handdator

Visa fullständig version : hjälp en nybörjare med proteinintag


physique
2004-08-13, 12:31
Hej jag har styrketränat i drygt 3 månader och har nu tänkt börja äta seriöst. Äter 5 mål utspridda över dagen och det känns rätt lagom (skulle vara jobbigt att klämma in ett till).

Nu till mina funderingar. Jag har läst att man bör äta ca 2-3 g protein/kg kroppsvikt. Så jag bör äta lite över 200g/dag men skall alla grammen komma från fullvärdigt protein eller kan det vara vilket protein som helst? Dvs räknas proteinerna från pasta, ris havregryn osv eller bara de från kyckling, kött, fisk och sådant?

Köpte just 2kg kycklingfilé det var 9 st bitar i och innehöll 18g protein/100g dvs 40 g/filébit. Skulle man tex käka kyckling m. ris hela dagen skulle det räcka med 4 bitar kyckling + ris och frukostgröten för det dagliga proteinintaget (förutsatt att man räknar proteinet i riset och havregrynen). Detta är inte direkt mycket mat anser jag så därför känns det lite missvisande när många alltid säger :eating: :eating: om det mesta (lite överdrivet kanske). Man behöver faktiskt inte äta särskilt mycket då egentligen ?

/mvh

ursäkta om det blev lite rörigt fråga gärna om det är något som är oklart

Sverker
2004-08-13, 12:47
Satsa på 200 g per dag. Räkna allt protein :nono:
Att äta mer än 250 g på en dag är att elda för kråkorna.
Det viktigaste för att bygga muskler är energi så ät fett och kolhydrat också !

Protein kompletterar varandra. Du äter väll inte pastan ensamt med ketschup ? Med kött eller ost/mjölk till så blir det komplett.

Du äter väll inte bara havregrynsgröt till frukost ? Med mjölk blir det också komplett ( okay ägg också så blir King Grub nöjd också ).

Bara kyckling och ris får du alla möjliga bristsjukdomar med tiden !

Mager kött, fet fisk, Keso/ost, bönor/ärter är bra alternativ till kycklingen.

physique
2004-08-13, 12:57
Wow snabbt och bra svar tackar!

Nä jag äter förstås inte bara havregryn, kyckling och ris det vara bara ett exempel ;)

Har en annan fråga med som jag kom på, förut åt jag bara 3 gånger om dagen men ungerfär lika mycket mat som nu (mycket större portioner) vad blir egentligen bättre av att man delar upp maten på fler tillfällen?

Tror jag läste att king grub sa att protein inte kan lagras i kroppen på samma sätt som kolhydrater, men finns det mer fördelar?

Kom på en till sak :D
sojamjöl innehåller 39g protein 28 g kolhydrat och 20 g fett/100 gram och kostar bara 30kr/kg. Är inte detta ett uberlivsmedel egentligen?

GhostRider
2004-08-13, 13:17
Kom på en till sak :D
sojamjöl innehåller 39g protein 28 g kolhydrat och 20 g fett/100 gram och kostar bara 30kr/kg. Är inte detta ett uberlivsmedel egentligen?

Jo det e det. Ta några rejäla skedar sojamjöl, 3 dl mjölk, några ägg och en eller två bananer så har du en proteindrink.

Big_Vik
2004-08-13, 13:23
Satsa på 200 g per dag. Räkna allt protein :nono:
Att äta mer än 250 g på en dag är att elda för kråkorna.


Sverker, tar det där hänsyn till hans vikt då? behöver ju mer ju större man är, jag själv väger runt 80 kg. hur mkt tycker du jag behöver? hade tänkt sikta på minst 240 gram då jag börjar den s.k. bulken i höst. och det tror jag att jag kan uppnå relativt lätt. bra eller anus? :D skulle det vara en onödigt stor mängd tycker du? hur högt ligger ni andra (posta gärna vikt med och kanske hur länge ni tränat)

Sverker
2004-08-13, 13:52
Jag antog, att physique vägde kring 80 kg och då blir 200 g lite över 2 g / kg kroppsvikt och 250 g blir 3 g / kg kroppsvikt. Vilket faktiskt är mycket !

Jag ligger på 220 - 250 g protein per dag, till 93 kg, 23 års träning ( spelar det någon roll ? ).

King Grub
2004-08-13, 14:13
Har en annan fråga med som jag kom på, förut åt jag bara 3 gånger om dagen men ungerfär lika mycket mat som nu (mycket större portioner) vad blir egentligen bättre av att man delar upp maten på fler tillfällen?

Tror jag läste att king grub sa att protein inte kan lagras i kroppen på samma sätt som kolhydrater, men finns det mer fördelar?

1. Muskler måste ha tillgång till aminosyror för att växa sig större och starkare.

2. Aminosyror finns i protein.

3. Protein kan inte lagras för framtida behov på samma sätt som kolhydrater och fett.

Slutsats: tillför du inte protein utspritt över dagen kan dina muskler inte växa sig större och starkare.

Fördel nog?

