handdator

Visa fullständig version : Rillz utveckling o framsteg behöver kritik


Rillz
2004-08-11, 23:06
Tja.
Jag slängde ihop en sida med bilder på mig. Jag är 24 år har tränat i typ 3 år nu. (igentligen ännu längre, men då bara "haffsades det" :em:

är 170cm och vägde 72 nydeffad för runt 2 månader sedan.

Det jag är ute efter är både possitiv och negativ kritik.
Jag vet en del som släpar efter, men vet ej vad som skall göras åt det.
gärna förslag.

Det är en himla massa bilder, så istället för att lägga allt här, så gjorde jag en egen sida. http://rillz.dynu.com/files/kollo/
OBS det krävs ett login för att komma dit.
user:Rillz
pass:kollo

Lägg märke till det stora R-et i Rillz
OBSEVERA att det är många och stora bilder, så jag tror inte ens att det är lönt för de stackare som enbart sitter på ett vanligt 56k-modem :notme:

mvh Rillz :bpump:

hultman
2004-08-11, 23:13
hm, inte direkt något som släpar, allt är i begynnelsestadiet

mitt största råd till dig är att se över din träning, på tre år ska det hända mycket, antingen så är inte dina mål speciellt höga och din disciplin inte den bästa

skulle vara roligt att höra mål, lyftarstats och hur du själv tycker att du utvecklats, svårt att ge tips annars

Rillz
2004-08-11, 23:30
ok.
tack för snabbt svar.
mina mål är att få en sjysst o snygg typ fitness-kropp, med betydligt mer massa än jag nu har.

Diciplinen det senaste 1,5 året har varit stenhård. Och då menar jag STENHÅRD. inte en utebliven träning pga slapphet osv.

har något kommit ivägen för måndagsträningen, så har jag kört den på tisdagen osv.

förmodligen är det ju så att jag gör ngt fel.

kosten har jag bra koll på nu. så den skall inte hindra mig längre. men träningshemat bör kanske ändras.

lite lyftarstats:
bänkpress: 1:a på 105 kör 6:a på 90 3 set
marklyft: ej provat att maxa, men kör 6:a på 105
chins: 15st utan extra vikt på första settet.
bicepscurl med z-stång brukar jag köra 6x3 på 30 plus stången (vet ej vad en z-stång väger)
axlar maxar jag inte, då jag är rädd att skada dem. men sittande hantelpress kör jag 6:or med 22:orna.

Hur ser jag på min egen utveckling?
jag har blivit så satans mycket starkare än när jag började.
jag började med 35 kilo på stången i bänk tex. och var tunn som en pinne.
efter nått år eller 2 så vart jag mycket starkare o det börjar synas på kroppen.
tittar jag på bilderna överst på min sida och jämför med de sista, så tycker jag att det ser mycket bättre ut på de senaste, mer massa. mindre fett,. och starkare.

problemet är min träning/vila tror jag

nu har jag kört följande ganska länge:

mån: bröst o triceps

ons biceps o rygg

fre ben axlar

mage stoppar jag in ca 2 gånger i veckan där det passar, men jag hoppas INTE över det.

grejjer är att tex biceps knappt känns ett skit dagen efter, och 2-3 dagar senare känns det absolut som att de skulle vara redo igen, men då är det 3 ytterligare dagar tills de skall piskas. känns som att de borde köras 2 gånger i veckan???

jag vet att träningsverk inte är ett kvitto på ett bra pass. men jag får träningsvärk i ALLT annat än biceps (ryggen enbart efter ett bra pass)

hoppas jag klarnat upp bilden lite


mvh Rillz

ölobrännvin
2004-08-12, 04:52
du kanske skall höja reps och sänka vikterna ett tag...och köra fler set på biceps.

Shadow Warrior
2004-08-12, 05:30
Dina biceps släpar inte.... vad du däremot behöver är tung rygg och benträning....

Pdaddy
2004-08-12, 07:19
Stora fina bilder :D

Det du skulle jobba på är nog Ryggen och benen, vettifaan va du gör när du gör dubbelbicce. Du liksom drar ihopp dig å klämmer upp axlarna så huvut ser ut att va nere i bröstkorgen :D .. Men men, öva på poser åsså..

M

mrdj
2004-08-12, 07:27
Ser bra ut. Själv tycker jag du såg mer deffad ut på dom sista bilderna när du ökat intaget som du säger. Annars såg axlar, armar bra ut. Kanske lite mer bringa? Och sen ben då som du nämt själv. Bra jobbat iaf. :hbang:

Keep it up! :thumbup:

Rillz
2004-08-12, 08:06
Tjena
Jag tackar så mycket för allas åsikter. :bow:
Blir till att testa lite av era tips.


