handdator

Visa fullständig version : Laktosintolerans


NiXPhoenix
2004-08-10, 19:23
Hej!

Ska börja med att säga att jag är ny medlem här, tror jag var registrerad för länge sen men det föll väl bort i samband med någon ombyggnation av forumet. :)


Nu är det så att jag kan vara laktosintolerant, började just igår med låglaktosmjölk och det känns som om magen mår bättre. Det kan ju dock vara ren placebo, vad vet jag.
Jag dricker i alla fall väldigt mycket mjölk, i princip hela mitt proteinintag kommer från mjölken. Skulle därför inte förvåna mig om jag blivit laktosintolerant pga av mitt höga intag.

Tänkte höra om det finns några laktosintoleranta här som har lite erfarenheter att dela med sig av.
Det kan väl t ex gå över med tiden, bara för att jag blivit det nu behöver jag väl inte vara det resten av livet? Vad kan man göra så det inte blir värre?


Till sist har jag en riktigt konkret fråga!
Hur ser man om ett kosttillskott innehåller laktos eller inte?
En kompis trodde att man lätt såg det på innehållsförteckningen, dock visste han själv så klart inte hur.

Kollade i webbshopen och såg till min stora glädje att Eiselts gainer kunde användas av laktosintoleranta. :)


Tack på förhand!

GhostFace
2004-08-10, 20:05
Hur gammal är du?

NiXPhoenix
2004-08-10, 20:41
19
Drog upp mjölkkonsumtionen för kanske 2 år sen ett tag efter jag började träna.

Hobbes
2004-08-10, 23:38
Hej!

Ska börja med att säga att jag är ny medlem här, tror jag var registrerad för länge sen men det föll väl bort i samband med någon ombyggnation av forumet. :)


Nu är det så att jag kan vara laktosintolerant, började just igår med låglaktosmjölk och det känns som om magen mår bättre. Det kan ju dock vara ren placebo, vad vet jag.
Jag dricker i alla fall väldigt mycket mjölk, i princip hela mitt proteinintag kommer från mjölken. Skulle därför inte förvåna mig om jag blivit laktosintolerant pga av mitt höga intag.

Tänkte höra om det finns några laktosintoleranta här som har lite erfarenheter att dela med sig av.
Det kan väl t ex gå över med tiden, bara för att jag blivit det nu behöver jag väl inte vara det resten av livet? Vad kan man göra så det inte blir värre?


Till sist har jag en riktigt konkret fråga!
Hur ser man om ett kosttillskott innehåller laktos eller inte?
En kompis trodde att man lätt såg det på innehållsförteckningen, dock visste han själv så klart inte hur.

Kollade i webbshopen och såg till min stora glädje att Eiselts gainer kunde användas av laktosintoleranta. :)


Tack på förhand!

Jag gjorde helt sonika så att jag valde först låglaktos mjölken från ARLA, men även den gjorde mig dålig så jag valde helt bort mjölk. Om jag emot förmodan skulle dricka mjölk så dricker jag laktosfri mjölk från VALIO, se även deras övriga produkter www.valio.se.

Min egna erfarenhet är att vassle koncentrat går bort, då det innehåller för hög andel laktos (testat whey-80). Med risk för att ha fel så verkar det som att isolat och hydrolysat fungerar bäst, i detta sammanhang har både Complete protein III och Whey Hydro från Fairing nämnts, Eiselts produkter uppges oxå innehålla låga nivåer av laktos.

Tyvärr har jag inget svar på om det blir bättre eller sämre med tiden. Själv så har jag slutat med mjölkprodukter, mår utmärkt och saknar det inte längre. Men som hjälp på vägen så kan en runda till apoteket hjälpa, köp där LAKTAS tabletter, dessa gör att magen kan klara av att ta hand om en större mängd LAKTOS om du exempelvis är på bjudning eller dylikt. De tabletter som jag köpt heter LACTRASE kostar 272 kronor för 100 stycken. De gör att magen klarar av minst 3 dl mjölk, tas i samband med måltiden.

Hoppas det var lite hjälp på vägen?

skaparn
2004-08-11, 06:53
Det kan väl t ex gå över med tiden, bara för att jag blivit det nu behöver jag väl inte vara det resten av livet? Vad kan man göra så det inte blir värre?



