handdator

Visa fullständig version : Frågor om min träning.


Exekile
2004-08-13, 02:14
Hejsan allihopa,

Ny här på forumet och ganska ny inom träning, har inte orkat med
sånt innan och har inte brytt mig. Men nu på den sista tiden (senaste två veckorna) börjat försöka träna så mycket som möjligt (I hemmet med hantlar)
men har ändå lite frågor.

1. Hur ska man lägga upp schemat? ska man ta olika muskelgrupper som ändå är 'hör ihop' med varandra på olika dagar? (T.ex att jag kör biceps en dag, o sen nästa dag tar jag triceps och låter biceps vila) eller ska jag ta båda på samma dag och sen inte träna alls på nästa dagen? vilket är mest effektivast?

2. Jag har rökt i kanske två år, och vill få tillbaks min kondition nu när jag har slutat, men hur? Är HIIT ett bra val? Jag har funderat på att försöka, men jag tror inte jag kommer palla det alls med min dåliga kondition, ska jag försöka börja lite lätt med jogga eller sådannt för att få upp min kondition lite så jag kan börja med HIIT lätt och säkert, eller börja med HIIT och göra så lite som jag klarar?

3. Jag har börjat sätta upp ett schema, men vet inte om det är bra. hjälp gärna till med hur jag ska bygga upp det. Jag har även inte så många övningar med men det är för att jag inte vet vad jag mer behöver träna. Jag vill träna för att se och må bra ut, och för att jag funderar på att börja med boxning så då kan det vara en bra grund. GE JÄTTE GÄRNA förslag på mer muskelgrupper/övningar som jag kan lägga till i schemat, och ge gärna en förklaring på övningen. Här är mitt schema:

Måndag: Stretcha. Biceps, Mage, Quadriceps. Stretcha.

Tisdag: Stretcha. Triceps, Chest, Kondition. Stretcha.

Onsdag: Stretcha. Biceps, Mage, Quadriceps. Stretcha.

Torsdag: Stretcha. Chest, Triceps, Kondition. Stretcha.

Fredag: Stretcha. Biceps, Mage, Quadriceps. Stretcha.

Lördag: Stretcha. Triceps, Chest, Kondition. Stretcha.

Söndag: Kondition

Har inga mer frågor just nu, uppskattar svar :)

MVH,
Niklas

grt
2004-08-13, 06:10
måndag: bröst + axlar + triceps

onsdag: rygg + biceps + underarmar

fredag: ben + vader + mage

armarna är små muskelgrupper och skall inte tränas så mycket.
dvs kör ben/rygg/bröst i första hand.

Exekile
2004-08-13, 11:49
Hejsan,

Tack för svaret, uppskattar det :)
Fler som har lust att kommentera?

Hare bra,
Niklas

aliquis
2004-08-13, 12:10
Nej, du behöver inte träna hela armen tillsammans, vad gäller "hör ihop" så brukar man snarare säga att exempelvis rygg o biceps samt bröst o triceps hör ihop, eftersom du använder biceps när du "drar" saker (och böjer armen) med ryggen, och triceps när du pressar ifrån saker med bröstet (och sträcker armen).

Sedan är quadriceps muskulaturen på framsidan av låret, så i ditt schema saknas rygg och baksida lår.. och vader, och axlar.

För axlar kan du köra hantelpressar (sitt och pressa uppåt) samt olika varianter av sidolyft (lyft hanteln nerifrån och till axelhöjd med rak arm). För bröst olika pressövningar och flyes (armar utsträckta åt sidorna, för ihop dem i mitten över bröstet). Rygg kan du köra diverse roddliknande övningar för. Biceps vanlig curl, triceps sittandes med hanteln i en arm uppsträckt över huvudet, sänk hanteln neråt "mot ryggen" och sträck igen. Framsida lår går väl både böj (eventuellt) och utfall, baksida kan du ju köra stela marklyft för men med hantlar istället. Går säkerligen att hitta på en hel drös andra övningar, vill minnas att det finns en bok med enbart massa hantelövningar.

Vad gäller kondition tycker jag du skall gå ut så hårt du klarar, att du har rökt och eventuellt inte har lika bra kondition som andra spelar ju ingen roll, det är ju inte hur hårt du prssar dig jämfört med dem, det är ju hur hårt du pressar dig jämfört med dig själv. Och du får nog bättre kondition av hiit också ja.

grt
2004-08-13, 14:17
träna inte muskelgrupperna 3 ggr i veckan.
kör du dem hårt räcker 1 gång, men vissa kör 2ggr i veckan.

titta på z_bumbis nybörjar program i best of forumet.

kör det just nu och det funkar bra.