Bara att fortsätta kämpa på. :kickass:

mvh Rillz :bpump:

Pingu
2004-08-12, 08:33
Kör hårt och gillar starkt din rövsvett :booty:

mrdj
2004-08-12, 08:44
btw. Du har inte testat kört nån Pyramid träning? Kanske skulle funka om du la in det lite då och då för din del.

Du va ju stark i benk som det verkade :thumbup:

Sparrisen
2004-08-12, 08:55
var du hård vid en vikt av 72kg? Det låter lite väl tungt tycker jag.

stybb
2004-08-12, 10:23
var du hård vid en vikt av 72kg? Det låter lite väl tungt tycker jag.

jao..det e mkt vid 170cm

Rillz
2004-08-12, 11:17
Tjena

kanske något under 72 när jag var som hårdast. de sista bilderna väger jag 72 iaf, men då hade jag iofs ökat käket ett tag...

hehe, utan den rövsvetten har man inte kämpat tillräckligt hårt :hbang:

Mvh Rillz

Fugitive
2004-08-12, 11:39
Ser bra ut tycker jag, lite mer peak som sagt på biccan skulle sitta fint, benen vet du om.

Bredden på ryggen tycker jag du borde piska hårdare, så upp å kör lite chins med dej!

ivandrago
2004-08-12, 11:47
Bra bilder!!

Axlarna är riktigt bra! Det som absolut släpar är ryggen. Dags att börja kötta den ordentligt för att få fram mer v-form och tjocklek. En 6a på 105 i mark är inte speciellt starkt om du tar en 6a på 90 i bänk. Dessutom skulle jag börja satsa på hantelpress i större utsträckning än bänk för att få mer massa på bröstet. Gissar att dina axlar jobbar ganska mycket i bänkpressen.

Tycker du har fått bra framsteg om man jämför första med sista bilderna - bara att fortsätta, men som sagt, kämpa mer med ryggen! :thumbup:

hultman
2004-08-12, 12:33
kan du berätta ditt kostschema också?

många säger såhär; 'jag har grym koll på maten, käkar som fan 3 måltider per dag'

3 måltider per dag räcker inte om man vill växa

det behövs mellan 5 och 7 måltider per dag, dock så ska man inte äta mer fett än vanligtvis

hultman
2004-08-12, 12:34
låter faktiskt inte speciellt mycket med 3 pass per vecka heller, mest fitnessträning, inte speciellt mycket byggande

Papivcrille
2004-08-12, 13:12
Måste lära dig posera.... :thefinger

Pez
2004-08-12, 13:18
låter faktiskt inte speciellt mycket med 3 pass per vecka heller, mest fitnessträning, inte speciellt mycket byggande
Hultman - kvantitet är inte allt.. mer är inte alltid bättre. Klassisk nybörjarmiss.

hultman
2004-08-12, 13:33
Hultman - kvantitet är inte allt.. mer är inte alltid bättre. Klassisk nybörjarmiss.

har jag heller inte sagt, men du kan medge att man inte blir större av att träna 3 gånger i veckan och 2 muskelgrupper varje gång

mest för att bibehålla muskler

Yankeee
2004-08-12, 13:54
har jag heller inte sagt, men du kan medge att man inte blir större av att träna 3 gånger i veckan och 2 muskelgrupper varje gång

mest för att bibehålla muskler

Skojar du eller? Så jag har tränat helt i onödan de 3 senaste veckorna?
Det jag har ökat från att bytt från 6 dagar i veckan till 3 har jag bara drömt?

hultman
2004-08-12, 14:17
med tanke på att det tar ungefär 6 veckor innan nya muskler tillkommer så tror jag inte att du märkt något efter 3, eller?

Pez
2004-08-12, 14:32
har jag heller inte sagt, men du kan medge att man inte blir större av att träna 3 gånger i veckan och 2 muskelgrupper varje gång

mest för att bibehålla muskler

Pishposh.. har du läst det nånstans eller?
Mängden träning man effektivt bygger muskelmassa på varierar rent generellt från person till person, var i din träningskarriär du befinner dig samt i vilken del av en träningscykel man befinner sig (det som populärt brukar kallas variation :D ).

Ingenting är hugget i sten, framförallt inte träningsprinciper. DET min gode Hultman, lär sig dom flesta tränande - och ju förr man får in det i skallen dess bättre. ;)

stybb
2004-08-12, 14:48
Man tränar som fan i 6 veckor.. sen pang kommer de muskler som fan.. sen måste man träna i 6 veckor till för att få nästa omgång :D :hbang:

Yankeee
2004-08-12, 15:27
med tanke på att det tar ungefär 6 veckor innan nya muskler tillkommer så tror jag inte att du märkt något efter 3, eller?

