handdator

Visa fullständig version : Kondition och fettförbränning


mallex
2004-08-12, 15:27
Tjenare finns det någon som vet nån bra konditions/fettbrännings övning där man inte behöver använda benen?
Jag har ett handikap så jag kan inte använda mitt högra ben och det är lite svårt att träna kondition och hitta någon bra övning som bränner fett.
Det enda jag kör nu inom kondition är roddmaskin men det blir ganska sned belastning när jag bara använder ett ben så jag försöker att hålla mig borta från den så mycket som möjligt.
Någon som har ett förslag eller två?

Numero1
2004-08-12, 15:30
Sittande cykel, där du cyklar med armarna.
Sittande paddelmaskin där du padlar som i en kajak.

två förslag...

mallex
2004-08-12, 16:08
Ok nice har inte haft tillgång till det på mitt gamla gym men ska börja på träna nu i umeå så jag hoppas dom har lite mer urval av saker.
Tack för tipsen. :thumbup:

emlo
2004-08-12, 16:09
Simning kan kanske fungera? Bra fettförbränning är det i allafall.

z_bumbi
2004-08-12, 18:59
Låna en tävlingsrullstol kanske?
Jag ska någon gång testa och se hur snabbt jag krockar med en vägg i en sådan, styra kan jag nog bara drömma om.. :D

King Grub
2004-08-12, 19:07
Simning, som sagt!

Jag kom för en timme sedan hem från mitt första motionssimpass på 20 år! 90 minuter i relativt högt tempo. Förvisso kan ju jag använda benen också, men en så här angenäm utmattning i hela kroppen har jag inte känt på länge. Roligt var det också.

MasterChief
2004-08-12, 19:35
Simning, som sagt!

Jag kom för en timme sedan hem från mitt första motionssimpass på 20 år! 90 minuter i relativt högt tempo. Förvisso kan ju jag använda benen också, men en så här angenäm utmattning i hela kroppen har jag inte känt på länge. Roligt var det också.

Du läste samtidigt antar jag?! :D ;) ...
Det tycker jag är tråkigast med låånga simpass...Till slut blir det lite trist att bara se ofokuserat vatten. Men för mallex är det givetvis ett bra alternativ.

Diana
2004-08-12, 19:40
de jobbigaste e ju att väjja för alla pensionärer som ockyperar bassängen
24-7, men dom ska ju oxå få simma, man får väl hitta sej nån egen lugn o fin sjö nånstans,iaf simmning e e underbar motionsform i denna sommarhetta!

King Grub
2004-08-12, 19:42
Du läste samtidigt antar jag?! :D ;) ...
Det tycker jag är tråkigast med låånga simpass...Till slut blir det lite trist att bara se ofokuserat vatten. Men för mallex är det givetvis ett bra alternativ.

Det gick bara två minuter, sedan började trycksvärtan rinna. :booty:

Nej, men simklubben var där och tränade samtidigt, i andra halvan av bassängen, och det var rätt roligt att imponeras över deras fart.

mallex
2004-08-17, 16:11
Jo men ni inser inte simning utan att använda benen det är slitsamt och tråkigt men det är ett bra förslag... Måste ta tag i det där och hitta nått ställe att simma på som ligger hyfsat nära där jag bor.

King Grub
2004-08-17, 16:13
Jo men ni inser inte simning utan att använda benen det är slitsamt och tråkigt men det är ett bra förslag...

Någon form av flytetyg kan man säkert använda för benen så det inte blir så väldigt kämpigt för överkroppen, utan man orkar hålla på ett tag.

Löjtnant Blank
2004-08-17, 19:35
Simning, som sagt!

Jag kom för en timme sedan hem från mitt första motionssimpass på 20 år! 90 minuter i relativt högt tempo. Förvisso kan ju jag använda benen också, men en så här angenäm utmattning i hela kroppen har jag inte känt på länge. Roligt var det också.
90 minuter?! Jag är död efter 20 minuter i högt tempo. Du måste ha haft en makalös pump i bröstet när du klev upp...

z_bumbi
2004-08-17, 19:49
Jo men ni inser inte simning utan att använda benen det är slitsamt och tråkigt men det är ett bra förslag... Måste ta tag i det där och hitta nått ställe att simma på som ligger hyfsat nära där jag bor.

Vattenaerobics är också en variant som borde funka, man har en flytväst på sig och sen vet jag inte så mycket mer faktiskt. :)

King Grub
2004-08-17, 19:50
Jag har aldrig upplevt den minsta pump någonstans av att simma. :confused:

Däremot fick jag en våldsam ömhet och träningsvärk i nacken av att hålla huvudet ovan ytan.

Yankeee
2004-08-17, 19:51
Jag har aldrig upplevt den minsta pump någonstans av att simma. :confused:

Däremot fick jag en våldsam ömhet och träningsvärk i nacken av att hålla huvudet ovan ytan.

Det är därför man har simglasögon ;) :thefinger

King Grub
2004-08-17, 19:52
Det är därför man har simglasögon ;) :thefinger

Kan man andas under vattnet med dem?

Yankeee
2004-08-17, 19:54
Kan man andas under vattnet med dem?

Nä, men då kan man ha huvudet under vattnet och vrida upp det när man ska andas. Kan man iof göra utan glasögon också, men men.