Nu ska jag spekulera lite efter vad jag hört, har inga källor men ska leta lite under dagen.
Jag har tyvärr märkt att det snarare ökar med tiden, men det kan säkert variera individuellt. Att trots intolerans vräka i sig laktosrika produkter är en dålig idé då jag hört att man irriterar tarmen med risk för att utveckla intolerans mot även gluten.

Grahn
2004-08-11, 07:11
Om du pallar 2l mjölk per dag utan att hamna på dass med syndafloden ur baken så är det nog rätt lindrig intolerans.
Dra ner på mjölken och ersätt med andra proteiner.

z_bumbi
2004-08-11, 10:34
Baserar man hela sitt proteinintag på mjölk så kan man inte vara intolerant och fortfarande ha ett liv. Goddag igen Herr Toastol..

Enklaste sättet att kolla om tillskott har mycket eller lite laktos är att kolla hur mycket kolhydrater de innehåller (Gäller vassle-, mjölk- och kaseinprotein.), använder man inte socker för att söta produkterna med så är alla kolhydrater i princip laktos (Visst det kanske varierar men varför hänga upp sig på något gram hit eller dit.).
Ett vassleisolat av bra kvalitet innehåller ganska lite laktos.
Ett kaseinisolat kan innehålla väldigt lite laktos, så lite att det i princip är helt försumbart om man bara är intolerant.
Även en blanding mellan vassle- och kaseinisolat är alltså oftast något som funkar för intoleranta.
Vissa tillverkare använder sig av kaseinisolat och vasslekoncetrat för att få fram ett billigare pulver som ändå har ganska låg laktoshalt och som kan funka om man inte är så mycket intolerant.
Sist på listan är vasslekoncentrat som har mellan 5-10 g kolhydrater per 100 g men de kan ändå funka om man är intolerant pga att man även får 75-80 g protein på de 100 gramen dvs man får bara i sig något eller några gram laktos i varje drink och om man sprider ut dem under dagen så är det inte så mycket i varje mål. Har man bara lidriga problem så kan det alltså funka med ett koncentrat men jag skulle nog välja att kunna få i mig den laktosen från andra produkter och välja ett pulver med mindre laktos i alla fall.

NiXPhoenix
2004-08-11, 13:22
Okej, tack för svaren alla!
Lite klokare nu i alla fall.
Jag har varit hos doktorn tidigare i sommar och där kunde de inte se något onormalt på proverna men hon tyckte att jag i alla fall kunde testa själv och vara utan mjölk 2 veckor eller så.

Om du pallar 2l mjölk per dag utan att hamna på dass med syndafloden ur baken så är det nog rätt lindrig intolerans.
Dra ner på mjölken och ersätt med andra proteiner.


Hur kunde du veta att jag dricker exakt så mycket? :) Det är i alla fall mitt dagliga mål (målsättningen alltså, dricker inte 2l mjölk på samma gång en gång om dagen). Väger dessutom väldigt lite så 2l är en del för mig.

Tolkia
2004-08-11, 13:33
Misstänker att magen kan protestera om man äter väldigt mycket mjölkprodukter och mjölkmat även om man inte är laktosintolerant i ordets rätta bemärkelse (gasmask på ...). Särskilt om den större delen är "söt" mjölk: fil, yoghurt och liknande verkar de flesta magar tåla bättre.

Grahn
2004-08-11, 13:58
Hur kunde du veta att jag dricker exakt så mycket? :) Det är i alla fall mitt dagliga mål (målsättningen alltså, dricker inte 2l mjölk på samma gång en gång om dagen). Väger dessutom väldigt lite så 2l är en del för mig.

Tyckte jag läste det ngnstans, men hittar det inte nu så jag måste ha varit besatt av Saida en stund. ;)

z_bumbi
2004-08-11, 20:38
fil, yoghurt och liknande verkar de flesta magar tåla bättre.

De innehåller ju mindre laktos än vanlig mjölk så det kan ju vara "överlastning" vad gäller laktos i alla fall men då samma problem som alla kan få om de stoppar i sig fel typ av kolhydrater i för stora mängder på en gång.

(BTW så undrar jag om du läser dina PM ibland.. :D )