handdator

Visa fullständig version : närningsinnehåll pizza från pizzeria ?


Toker
2004-08-10, 19:25
tjena är lite nyfiken om nån vet närningsinnehållet på en vanliga pizza från pizzerian ?

typ GI index, hur många kcal på ett ungefär, samt fördelningen fett protein kolhydrater.

vi kan ta en vanlig pizza som typ hawaii, är givetviss medveten om att de varierar från ställe till ställe men på ett ungefär pizzorna brukar ha ungefär samma storlek på alla ställen jag hitills ätit de på iallafall.

vet ju självklart om att de är dåligmat men de är ändå kul att veta vad man stoppar i sig på ätardagarna!

Yooo
2004-08-10, 19:57
tjena är lite nyfiken om nån vet närningsinnehållet på en vanliga pizza från pizzerian ?

typ GI index, hur många kcal på ett ungefär, samt fördelningen fett protein kolhydrater.

vi kan ta en vanlig pizza som typ hawaii, är givetviss medveten om att de varierar från ställe till ställe men på ett ungefär pizzorna brukar ha ungefär samma storlek på alla ställen jag hitills ätit de på iallafall.

vet ju självklart om att de är dåligmat men de är ändå kul att veta vad man stoppar i sig på ätardagarna!
¨


Tror grub sa att pizza ger ett insulinpåslag som varar i 7 timmar eller något, väldigt anabol mat ;)


Annars är det väll några dagsbehov fett och nåra tiotal gram proteín + vitt bröd :kinky:

Johan
2004-08-10, 20:08
Jag har för mig att det va runt 1500 kcal, alltså en hel del.

Så här skrev King grub tidigare:

2000 kcal var nog överdrivet, men betydligt närmare 1500 än 1000 kcal i alla fall, om vi talar om restaurangpizzor. En liten torr ICA-handlarnas fryspizza på 400 gram innehåller runt 900 kcal, och hur mycket fyllning är det på den?

King Grub
2004-08-10, 20:20
Kolla i Livsmedelsverkets tabeller för näringvärden.

GI:t varierar oerhört, men generellt är blodsockret kraftigt förhöjt, under lång tid efter ett pizzamål.

"plasma glucose continued to rise and was significantly increased from 4 to 9 h after ingestion of pizza compared with the control meal"

Diabetes Care. 1993 Apr;16(4):578-80.

Insulinindexvärdet är det högsta av alla uppmätta.

tejpis
2004-08-10, 20:26
Kolla i Livsmedelsverkets tabeller för näringvärden.

GI:t varierar oerhört, men generellt är blodsockret kraftigt förhöjt, under lång tid efter ett pizzamål.

"plasma glucose continued to rise and was significantly increased from 4 to 9 h after ingestion of pizza compared with the control meal"

Diabetes Care. 1993 Apr;16(4):578-80.

Insulinindexvärdet är det högsta av alla uppmätta.
Wicked! Det borde alltså vara bra att äta en timme efter träning? Då har man en ursäkt att äta godis och pizza. :kickass:

King Grub
2004-08-10, 20:30
Wicked! Det borde alltså vara bra att äta en timme efter träning? Då har man en ursäkt att äta godis och pizza. :kickass:

Nej, det är ju uselt efter träningen. Ett relativt fettfattigt mål med protein och långsamma kolhydrater är det som gäller då. Typ ris, kyckling, grönsaker. Det bör vara ett åtminstone någorlunda lättsmält och lättupptagligt mål, ingen fettdrypande vetemjölsbomb.

Pizza är aldrig bra, hur gott det än är. ;)

Axl
2004-08-10, 21:11
Vad är det med pizza som gör att blodsockret skjuter i höjden?

/Axl

Yooo
2004-08-10, 21:35
Vad är det med pizza som gör att blodsockret skjuter i höjden?

/Axl



Vitt bröd och smält ost = en jävla massa kalorier ! :rolleyes:

Bencharkungen
2004-08-11, 03:07
Vad elaka ni är. Man borde inte få berätta sånt här. :cryout:

skaparn
2004-08-11, 06:44
Nej, det är ju uselt efter träningen. Ett relativt fettfattigt mål med protein och långsamma kolhydrater är det som gäller då. Typ ris, kyckling, grönsaker. Det bör vara ett åtminstone någorlunda lättsmält och lättupptagligt mål, ingen fettdrypande vetemjölsbomb.

Pizza är aldrig bra, hur gott det än är. ;)

Det skulle vara efter ett Ultra-maraton eller nåt då man är förtjänt av höga insulinnivåer under lång tid eftesrom man har ett gigantiskt återuppbyggnadsbehov. Men då kanske lasange är bättre med lägre GI så man får en finare blodsockerkurva?

Kan du inte säga att det är nyttigt efter t.ex Vätternrundan? Så jag för en gång skull kan äta en pizza med ett syfta högre än att tillfredställa kulinariska lustar.

King Grub
2004-08-11, 06:47
Det skulle vara efter ett Ultra-maraton eller nåt då man är förtjänt av höga insulinnivåer under lång tid eftesrom man har ett gigantiskt återuppbyggnadsbehov. Men då kanske lasange är bättre med lägre GI så man får en finare blodsockerkurva?

Kan du inte säga att det är nyttigt efter t.ex Vätternrundan? Så jag för en gång skull kan äta en pizza med ett syfta högre än att tillfredställa kulinariska lustar.

Har du sprungit ett marathonlopp, åkt Vasaloppet eller cyklat Vättern runt: ät en pizza. Ät tre! Inte är det nyttigt, men då behöver du energin. Och vid riktig långloppsträning är inte lågt GI alls av samma betydelse.

En pizza då och då till vardags förstör inte ett dugg det heller.

skaparn
2004-08-11, 07:28
Har du sprungit ett marathonlopp, åkt Vasaloppet eller cyklat Vättern runt: ät en pizza. Ät tre! Inte är det nyttigt, men då behöver du energin. Och vid riktig långloppsträning är inte lågt GI alls av samma betydelse.

En pizza då och då till vardags förstör inte ett dugg det heller.

Jomenjust! Nog har det slunkit ner en och annan pizza efter längre prestationer. Jag var väl bara ute efter att hitta ett tillfälle att kalla det nyttigt.
Antar att om jag definierar om nyttigt till att innebära tillfredställandet av ett behov så kan det gå

/mo - idag ganska tjollrig eftersom jag går in på detaljerade resonemang kring en pizzas nyttighet

Whey
2004-08-11, 21:16
Förstör ett långvarigt insulinpåslag insulinkäsligheten mer än ett kortvarigt om det är lika "starkt"?

King Grub
2004-08-12, 04:23
Definiera "förstör". Starkt och långvarigt har ett direkt samband.

påven
2004-08-12, 17:48
Nej, det är ju uselt efter träningen. Ett relativt fettfattigt mål med protein och långsamma kolhydrater är det som gäller då. Typ ris, kyckling, grönsaker. Det bör vara ett åtminstone någorlunda lättsmält och lättupptagligt mål, ingen fettdrypande vetemjölsbomb.

Pizza är aldrig bra, hur gott det än är. ;)

hmmmm?


Jag tycker en pizza med massor av fyllning är helt okej efter ett hårt pass. Trycker upp insulinet som inget annat och massor av protein, bara man ber om lite extra skinka och räkor.

King Grub
2004-08-12, 18:15
Du har letat upp en tråd som är 14 månader gammal. På stenåldern rekommendade jag mjölk i proteindrinken och lösgodis efter passet också... ;)