handdator

Visa fullständig version : greppträning


Jense
2004-08-10, 22:08
t.ex EM kommer det va grippers, vertical bar, enhandsmarklyft, pinch och bending.

genomgång

Grippers, här ser ni hur en sådan ser ut (http://www.handgrippers.co.uk/images/wbtoughest.jpg)

Vertical bar (Vbar) ser ni här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=27747)

Enhandmark är marklyft med en hand helt enkelt.

Pinch - man lyfter exempelvis 2 viktskivor med släta sidan ut mellan tummen och fingrarna

Bending - som det låter! man böjer ett spik, en stålstång.


Regler för tävling (kopierat från lgc)

Grippers - sätt grippern, handtagen kan gå ner till paralellt och sen tryck ihopa den, visa att den är hoptryckt för dommaren.

Vbar - Håll 5-10cm ner på vbaren lyft upp, sätt ner. lyftet ska va minst 5cm högt

Enhandsmark, samma som med Vbar

pinch - lyft upp, vänta på nedsignal. sätt ner vikten kontrolerat

bending - tidsbegränsning på 2 minuter för att böja från rakt till U form, endast användande av händer, man får heller inte luta sig för långt ner (under midja med händerna)

Arne Persson
2004-08-10, 22:16
t.ex EM kommer det va grippers, vertical bar, enhandsmarklyft, pinch och bending.

genomgång

Grippers, här ser ni hur en sådan ser ut (http://www.handgrippers.co.uk/images/wbtoughest.jpg)

Vertical bar (Vbar) ser ni här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=27747)

Enhandmark är marklyft med en hand helt enkelt.

Pinch - man lyfter exempelvis 2 viktskivor med släta sidan ut mellan tummen och fingrarna

Bending - som det låter! man böjer ett spik, en stålstång.


Regler för tävling (kopierat från lgc)

Grippers - sätt grippern, handtagen kan gå ner till paralellt och sen tryck ihopa den, visa att den är hoptryckt för dommaren.

Vbar - Håll 5-10cm ner på vbaren lyft upp, sätt ner. lyftet ska va minst 5cm högt

Enhandsmark, samma som med Vbar

pinch - lyft upp, vänta på nedsignal. sätt ner vikten kontrolerat

bending - tidsbegränsning på 2 minuter för att böja från rakt till U form, endast användande av händer, man får heller inte luta sig för långt ner (under midja med händerna)


Ähum Jense. Den där avbildade WT grippern liknar mkt en sådan som ligger hemma hos mig och väntar på dig. ;)

RobbeliRobban
2004-08-10, 23:38
Jense/Arne: Vilken höjd börjar enhandsmarklyftet på?
Är pinch med en hand i taget, eller med tvåhands fattning? Är det en bestämd vidd, eller är det bara två viktplattor så att vidden kan variera från gång till gång beroende på plattor?

Jense
2004-08-10, 23:54
Ähum Jense. Den där avbildade WT grippern liknar mkt en sådan som ligger hemma hos mig och väntar på dig. ;)


du ka va lugn herr persson, fått tillbaka på skatten denna veckan och pengarna bytas mot WT på lördag =)

Jense
2004-08-10, 23:55
Jense/Arne: Vilken höjd börjar enhandsmarklyftet på?
Är pinch med en hand i taget, eller med tvåhands fattning? Är det en bestämd vidd, eller är det bara två viktplattor så att vidden kan variera från gång till gång beroende på plattor?


enhandsmark-handtaget är färst i en justebar kedja, det ska upp 5cm från marken, hur du sen ljusterar kedjan är ditt problem.

pinch är tvåhands, dvs dubbelfattning. där finns numer en justerbarvidd på pinchutrustningen- TROR det är mellan 50mm till 70mm, dock ej säker.

Arne Persson
2004-08-11, 00:01
Jense/Arne: Vilken höjd börjar enhandsmarklyftet på?
Är pinch med en hand i taget, eller med tvåhands fattning? Är det en bestämd vidd, eller är det bara två viktplattor så att vidden kan variera från gång till gång beroende på plattor?


Det sitter en krönt (1500 -2000 kg) kätting mellan handtaget och stången som man kan justera längden på. Pinch är med tvåhandsfattning och pinchutrustningen är justerbar i tjocklek. Man får själv bestämma greppsvidd från c:a 50 mm - nästan 70 mm.

Mart|n
2004-08-11, 07:44
Får man verkligen hålla på i två minuter med bendingen? :)

Svedberg
2004-08-11, 10:19
Får man verkligen hålla på i två minuter med bendingen? :)

Jomenvisst

Spenen
2004-08-11, 16:40
Först å främst, tack så mycket för all info!!

Verkar riktigt roligt de där, lite som gamla kraftkarls på cirkus övningar. Värdelöst bara att man inte har tillgång till nån utrustning, men man får väl använda fantasin lite!!

En sak jag tyckte var konstig var att man bara lyfter vikten 5cm i v-bar och enhands mark, man tycker ju de borde vara som ett vnligt marklyft. Anar att de är till för att främja enormviktslyftning!!!! :D :bpump:

Känns ju som drömmen just nu är å åka till grepp-meckat Lödde!!!

Jense
2004-08-11, 16:47
Först å främst, tack så mycket för all info!!

Verkar riktigt roligt de där, lite som gamla kraftkarls på cirkus övningar. Värdelöst bara att man inte har tillgång till nån utrustning, men man får väl använda fantasin lite!!

En sak jag tyckte var konstig var att man bara lyfter vikten 5cm i v-bar och enhands mark, man tycker ju de borde vara som ett vnligt marklyft. Anar att de är till för att främja enormviktslyftning!!!! :D :bpump:

Känns ju som drömmen just nu är å åka till grepp-meckat Lödde!!!

kör ner på lördag, för då är det grepp EM!

Spenen
2004-08-11, 17:10
Hade jag kunnat hade jag gjort de!!


Men jag hoppas att de kommer att knäppas rikligt med kort som kommer att läggas upp här!

Förresten, när man tävlar är de olika viktklasser då? Och isåfall vilka??

Jense
2004-08-11, 17:13
Hade jag kunnat hade jag gjort de!!


Men jag hoppas att de kommer att knäppas rikligt med kort som kommer att läggas upp här!

Förresten, när man tävlar är de olika viktklasser då? Och isåfall vilka??


inga viktklasser.. det är grepp som sagt.. behövs inte jättemuskler för det iom att det är mest hand och underarmstyrka.. visserligen lite annat med med tanke på de tunga lyften.. men inte så det behövs viktklasser

kort kommer tas och det kommer va många

Spenen
2004-08-11, 17:41
Vad ligger rekorden på då i dom olika grenarna??

(mycke frågor nu) :smash: