handdator

Visa fullständig version : aftonbladet om feta barn


aliquis
2004-08-13, 10:36
Ni har kanske redan läst eller länkat till den då den publicerades 27e juli.
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,510065,00.html

"Det första vi säger till barnen är att det inte är någon stor skillnad på dem och andra barn. Det som är annorlunda är att de kanske har gener som gör att de är särskilt sårbara för att bli feta. En del kan äta allt, men det kan inte de, och det får de leva med, säger Claude Marcus."

tss, bs, varför börja med att ljuga för barnen.

Grahn
2004-08-13, 10:41
Ser inte riktigt lögnen, en viss överdrift kanske men inte en ren lögn.

Yankeee
2004-08-13, 14:00
Det är maten de har ätit alt för lite aktivitet som har gjort dem feta, knappast genernas fel. Dumt att lura barnen att tro att de inte kan göra något sin situation.

Action
2004-08-13, 14:05
Det är maten de har ätit alt för lite aktivitet som har gjort dem feta, knappast genernas fel. Dumt att lura barnen att tro att de inte kan göra något sin situation.

Om det är det första de säger till dem så får barnen direkt en ursäkt som de kan använda sig av i framtiden.... Ja det var riktigt dåligt!!!

aliquis
2004-08-13, 14:22
Som sagt, en del kanske har lite mer tur och andra lite sämre, men som han killen som vägde över 1000 lbs som det skrevs om nyss och som skyllde på dåliga gener, jomentjena, hela hans släkt vägde nog 300kg... tror inte våra gener har blivit så jävla sämst de senaste 100 åren, tror bara folks liv har blivit rejält annorlunda.

Grahn
2004-08-13, 14:59
Som sagt, en del kanske har lite mer tur och andra lite sämre, men som han killen som vägde över 1000 lbs som det skrevs om nyss och som skyllde på dåliga gener, jomentjena, hela hans släkt vägde nog 300kg... tror inte våra gener har blivit så jävla sämst de senaste 100 åren, tror bara folks liv har blivit rejält annorlunda.

Mjo visst är det menlingslöst att skylla på dåliga gener, men att kalla det lögn är att ta i i överkant.
Men det stod ju tom att halvtons snubben hade taskiga thyroidnivåer vilket direkt påverkar förbränningen, sen om jag inte minns fel så är väl tex samoaner genetiskt betingade till övervikt tex.

Men det är ju meningslöst att sätta sig i soffan med ett kilo chips och sura över sina gener oavsett.

MyungChul
2004-08-13, 21:02
jag skyller på tvn och snabbmaten

Yankeee
2004-08-13, 21:19
jag skyller på tvn och snabbmaten

Helt fel. Det är ingen som tvingar dem att äta snabbmat och titta på tv.
Det är precis samma sak som att skylla på generna. Man lägger ansvaret på något annat än sig själv/föräldrarna. Folk måste förstå att det är DERAS fel att de är feta, alternativt föräldrarnas om det är barn. Resten är skitsnack.

Tolkia
2004-08-13, 21:49
Jag har en känsla av att vi - med god hjälp av sanningssökarnas älsklinsmedium Aftonbladet - läser Marcus som fan läser Bibeln. Jag kan naturligtvis inte veta vad Marcus och hans kollegor säger till de överviktiga barn de har i behandling, men jag har en aning svårt att tro att de skulle skylla hela barnens problem på genetiken - gjorde de det skulle de knappast hålla på med överviktsbehandling, eller (åtminstone känner jag inte till någon genterapi för övervikt, men jag kanske har missat något epokgörande?)? Att de barn som har sådana problem att de hamnar på överviktsenheten förmodligen tillhör de av oss som har lättare att lägga på sig än en del andra verkar i mina ögon inte så otroligt - just det fenomenet är ju uppe till diskussion här någon gång om sänder, och jag har ju svårt att tro att det bara skulle vara vissa BYGGARE som har lättare att lägga på sig än andra byggare ... Notera att detta inte är detsamma som att säga att en överviktig persons övervikt enbart beror på att han/honhar lätt att lägga på sig; man kan ju bevisligen inte lägga på sig något man inte äter.

