handdator

Visa fullständig version : använder ni låsen? (i böj och mark m.m.)


Big_Vik
2004-08-12, 13:28
Själv använder jag aldrig låsen, men har funderat på att börja göra i marklyft och kanske böj. vad skulle hända om man lyfter för tungt/fel, lite (eller kanske mkt då) snett utan låsen. kan diskarna eller någon annan del av ryggen ta skada? vore inget vidare att paja ryggen för resten av livet. :( va tror ni? är det bäst med låsen i tung stångrodd, mark och böj eller kan man fortsätta köra tungt utan?

King Grub
2004-08-12, 13:37
Jag använder dem personligen inte.

Men föreställ dig om du skulle råka vingla till, trampa snett, eller liknande, så en viktskivorna faller av på ena sidan. Snärten som blir åt andra hållet är inte att leka med för ryggen.

Yankeee
2004-08-12, 13:43
Aldrig lås. Om jag någongång använder lås så är det i marken, använder de som väger 2,5kg istället för vingliga / skramliga vikter.

JJ
2004-08-12, 13:47
Jag kör med lås på de 3 övningarna. Varför inte? Tar inte direkt någon tid att sätta på dem.

Langster
2004-08-12, 13:49
Jag använder sånna fjäderlås till nästan alla övningar med skivstång, det är jäkligt irriterande om en repetition blir lite sned och resten av setet blir förstört pga att vikterna ligger snett.

Johan O
2004-08-12, 13:50
Safety first. Lås på!

randig
2004-08-12, 14:00
kör alltid med lås förutom på läta upvärmnings set

TheSQUAT
2004-08-12, 14:17
Använder numer alltid lås när jag kör böj. Hände för 5-6 år sedan en liten "incident" *host*...när jag körde ett tungt set böj. Jag hade 190 kg på stången när yttersta kakan hade gungat ut en bit och flög i golvet. Den följdes raskt av övriga viktkakor på den sidan pga obalansen. Sen kom en efterföljande grym rekyl åt andra hållet. Du kan ju tänka dig braket och oljudet som blir när ogummerade vikter flyger i golvet. Jag klarade mig utan att skada mig alltför mkt. Fick bara en rejäl sträckning. Sen får jag än i dag utstå vissa gliringar för den gamla incidenten. :D Fast det bjuder jag på.

Mart|n
2004-08-12, 14:32
Använder nästan alltid lås! Bäst så!

Numero1
2004-08-12, 14:38
Håller med, lås på....

Munter
2004-08-12, 14:44
Jag kör alltid med lås då vikterna blir tunga... kör med sådana fjäderlås om du tycker det är jobbigt att ta av/på vanliga lås.

Mextreme
2004-08-12, 14:45
Klovar alltid med lås utom när jag tvingas köra bänk själv utan powerrack typ hemma i källaren.
Fastnar man kan man luta stången så att vikterna rasar av.

Ante24
2004-08-12, 15:40
Knäböj: Lås vid tyngre vikter.
Bänk: Inte lås för att kunna tippa av om pass saknas
Mark: Inte lås.

:bpump: :eating: :kickass:

randig
2004-08-12, 15:58
en ful grej en gång på den tiden man träna på enjoy var att det var 2st gamla gubbar som körde bänk i smithen på 40kg o dom var absolut tvunga att ha gymets ända klämmor :smash:

emlo
2004-08-12, 16:14
Jag använder lås när jag kör utfall eftersom det är väldigt lätt hänt att det blir lite vingel.

FinnPower
2004-08-12, 16:17
Jag kör aldrig med lås i mark. I bänken blir det bara på de tyngsta vikterna under de passen som jag använder bänkskjorta. I böjen kör jag alltid med låsen förutom vid de två-tre första uppvärmningsseten. :bpump:

Popeye
2004-08-12, 16:20
Alltid klovar

Doctor Snuggles
2004-08-12, 16:44
en ful grej en gång på den tiden man träna på enjoy var att det var 2st gamla gubbar som körde bänk i smithen på 40kg o dom var absolut tvunga att ha gymets ända klämmor :smash:

Haha... världsklass :thumbup:
Behövs ju verkligen i smithen!

Johan1986
2004-08-12, 17:48
Alltid klovar när det är mark, böj, militärpress, och frivändningar.

internethjälten
2004-08-13, 07:33
Jag använder dem personligen inte.

Men föreställ dig om du skulle råka vingla till, trampa snett, eller liknande, så en viktskivorna faller av på ena sidan. Snärten som blir åt andra hållet är inte att leka med för ryggen.

