handdator

Visa fullständig version : Omöjligt att förlora fett och samtidigt få emr muskler?


alle
2004-08-11, 15:50
Varför säger många att det är omöjligt att gå ner i vikt samtidigt som man bygger muskler? Jag skulle bara vilja ha en förklaring på varför för jag ser inte varför det inte skulle funka.

AndersHermansson
2004-08-11, 15:57
Försök besvara varför det SKULLE fungera.

alle
2004-08-11, 16:00
Försök besvara varför det SKULLE fungera.
Låt oss säga att person A förbränner 3000 kcal om dagen eftersom han motionerar och tränar mycket, sen kan vi säga att han käkar 2800 kcal om dagen. Han äter ca 150 g protein varje dag samt snabba kolhydrater efter träning.

Skulle inte den personen kunna få mer muskler och samtidigt gå ner i vikt?

Popeye
2004-08-11, 16:05
teoretiskt möjligt men praktiskt väldigt svårt.

Eken
2004-08-11, 16:08
Ok först vill jag bara säga att jag inte är alltför insatt i det här vill bara framföra mina tankar det kan vara helt fel vad vet jag...

Genom att köra lågintensiv träning bränner man mestadels fett, right? För att öka i muskelmassa krävs ett överskott på energi alltså måste man äta mer än man förbrukar. Men om energin vid lågintensiv träning mestadels tas från lagrat fett borde man kunna äta lite mer utan att behöva bekymmra sig för att lägga på sig extra fett då den energin går åt för att öka i muskelmassa. Hm hoppas ni fattar nåt, det kanske blev lite flummigt ;)

alle
2004-08-11, 16:15
Ok först vill jag bara säga att jag inte är alltför insatt i det här vill bara framföra mina tankar det kan vara helt fel vad vet jag...

Genom att köra lågintensiv träning bränner man mestadels fett, right? För att öka i muskelmassa krävs ett överskott på energi alltså måste man äta mer än man förbrukar. Men om energin vid lågintensiv träning mestadels tas från lagrat fett borde man kunna äta lite mer utan att behöva bekymmra sig för att lägga på sig extra fett då den energin går åt för att öka i muskelmassa. Hm hoppas ni fattar nåt, det kanske blev lite flummigt ;)
Precis så jag tänkte men ahde lite svårt att förklara det :p

tokke
2004-08-11, 16:27
Det är väl inte omöjligt med lite effe, koffein, morgonpromenader och som ni säger STENKOLL på kosten..vad, när och hur mycket man äter! Men vill man se lite resultat är den snabbaste vägen för vanligt folk att att bulka eller deffa. Man MÅSTE ju inte göra det krångligt för sig

King Grub
2004-08-11, 16:32
Det är inte omöjligt. Men det går inte bara att äta mindre än man gör av med och träna hårt och tro att det skall ske. Det gäller att ha minutiös och absolut koll på grammängder, fördelning av näringsämnen, tajmning av intaget av allt, och 100% koll på hormontoppningen vid rätt tillfällen, kombinerat med styrketräning och cardio, båda utförda med maximal effektivitet medan man samtidigt undviker överträning.

Och trots allt besvär får man sämre resultat än om man hade gjort det ena först och det andra sedan.

Rataxes
2004-08-11, 16:39
Däremot är det väl fullt möjligt och inom rimlighetens gränser att bygga muskler utan att lägga på sig fett, så att man slipper situationer där man vill göra både och samtidigt?

Fugitive
2004-08-11, 17:19
Däremot är det väl fullt möjligt och inom rimlighetens gränser att bygga muskler utan att lägga på sig fett, så att man slipper situationer där man vill göra både och samtidigt?


De är det ja skall försöka med nu, men då jag inte är så himla sugen på att räkna allt å tajma allt så ska jag känna mej för å titta på midjemåttet så det står still och på armen att den växer, om de inte blir så så är det nåt fel!

Så förslagsvis så "deffar" man ner sig till en rimlig fett mängd på kroppen och sedna utan att "bulka" på sig en massa onödigt fett kan man hålla en balans. Det tycker iaf jag låter som den ultimata lösningen plus att man då slipper att slita med deffen osv.. :sleep:

King Grub
2004-08-11, 17:23
Att "bulka" i traditionell mening är bara en ursäkt för att äta mer än man behöver, och en dålig sådan dessutom, eftersom det inte alls förbättrar muskelbyggandet - snarare tvärtom.