Nå, för att komma till saken, så tror jag att det Marcus vill poängtera, både för barnen, deras föräldrar och oss fördomsfulla läsare UTAN en jätteövervikt är att barnen faktiskt inte ÄR annorlunda än andra barn mer än vad döva, närsynta, stökiga eller extremt fotbollstokiga barn är annorlunda. De är ÖVERVIKTIGA barn, inte exceptionellt korkade, mentalt förslappade, föraktliga eller motbjudande barn, och de är överviktiga BARN, inte dinosaurier, ufo:n, supertöntar eller tillåtna mobboffer. Och med tanke på hur samhället ser ut och vad både barn och vuxna säger till varandra och om varandra kan jag svårligen tänka mig att det kan påpekas alltför ofta.

stybb
2004-08-13, 23:06
jag skyller på tvn och snabbmaten

tvn och snabbmaten är en produkt av stressen som existerar i dagenssamhälle där föräldrar inte har tid att ägna sig åt sina barn och fritidsintressen längre..

folk måste lära sig att stressa ner.. oftast är det inga problem.. folk har inte så stressigt som man kan få för sig..

Instabil
2004-08-13, 23:19
Mmm, från början var det väl inte direkt dåliga gener att bli fet utan bra gener. Att lägga på sig så mycket extra fett reserv som möjligt var en förutsättning för överlevnad på ska vi säga stenåldern. När det fanns mat skulle det bulkas rejält både för att orka skaffa fram nästa måltid samt för att klara nästkommande svält period. Lite svårt att idag tänka sig att försämrad insulinkänslighet och bukfetma varit till någon fördel. Idag kommer ju inga svält perioder, iaf har inte jag upplevt någon, och således har egenskaper som hjälpt oss till överlevnad istället blivit en nackdel för vår hälsa iaf. då de kombineras med dagens överflöd av energirik mat och bekväma livsstil.

Kebab-Arne
2004-08-16, 10:04
Nå, för att komma till saken, så tror jag att det Marcus vill poängtera, både för barnen, deras föräldrar och oss fördomsfulla läsare UTAN en jätteövervikt är att barnen faktiskt inte ÄR annorlunda än andra barn mer än vad döva, närsynta, stökiga eller extremt fotbollstokiga barn är annorlunda. De är ÖVERVIKTIGA barn, inte exceptionellt korkade, mentalt förslappade, föraktliga eller motbjudande barn, och de är överviktiga BARN, inte dinosaurier, ufo:n, supertöntar eller tillåtna mobboffer. Och med tanke på hur samhället ser ut och vad både barn och vuxna säger till varandra och om varandra kan jag svårligen tänka mig att det kan påpekas alltför ofta.

Precis.

Förövrigt kan det aldrig vara ett barns fel att han är överviktig (om han nu inte har extremt dåliga gener, vilket inte många har), åtminstone till en viss ålder. Det är ju föräldrarna som ska se till att barnet äter bra och rör på sig, enda sättet det delvis kan vara barnets fel är om nu barnet hellre vill kolla TV än att leka med grannbarnen. Om ett barn kommer till skolsystern och har ett BMI på 40 så borde ju föräldrarna vara de som i första hand ska vara ansvariga.

Herkulez
2004-08-16, 10:11
jag skyller på tvn och snabbmatenjag skyller på föräldrarna

T-train
2004-08-18, 07:52
skyller på att ingen ställer krav på barnens mat. Man är ett ufo om man som förälder säger ifrån till de näringsfattiga men sockerrika mellanmålen inom barnomsorgen. Om man dessutom säger nej till saften, kexen och glassen så är man näst intill barnmisshandlare. För det är såååå elakt att förvägra sitt barn sötsaker. Varför är jag ensammen om att tycka att mitt barn ska inta högkvalitativ näring under dagarna? Jag tror de flesta föräldrar gör sitt bästa, men kost har de flesta ingen koll på. Fettma o diabetes typ 2 bara rasar ner i åldrarna. Det finns kostrekomendationer för barn, framtagna för att guida..men näst intill ingen följer dem. Det börjar redan med smakportionerna där BVC(barnavårscentralerna) rekomenderar barnmatsfabrikanternas produkter(ja, var får bvc sin vidareutbilning ifrån?? Jo, barnmatsföretagen) sockerrika (fullspäckade med snabba kolhydrater, välling innehåller ofta maltos tex) och konserverade..framför hemlagad färsk mat. Inte konstigt att det sedan fortsätter i samma anda. Lång utläggning, I know..men det här med barns hälsa ligger mig varmt om hjärtat..de ska trots allt ha sin kropp ett par år till...

Grahn
2004-08-18, 08:13
T-rain :thumbup: därför jag själv ogärna pekar finger enbart på föräldrarna även om i slutändan så har de ju ansvaret. Vårt samhälle i sig är en stark kraft att kämpa mot även för de upplysta och motiverade.

Yankeee
2004-08-18, 13:28
T-rain :thumbup: därför jag själv ogärna pekar finger enbart på föräldrarna även om i slutändan så har de ju ansvaret. Vårt samhälle i sig är en stark kraft att kämpa mot även för de upplysta och motiverade.

Skylla på samhället är alltid fel. Det är individen som gör fel.
Är man förälder har man ett ansvar, man ska ta reda på vad som är bäst för ens barn. Gör man inte det ska man inte ha barn.

Grahn
2004-08-18, 13:34
Skylla på samhället är alltid fel. Det är individen som gör fel.
Är man förälder har man ett ansvar, man ska ta reda på vad som är bäst för ens barn. Gör man inte det ska man inte ha barn.

Jasså?Du ställer inte lite krav på individen du.
Vi får nog vara överrens om att inte vara det för jag tycker du pratar strunt.

Yankeee
2004-08-18, 13:57
Jasså?Du ställer inte lite krav på individen du.
Vi får nog vara överrens om att inte vara det för jag tycker du pratar strunt.

Nä, det är samhället som handlar maten och ger den till ungen?

Om man ska få barn så har man en skyldighet att ta reda på vad som är bra och inte för barnet. Det är lika mycket misshandel att ge barn skitmat som att slå dem. Kul för barnet, som inte vet vad som är rätt och fel, att föräldrarna lägger grunden för att ett gäng spännande sjukdomar genom att ge barnet dålig mat.

T-train
2004-08-18, 14:31
har du provat att ställa krav på barnomsorgen? Jag har förmånen att kunna sätta mitt barn i en privat skola med sund kosthållning. Men ärligt, hur många har den möjligheten? Men visst jag håller med om att man som förälder kanske borde se över det där med kost osv, men man får nog acceptera att alla inte orkar o har tid...i den utsträckning det skulle behövas. Det krävs en hel del om en förälder ska vara pålsät inom alla områden. Inte många som skulle få barn om det var tvungna att läsa på allt gällande hälsa, faror, försäkringar etc.

Men visst har väl alla ett ansvar för vad som serveras i skolor o förskolor? Det skulle säkert gå fortare att förändra sittuationen om det var fler som ställde krav. Inte bara föräldrar. Då lyfts ju kostens betydelse upp till allmän diskussion...o det i sig skulle vara bra.

Grahn
2004-08-18, 15:30
Nä, det är samhället som handlar maten och ger den till ungen?

Om man ska få barn så har man en skyldighet att ta reda på vad som är bra och inte för barnet. Det är lika mycket misshandel att ge barn skitmat som att slå dem. Kul för barnet, som inte vet vad som är rätt och fel, att föräldrarna lägger grunden för att ett gäng spännande sjukdomar genom att ge barnet dålig mat.

Ja samhället tillhandahåller till stor del maten som barnet äter, påverkar barnet om vad det vill ha etc etc ingen familj är en ö.

Håller helt med dig att folk bör göra så, men de gör ju uppenbarligen inte det. Även de som gör det stöter tydligen på stora svårigheter om du läser denna tråden hittar du några.

---

T-train, mjo det behövs väl en förändring från toppen för från botten händer det sällan saker numera.

Yankeee
2004-08-18, 16:18
Ja samhället tillhandahåller till stor del maten som barnet äter, påverkar barnet om vad det vill ha etc etc ingen familj är en ö.

Håller helt med dig att folk bör göra så, men de gör ju uppenbarligen inte det. Även de som gör det stöter tydligen på stora svårigheter om du läser denna tråden hittar du några.


Visserligen, men jag tror knappast att någon unge blivit tjock pga maten de får dagis. Snarare är det godis och annat skräp de får hemma, samt för lite motion. Det är sådana saker som man har ansvar över som förälder.

Grahn
2004-08-18, 16:22
Visserligen, men jag tror knappast att någon unge blivit tjock pga maten de får dagis. Snarare är det godis och annat skräp de får hemma, samt för lite motion. Det är sådana saker som man har ansvar över som förälder.

