handdator

Visa fullständig version : 9-10 dagars split prio på armar!


Fugitive
2004-08-12, 12:59
Jag har tidigare läst på zones sida att det bästa han gjort var att följa i andrullas spår och dela upp träningen på 9-10 dagar istället för en vecka..
Jag pm:ade då han men fick inget svar, så nu tänkte jag be om hjälp här!!

Om det finns någon kunnig med ork att göra det vill säga.
Till det väsentliga: Jag önskar ett schema som är likt ett "vanligt" med 3 set 3 övningar 8-10 reps på armar. 4 övn 3 set bröst. 4 dito på axlar. 5 på ben inklusive vader. 5 på rygg. och ca 3 övn på magen!

Jag vill dessutom ha en prioritering på armarna då de släpar duktigt..

Hoppas jag inte skrev för konstigt och ni förstår! tack på förhand. :bpump:

aliquis
2004-08-12, 14:42
En sak jag funderar på är om det verkligen är armarna som släpar på oss som anser oss ha små, eller om det är så att de andra bara är jävligt disco ;D

Fugitive
2004-08-12, 14:53
En sak jag funderar på är om det verkligen är armarna som släpar på oss som anser oss ha små, eller om det är så att de andra bara är jävligt disco ;D



:D

Numero1
2004-08-12, 14:58
Många är disco och saknar ben...
Bänkar du lika mycket som du gör i knäböj skulle jag börja fundera....
(Vissa har ju iofs grymma förutsättningar för bänk ;) )

Fugitive
2004-08-12, 18:05
Ingen som vet?

Nån som har nån ide på vart jag kan vända mig då?

z_bumbi
2004-08-12, 19:09
Lägg upp ditt schema som du kör idag så är det lättare att anpassa det till ditt "nya" upplägg, troligvis är det bara att lägga till några vilodagar extra samt en extra armdag någonstans eller så sprider man ut de befintliga dagarna på flera dagar.

Förövrigt vet jag inte om det är någon större mening med att prioritera armarna under någon längre tid då de redan får duktig med stryk i andra övningar men det skadar kanske inte att testa.

Medusa
2004-08-12, 19:19
Förövrigt vet jag inte om det är någon större mening med att prioritera armarna under någon längre tid då de redan får duktig med stryk i andra övningar men det skadar kanske inte att testa.

Det kan vara det som är problemet, de kanske tar väldigt mycket stryk vid ex ryggövningar där ryggen ändå failar först, vilket resulterar i en trött bicepsmuskel som inte orkar ge 100% i sitt eget arbetset och därmed blir tillväxten sämre.

Fugitive
2004-08-12, 20:18
Måndag: bröst, mage
Tisdag: rygg,biceps
Torsdag: ben
Fredag: axlar triceps

Så ser mitt vanligaste schema ut! :bpump:

Slartibartfast
2004-08-17, 14:36
Har också funderat på att börja träna samma muskel var nionde-tionde dag istället för en gång i veckan. Berätta hur det går sen.

z_bumbi
2004-08-17, 16:04
Måndag: bröst, mage
Tisdag: rygg,biceps
Torsdag: ben
Fredag: axlar triceps

Så ser mitt vanligaste schema ut! :bpump:

Jag skulle börja med att testa lite omförflyttningar t ex som nedan.

Bröst, biceps (Biceps efter rygg gör att den är lite trött när man väl kommer till bicepsträningen.

Ben (lår, vader)

Axlar triceps

Rygg, mage

och/eller att börja köra varannan dag till att börja med.

Att köra varannan dag gör att du alltid får vila innan och efter passet så kroppen hinner förbereda sig och så får du en extra dag att vila upp musklerna på jämfört med hur du kör nu.
Vill du sen testa att köra niodagars vila så tar du bara en extra vilodag eller så delar du upp det ytterligare då, jag har suttit och snurrat runt med ett niodagarsupplägg men har inte kommit fram till något som jag tycker verkar så vettigt då det beror så mycket på hur man delar upp det i övrigt och hur man får träningsvärk mm.