Fugitive
2004-08-11, 17:30
Att "bulka" i traditionell mening är bara en ursäkt för att äta mer än man behöver, och en dålig sådan dessutom, eftersom det inte alls förbättrar muskelbyggandet - snarare tvärtom.


Det förstod jag inte förns vic1981 sa att han tyckte det var löjligt med bulk, han menade på att man bara käkar lite mer å går upp nåt kilo. Var väl nåt år sedan, innan dess hade jag glad å belåten bulkat gärnet med bra resultat men mkt var ju fett som jag fått deffa bort. Man får gärna den bilden av dessa forum att "de e bra att bulka, då blir man stor".

Tycker nästan att de borde finnas en artikel om det i best of så att fler nybörjare inte missförstår! :angel:

Trytter
2004-08-11, 17:36
Det är inte omöjligt. Men det går inte bara att äta mindre än man gör av med och träna hårt och tro att det skall ske. Det gäller att ha minutiös och absolut koll på grammängder, fördelning av näringsämnen, tajmning av intaget av allt, och 100% koll på hormontoppningen vid rätt tillfällen, kombinerat med styrketräning och cardio, båda utförda med maximal effektivitet medan man samtidigt undviker överträning.

Och trots allt besvär får man sämre resultat än om man hade gjort det ena först och det andra sedan.

Du har inga sidor var man kan få ett hum om näringsfördelningen, timingen och det du nämner för att uppnå muskeltillväxt samtidigt som fettminskning?
Inte för att jag egentligen tänkt försöka mig på det.
Men det hade varit intressant läsning tror jag.

King Grub
2004-08-11, 17:42
Du har inga sidor var man kan få ett hum om näringsfördelningen, timingen och det du nämner för att uppnå muskeltillväxt samtidigt som fettminskning?
Inte för att jag egentligen tänkt försöka mig på det.
Men det hade varit intressant läsning tror jag.

Nej, den kunskapen får man läsa sig till i böcker om näringslära och applicera den på träning. Advanced Nutrition and Human Metabolism av James Groff kan rekommenderas till att börja med.

Trytter
2004-08-11, 17:44
Nej, den kunskapen får man läsa sig till i böcker om näringslära och applicera den på träning. Advanced Nutrition and Human Metabolism av James Groff kan rekommenderas till att börja med.

Blir en trask till bibblan imorgon då.
Om inte det är en bok som nästan är omöjlig att få tag i a´ InsulinIndex listan..

JAM
2004-08-11, 17:58
Det förstod jag inte förns vic1981 sa att han tyckte det var löjligt med bulk, han menade på att man bara käkar lite mer å går upp nåt kilo. Var väl nåt år sedan, innan dess hade jag glad å belåten bulkat gärnet med bra resultat men mkt var ju fett som jag fått deffa bort. Man får gärna den bilden av dessa forum att "de e bra att bulka, då blir man stor".

Tycker nästan att de borde finnas en artikel om det i best of så att fler nybörjare inte missförstår! :angel:Jag måste säga att jag håller med till fullo! Det är ju inte bättre att äta 500 kcal extra varje dag, än att äta 50 extra. Samma muskeltillväxt, olika fettlagring. Själv åt jag alldeles för mycket (och blev iofs mycket starkare, vilket var roligt), men efter att ha gått upp över 17 kg på ett år insåg jag att något måste göras! Nu ligger jag 9 kg plus jämfört med min vikt för två år sedan då jag började träna.

spas
2004-08-11, 18:01
Min erfarenhet är att det beror väldigt mycket på hur länge man tränat. De flesta jag känner som haft något kilo extra kring magen eller liknande och som har börjat träna har blivit både muskulösare samt kommit i betydligt bättre form. Men ju längre man tränar destor svårare verkar det bli.

Trytter
2004-08-11, 18:46
Tycker som fugitive och JAM.
Hade inte varit fel med en sticky som förklarar att tokbulk inte är det smartaste.
Lätt att missförstå eftersom det första rådet som ges till nybörjare som vill bygga muskler är "ÄT".
Hjälper ju knappast den människan att komma närmare sitt mål om han/hon lägger sig på 1000kcal över sitt energibehov.

tokke
2004-08-11, 18:49
Det märker man väl själv, blir dom där extra kalorierna bara fett får man ju minska. Men då är det nog inte kalorierna det är fel på?? Ät varierat och träna hårt, mer än så kan man inte göra och hoppas på att det blir lite mukkler i slutändan.

Ps. Tränar man seriöst på gym är det väl inte för att minska i vikt?? Då finns det mööööd enklare sysslor Ds.

