handdator

Visa fullständig version : Planera maten??


Micke_1979
2004-08-11, 09:01
Jag har svårt att planera maten mer en 1 vecka
och för det mesta vet vi inte vad vi ska äta samma dag :em:
Ibland finns det en maträtt bestämd för dagen och lite löst om morgondagen
men det :rolleyes: händer inte ofta


Hur gör ni?
gärna hur ni gör som har sambo/fru?

King Grub
2004-08-11, 11:00
Jag brukar ha dagens och morgondagens matschema någorlunda planerat till vardags. Skall jag planera längre än så skall det hägra något speciellt. Sedan är det bara att se till att jag har skafferiet, kylen och frysen välfylld och ställa sig vid spisen. Gärna storkok och frysa in, så det räcker med en dags slavande framför kastrullerna.

Ervin
2004-08-11, 14:30
jag som är egen fru och sambo till mig själv brukar faktiskt planera dagen innan. men min kost ser likadan ut dag o dag in typ........ ibland spacar jag till det med lasange o sånna grejer :thumbup:

no1fitness
2004-08-12, 05:43
För tillfället vet jag hur jag ska äta ända tills december...;)
Jag brukar oftast ha koll på när och vad jag ska äta. Det har blivit en vana och jag äter oftast på samma tider varje dag, förutom på lördagarna. :eating:
Min sambo måste snällt rätta sig efter hur/vad jag äter eftersom han är för lat att laga mat själv...:rolleyes:
I'm the boss !! :whipped:

Micke_1979
2004-08-12, 08:34
Jag brukar ha dagens och morgondagens matschema någorlunda planerat till vardags. Skall jag planera längre än så skall det hägra något speciellt. Sedan är det bara att se till att jag har skafferiet, kylen och frysen välfylld och ställa sig vid spisen. Gärna storkok och frysa in, så det räcker med en dags slavande framför kastrullerna.


Vad är det för sorts mat du gör i så stora mängder?

Micke_1979
2004-08-12, 08:35
jag som är egen fru och sambo till mig själv brukar faktiskt planera dagen innan. men min kost ser likadan ut dag o dag in typ........ ibland spacar jag till det med lasange o sånna grejer :thumbup:
Vad är det du äter varje dag? :)

Micke_1979
2004-08-12, 08:37
För tillfället vet jag hur jag ska äta ända tills december...;)
Jag brukar oftast ha koll på när och vad jag ska äta. Det har blivit en vana och jag äter oftast på samma tider varje dag, förutom på lördagarna. :eating:
Min sambo måste snällt rätta sig efter hur/vad jag äter eftersom han är för lat att laga mat själv...:rolleyes:
I'm the boss !! :whipped:

Hur detaljerat vet du vad du ska äta till december?

Sparrisen
2004-08-12, 08:52
För tillfället vet jag hur jag ska äta ända tills december...;)
Jag brukar oftast ha koll på när och vad jag ska äta. Det har blivit en vana och jag äter oftast på samma tider varje dag, förutom på lördagarna. :eating:
Min sambo måste snällt rätta sig efter hur/vad jag äter eftersom han är för lat att laga mat själv...:rolleyes:
I'm the boss !! :whipped:


jag önskar också att jag hade en liten sambo som lagade all mat... :love:

King Grub
2004-08-12, 09:29
Vad är det för sorts mat du gör i så stora mängder?

Det jag vill äta? Allt? Allt i köttväg, alla slags grytor, köttsås - allt går att göra storsatser av och frysa in. Jag brukar använda tomma Kesoförpackningar. Bara att ta fram och värma medan riset eller pastan kokar.

Micke_1979
2004-08-12, 09:52
Det jag vill äta? Allt? Allt i köttväg, alla slags grytor, köttsås - allt går att göra storsatser av och frysa in. Jag brukar använda tomma Kesoförpackningar. Bara att ta fram och värma medan riset eller pastan kokar.

Hur långa planeringperioder gör du?
Det blir ganska viktigt med datum på maten då??

King Grub
2004-08-12, 09:53
Hur långa planeringperioder gör du?
Det blir ganska viktigt med datum på maten då??

Det är väl inga problem att frysa in något och ta fram det en månad senare?

Micke_1979
2004-08-12, 10:56
Det är väl inga problem att frysa in något och ta fram det en månad senare?

Brukar man inte säga att ju fetare maten är ju längre håller den i frysen
Jag har läst någonstans hur länge olika saker håller i frysen
Och om jag inte minns fel var det så ..

King Grub
2004-08-12, 11:00
Brukar man inte säga att ju fetare maten är ju längre håller den i frysen.

Tvärtom.

Micke_1979
2004-08-12, 11:49
Tvärtom.

Vad bra :em: tokigt att jag hade vänt på det :)

Är en månad maxlängd för dina planeringar?

King Grub
2004-08-12, 11:51
Vad bra :em: tokigt att jag hade vänt på det :)

Är en månad maxlängd för dina planeringar?

Jag har inga tidsplaneringar alls. Jag fryser in och tar fram när jag vill ha det. Oftast går det, vad det nu är frågan om, åt fortare än så.