Tja det ena skapar det andra, ungen vill ha det grannen får och lever de på godis så blir det ett jäkla liv om inte din unge får det. speciellt när barnmaten gör den till kolhydratjunkies tidigt.

Visst har du rätt på ett sätt men jag undrar hur konstruktivt det är att sitta och säga att föräldrar i allmänhet gör ett dåligt jobb. Märk väl att jag inte nödvändigtvis talar om Göran när jag säger samhället, jag menar allt alla influenser alla företag all reklam. allt som omger oss.
I slutändan måste någon organisation verka för att samhället ska producera en sådan miljö att barnen blir friskare.

Yankeee
2004-08-18, 16:36
Tja det ena skapar det andra, ungen vill ha det grannen får och lever de på godis så blir det ett jäkla liv om inte din unge får det. speciellt när barnmaten gör den till kolhydratjunkies tidigt.

Visst har du rätt på ett sätt men jag undrar hur konstruktivt det är att sitta och säga att föräldrar i allmänhet gör ett dåligt jobb. Märk väl att jag inte nödvändigtvis talar om Göran när jag säger samhället, jag menar allt alla influenser alla företag all reklam. allt som omger oss.
I slutändan måste någon organisation verka för att samhället ska producera en sådan miljö att barnen blir friskare.

Tror inte att du pratar om Göran heller :)

Om min unge tjatar om att sin kompis får de och de så skulle jag berätta precis vad som kommer hända om man äter godis varje dag. Sen tror (hoppas) jag att ungen förstår. Man måste informera barnen också, inte bara säga "nej, det är inte lördag idag"

Reklam är ett problem, ja. Men samma sak där, informera ungen om att det inte är bra att äta frosties, eller dricka läsk. Gör man det på rätt sätt så tror jag inte att det blir några problem.

Grahn
2004-08-18, 16:42
Tror inte att du pratar om Göran heller :)

Om min unge tjatar om att sin kompis får de och de så skulle jag berätta precis vad som kommer hända om man äter godis varje dag. Sen tror (hoppas) jag att ungen förstår. Man måste informera barnen också, inte bara säga "nej, det är inte lördag idag"

Reklam är ett problem, ja. Men samma sak där, informera ungen om att det inte är bra att äta frosties, eller dricka läsk. Gör man det på rätt sätt så tror jag inte att det blir några problem.

Tja det kanske funkar ibland, för rätt föräldrar och rätt unge. Själv ser jag nog heldre att vi skapar en miljö i samhället där det är enklare för föräldrar att leva upp till dessa ideal.
Jag tror min modell får större framgång, oavsett då behövs det en samhällsorganisation som överhuvudtaget verkar för att föräldrar ska få denna information( de flesta "VET" att barnmaten givetvis är sammansatt efter bästa förmåga för att ditt barn ska må bra tex).
Ser inte skillnaden mot att samhället har flera organisationer som verkar mot rökning, eller tycker du dessa är dåliga med?

Yankeee
2004-08-18, 16:49
Tja det kanske funkar ibland, för rätt föräldrar och rätt unge. Själv ser jag nog heldre att vi skapar en miljö i samhället där det är enklare för föräldrar att leva upp till dessa ideal.
Jag tror min modell får större framgång, oavsett då behövs det en samhällsorganisation som överhuvudtaget verkar för att föräldrar ska få denna information( de flesta "VET" att barnmaten givetvis är sammansatt efter bästa förmåga för att ditt barn ska må bra tex).
Ser inte skillnaden mot att samhället har flera organisationer som verkar mot rökning, eller tycker du dessa är dåliga med?


Självklart är det bra med organisationer mot rökning, fetma osv.
Men bara för att samhället inte "erbjuder" tillräckligt med information om kost för barn osv så betyder inte det att man kan struna i det för att senare skylla på samhället. Det är mest det jag stör mig på. Det är inte bara inom detta ämne som man ser detta.

Grahn
2004-08-18, 16:53
Självklart är det bra med organisationer mot rökning, fetma osv.
Men bara för att samhället inte "erbjuder" tillräckligt med information om kost för barn osv så betyder inte det att man kan struna i det för att senare skylla på samhället. Det är mest det jag stör mig på. Det är inte bara inom detta ämne som man ser detta.