Nä, det är sant. Konstigt att jag lyckas lyfta mer vikt även fast inget har hänt.
Fast å andra sidan, du som är 17 år har väl en gedigen träningsbakgrund och flerårig utbildning bakom dig.

hultman
2004-08-12, 20:13
Nä, det är sant. Konstigt att jag lyckas lyfta mer vikt även fast inget har hänt.
Fast å andra sidan, du som är 17 år har väl en gedigen träningsbakgrund och flerårig utbildning bakom dig.


enbart grejjer som min gymnastiklärare sagt och som vi haft prov på i gymnastik A

hon sa någonting om att man anpassar sig till övningen och därmed lyfter mer

du kan väl själv förstå att musklerna inte växer över en dag?

hultman
2004-08-12, 20:17
men visst, håna du mina blott 17 år och min skolgång på naturvetenskapliga programmet


varifrån har du själv fått din fakta ifrån?

Yankeee
2004-08-12, 20:23
enbart grejjer som min gymnastiklärare sagt och som vi haft prov på i gymnastik A

hon sa någonting om att man anpassar sig till övningen och därmed lyfter mer

du kan väl själv förstå att musklerna inte växer över en dag?

Jag har inte sagt att man får muskler på en dag. Det var du som sa att det inte gick att öka på 3 pass i veckan. Jag säger att man visst kan öka på 3 pass i veckan.

hultman
2004-08-12, 20:24
klart man kan, går dock knappast lika fort som om man tränar oftare och en muskelgrupp åt gången, förutsatt att man äter rätt och sover bra

eller?

Yankeee
2004-08-12, 20:27
klart man kan, går dock knappast lika fort som om man tränar oftare och en muskelgrupp åt gången, förutsatt att man äter rätt och sover bra

eller?

Det är olika från person till person.

aliquis
2004-08-12, 20:31
med tanke på att det tar ungefär 6 veckor innan nya muskler tillkommer så tror jag inte att du märkt något efter 3, eller?
errr... ok? Varför ploppar de upp först efter 6 veckor? :D

aliquis
2004-08-12, 20:34
enbart grejjer som min gymnastiklärare sagt och som vi haft prov på i gymnastik A
hon sa någonting om att man anpassar sig till övningen och därmed lyfter mer
du kan väl själv förstå att musklerna inte växer över en dag?
Ja, klart man får bättre teknik också, men styrkan ökar ju med massan.
Och det senare säger ju bara EMOT dig själv, ja, man växer varje dag, med lite tur, alltså kan man ha ökat efter 2 dagar, en vecka, eller 3... Däremot kanske man inte SER så stor skillnad efter 3 veckor då det är så kort tid, men det är ju inte magiskt o dyker upp mycket mer efter 6...

aliquis
2004-08-12, 20:35
men visst, håna du mina blott 17 år och min skolgång på naturvetenskapliga programmet
varifrån har du själv fått din fakta ifrån?
stjärna hånar stjärna

Förövrigt har väl rätt många gymnasielinjer gymnastik A, alla eller dylikt antar jag? För det andra skulle det inte förvåna mig om mycket av det som sägs skulle vara fel, och för det tredje går det framåt med forskning och förståelse... och för det fjärde, framförallt, vet nog personer som själva har tränat mycket mer om det än någon som har läst 5 sidor ur en bok...

hultman
2004-08-12, 21:05
jao, men de som tränat har inte läst fysiologi och biologi :)

Pez
2004-08-12, 21:20
jao, men de som tränat har inte läst fysiologi och biologi :)
Den fysiologi och biologi du läst som 17-åring, studerandes på Naturvetenskapligt program på gymnasienivå är knapphändig om ens överhuvudtaget tillämpbar på anaerobisk träning med vikter.
Det är få idrottslärare som har "alla bitar på plats" när det kommer till styrketräning i syfte att bygga muskelmassa effektivt, tyvärr.

Vill inte att det här ska låta fel.. men det där om "Gymnastik A" var ett skämt, eller hur?

Rillz
2004-08-12, 21:39
Tjena

Kul med så många svar.
jag är tacksam för allas åsikter.

Någon undrade hur mitt kostschema ser ut.
jag skall försöka förklara en vanlig dag.

06:00 uppgång och frukost
1 port fiberhavregrynsgröt
25 g solrosfrön (för omättat fett)
3 minimjölk
30 gr protec
lite loppfrön i gröten
1 banan
2 st omega-3 kaplsar och en multivitamin-tablett

09:00
3st skivor Finax Familjegrova fullkorn (osötat fullkornsbröd)
1 burk makrill i tomatsås (120 gr)
1 äpple eller päron eller en nektarin eller liknande
i tallrik fil


12:00
ca 250 gr råris eller fullkornspasta
ca 250 gr kycklingfilé eller tonfisk, nöttkött eller torskfilé
lite olivojla eller en näve sötmandel ifall ovan kött inte är nötkött elelr annat fetare kött
grönsaker
mjölk

