handdator

Visa fullständig version : vitamin a, farligt?


zool
2004-08-11, 12:48
Läste på pauluns hemsida att vitamin A skulle vara farligt i för stora mängder, jag äter kosttilskottet vitamineral som ska täcka dagsbehovet av samtliga vitaminer, den innehåller 0,9 mg a-vitamin, jag sköter väl min kost bra i övrigt så jag undrar om det finns en risk att jag kanske får i mig mer vitamin a än jag behöver, vilka livsmedel finns vitamin a i??

zool
2004-08-11, 13:01
snälla ett svar snabbt kanske ska sluta med vitamineral?

Tolkia
2004-08-11, 13:06
Apoteket (http://www.apoteket.se/) tillhandahåller en hel del information om vitaminer och mineraler. Det har spekulerats i att överintag av vitamin A skulle vara skadligt, bl.a. bidra till utveckling av benskörhet och fresta på levern, men det är svårt att komma upp i toxiska doser via kosten, förutsatt att man inte baserar den på isbjörnslever eller något. En vanligt mulitvitamintablett om dagen ligger också väl inom toleransgränsen, men det är onödigt att äta tabletter med EXTRA mycket vitamin A; särskilt som dert inte ar ett vitamin som det är speciellt vanligt att man har brist på (rätta mig om jag ljuger). Däremot skall man akta sig för att blanda en miljon olika kosttillskott; tyvärr har många lite dålig koll på vad vitaminer och mineraler egentligen är och vad de är bra för och verkar tro att det rör sig om något slags "booster"-ämnen och att kroppen mår bättre ju mer den får av dem (syns väldigt tydligt när folk skall sätta ihop egna foderblandningar till husdjur, t.ex. hundar och hästar, för övrigt). För samtliga vitaminer och mineraler gäller ju att de är livsviktiga (därav namnet "vitamin"), men att de endast behövs i SMÅ doser. Många som tar hästdoser av vattenlösliga vitaminer invänder att dessa inte kan överdoseras, och visst (eller det är åtminstone svårt), men vad är poängen med att betala en massa pengar för kosttillskott som man sedan pinkar ut, om man inte är orolig för att mikroorganismarna i reningsverket skall få bristsjukdomar eller något ...? L

zool
2004-08-11, 13:15
Apoteket (http://www.apoteket.se/) tillhandahåller en hel del information om vitaminer och mineraler. Det har spekulerats i att överintag av vitamin A skulle vara skadligt, bl.a. bidra till utveckling av benskörhet och fresta på levern, men det är svårt att komma upp i toxiska doser via kosten, förutsatt att man inte baserar den på isbjörnslever eller något. En vanligt mulitvitamintablett om dagen ligger också väl inom toleransgränsen, men det är onödigt att äta tabletter med EXTRA mycket vitamin A; särskilt som dert inte ar ett vitamin som det är speciellt vanligt att man har brist på (rätta mig om jag ljuger). Däremot skall man akta sig för att blanda en miljon olika kosttillskott; tyvärr har många lite dålig koll på vad vitaminer och mineraler egentligen är och vad de är bra för och verkar tro att det rör sig om något slags "booster"-ämnen och att kroppen mår bättre ju mer den får av dem (syns väldigt tydligt när folk skall sätta ihop egna foderblandningar till husdjur, t.ex. hundar och hästar, för övrigt). För samtliga vitaminer och mineraler gäller ju att de är livsviktiga (därav namnet "vitamin"), men att de endast behövs i SMÅ doser. Många som tar hästdoser av vattenlösliga vitaminer invänder att dessa inte kan överdoseras, och visst (eller det är åtminstone svårt), men vad är poängen med att betala en massa pengar för kosttillskott som man sedan pinkar ut, om man inte är orolig för att mikroorganismarna i reningsverket skall få bristsjukdomar eller något ...? L

men vilka livsmedel finns vitamin a i? Det jag tar varje morgon är en vitamineral tablett och förutom det är mina kosttilskott protein och gainers, vilken mat finns vitamin a i? bör jag sluta med vitamineral, får jag inte brist på de andra vitaminerna då?

Tolkia
2004-08-11, 13:38
Varför tror du att jag postade länken ...? :smash:

Så här står det:

RETINOL
A-vitamin behövs för synen, huden, slemhinnorna, fosterutvecklingen och tillväxten.

A-vitamin finns i:
Bland annat lever, berikade margariner, mjölkprodukter och ägg. I frukt och grönsaker, till exempel morötter, grönkål och aprikoser, finns betakaroten. Det är ett ämne som kroppen förvandlar till A-vitamin när den behöver. Betakaroten fungerar också som en viktig antioxidant.

Så mycket behöver du:
Män 0,9 mg/dag
Kvinnor 0,8 mg/dag
Gravida 0,8 mg/dag
Ammande 1,2 mg/dag

Om du får för lite:
Får du för lite A-vitamin är ett tidigt tecken att du börjar se sämre i mörkret, så kallad nattblindhet.

Om du får för mycket:
Det har hänt att människor har blivit förgiftade av stora doser A-vitamin. Det rör sig om människor som av missförstånd under lång tid ätit mer än 15 mg per dag. Sådana stora mängder kan man normalt inte få i sig genom kosten.

OBS! Är du gravid bör du aldrig äta mer än 3 mg A-vitamin per dag eftersom för mycket A-vitamin kan påverka fostret.

Sedan är det väl bara att kolla vad dina olika tillskott innehåller och räkna plus? Har dock svårt att tro att du skulle vitaminförgifta dig så länge du inte äter 10 vitamineral om dagen; observera att de som fått förgiftningssymptom ätit 15 mg per dag, d.v.s. över 16 gånger dagsbehovet.

Trance
2004-08-11, 13:50
förutsatt att man inte baserar den på isbjörnslever eller något.

Damn, här blir det att lägga om kosten. ;)

Sverker
2004-08-11, 17:49
men vilka livsmedel finns vitamin a i? Det jag tar varje morgon är en vitamineral tablett och förutom det är mina kosttilskott protein och gainers, vilken mat finns vitamin a i? bör jag sluta med vitamineral, får jag inte brist på de andra vitaminerna då?

-Äter du ensidigt, med endast några få olika livsmedel kommer du garanterat att få mineral och vitamin brist. Äter du allsidigt är det inga problem.


-Äter du mindre för att du skall gå ned i vikt är det möjligt att maten inte räcker till att förse dig med tillräckligt av mineralerna ocxh vitaminer.

-Tränar du extremt mycket, lever stressigt och röker/dricker alkohol kan du få brist.

Summa: Vill du vara riktigt säker så välj ett mineral-vitamin-tillskott med betakaroten som också kallas pro-vitamin-A.
Beta-karoten är inte alls lika giftigt.
Undvik tillskott som deklarerar vitamin-A eller retionol/retinal/retinsyra.

Fugitive
2004-08-11, 17:56
Om man dessutom dricker ca 2-3 liter mjölk då?

Kan lätt bli ltie överskott då va?

Kimo
2004-08-12, 09:14
Om man dessutom dricker ca 2-3 liter mjölk då?

Kan lätt bli ltie överskott då va?

1 liter av Arlas mjölk ger 60 procent av dagsbehovet av vitamin A så 2-3 liter innebär 120 till 180 procent av dagsbehovet. Vad jag vet så är svensk mjölk (Arla, Skånemejerier etc.) ganska ensamma om att tillsätta vitamin A så kolla på tex. Lidl där det finns tysk mjölk för en femma litern, tror inte att det är lika mycket A-vitamin i den.