Nej jag vet att du ogillar det ;) jag ser det inte riktigt på samma sätt.
Jag tänker orsak och verkan, det är inte min tanke att man ska luta sig tillbaka i fotöljen och vänta tills samhället kommer och räddar situationen.

Sol T Balls
2004-08-18, 16:56
Nej jag vet att du ogillar det ;) jag ser det inte riktigt på samma sätt.
Jag tänker orsak och verkan, det är inte min tanke att man ska luta sig tillbaka i fotöljen och vänta tills samhället kommer och räddar situationen.


Ja men fram till dess så är det väl upp till föräldrarna att se till att ge den informationen till barnen. Föräldrar har alltid största ansvaret över att deras barn ska få rätt uppfostran och rätt syn på saker och ting

Grahn
2004-08-18, 16:58
Javisst, men vad åstakommer det att sitta och konstatera det? Du mår lite bättre och kan med rätten på din sida peka finger på de "dåliga" föräldrarna?

T-train
2004-08-19, 07:58
Visserligen, men jag tror knappast att någon unge blivit tjock pga maten de får dagis. Snarare är det godis och annat skräp de får hemma, samt för lite motion. Det är sådana saker som man har ansvar över som förälder.


Varför tror du inte det? Barnen äter 80% av sin näring på förskolan i många fall. Nyponsoppa, krämer, oboy, kex, skorpor o saft är bara några exempel på vanliga mellanmål som intas inom barnomsorgen. Vad är det om inte godis? Sedan sylt o socker på gröt o pannkakor som ges helt i onödan. Det lämnar inte mycket utrymme för föräldrarna att slarva själva med maten. Dessutom sätter det lite normen för vad barnen vänjer sig vid o skapar en ökad efterfrågan efter sött. Börjar du aldrig ge sötat så skapas heller inte behovet på samma sätt. Det räcker gott med det socker som finns naturligt i födan. Det andra kan man hålla till fest, precis som med alla andra "njutningsmedel"...Som jag skrev i mitt ursprungsinlägg så grundläggs de här matvanorna redan på BVC (Barnavårdscentralen) när sötade konserver rekomenderas framför färsk frukt o hemlagat. Inte konstigt att det blir galet även fortsättningsvis.

cez
2004-08-19, 14:58
Känner Claude Marcus :) Han tränar pojkar-92 i basket i Centrals basketklubb i stockholm sådeså!:D Men jag vet att det finns sanning i det han säger eftersom jag t ex varit måttligt överviktig hela mitt liv utan att äta mer eller sämre än andra, så en viss sanning finns det. Men när man blir äldre kan man ta tag i det och börja träna äta nyttigare osv :)

Yankeee
2004-08-19, 15:08
Varför tror du inte det? Barnen äter 80% av sin näring på förskolan i många fall. Nyponsoppa, krämer, oboy, kex, skorpor o saft är bara några exempel på vanliga mellanmål som intas inom barnomsorgen. Vad är det om inte godis? Sedan sylt o socker på gröt o pannkakor som ges helt i onödan. Det lämnar inte mycket utrymme för föräldrarna att slarva själva med maten. Dessutom sätter det lite normen för vad barnen vänjer sig vid o skapar en ökad efterfrågan efter sött. Börjar du aldrig ge sötat så skapas heller inte behovet på samma sätt. Det räcker gott med det socker som finns naturligt i födan. Det andra kan man hålla till fest, precis som med alla andra "njutningsmedel"...Som jag skrev i mitt ursprungsinlägg så grundläggs de här matvanorna redan på BVC (Barnavårdscentralen) när sötade konserver rekomenderas framför färsk frukt o hemlagat. Inte konstigt att det blir galet även fortsättningsvis.

Ev frukost, lunch och ev mellanmål äter barnen inte hemma. Lunchen består oftast av bra mat. Det ska vara frukosten som barnen kanske äter där och mellanmålet som ofta är frukt som gör att barnen får sötsug? Hur ofta får de pannkakor? Hur ofta får de mat de kan dra på socker på? Tror du inte att de får pannkakor hemma? Tror du inte att de dricker oboy hemma? Tror du inte att de har ketchup på maten hemma? Om föräldrarna informerar barnet så ordentligt, och ger barnet rätt mat hemma och ser till att de motionerar så tror jag knappast att det blir några problem. Jag fick och saft, kex, hade socker på allt osv osv under min tid på dagis, fritids och i skolan. MEN min mamma har alltid lagat bra mat till mig och jag har idrottat hela mitt liv, och jag har aldrig haft några som helst problem med övervikt, inte min bror heller kan jag tillägga.