15:00 banan och glas mjölk

16:15
1 port vanlig havregrynsgröt
3 dl minimjölk
20 gr protec
20 gr sötmandel

träning 17:30 till 18:45 ca


19:00
direkt när jag kommer hem så tar jag i mig 70 gr dextropur och 30 gr protec
i 3 dl minimjölk (jag vet att mjölken här inte är optimal pga den saktar ner upptaget av protecet, men men)

dusch. sen matlagning o käka, så ungefär kl 19:45

19:45
samma som kl 12-middagen
runt 250 gr fullkornspasta eller råris
lite olivolja
och ca 250 gr kött, som nötkött, tonfisk, kycklingfile eller makrill, lax etc


21:30
tex 250 gr lättkesella med solrosfrön i och lite funlight för smaken.

jag snittar 3000kcal till 3500kcal ungefär
under sista perioden av min deff låg jag på 1900kcal
alltid läggdags 22:00 till 22:30 (gäller vardagar då jag ej har semester)

några synpunkter på käket?
som jag fattat det så äter jag bra iaf :eating:
mvh Rillz

kelk
2004-08-12, 21:50
klart man kan, går dock knappast lika fort som om man tränar oftare och en muskelgrupp åt gången, förutsatt att man äter rätt och sover bra

eller?
Visst kan man träna mer än 3-4 gånger per vecka men även fast man spelar sina kort rätt så är det en relativt stor risk till överträning. Jag själv kör 3-4 gånger per vecka och har fått utormordentligt fina resultat.

Men kör du ditt race så kör han sitt, förstår dock inte riktigt vad det har med saken att göra att du läser natur på gymnasiet. Det programet har även jag avslutat med bravur men inte fan blev jag större pga skolgången.

Rillz! Panga på mer massa nu! Ser redan bra ut!

Staffo
2004-08-13, 06:43
direkt när jag kommer hem så tar jag i mig 70 gr dextropur och 30 gr protec
i 3 dl minimjölk (jag vet att mjölken här inte är optimal pga den saktar ner upptaget av protecet, men men)


Protec är så långt ifrån optimalt att ta efter träningen som det kan bli.
Vassle, vassle, vassle...

Rillz
2004-08-13, 09:08
Ok, då blir det till att byta ut eftertränings-drinken mot ett rent vassleprotein. :eating:

mvh Rillz

Langster
2004-08-13, 11:25
Vill inte att det här ska låta fel.. men det där om "Gymnastik A" var ett skämt, eller hur?Jag skrattade iaf. :D

hultman
2004-08-13, 11:25
Visst kan man träna mer än 3-4 gånger per vecka men även fast man spelar sina kort rätt så är det en relativt stor risk till överträning. Jag själv kör 3-4 gånger per vecka och har fått utormordentligt fina resultat.

Men kör du ditt race så kör han sitt, förstår dock inte riktigt vad det har med saken att göra att du läser natur på gymnasiet. Det programet har även jag avslutat med bravur men inte fan blev jag större pga skolgången.

Rillz! Panga på mer massa nu! Ser redan bra ut!

hur kan man bli övertränad om man tränar olika muskelgrupper hela tiden?

hultman
2004-08-13, 11:28
Vill inte att det här ska låta fel.. men det där om "Gymnastik A" var ett skämt, eller hur?

hehe, nja.. snarare ville jag berätta att vår lärare predikat ruskigt mycket om hur man inte får ge upp om man inte sett resultat innan 6 veckor då musklerna kommer, visserligen så snackade jag med farsan som är mer insatt inom det där och han sa att hon bara snackade en massa skit, men men

dessutom stod det en massa om det i våra läroböcker om kroppen och vad som händer vid styrketräning

men jag antar att du kan mer eftersom du skrotar allt det jag säger så jag får väl helt enkelt lita mer på dig än mina läroböcker

Löjtnant Blank
2004-08-13, 11:29
Ser fint ut. Du verkar seriös, men inte fanatisk. Jag önskar dig lycka till.

kelk
2004-08-13, 11:44
hur kan man bli övertränad om man tränar olika muskelgrupper hela tiden?
Oj oj vad jag hatar sidoknapparna på musen som bläddrar fram och tillbaks ibland, blir till att skriva om inlägget då.

Återhämtningstiden är högst individuellt och när man är så pass ung som du är så är vilan nästan det viktigaste när det gäller träning.

Men om du nu bestämt hävdar att du tränar 6 dagar i veckan utan att bli övertränad(utan prepp) :thumbup: så skulle jag gärna se att du delar med dig av ditt upplägg och träningsfilosofi.

Om du inte har tänkt på det så involverar axel/bröst-träning triceps i allra högsta grad och även biceps blir till viss del inkopplad i ryggträningen.

HULTMAN: JAG FÖRESLÅR ATT DU SVARAR I PM SÅ ATT VI INTE HIJACKAR TRÅDEN MER :sleep: :sleep: