handdator

Visa fullständig version : Dieters effektivitet?


paranoid
2004-08-10, 12:07
Vilket diet upplever ni är mest effektiv? Någon typ av ketogen diet (CKD, TKD), vanlig diet, eller någon helt annan sorts diet?

Hoffa
2004-08-10, 12:49
Vilket diet upplever ni är mest effektiv? Någon typ av ketogen diet (CKD, TKD), vanlig diet, eller någon helt annan sorts diet?

55/30/15 (K/P/F) tycker jag är bäst för mig.
Ett högt kolhydrats intag är muskelbesparande också
eftersom kroppen väljer att anväda glykogen i musklern
oftare än att bryta med muskelprotein och fett.
Mycket protein skadar inte, men det är inom byggarkretsar
en fanatisk hets efter protein som jag inte orkar med att hänga på.
Jag litar på mycket energi och mycket motion.
Fettförbränning ligger ändå på topp...:smokin:

Jag gillar att träna mig i form, inte att "äta mindre" för
att komma i form. Förut har jag trott att man kan skära
ned på maten o sitta still. Men man lär sig av sina misstag
och 4-5 HIIT pass alà 15 min i veckan och 2 styrketränings pass
är för mig bäst. Såklart mestadels omättade fetter och långsamma kolhydrater.

Diana
2004-08-10, 16:53
de ja upplevde som enklaste och effektivaste iaf i (slutet av deffen) va att ta bort ätardagen och höjja kolisarna varje dag istället, vart stooor skillnad på resultatet efter de + att de vart mkt lättare för psyket, eftersom ja aldri riktigt klarat av dagen efter en ätardag heller, ävenfast man vetatt en ätardag(kolhydrater) gör gott på en kolisfattigare deff så e de ändå svårt att intala psyket det :) iaf , keto är imo. inte att föredra!

Bärs
2004-08-11, 20:22
Jag gick ner från 84 kg till 76 kg på 10-11 veckor i vintras utan att över huvud banta, och jag upplever att det var fett som försvann (gamla byxor började passa igen o.dyl.). Jag följde en näringslära som baserade sig på kolhydraternas glykemiska index, beskriven av Fedon Lindberg i boken "Naturligt slank". Rekommenderas!
Det enda problemet är att det sista fettet längst ner på magen inte vill lossna vad jag än gör. Jag är hyfsat slank men det kryper allt fram en liten bilring när man sätter sig. Det här är ju inget överviktsfett men jag vill ändå ha bort det! Jag tränar löpning tre gånger per vecka och styrketränar samma mängd, men ändå händer inget. Under en veckas tid räknade jag vad jag fick i mig och det brukade bli ca 2500 kc per dag (väger nu 78 kg). Jag vill inte nödvändigtvis sänka kaloriintaget pga risken att förlora muskler.
Jag har läst det mesta här på forumet om deff o.dyl., men om någon råkar sitta inne med ett superbra råd tar jag gärna emot det!

King Grub
2004-08-11, 20:30
Jag vill inte nödvändigtvis sänka kaloriintaget pga risken att förlora muskler.

Ja du, på något sätt måste du förbruka mer energi om du inte går ner i vikt trots att du vill. Du kan antingen: 1. sänka energiintaget. 2. röra på dig mer. 3. en kombination av 1 & 2 och mötas halvvägs. Några andra alternativ finns inte.

Bärs
2004-08-11, 21:00
Det är antagligen så. Det är dock konstigt att GI-dieten funkade perfekt för att få bort den synliga övervikten, men sedan plötsligt blev verkningslös. Kroppen verkar hålla hårt fast i det sista fettet. Träna mer än sex ggr i veckan kan jag nog inte göra, men jag får väl börja räkna kalorier igen och nu sträva efter att hamna på ca 2000 kc per dag. Skall också lägga in mina kvalitetslöppass före frukosten så får man se vad som händer. Jag återkommer i framtiden om det fungerade.

King Grub
2004-08-12, 04:23
Även om du följer någon slags "GI-diet" måste du ligga på energiunderskott för att tappa kroppsfett. Det är grundförutsättningen för alla "dieter".

paranoid
2004-08-12, 06:05
Hoppsan. Nu hamnade visst denna tråd lite på avvägar... eller så var det min fråga som var otydlig.

Själv är jag i allafall inne på de första veckorna på en Ketogen diet (TDK), efter en hel del bulkande under sommaren. Jag har inte dietat tillräckligt länge än för att kunna utvärdera denna diet, men redan nu känner jag en otrolig skillnad rent psykiskt i jämförelse med en vanlig lågkolhydratsdiet. Jag har lättare att lägga mig på ett lägre energiintag än vad jag har under en vanlig diet, och jag har inte alls samma sug efter mera kolhydrater som jag har åtminstone dagarna innan ätardagen på vanlig diet, även om jag egentligen inte direkt är hungrig heller under en vanlig diet. Dessutom går jag ner i vikt mer stabilt.

Är det fler än jag som har haft positiva erfarenheter av TDK?