Big_Vik
2004-08-13, 14:16
Jag antog, att physique vägde kring 80 kg och då blir 200 g lite över 2 g / kg kroppsvikt och 250 g blir 3 g / kg kroppsvikt. Vilket faktiskt är mycket !

Jag ligger på 220 - 250 g protein per dag, till 93 kg, 23 års träning ( spelar det någon roll ? ).

okej. det lät ju bra. Då kanske jag inte behöver käka så mkt proteinpulver då? :) ang. träningstiden tänkte jag att en som väger 80 kg och tränat 10 år antagligen har en hel del mer muskler på kroppen jämfört med en som tränat i 1 år. det var iaf tanken från början, kanske skulle skrivit nåt annat? :confused:

får man fråga vad du baserar ditt protein-intag på? :)

Big_Vik
2004-08-13, 14:19
edit: dubbelpost

Big_Vik
2004-08-13, 14:20
Grub: nu då vi ändå börjar komma in på det här. Spelar det någon roll om man tar en protec som näst sista mål utan några kolhydrater eller fetter till? har alltid haft med lite av allt (prot,fett &kolhydr) i alla mål. Men tycker det är vädligt lätt att komma upp i ett högt kolhydratintag, det finns inga nackdelar med att basera ett mål endast på protein? Jag vet ju att du skrivit att fett och kolhydrater lagras, medan protein helst ska fyllas på med var 3-4 timme, och jag kanske har svaret där? :cool:

aliquis
2004-08-13, 14:44
Tar du ett mål med enbart protein missar du ju en del uppbyggande hormoner och kroppen riskerar ju att förbränna en större del aminosyror istället för annat. Är det ditt näst sista mål kan du ju kanske skippa kolhydraterna och satsa mer på fett, några nötter och ett äpple till kanske?

För att svara på physiques fråga, en klar nackdel med att äta sällan är att du får fler kcal/måltid vilket höjer blodsockret och insulinutsöndringen mer, en större andel omvandlas till kroppsfett och din fettförbränning hämmas. Om du äter oftare hålls den högre och du lagrar in en mindre andel som fett, du får även stabilare blodsockernivåer och slipper få en "botten" efteråt då du blir sugen på något igen.

King Grub
2004-08-13, 14:48
Grub: nu då vi ändå börjar komma in på det här. Spelar det någon roll om man tar en protec som näst sista mål utan några kolhydrater eller fetter till? har alltid haft med lite av allt (prot,fett &kolhydr) i alla mål. Men tycker det är vädligt lätt att komma upp i ett högt kolhydratintag, det finns inga nackdelar med att basera ett mål endast på protein? Jag vet ju att du skrivit att fett och kolhydrater lagras, medan protein helst ska fyllas på med var 3-4 timme, och jag kanske har svaret där? :cool:

Nackleden är att allt protein inte kommer att användas som protein utan tillgång till kolhydrat, utan även en del av proteinet kommer att oxideras till glukos. Inte allt, men en del. Kolhydrater är proteinbesparande. Dessutom, utan kolhydrater sjunker blodsockret, med utsöndring av muskelnedbrytande hormoner som följd. Du behöver ju inte använda några gigantiska mängder kolhydrater, så blir inte energimängden så stor.

Fett förlänger aminosyreutsöndringen och möjliggör upptag av de fettlösliga vitaminerna. Utan fett försämrar du dessutom utsöndringen av hormoner som är positiva för muskeltillväxt, samt försämrar fettförbränningen.

Big_Vik
2004-08-14, 18:57
Nackleden är att allt protein inte kommer att användas som protein utan tillgång till kolhydrat, utan även en del av proteinet kommer att oxideras till glukos. Inte allt, men en del. Kolhydrater är proteinbesparande. Dessutom, utan kolhydrater sjunker blodsockret, med utsöndring av muskelnedbrytande hormoner som följd. Du behöver ju inte använda några gigantiska mängder kolhydrater, så blir inte energimängden så stor.

Fett förlänger aminosyreutsöndringen och möjliggör upptag av de fettlösliga vitaminerna. Utan fett försämrar du dessutom utsöndringen av hormoner som är positiva för muskeltillväxt, samt försämrar fettförbränningen.

aha så det bästa är att ha med en frukt, typ ett äpple eller kanske päron då? optimalt! :D
men, fett får jag väl dosera efter behov, en msk. linfröolja om fettintaget varit lågt för dagen. Tycker bara det är så jävla lätt att få i sig för mkt fett, spec.mättat då man går i skolan och bor hemma, tur att morsan är någotsånär på näringslära steker i rapsolja o så. Detta iaf om man ska tro hälsovakten, men där har jag ju 400% kolesterol eter 3 ägg :laugh: :rolleyes:

King Grub
2004-08-14, 19:05
Kolesterol är inte samma sak som fett i maten.

Big_Vik
2004-08-14, 19:08
Kolesterol är inte samma sak som fett i maten.

det där var bara en jämförelse, och med den vill jag ha sagt att jag inte litar på hälsovakten :cool: fett är ju bra :) om fettet är bra gör det nog inget att man ligger högt i intag.
tack iaf för att du tog dej tid att svara på mina dumma frågor. tack