T-train
2004-08-19, 15:24
Ev frukost, lunch och ev mellanmål äter barnen inte hemma. Lunchen består oftast av bra mat. Det ska vara frukosten som barnen kanske äter där och mellanmålet som ofta är frukt som gör att barnen får sötsug? Hur ofta får de pannkakor? Hur ofta får de mat de kan dra på socker på? Tror du inte att de får pannkakor hemma? Tror du inte att de dricker oboy hemma? Tror du inte att de har ketchup på maten hemma? Om föräldrarna informerar barnet så ordentligt, och ger barnet rätt mat hemma och ser till att de motionerar så tror jag knappast att det blir några problem. Jag fick och saft, kex, hade socker på allt osv osv under min tid på dagis, fritids och i skolan. MEN min mamma har alltid lagat bra mat till mig och jag har idrottat hela mitt liv, och jag har aldrig haft några som helst problem med övervikt, inte min bror heller kan jag tillägga.

Frukt? De får en halv frukt på de flesta ställen inom den komunala barnomsorgen. Mer finns det inte pengar till tydligen. Däremot serveras det mycket saft o olika soppor. Äter de frukost på dagis består den allt som oftast av sötad yogurt, gröt med sylt eller socker på. Små barn ska inte ens äta raffinerat socker. De behöver högkvalitativ näring, inte bara tomma kalorier. Jag anser att föräldrarna bär det största ansvaret, men även alla andra som accepterar att barnen serveras halvfabrikat (mycket makaroner o korv) o mycket sötat istället för hemlagat, grönsaker o färsk frukt. Men tydligen kan man spara på barnens bekostnad..o ändå skylla allt på föräldrarna. Att man inte blir överviktig är ingen garanti att kroppen inte tar skada av alla snabba kolhydrater. En anledning till att diabetes typ 2 krypit ner i åldrarna är det höga intaget av bla raffinerat socker som bla medför ökad tillväxt, tidigare pubertet o i värsta fall diabetes typ 2. Visst är största andelen av de som får sjukdommen inaktiva o överviktiga, men det är inte hela sanningen. Nu spann jag vidare, ber om ursäkt. Men jag tror inte att det bara finns en sanning till att barnen blir överviktiga utan att det är ett ansvar som vi alla bör ta liten del i så länge vi inte kan vara med våra barn 24 timmar om dygnet. De är endast då man kan ta 100% ansvar för sitt barns hälsa. Eller om man som jag har råd med ett privat alternativ som efterlever mina önskemål gällande mitt barns kost.

Mvh: T-train

Yankeee
2004-08-19, 15:37
Frukt? De får en halv frukt på de flesta ställen inom den komunala barnomsorgen. Mer finns det inte pengar till tydligen. Däremot serveras det mycket saft o olika soppor. Äter de frukost på dagis består den allt som oftast av sötad yogurt, gröt med sylt eller socker på. Små barn ska inte ens äta raffinerat socker. De behöver högkvalitativ näring, inte bara tomma kalorier. Jag anser att föräldrarna bär det största ansvaret, men även alla andra som accepterar att barnen serveras halvfabrikat (mycket makaroner o korv) o mycket sötat istället för hemlagat, grönsaker o färsk frukt. Men tydligen kan man spara på barnens bekostnad..o ändå skylla allt på föräldrarna. Att man inte blir överviktig är ingen garanti att kroppen inte tar skada av alla snabba kolhydrater. En anledning till att diabetes typ 2 krypit ner i åldrarna är det höga intaget av bla raffinerat socker som bla medför ökad tillväxt, tidigare pubertet o i värsta fall diabetes typ 2. Visst är största andelen av de som får sjukdommen inaktiva o överviktiga, men det är inte hela sanningen. Nu spann jag vidare, ber om ursäkt. Men jag tror inte att det bara finns en sanning till att barnen blir överviktiga utan att det är ett ansvar som vi alla bör ta liten del i så länge vi inte kan vara med våra barn 24 timmar om dygnet. De är endast då man kan ta 100% ansvar för sitt barns hälsa. Eller om man som jag har råd med ett privat alternativ som efterlever mina önskemål gällande mitt barns kost.