Fugitive
2004-08-11, 22:14
Det märker man väl själv, blir dom där extra kalorierna bara fett får man ju minska.

Å det visste du förstås då var nybörjare. Tänk på att många inte ens vet vad kcal är.

Fugitive
2004-08-11, 22:16
Det bästa tipset man skulle kunna få egentligen är ät "3 burkar tonfisk om dagen utöver det du äter nu och sen börjar du läsa/lära dej allt du bara kan å kommer fram till saker själv".

Sen när personen ifråga lärt sig tillräckligt kan den börja lägga om kost,träning och vila!

fan va ja babblar :cool:

Fugitive
2004-08-11, 22:17
Tycker som fugitive och JAM.
Hade inte varit fel med en sticky som förklarar att tokbulk inte är det smartaste.
Lätt att missförstå eftersom det första rådet som ges till nybörjare som vill bygga muskler är "ÄT".
Hjälper ju knappast den människan att komma närmare sitt mål om han/hon lägger sig på 1000kcal över sitt energibehov.


:thumbup: se så gör en sticky :)

Trytter
2004-08-11, 23:32
:thumbup: se så gör en sticky :)

Nä härifrån är det bara massa snack utan handlig :angel: .
Dessutom känner jag mig inte tillräckligt kvalificerad för att skriva en artikel om det..

Om du menade mig.... :cool:

ruffie
2004-08-11, 23:53
Det är inte omöjligt. Men det går inte bara att äta mindre än man gör av med och träna hårt och tro att det skall ske. Det gäller att ha minutiös och absolut koll på grammängder, fördelning av näringsämnen, tajmning av intaget av allt, och 100% koll på hormontoppningen vid rätt tillfällen, kombinerat med styrketräning och cardio, båda utförda med maximal effektivitet medan man samtidigt undviker överträning.

Och trots allt besvär får man sämre resultat än om man hade gjort det ena först och det andra sedan.

Jag har lyckats utan allt detta svårgöra som jag aldrig skulle klara av.
Innan sommaren vägde jag 77-78 och jag väger nu 70 och fortsätter att gå ner och TROTS detta har jag fortsatt att öka överallt, alla muskelgrupper som jag kör!

10 veckor har det tagit vilket innebär att jag faktiskt gått ner 1 kg i veckan och det tycker jag är ett rätt bra tempo faktiskt. Jag tycker inte det har varit speciellt jobbigt och gångerna jag varit hungrig så magen vill slåss kan jag räkna på högerhanden..

Det svåraste tycker jag är att hålla motivationen uppe under deffen. Morgonpromenader blev det inte mycket av alls, aldrig.
Gymmandet har jag dock klarat av nästan klockrent 10 veckor 3-4x60-80 min.
Åkte mycket inlines i början av sommaren också, gått så ofta jag fått ett NORMALT tillfälle.(inga extra bara för deffens skull)

Detta gav mig faktiskt en rejältankeställare rörande alla pulver och tips och trix hit och dit. Jag har fortsatt och öka trots att jag deffat :hbang: :kickass: :bpump: :thumbup:

Köpte en pyruvatburk förut också.. fast den har blivit väldigt sporadiskanvändnming av.. Men Hälsovakten tycker jag är ett väldigt bra program när man deffar.

Och det bästa är att använda vanlig matte, ta reda på ungefär hur mycket man drar och sen dra bort lite bara, man kan ju inte misslyckas.. Och jag håller verkligen med om.. vem det nu är som har ett sånt påstående i sin signature. "deffa är psykiskt"..

.. Kom på att jag tycker fiskgratänger med räksmak är underbart under deff, säkert 50 % av mina middagar har bestått av det! :thumbup:

Fugitive
2004-08-12, 10:59
Jag har lyckats utan allt detta svårgöra som jag aldrig skulle klara av.
Innan sommaren vägde jag 77-78 och jag väger nu 70 och fortsätter att gå ner och TROTS detta har jag fortsatt att öka överallt, alla muskelgrupper som jag kör!

10 veckor har det tagit vilket innebär att jag faktiskt gått ner 1 kg i veckan och det tycker jag är ett rätt bra tempo faktiskt. Jag tycker inte det har varit speciellt jobbigt och gångerna jag varit hungrig så magen vill slåss kan jag räkna på högerhanden..

