handdator

Visa fullständig version : Olika proteiners kvalité?


Rusty
2004-08-14, 00:11
>King Grub

Undrar bara om protein som t.ex fisk, kött, fågel o ägg har likvärdig kvalité och muskeluppbyggande effekt? Eller de tas bara upp olika fort?
Har de olika egenskaper för muskelcellerna?

Ägg ska ju vara det mest högvärdiga proteinet har man hört, då skulle man ju enbart käkat ägg som proteinkälla...? (förutom innan sängdags då t.ex tonfisk skulle lämpa sig bättre pga långsammare upptagning)

MVH/ Rusty

Sverker
2004-08-14, 06:17
Jag kan nog svara:

Du kan ta upp 90 - 100 % av det proteinet du äter från kött, fågel, fisk, ägg etc.
BV ( ett mått på hur väl kroppen kan använda proteinet till tillväxt ) ligger högt på alla proteinerna. Nära eller över 90, äggalbimin är satt till 100.
Värt att notera är att vassleproteinet laktalbumim som är en stor del av alla vassleprotein är satt lika högt som äggalbuminet !

Detta innebär att alla nämnda proteiner är likvärdiga och skulle teoretiskt ge dig samma muskeltillväxt. Ifall du även äter tillräckligt med energi från fett och kolhydrat !

Att enbart äta ägg som proteinkälla ger dig brister på sikt av andra näringsämnen och det ärt helt onödigt.

Olika proteiner i maten kompletterar varandra och kan ge BV högre än ägg.

Mjölk + vete.

Kyckling + ris.

Ägg + potatis

ger alla ett BV HÖGRE än rent ägg.

King Grub
2004-08-14, 06:19
1. Adressera inte trådar till enskilda personer. Det finns en PM:funktion för sådant.

Det finns flera mätmetoder på proteins upptag, men Biologisk Värde är antagligen det mest vedertagna. Ett proteins biologiska värde (BV) visar hur nära den optimala sammansättningen det ligger vad gäller aminosyror. Hela ägg har satts som referens på 100, och andra proteiner jämförs med detta. Nu är detta inte allt, utan kombinationer av livsmedel ger ett högre BV än vad ägg har, så variation är nyckeln för effektivast möjliga proteinupptag.

Har tonfisk långsammare upptag än ägg? :confused:

Edit: SEN!!!! :(

Rusty
2004-08-14, 17:18
okej tackar, förstår...

king grub> sorry ifall jag ställde frågan till dig huvudsakligen, men efter som du kan en del om kost så riktade jag den till dig...sen tror jag andra kan vara intresserade av tråden dessutom...

jag hade för mig att ägg, i detta fall råa, tas upp fortare än en tonfisk eller en bit kött...men jag kanske har fel där då =/

King Grub
2004-08-14, 17:21
king grub> sorry ifall jag ställde frågan till dig huvudsakligen, men efter som du kan en del om kost så riktade jag den till dig...sen tror jag andra kan vara intresserade av tråden dessutom...

Helt okej. Obs att risken att jag inte svarar oavsett om du ställer frågan direkt till mig eller inte är rätt låg...

jag hade för mig att ägg, i detta fall råa, tas upp fortare än en tonfisk eller en bit kött...men jag kanske har fel där då =/

Ren äggvita har ett snabbt upptag.