handdator

Visa fullständig version : Då ska man börja. Men vad ska man börja med?


newbie2004
2004-08-13, 20:12
Förslag på träningsupplägg, antal dagar? Förslag på pass. Kost.

Jag är en kis på 19år och har bara latchat lite på gymmet men nu tänkte jag ta tag i det hela i samband med att ja börja i skolan inge och kan ha regelbundna tider på dygnet igen i motsatt till när man arbetet. Då har jag ju fåt veta att detta forumet är kanon. Har tänkt lägga allt på er. Skriva mina träningsresultat ta kort med mera ;) Så någon som har föslag på hur jag ska börja! är som sagt newbie

är en 182 väger typ 80 kg :D

där har ni mig.. shoot :hbang:

King Grub
2004-08-13, 20:16
Läs igenom det som står i Best Of-forumet. T ex Z_Bumbis nybörjarprogram, om du är ute efter upplägg.

Sedan är du givetvis varmt välkommen med mer specifika frågor.

Och välkommen. :)

newbie2004
2004-08-13, 20:22
är ju inte helt hemma på detta forumet så jag får väl kika vidare ;) kanske hittar det vem vet:P

Medusa
2004-08-13, 20:22
HST och SG är bra men avancerade program, du kan testa dem om du känner att du är tillräckligt hängiven. Problemet är att man måste följa en utlagd mall (vilket även jag har problem med ibland).

Eftersom du är relativt ny så är nog det allra bästa att introducera dig för tung, hård träning med perfekt form och regelbundenhet. Du måste själv tycka om vad du gör, därför kan vi endast ge förslag.

Programmet kan vi alltid hjälpa dig med, men övningarna skall du nog välja själv. Fokusera dock på basövningar och komplettera med 1-2 isolationsövningar. Variera repstalet, du kan inte träna tungt (1-6 reps) konstant då du snart blir övertränad efter några veckor. Det bästa i början är nog att ta 5-10 veckor med 8-12 reps, sedan kan du ta 4-6 veckor med 1-6 reps. Då tar en cykel sisådär 9-16 veckor. Håll dig till 3-4 set per övning och se till att värma upp lite lätt innan du skall köra.

ANIMALPAK.COM har flera bra rutiner, och jag anser personligen att de är riktigt bra för nybörjare, iallafall de mindre avancerade. De fokuserar på styrka och uthållighet, det är grunden för att du skall klara av mer krävande träning.

Denna är en 3 split, alltså 3 dagar i veckan:
http://www.animalpak.com/html/article_details.cfm?ID=41&section=training%0A

Detta är en 4 split, lite hårdare och 4 dagar i veckan:
http://www.animalpak.com/html/article_details.cfm?ID=46&section=training%0A

Övningarna kan du byta ut efter eget tycke, bara du behåller seten och repsen.

newbie2004
2004-08-13, 20:31
då jaag är helt grön tänkte jag köra på detta.

Tredagarsprogram
Vill man utöka träningen så slänger man in detta, glöm inte konditionen.

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8


men mitt största problem är ju att jag inte kan så många llvningar.. är ju det som jag är ute efter mest.. vad ska jag göra på vad? tillexempel på detta
"Baksida axlar av någon typ" jaa är ju det jag vill göra med vad för övning.. ja ni hajjaar.. så det är sånt jag enna vill ha förklart.. finns ingen instruktör på mit tgym ju :( :bow:

King Grub
2004-08-13, 20:32
En synnerligen bra sida:

http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

newbie2004
2004-08-13, 20:41
som denna ;) Rotatorcuff, innåtrotation 2*15
kan ju kanppt ens utala det ;)

randig
2004-08-13, 20:43
vad har du för mål med träningen?

kör basövningar tex knäböj, ståendepress, ståendrodd, marklyft, bänkpress, situps, vadpress dvs övningar där du använder många muskler på en gång o skit i såna isolationsövningar som tex flyes o benspark.

lär dig övningarna innan du kör vråltungt

skit i sånt snack om att man ska sitta o koncentrera sig på att känna muskeln när du kör se till att ha strikt form så kommer ju övningarna ta där dom ska ta nu menar jag inte tokstrikt utan kör såpas strikt så att du undviker skador.

träna hårt kör argesivt o försök alltid att öka vikten på stången.

newbie2004
2004-08-13, 20:47
och absolut få bort min kagge som börjar komma hellre en 6pack en ett flak

stybb
2004-08-13, 20:53
vad har du för mål med träningen?

skit i sånt snack om att man ska sitta o koncentrera sig på att känna muskeln när du kör se till att ha strikt form så kommer ju övningarna ta där dom ska ta



Där håller jag inte med dig.. jävlar så många nybörjade jag hjälp genom att säga "tänk på vart denna övningen ska ta... ta de lungt och känn efter och verkligen pressa med rätt del.." och vips säger dem..fan vad skönt det kändes..

Kan se strikt ut utan att personen i fråga tar i med den delen. En polare fick träningsverk i hela kroppen när vi körde latsdrag och ändå såg dem inte speciellt "fel" ut.

Annars skrev du mkt vettigt som trådskaparen bör ta åt sig.. :bow:

stybb
2004-08-13, 20:54
och absolut få bort min kagge som börjar komma hellre en 6pack en ett flak

Då är det förutom ett bra styrketräningsschema dags att verkligen bry sig om maten och ta några promenader. Det är svårt att träna bort magen om du inte lägger om kosten.

Äter du fel nu och börjar träna tror jag bara du kommer äta "mer" av den felaktiga maten.

newbie2004
2004-08-13, 20:59
också undrar om hur ja ska lägga upp? hur ska man äta? när ska man äta? vad skall man äta? pulver?

stybb
2004-08-13, 21:03
Grub postar snart ett klipp och klistra inlägg ska du se som svarar på alla frågor men tills dess så läs på Best-of delen av forumet.

Du kan även kolla på journalerna eller någons deff schema och så bara dubblar du maten där så får du säkerligen ett exemplariskt matschema..

Pulver = tillskott
Tillskott = i andra hand efter mat, förutom direkt (minuterna) efter träning om du frågar mig..