handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen av marklyft?


Eva_E
2004-08-13, 17:06
Hej!

Jag har en kanske lite löjlig fråga: Är alltså en hyfsat stark tjej, och jag gillar att träna med fria vikter. Jag _vill_ verkligen ha med marklyft i mitt träningsprogram - det är ju en superbra basövning...
Men - jag får så rackarns ont i korsryggen när jag kör det! Alltså inte "ont" som i "musklerna har fått jobba hårt!", utan "ont" som i "ajajajaj - jag tror jag sträckt nåt!".

Tror det är nåt fel på min teknik... Kan nån av er kunniga här komma med lite bra tips på hur jag ska bära mig åt, så jag kan träna marklyft utan att få ont!

Tackar på förhand,

Eva

Shadow Warrior
2004-08-13, 17:09
Kör lätt och teknik inriktat ett par veckor/månader först.... jag fick också skit ont i ryggen det första gångerna jag körde övnignen... sen blev jag överansträngd i korsryggen när jag kom en bit över 100kg... bara för att jag inte lärt mej perfekt teknik....

Grahn
2004-08-13, 17:16
Tänker du på att aldrig krumma ryggen så bör du inte få ont.

Medusa
2004-08-13, 18:56
Samma sak för mig, jag kör inte marklyft längre.

Jag såg alltid till att inte krumma/böja ner ryggen men fick ändå ont.

Hardcore_pb
2004-08-13, 19:02
Defenitivt något fel med tekniken om ni får ont i ryggen av marklyft...

Ett tips som jag tycker fungerar ganska bra är att ett marklyft ska se ut som en knäböj bara att man har stången i händerna i stället för på ryggen alltså ner med rumpan och ha ryggen rak !

Men enklast är ju att fråga nån på gymmet som verkar ha bra teknik...

Men du medusa inte fan kan man bli nåt freak utan mark :thefinger

/Hardcore

stybb
2004-08-13, 20:50
Får inte ont precis men när man kört ett set marklyft så ska de ju kännas som om någon slagit en med en jätte slägga rakt i korsryggen :D

Den bästa hjälpen med marklyftsteknik, böj teknik osv tror jag inte du kan få genom forumet. OK.. du kan få tips men ska du sätta tekniken så ta med dig någon som kan det på gymmet och be han/hon kolla. Det är väldigt lätt att se fel på andra som e svåra att se själv.

Spiffy
2004-08-13, 21:31
Ta med en filmkamera och filma dig när du kör.
Får man ut massor av tycker jag.

King Grub
2004-08-14, 07:43
Jag har en nerv som alltid hamnar i kläm just i marklyft; enda övningen där detta händer faktiskt. Raka mark går finfint. Å andra sidan saknar jag den inte alltför mycket. Det är säkert en ypperligt övning för styrka, men jag fann den relativt onödig och undermålig som muskelbyggare.

Eva_E
2004-08-14, 14:40
Tack för svar!
Särskilt tack för tipset att försöka göra likadant som vid knäböj (som jag faktiskt är riktigt hyfsad på)! Har aldrig tänkt på det viset... Ska försöka hitta någon som kan kontrollera mig när jag kör också - blir dock inte så lätt, min sorts träning är ganska sällsynt bland damerna på mitt gym! Men skam den som ger sig...

Eva

stybb
2004-08-14, 14:44
Tack för svar!
Särskilt tack för tipset att försöka göra likadant som vid knäböj (som jag faktiskt är riktigt hyfsad på)! Har aldrig tänkt på det viset... Ska försöka hitta någon som kan kontrollera mig när jag kör också - blir dock inte så lätt, min sorts träning är ganska sällsynt bland damerna på mitt gym! Men skam den som ger sig...

Eva

men vafan... vadå bland damerna.. har ni dam tider eller är det inga killar där. Det spelar väl ingen roll om det är en kille eller tjej som kollar tekniken?

Langster
2004-08-14, 19:28
Tror faktiskt att det är vanligt att det känns lite i början, det är en stor belastning och man är ovan vid det. Men sen byggs musklerna upp i området och problemen försvinner.

Tänk på att hålla upp huvudet och dra tillbaka axlarna under hela rörelsen, det underlättar att hålla ryggen rak. En sak som många gör fel på är att de svankar för mycket på slutet av rörelsen, man ska trycka fram höften, inte magen.

z_bumbi
2004-08-15, 08:36
Se till att köra rejält med rullande ryggresningar och mage innan man börjar lägga på vikter i marken.
Och sen kolla tekniken och inte överdriva svanken som andra redan skrivit.

Allan
2004-08-15, 09:15
Tycker definitivt inte du ska lägga ner den övningen. Det är ju en av de få övningar som är direkt överförbar till verkliga livet med sitt rörelsemönster = en övning som det är riktigt, riktigt nyttigt att vara bra på.
Tekniken måste nötas in. Börja med lätta vikter och repetera rörelsen många repetitioner. Just marklyft är ju i sin överförda roll till verkliga livet ett moment som man kanske upprepar även när man är trött (typ när man lyfter flyttlådor, eller kör skottkärra eller liknande). Det är alltså viktigt att man kan behålla tekniken fast man börjar bli trött.
Och häng inte upp dig på att du är hyfsat stark - det har ingen relevans när det gäller att lära in teknik!

allan

Hardcore_pb
2004-08-15, 11:45
Tack för svar!
Särskilt tack för tipset att försöka göra likadant som vid knäböj (som jag faktiskt är riktigt hyfsad på)! Har aldrig tänkt på det viset... Ska försöka hitta någon som kan kontrollera mig när jag kör också - blir dock inte så lätt, min sorts träning är ganska sällsynt bland damerna på mitt gym! Men skam den som ger sig...

Eva

Ta å fråga nån kille då som ser ut att själv ha en bra teknik tror det är lättare att hitta än en tjej eftersom det är rätt få tjejer som kör mark...

Vikterna är inget att bry sig om i början betydligt bättre att du får in en bra teknik från början så skadar du dig inte när det börjar bli tungt !

/Hardcore

Numero1
2004-08-16, 12:23
Be en instruktör på ditt gym ta en titt och ge dig råd.
Titta i speglar på sidan om du kan och se till att hålla ryggen rak genom hela lyftet och tänk att du ska lyfta med benen och inte med ryggen...

Rusty
2004-08-17, 00:28
sen efter ett uppehåll med träningen på ca.2 veckors tid körde jag dumt nog för tungt med marklyft och fick då ont i ländryggen under träningen, sen efter det har jag haft problem med min ländrygg...det återkommer ibland och det är typ som en skum värk nere i ländryggen, räcker att jag bara böjer mig ner och ska ta upp något...det är jävligt irriterande för det var just i perioden man ökade som mest...vet inte om det är något med diskarna men tror att det är något med musklerna/fästena i ländryggen.
Så efter det har man lagt marklyften åt sidan :(

men som sagt man behöver inte köra dem, snackade med Graneheim (på hans Gasp tour han hade i Budo & Fitness butikerna) och han hade aldrig kört marklyft under hans karriär som byggare, så man kan klara sig bra utan med hyperextensions osv...

Numero1
2004-08-17, 12:11
Inga marklyft alls? Det var det värsta!
Stackars honom, mark som är så kul! :rolleyes:

z_bumbi
2004-08-17, 16:18
Steg 1
Prata med en massör, naprapat, kiropraktor som själv styrketränar seriöst på något sätt. Vid klartecken så gå till steg 2

Steg 2
Be någon kolla tekniken i marken och sluta vara så viktfixerad.

Steg 3
Kör marklyft.