Mvh: T-train

Du har helt rätt i att man tar i skada av snabba kolhydrater även om man inte är överviktig. Kommer inte ihåg vem som skrev "bara för att man ser bra ut på utsidan så behöver man inte se bra ut på insidan". Det är något jag går efter väldigt ofta. Tänkte inte på det i detta fall. Om man motionerar ofta så blir ju insidan mycket bättre än om man inte gör det, dock tar det inte bort alla effekter av snabba kolhydrater. Självklart kan man inte vara med barnet dygnet runt, men jag tror fortfarande på information. Man måste få barnet att bli intresserad av kosten. Dock kan det nog lätt leda till ätstörningar. Svårt val faktiskt. Jag tror ändå att motion och information är den bästa lösning om man inte har råd / möjlighet att påverka barnens skolgång.

Förstår inte egentligen, det är inte dyrare att ge barnen bra mat, de visar t.ex i "super size me" en skola som bara ger barnen bra mat, riktigt bra mat. Det kostar lika mycket som andra skolor som anlitar företag t.ex sodexho som ger barnen pommes, cola och chokladkakor. Kanske är det lathet? Okunskap, vilket jag tvivlar på. Konspirationsteori på g? ;) Det roliga är att skolan som ger barnen massor med grönsaker ska vara en skola för barn med problem, störiga, "aktiva", bråkiga. Men sen de började med bra mat så har i princip alla problem försvunnit. Sidospår ;) Se filmen om du inte har gjort det.

WHITEFOLKS
2004-08-19, 15:40
helt jätte OT: supersize me är riktigt jättesensationalistisk i allmänhet så jag skulle ta allt i den med en jättenypa salt, otroligt mycket som är "fel" i den. även om det i stort sett stämmer att bra mat inte är dyrare.

Yankeee
2004-08-19, 15:46
helt jätte OT: supersize me är riktigt jättesensationalistisk i allmänhet så jag skulle ta allt i den med en jättenypa salt, otroligt mycket som är "fel" i den. även om det i stort sett stämmer att bra mat inte är dyrare.

Får jag fråga vad som är fel?
Självklart tror jag att mycket är överdrivet, som alla amerikanska "avslöjande" filmer. Tycker att den förmedlar ett bra budskap.
Du kan skicka pm så slipper vi spamma sönder tråden ;)

WHITEFOLKS
2004-08-19, 16:18
hela hans lilla "experiment" är ju hyfsad snedvridet. han äter ju dubbelt så många kcal som han "behöver" i en dag, tacka fan att han går upp i vikt. Han fick ju tydligen även i sig ett lb socker om dagen, det pekar på att han antagligen åt 3-4 milkshakes och 3-4 andra desserter/dag, inte direkt förvånande om kroppen mår skit då.

Grahn
2004-08-19, 16:21
Whitef....filmens trovärdighet är inte ämnet för tråden så starta en ny om detta om du vill debattera det, tack.

mvh
Grahn

Yankeee
2004-08-19, 16:23
hela hans lilla "experiment" är ju hyfsad snedvridet. han äter ju dubbelt så många kcal som han "behöver" i en dag, tacka fan att han går upp i vikt. Han fick ju tydligen även i sig ett lb socker om dagen, det pekar på att han antagligen åt 3-4 milkshakes och 3-4 andra desserter/dag, inte direkt förvånande om kroppen mår skit då.

Men han säger ju precis det i slutet. Att det är överdrivet och att det inte är någon som äter så. Han ville visa vad som hände om man bara åt på mcd. Han åt av alla som fanns på menyn. Hur kan det vara snedvridet?

WHITEFOLKS
2004-08-19, 16:27
som grahn säger, om du vill diskutera/veta mer om mina åsikter om den filmen så kan du ju pma mig eller starta en ny tråd.

ontopic: håller med båda sidor egentligen. grahn har ju rätt med att det måste till mera övergripande lösningar, folk lyssnar ju tyvärr helst på aftonbladet/whatever annan allmän källa, de letar ju inte upp och bearbetar information själva, de tar det som de blir serverade oavsett om det är sant eller falskt.. visst kan man säga att folk borde ta ansvar själva, men de gör ju inte det och därför måste man ta tag i det hela åt de. Helt klart en sak som det är "värt" att investera i om det leder till allmänt bättre folkhälsa.