Hahaha, neee - man får väl hoppas på att du 'personligen' inte annvänder dem för de skulle väl bli rätt ostiga då :P

Själv annvänder jag alltid lås (klovar eller fjädrar) när jag kör med skivstång då vissa järnvikter är smala så de lätt 'glider av' om man lyfter lite snett...

Såg även att ngn skrev här i tråden att det bara fanns ett par fjädrar på det gymmet och de i smithen annvände dem... kan bara säga att ett par fjädrar kostar bara 190kr och jag har alltid ett par i tränignsväskan fall i fall att det inte finns ngr på gymmet... nitade fast en liten plåtbit med mitt namn på så gymägaren inte ska säga ngt =)

Medusa
2004-08-13, 07:36
Jag kör alltid med lås, varför inte?

ivandrago
2004-08-13, 08:59
Använder bara lås i lite mer ostadiga övningar, typ tricepspress runt huvudet.

På vårt gym hade vi brist på fjäderlås förr i tiden, vilket gav upphov till att man kollade snett på folk som använde dessa lås i t.ex. bänkpress när de behövdes mer till andra övningar..

Whey
2004-08-13, 12:30
Alltid lås i övningar där stången är över kroppen. Ofta även i andra...

Hardcore_pb
2004-08-13, 17:08
ja vad får man ut av att inte använda lås vid tex mark?
Bättre det än att få rätta till vikterna efter några reps...

/Hardcore

Jense
2004-08-13, 17:18
Jag använder sånna fjäderlås till nästan alla övningar med skivstång, det är jäkligt irriterande om en repetition blir lite sned och resten av setet blir förstört pga att vikterna ligger snett.


ja precis, det sabbar hela fokoseringen på passet och man kan lika gärna gå hem

toppe
2004-08-13, 17:30
en nybörjare på vårat gym skulle köra 40kg snebänk, jag och Rossi stod brevid och pratade, sen märkte jag att han inte orkade lyfta vikten utan han va tvungen att lägga ner stången på bröstet och rulla ner den :D, aja till saken iaf, när han sen skulle lyfta av stången tappade han den lite och Rossi fick en 10kg's vikt på foten :) (inte direkt på foten men den studsade på foten)... när vi nu talar om lås :)

Jense
2004-08-13, 17:31
en nybörjare på vårat gym skulle köra 40kg snebänk, jag och Rossi stod brevid och pratade, sen märkte jag att han inte orkade lyfta vikten utan han va tvungen att lägga ner stången på bröstet och rulla ner den :D, aja till saken iaf, när han sen skulle lyfta av stången tappade han den lite och Rossi fick en 10kg's vikt på foten :) (inte direkt på foten men den studsade på foten)... när vi nu talar om lås :)


vad gjorde rossi? kastade han pasta på honom o skrek VAFA NAPOLI

toppe
2004-08-13, 17:32
vad gjorde rossi? kastade han pasta på honom o skrek VAFA NAPOLI
nej, han sade "använd lås nästa gång" lite kaxigt :D

Hardcore_pb
2004-08-13, 17:49
en nybörjare på vårat gym skulle köra 40kg snebänk, jag och Rossi stod brevid och pratade, sen märkte jag att han inte orkade lyfta vikten utan han va tvungen att lägga ner stången på bröstet och rulla ner den :D, aja till saken iaf, när han sen skulle lyfta av stången tappade han den lite och Rossi fick en 10kg's vikt på foten :) (inte direkt på foten men den studsade på foten)... när vi nu talar om lås :)

Varför hjälpte ni inte till att lyfta upp vikten ? om ni ändå stod bredvid ?

Man ska vara snäll mot dom som precis börjat för alla har vi varit där !

/Hardcore

TCOG
2004-08-13, 17:59
en nybörjare på vårat gym skulle köra 40kg snebänk, jag och Rossi stod brevid och pratade, sen märkte jag att han inte orkade lyfta vikten utan han va tvungen att lägga ner stången på bröstet och rulla ner den :D, aja till saken iaf, när han sen skulle lyfta av stången tappade han den lite och Rossi fick en 10kg's vikt på foten :) (inte direkt på foten men den studsade på foten)... när vi nu talar om lås :)

:laugh: :laugh:

Styrkebyggare
2004-08-13, 18:03
Knäböj: Lås vid tyngre vikter.
Bänk: Inte lås för att kunna tippa av om pass saknas
Mark: Inte lås.

:bpump: :eating: :kickass:


Samma här. Brukar emellertid slänga på fjäderlåsen när man kör mark som tyngst, eftersom det brukar bli så fullt (finns nästan bara gummivikter) att småskrotet längst ut lätt ramlar av annars.

Langster
2004-08-14, 21:23
Ni som inte använder lås vid marklyft... Varför inte?