Det svåraste tycker jag är att hålla motivationen uppe under deffen. Morgonpromenader blev det inte mycket av alls, aldrig.
Gymmandet har jag dock klarat av nästan klockrent 10 veckor 3-4x60-80 min.
Åkte mycket inlines i början av sommaren också, gått så ofta jag fått ett NORMALT tillfälle.(inga extra bara för deffens skull)

Detta gav mig faktiskt en rejältankeställare rörande alla pulver och tips och trix hit och dit. Jag har fortsatt och öka trots att jag deffat :hbang: :kickass: :bpump: :thumbup:

Köpte en pyruvatburk förut också.. fast den har blivit väldigt sporadiskanvändnming av.. Men Hälsovakten tycker jag är ett väldigt bra program när man deffar.

Och det bästa är att använda vanlig matte, ta reda på ungefär hur mycket man drar och sen dra bort lite bara, man kan ju inte misslyckas.. Och jag håller verkligen med om.. vem det nu är som har ett sånt påstående i sin signature. "deffa är psykiskt"..

.. Kom på att jag tycker fiskgratänger med räksmak är underbart under deff, säkert 50 % av mina middagar har bestått av det! :thumbup:



Hur gammal är du?

Hur länge har du tränat?

King Grub
2004-08-12, 11:01
Jag har lyckats utan allt detta svårgöra som jag aldrig skulle klara av.
Innan sommaren vägde jag 77-78 och jag väger nu 70 och fortsätter att gå ner och TROTS detta har jag fortsatt att öka överallt, alla muskelgrupper som jag kör!

Hur vet du att du har ökat muskelmassa samtidigt som du gått ner i vikt? Att styrkan ökar är inget konstigt.

ruffie
2004-08-12, 11:07
Hur vet du att du har ökat muskelmassa samtidigt som du gått ner i vikt? Att styrkan ökar är inget konstigt.

Inte lätt att avgöra självklart, eftersom musklerna blir mer synliga osv.. Men vi kan ta mage som exempel eftersom det är lättast att avgöra, för att jag helt enkelt inte hade rutor innan jag började, jag hade alltså inte väldigt mycket fett innan så man inte kunde känna osv.

Fast hmm, eftersom jag inte fört dagbok över min deff vet jag ju inte hur effektiv den var i början av sommaren..Och dom skulle ju kunnat komma då. du gav mig något att tänka på.

ruffie
2004-08-12, 11:07
Hur gammal är du?

Hur länge har du tränat?

Jag är snart 18, tränat 1 år. :thumbup:

Fugitive
2004-08-12, 11:13
Jag är snart 18, tränat 1 år. :thumbup:


I början går ej att jämföra med senare, i början har du hormoner som sprudlar och en kropp som svarar på det mesta, blir mkt svårare senare!

Ang. hur du ska se hur mkt du tappat, ett tips: Mät dig!

stefannn
2004-08-12, 11:18
måste säga att jag har en fd klasskompis som började gymma för ett tag sen vet inte när .. men han har jag aldrig sett me en strimma fett på kroppen och nu har han blivit bra mycket grövre men föortfarande inte ne strimma fett

ruffie
2004-08-12, 11:25
I början går ej att jämföra med senare, i början har du hormoner som sprudlar och en kropp som svarar på det mesta, blir mkt svårare senare!

Ang. hur du ska se hur mkt du tappat, ett tips: Mät dig!

Säg inte sådär. Jag kommer ju få åldersnojja ;)

Johan O
2004-08-12, 14:03
måste säga att jag har en fd klasskompis som började gymma för ett tag sen vet inte när .. men han har jag aldrig sett me en strimma fett på kroppen och nu har han blivit bra mycket grövre men föortfarande inte ne strimma fett

Jomenvisst, inte fan behöver man grisbulka för att bli större. Det är ju det vi försöker förklara. :thumbup:

stefannn
2004-08-12, 14:42
Jomenvisst, inte fan behöver man grisbulka för att bli större. Det är ju det vi försöker förklara. :thumbup:

troor dock att man även kan ligga på minus och öka i muskelmassa... förmodligen är det inte "optimalt" men det går nog...

Jakobbus
2004-08-12, 17:26
troor dock att man även kan ligga på minus och öka i muskelmassa... förmodligen är det inte "optimalt" men det går nog...

Hur skulle det gå till?
Skulle fettet omvandlas till protein eller hur tänker du människa?

Grahn
2004-08-12, 17:35
Hur skulle det gå till?
Skulle fettet omvandlas till protein eller hur tänker du människa?

fettet till energi och proteinet till muskler, går med lite laboration och man kan inte ligga på konstant minus givetvis. Men sett under en längre period typ 6 månader så kan du ju ha gått ner i fettvikt samt ökat i muskelvikt.

