handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk i ryggen av bänkpress?


Grisen
2004-08-13, 19:05
Körde bröst och armar igår, och här sitter jag nu med en jäkla träningsvärk i ryggen!? Körde även väldigt djupa dips, är det där skon klämmer? Hur kan jag få träningsvärk i ryggen av att köra bröst? Värken sitter i övre ryggen, den känns mest om jag drar ihop skulderbladen. Är för övrigt mycket starkare i ryggen än i bröstövningar.

Tacksam för många kloka analyserande svar :)

emlo
2004-08-13, 19:51
Om du körde biceps kan ju ryggen ha kopplats. Speciellt om du gungade upp vikterna lite grann. Om du bara körde bröst och triceps låter det konstigare...

MasterChief
2004-08-13, 19:55
Nedre delen av trapzen arbetar hårt i dips eftersom de är skuldersänkande i sin funktion. När du sänker kroppen åker skulderbladen upp och det negativa arbetet blir tungt för denna del, därav träningsvärken.
(Får alltid träningsvärk av dips...)

nordland
2004-08-13, 21:22
har du kört bänken med brygg teknik så är det inte så konstigt att du har träningsvärk i ryggen. navänder man sig av brygga så aktiveras även latsen. Jag får det efter varje bänkpass...

Grisen
2004-08-14, 10:40
Gungar oftast inte när jag kör biceps, körde ganska lätt nu så det utesluter jag. Jag tror på Nordlands eller MasterCheif teori, speciellt eftersom jag aldrig kört dips förut.