?
Jag och en av mina polare har fått för oss att tomat ger finnar, men det är nog bara önsketänkande. Jag har testat diverse piller mot acne och det som funkat bäst är att överdosera vitamin B5. Använder det fortfarande och funkar kalas på mig iaf.

Johan
2004-08-16, 06:54
Jag har ändrat på min kost för 3 månader sen , har vänt på det helt och hållet. Har oxå fått massa små pimpels sen dess , inte på ansiktet men på kroppen :MrT:

Jag också, fast enbart på låren och dom är inte alls stora.
Kanske försvinner senare, vad vet jag.

Klein
2004-08-16, 12:26
Acne är utan tvivel relaterat till kosten och naturligtvis ens genetiska känslighet för olika kosthållningar. Jag har alltid haft problem med acne sen puberteten; när jag var 16 såg jag ut som köttfärs över hela överkroppen och ansiktet. Jag käkade Roacutan för att bli av med det och sedan slapp jag finnar i 4 år. Sedan började acnen komma tillbaka om än inte lika kraftigt som vid 16 års ålder. Jag är 25 år nu och rygg och hals har varit ansatta ända fram till för 7 veckor sedan då det plötsligt började avta. Idag har jag inte nån acne alls. Vad hände för 7 veckor sedan då? Jo, jag började med min råa kött diet. Vidare behöver jag inte längre tvätta håret.

Kroppen gör sig av med gifter/avfall bland annat genom huden och måste kroppen göra sig av med mycket skräp så bildas en flottig och smutsig miljö i vilken acne-bacterien stormtrivs. Skräpet är maten vi stoppar i oss här i väst: exempelvis raffinerat socker, bränt kött och hydrogeniserade fetter samt alldeles för mycket kolhydrater överhuvudtaget.

johnnytex
2004-08-16, 16:16
ja Klein. Det är det jag oxå tror. Våra slarviga kostvanot i väst är en liten del i det hela. Visst det genetiska arvet är ju kanske av större roll men det är ju smo sagt inget vi kan påverka...

Prankie
2004-08-16, 16:43
Aldrig haft finne, däremot en kompis till mig. Om han käkar en chokladkaka eller liknanade kan han förvänta sig en fin finnodling dagen efter. T.o.m från proteinpulver med choklad smak. Sen har jag även sett kineser, japaner med mängder finnar, så det förekommer. Jag är nog bara lucky som slipper! :)

Styx
2004-08-16, 18:05
Väst är mer drabbat av acne:
Acne vulgaris: a disease of Western civilization.
Cordain L, Lindeberg S, Hurtado M, Hill K, Eaton SB, Brand-Miller J.
BACKGROUND: In westernized societies, acne vulgaris is a nearly universal skin disease afflicting 79% to 95% of the adolescent population. In men and women older than 25 years, 40% to 54% have some degree of facial acne, and clinical facial acne persists into middle age in 12% of women and 3% of men. Epidemiological evidence suggests that acne incidence rates are considerably lower in nonwesternized societies. /.../ CONCLUSIONS: The astonishing difference in acne incidence rates between nonwesternized and fully modernized societies cannot be solely attributed to genetic differences among populations but likely results from differing environmental factors. Identification of these factors may be useful in the treatment of acne in Western populations.

Vad graden av acne beror på och om hög-glykemisk kost påverkar har man inte fastställt ännu, studier pågår på om hög-glykemisk kost ökar graden av acne (förstudier pekar på det).

Åse Columbus
2004-08-16, 20:18
Har ett par vänner som efter att ha övergått till stenåldersdiet inte längre har finnar.

Kombinationen mjölkprodukter och sädeslag tycks vara orsaken.

T-train
2004-08-18, 08:05
bättre på många när de helt utesluter raffinerat socker(för att inte tala om alla andra fördelar). Sedan ökar talgproduktionen när man tränar, fast för många stabiliseras det ganska fort. Så livsstilen har def. en inverkan på hyn. Men sedan finns det olika grader av acne, i vissa fall tror jag inte en livsstilsförbättrin är den enda lösningen utan den måste ibland kompleteras av medicinsk vård också.

slobban
2004-08-18, 16:46
Lät brutalt det där med att äta rått kött för att få bort finnar!!
Men har man viljan så =)

jimcg
2004-09-07, 12:58
Kläm dem!! :D

Väldigt oseriöst, jag vet, men råkade bara få syn på tråden och mindes ett litet spel som har några år på nacken. Kunde inte låta bli att se om jag kunde hitta det och det gick! Så, för de med äcklig humor:

http://www.inactive.net/jokes/downloads/acne.exe

//Jim

jooke
2006-11-24, 18:48
Väldigt oseriöst, jag vet, men råkade bara få syn på tråden och mindes ett litet spel som har några år på nacken. Kunde inte låta bli att se om jag kunde hitta det och det gick! Så, för de med äcklig humor:

http://www.inactive.net/jokes/downloads/acne.exe

//Jim


Tankar spelet nu:P

Ang att klämma finnar läste jag nyss att man inte ska klämma dem som är inflammerade, men att man kan klämma de som är mer porrmaskar än finnar. Anledningen är att bakterier sprider sig från de inflammerade finnarna till andra porer och du riskerar att sprida det onda.

Thomson
2006-11-24, 19:22
Jag själv brukar ha mer finnar på vintern än sommaren.. Kanske kan de ha något med solen och värmen också att göra, solen kanske torkar ut finnarna. Fast det är ju mina spekulationer. Som innan jag åkte till teneriffa för en 2 månader sen, var ganska finnig på ryggen sen när man kom hem var det så gott som borta.

Trance
2006-11-24, 19:29
Jag själv brukar ha mer finnar på vintern än sommaren.. Kanske kan de ha något med solen och värmen också att göra, solen kanske torkar ut finnarna. Fast det är ju mina spekulationer. Som innan jag åkte till teneriffa för en 2 månader sen, var ganska finnig på ryggen sen när man kom hem var det så gott som borta.

Väldigt gammal tråd detta, så de bevis som inte fanns om kosten innan finns nu. Ni som undrar alltså, kost påverkar acne. Sedan gör även sol det, ganska vanligt att folk med acne lindrar den genom sol. Dock tänk på att om man äter medicin mot den eller krämer så är det väldigt vanligt att man inte skall sola då. Står på förpackningar.

MrBulk
2006-11-24, 20:53
Ett tips från Samurai och jag sökte på google :)

http://www.akne.nu/vitamin_b5.php

leetbiffen^
2006-11-24, 22:45
ja får finnar av sprit... om jag dricker mycket 2 kvällar i rad så får jag ett par finnar dagen efter