handdator

Visa fullständig version : axelträning


kalle_banan
2004-08-10, 22:47
jag har fan aldrig fått någon äkta träningsvärk i mina axlar! en gång har jag vart liiite seg i dom när jag hade kört hårt och intensivt som FAN! en gång på snart ett år..... jag kör oftast tre övningar, tex militärptress, hantelpress, sidolyft (eller vad det nu heter) och ibland framåtlyft(om det nu heter så igen). för övrigt så var det när jag körde framåtlyft som jag kände en aning i axlarna. framsida axlar har jag haft träningsvärk i ofta efter bröstpass, så jag kan ju få träningsvärk, men fan aldrig efter ett axelpass, istället får jag träningsvärk i lats då o då :cryout: det krockar med nästa pass vilket är rygg..... vad i hela fridens namn ska jag göra?

AFanatic
2004-08-10, 22:53
Sänka vikterna.

Fors
2004-08-10, 23:07
Se över tekniken (sänka vikterna ;) )

Just den uteblivna träningsvärken behöver du inte bekymra dig om, men får du träningsvärk i andra muskler är de du tränar, gör du troligtvis ngt fel.

Yankeee
2004-08-10, 23:24
Se över tekniken (sänka vikterna ;) )

Just den uteblivna träningsvärken behöver du inte bekymra dig om, men får du träningsvärk i andra muskler är de du tränar, gör du troligtvis ngt fel.

Jag använder iaf latsen vid militärpress, vet inte hur du gör men.

Om du växer / ökar i styrka. Fortsätt som du gör. Träningsvärk säger ingenting om ev utveckling.

Numero1
2004-08-11, 13:07
Hmmm...latsen vid militärpress?

Yankeee
2004-08-11, 13:23
Hmmm...latsen vid militärpress?

Om man har lite vikt på så tar det på latsen vid den negativa fasen.

Yooo
2004-08-11, 15:50
Jag får aldrig träningsverk i axlar heller, fick det bara precis i början.

Fugitive
2004-08-11, 17:34
Kör dropset i sidolyften!! Å så hårt så du vill gråta när du e klar me dom!!
variera med att börja med sidolyft, en slags förutröttningsmetod och att börja med pressarna för man e starkare då!
:hbang:


Förresten kör du inge baksida axlar?

Kebab-Arne
2004-08-11, 17:45
[QUOTE=Fugitive]Kör dropset i sidolyften!! Å så hårt så du vill gråta när du e klar me dom!!
[QUOTE]

Har gett mig bra träningsvärk, iaf mer än ingen träningsvärk, sen droppset på baksida axlar också. Sen avsluta med valfri övning av lyft-över-huvudet. Lite udda dock men tror faktist mina axlarna svarat på detta, dock är det lite för tidigt att säga.

kalle_banan
2004-08-12, 11:50
sänka vikterna eh.... hur många reps ska jag hålla mig till då? på sidolyft kör jag oftast ca 10 stycken, hantelpress o militärpress 5-8, kanske ska tillägga att jag aldrig ökat i axlarna förutom när jag hade varit på island i en månad och var tvungen om börja på 15 kg igen... men det räknas inte. och nej, ingen baksida axlar :em:

lauria
2004-08-12, 11:56
Jag hr börjat få lite tränings verk på sistonde..Har inte haft det på två år i axlarna....

Förr så började jag oxå med press övnignarna, men nu så brukar jag börja med sidolyft för det mesta...Och det ger skönare verk...

Doctor Snuggles
2004-08-12, 12:01
Testa köra enhandspressar med hantel och med andra handen känna/trycka på axeln. Detta påstås öka hjärna-kropp förbindelsen och gör att du lättare får kontakt med muskeln, samt att fler muskelfibrer aktiveras.
Mitt tips är att hoppa över sidolyften, iaf tills du får ordentligt med kontakt och ökningar med basövningarna. Repsen kan du med fördel hålla uppmot en 15 st till en början.
Har själv problem med att få axlarna att öka, och min senaste "upptäckt" är lutande bänk med stång, fast med hög vinkel... alltså bänken är 45 grader eller mer, fast inte lika högt som vid vanlig sittande press. Det aktiverar framsidan av axlarna fantastiskt bra hos mig.