Att du inte kan simultant bränna fett och bygga muskler är ju ganska så ointressant.

Däremot är det inte direkt lätt att lyckas med detta om man redan har en ansenlig mängd muskler.

mini
2004-08-12, 17:55
Dt är väl lite beroende på vad man har för utgångspunkt? Otränad och fet kommer förmodligen få andra resultat än vältränad som behöver deffa bort ett par kilo?
Funderade också på att man kan bli starkare men inte lägga på sig muskelmassa. Förändras inte muskeln med ökad kapacitet?

King Grub
2004-08-12, 18:21
Hur skulle det gå till?
Skulle fettet omvandlas till protein eller hur tänker du människa?

Visst kan man ligga på energiminus, tappa kroppsfett och öka muskelmassa samtidigt. Det är inte omöjligt. Bara svårt. Läs min första post i tråden.

Popeye
2004-08-12, 18:30
Lurigt det här...
Speciellt när man studsar i vikt rätt kraftigt ibland vid diet.

ruffie
2004-08-12, 18:42
Visst kan man ligga på energiminus, tappa kroppsfett och öka muskelmassa samtidigt. Det är inte omöjligt. Bara svårt. Läs min första post i tråden.

Jag känner mig ändå ganska säker på att jag ökat. iallafall lite. :angel: :thefinger :thumbup:

MrBoris
2004-08-12, 19:17
måste säga att jag har en fd klasskompis som började gymma för ett tag sen vet inte när .. men han har jag aldrig sett me en strimma fett på kroppen och nu har han blivit bra mycket grövre men föortfarande inte ne strimma fett

Kan det inte bero på att han haft den muskelmassan nåt år tillbaka?
Jag har själv en kompis som jag tyckte var så konstigt för han åt som en mygga men ökade mycket snabbare än mig (som äter som bara den) men så berättade han att han tränat 3-4år förut och att han ungefär kommit upp till samma vikter som då. Tror inte han ökat sina övningar knappt nåt kilo alls sen han kom upp till den nivån han tidigare varit på (har för mig att det kallas muskelminne?)

MVH

Johan
2004-08-13, 15:49
Jag har för mig att det fanns en liknande tråd för nån månad sen.
Tror jag skrev något liknande där.

I vintras vägde jag 78-79 kg deffad, 2.5 månader efter och 5 kg i princip rent fett tyngre pga. av nästan ingen träning förutom nått löppass i veckan plus lite promenader.

Började träna stenhårt i mitten av maj och väldigt strikt diet. Nu väger jag 85 kg och är mer deffad/hårdare nu än jag var i vintras när jag vägde 79.
Men värt att notera är att jag inte har använt matvåg en enda gång, har knappt räknat kalorier, mest gått på känn, har inte tagit några kosttillskott, har dock börjat med vassle nu de senaste veckorna.

Morgonpromenader har jag inte heller utnyttjat så mycket, högst varannan helg. Rör mig ganska mycket i jobbet och tränar efter jobbet 4-6 gånger i veckan beroende hur mycket jag orkar och vad jag har tränat.
Träningen består av styrketräning, högst 3 pass, sen löpning.

Så ni kan räkna in mig i gruppen som hävdar att man kan minska i fettvikt samtidigt öka i muskelmassa.
Intressant ämne faktiskt.

ruffie
2004-08-14, 00:10
Jag har för mig att det fanns en liknande tråd för nån månad sen.
Tror jag skrev något liknande där.

I vintras vägde jag 78-79 kg deffad, 2.5 månader efter och 5 kg i princip rent fett tyngre pga. av nästan ingen träning förutom nått löppass i veckan plus lite promenader.

Började träna stenhårt i mitten av maj och väldigt strikt diet. Nu väger jag 85 kg och är mer deffad/hårdare nu än jag var i vintras när jag vägde 79.
Men värt att notera är att jag inte har använt matvåg en enda gång, har knappt räknat kalorier, mest gått på känn, har inte tagit några kosttillskott, har dock börjat med vassle nu de senaste veckorna.

Morgonpromenader har jag inte heller utnyttjat så mycket, högst varannan helg. Rör mig ganska mycket i jobbet och tränar efter jobbet 4-6 gånger i veckan beroende hur mycket jag orkar och vad jag har tränat.
Träningen består av styrketräning, högst 3 pass, sen löpning.

Så ni kan räkna in mig i gruppen som hävdar att man kan minska i fettvikt samtidigt öka i muskelmassa.
Intressant ämne faktiskt.

Tack älskling, nu är vi två. :kinky: