handdator

Visa fullständig version : Tillfälle för c-vitamin?


lauria
2004-08-13, 22:00
TJa!!

Finns det nått spec tillfälle när man har extra stort behova av c-vitamin?

stybb
2004-08-13, 22:07
TJa!!

Finns det nått spec tillfälle när man har extra stort behova av c-vitamin?

snor tråden och utökar det till om det finns något tillfälle då man är extra mottaglig för vitaminer och mineraler?

lauria
2004-08-13, 22:19
snor tråden och utökar det till om det finns något tillfälle då man är extra mottaglig för vitaminer och mineraler?
Gör så du!! :thumbup:

Zodd
2004-08-13, 22:37
Jag äter 250gram till frukost, 250 gram efter träning och 200gram med sista måltiden. Det är säkert jätteoptimalt. :cool:


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=2347&highlight=vitamin

GhostFace
2004-08-14, 12:00
Jag brukar istället undvika att ta det före läggdags eftersom jag varje gång haft svårt att somna, vet inte om det var pga just C-Vitaminbrusen men jag chansar inte heller.

Sverker
2004-08-14, 13:29
Jag brukar istället undvika att ta det före läggdags eftersom jag varje gång haft svårt att somna, vet inte om det var pga just C-Vitaminbrusen men jag chansar inte heller.

Blåsan kanske tryckte, eftersom C-vitamin i gramdoser är vätskedrivande !

Jag är av den åsikten att C-vitamin skall spridas ut jämt över hela dagen, oavsett dos.

Tolkia
2004-08-14, 16:31
... om det finns något tillfälle då man är extra mottaglig för vitaminer och mineraler?
Ja: När man har brist på dem, eftersom kroppen då kommer att suga upp varje litet spår för att komma upp på normala nivåer igen (jämför frågan om det finns något speciellt tillfälle då man är extra mottaglig för energitillförsel i folrm av mat) ... ;)

Skämt åsido håller jag med Sverker om att sprida ut sådant man tar i så höga doser att de behöver delas upp jämnt under dagen. Tar man hela dagsdosen på en gång spelar det väl egentligen ingen större roll (som sagts många gånger förut tittar kroppen sällan på klockan för att avgöra om det är dags för någon specifik kemisk reaktion ...), men det verkar väl i logikens namn vettigt att ta den till frukost eller lunch, så att kroppen "har att ta av" under dagen (trots allt händer det ju mer i den när man är vaken och kutar runt än när man sover). På de flesta vitaminpillerburkar brukar det ju också stå att man skall ta dem i samband med måltid, men jag tror att det inte bara har med upptaget att göra, utan även med hur magen reagerar på piller utan omgivande "stoppning" (på "rent " Vitamineral rapar man t.ex. gött ...).